Hop til indhold

En, skal vi sige, højrøstet hund i rammer der ikk tåler det?


Gæst HBach
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

 

Jeg leder efter gode råd mht. vores 7 måneders berner hanhund: Kashmir...

 

Han bliver meget ulykkelig hver gang vi er væk for længe, og naboerne synes efterhånden det må være nok..

 

Hvordan får vi ham til at stoppe? Nogle af jer garvede trænere må kende et trylleord eller to??

 

Vi har langosmt fået vænnet ham af med at gø når vi er hjemme, så nu mangler vi bare slutspurten..

 

Vi er efterhånden desperate, så med mindre en herinde har et forslag, bliver vi nødt til at indrette en kælder til ham eller noget...

 

(det skal siges jeg er lidt en spøgefugl, til de af jeg der kunne tro jeg mente noget af det med kælderen :-D)

 

Vi har prøvet at vende ham ryggen når han gør, at gå ud igen når vi er kommet hjem indtil han stopper med at gø.. Men der er som om at den pædagogik ikke siver ind i den søde drengs hovede...

 

HJÆLP!!!

 

Mvh et par frustrerede berner ejere

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke er, har I trænet alene hjemme med ham og hvordan har I grebet det an? For umiddelbart tænker jeg, at han lider lidt af seperationsangst, når han er vågen mens I er væk.

 

Optimalt set bruger hunden alene hjemmetiden på at sove - og det kan den kun, hvis den har et afslappet forhold til det, hvor den bare tænker "når, nu går de skøre mennesker igen, så kan jeg lige så godt tage mig en lur, de kommer jo igen 'inden længe'" :-)

 

Skal dog siges, at mit foredrag her nærmest er ren teori, da jeg ikke er nået særlig langt med Møffe endnu - han har ikke haft det godt med det der alene-halløj overhovedet og vi har taget det afslappet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går til hundetræning to gange om ugen, onsdag er det ringtræning og lørdag er det lydighed.

 

Ellers går vi dagligt 3-5 ture afhængig af hvor gavmilde vi føler os, dise ture er af ca. 20+ min varighed.. den ene af turene er dog noget længere omkring 1 time..

 

Men du har ret, det ville være optimalt hvis han kunne forstå at vi kom igen, men men skulle jo tro, idet at vi kommer hjem hver dag, at han snart ville forstå det..

 

men selvfølgelig er en dårlig alene hjemme oplevelse efter den anden ikke ligefrem nogen god måde at lære på..

 

Men da han er lidt et pive-dyr selv når vi er der (typisk unghan har jeg hørt?) har vi ikk lagt så meget i det, indtil vi idag fik at vide at naboerne er godt trætte af det..

 

suk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går til hundetræning to gange om ugen, onsdag er det ringtræning og lørdag er det lydighed.

 

Ellers går vi dagligt 3-5 ture afhængig af hvor gavmilde vi føler os, dise ture er af ca. 20+ min varighed.. den ene af turene er dog noget længere omkring 1 time..

 

Men du har ret, det ville være optimalt hvis han kunne forstå at vi kom igen, men men skulle jo tro, idet at vi kommer hjem hver dag, at han snart ville forstå det..

 

men selvfølgelig er en dårlig alene hjemme oplevelse efter den anden ikke ligefrem nogen god måde at lære på..

 

Men da han er lidt et pive-dyr selv når vi er der (typisk unghan har jeg hørt?) har vi ikk lagt så meget i det, indtil vi idag fik at vide at naboerne er godt trætte af det..

 

suk...

 

Øv bøv. Skal ikke kunne sige det, men altså, Møffe er også noget af et pivedyr (dog kun 17 uger gammel). Men han piver ikke, når han er alene hjemme - det gjorde han i starten, inden vi begyndte at få ordentligt fat i træningen, da kunne han ikke tåle en lukket dør OVERHOVEDET. Så ud fra min erfaring, så burde det kunne læres :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I nævner ringtræning og lydighed, men har i ikke trænet alene-hjemme træning??

 

Hvor i langsomt vender hunden til at være alene, så den ved at i vender tilbage??

 

Haha, da du skrev "I", troede jeg lige du mente, at jeg havde spurgt ind til om han ringtrænede i stedet for alene hjemme-trænede :mrgreen: Hvis jeg havde det, så måtte jeg vist indrømme, at det var steget mig lidt for meget til hovedet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart lyder det til, at der foregår utrolig meget hver dag, i forhold til hunden er 7 måneder. Kort ridset op bliver det ca. to en halv times gåture hver dag. Næsten uanset hvad der sker på disse gåture, om det er mentale påvirkninger eller fysisk udfoldelse, er det lang tid for sådan en størrelse at være i gang. Derfor kan han være overstimuleret og have svært ved at falde til ro når han skal være alene.

 

Som tidligere besvarelser også søger at afdække, er det godt at få klarlagt hvordan alene-hjemme-træningen er blevet indøvet. Er der faste rutiner inden I går? Går I flere gange i løbet af dagen? Hvor meget aktivitet har der været inden han skal være alene? Og hvornår i løbet af dagen begynder piveriet?

 

Du nævner også at han har det med at være pyllergøj og mimre når I er hjemme. I hvilket situationer sker det? Og hvordan reagerer I?

 

I forhold til en forventning om, at hunden snart må forstå, at I jo kommer hjem hver gang I har været væk, er det vigtigt at være bevidst om, at sådan fungerer en hund ikke. Hvis der reelt er tale om separationsangst og et alene-hjemme problem (kontra kedsomhed ved at have været for længe alene) er der en vis risiko for, at hunden er i en konstant stress situation i den periode den er alene hjemme.

 

Og generelt set kan en bunke af gode oplevelser ikke mirakuløst udviske én enkelt. Som eksempel kan jeg nævne en schæfer jeg kendte for en årrække siden. Da den var hvalp var den ude at køre bil, og i løbet af denne tur vælter der nogle tomme papkasser ved den. Intet der kunne påføre smerte, men skrækken satte sig så dybt, at den hund ALDRIG nogensinde kom til at syntes om det at køre bil. Til trods for at den i sit 13 år lange liv siden hen kun havde positive oplevelser ved at køre i bil: ture i skov, til strand, til træning på besøg etc.

 

Man kunne helt sikert have lært den det, men jeg tror ikke der for 20 år siden var samme bevidsthed om hundens indlæringspsykologi som der er i dag. Og der blev aldrig rigtig tænkt i at tilrettelægge det som en egentlig træningsrække. Heldigvis ved man mere i dag, og der er alle muligheder for at kunne få styr på situationen.

 

MEN der findes ingen trylleord, der findes ingen smutveje og hunden kan ikke aflæse alle jeres gode intentioner og jeres viden om at I selvfølgelig kommer tilbage. Det er en læringsproces, med al mulighed for succes. Især hvis I er bevidste om, at det kræver en indsats.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op en smøre :)

 

Men jeg synes det er en god ide med noget alene hjeme træning..

 

altså.. jeg tror bestemt ikke han er overstimuleret fordi han ligger sig lige så stille og putter når vi kommer hjem..

 

Men igen, jeg er førstegangs hundeejer, så jeg kunne tage fejl..

 

Men mange tak for det gode indspark! det har virkelig givet lidt at tænke over..

 

I kender den med ikke at kunne se skoven for bare træer?

 

Men vi prøver at øve alene hjemme, og så skal jeg naturligvis nok vende tilbage hvis der kommer en solstråle-historie ud af det :)

 

Mvh Hbach

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op en smøre :)

 

Men jeg synes det er en god ide med noget alene hjeme træning..

 

altså.. jeg tror bestemt ikke han er overstimuleret fordi han ligger sig lige så stille og putter når vi kommer hjem..

 

Men igen, jeg er førstegangs hundeejer, så jeg kunne tage fejl..

 

Men mange tak for det gode indspark! det har virkelig givet lidt at tænke over..

 

I kender den med ikke at kunne se skoven for bare træer?

 

Men vi prøver at øve alene hjemme, og så skal jeg naturligvis nok vende tilbage hvis der kommer en solstråle-historie ud af det :)

 

Mvh Hbach

 

Tjek evt. den her tråd:

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/2235-tysons-alene-hjemme-traening-og-p-p-peros-og-andre-der-har-lyst-til-deltage-210.html

 

Og den her bog: (absolut GULD værd)

 

http://www.elounge.com/pages/ProductDetails.aspx?ProductIndeks=3437377

 

:mrgreen::5up: og held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Nu er min hnd kun 6 mdr og gør ikke når vi er væk, men til gengæld spiser han så alt, han kan komme i nærheden af..............

 

Det vil sige lige indtil vi købte en leo(en kong ting) til ham og fyldte den med tørkost og tørrede fisk. Nu tygger han i den i stedet for vores ting, når vi ikke er hjemme(for det meste:oops:).

 

Måske er det en ide at give ham sådan en plus noget godt aktivitets legetøj når i ikke er hjemme. så han har noget fornuftigt at lave;-).

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så er det nyt!

 

Det er lykkedes os at vænne ham, NÆSTEN, helt af med at gø...

 

Ved hjælp af en lille vandforstøver vi har stående hjemme, har han lært at når man gør eller hopper op, får man et lille vandsprøjt i hovedet, og får ikke-vandhunde er det jo ikk så rart :)

 

Indtil viderehar vi ingen grund til at tro at han vil begynde igen, bare vandflasken står fremme er det nok til at han kun siger noget når han virkelig skal tisse.

 

Jubii!

 

Dejligt med solstråle historier :)

 

For en god ordens skyld vil jeg gerne sige tak for alle de gode råd og konstruktive forslag.

 

Mvh Hbach og Kashmir

Link til indlæg
Del på andre sites

Hrm... Ja... okay. Hvis det virker. I guess.

 

Vil dog lige kvække lidt op omkring målrettet træning af alenehjemme problemer frem for at skræmme hunden til at vende evt. angst indad..

 

Jeg er hysterisk angst for edderkopper, hvis du slår mig hver gang jeg ser en (ellers spuler mig ned) skal jeg nok engang lære at holde min kæft.. Men jeg er sådan set stadig absurd bange for dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg studsede altså også over vandpistolen (undskyld) mest fordi den faktisk ikke løser hundens problem (at den inden er bange, eller bare ked af at være alene, når i er der, gør hunden bare det mest naturligste i verdenen, advare "flokken" om at der er noget/nogen) vandpistolen får bare hunden til at holde sjæft, og løser altså ikke hundes behov for at fortælle det den nu mener den bør fortælle, ydermere er den altså kun!! en hvalp, og hvalpe gør altså nu en gang ting som ikke altid er lige hensigtsmessigt, nogle er lææænge om at lære det, mens andre er pragteksemplarer fra dag 1.

 

Vandpistolen kan måske få hundens mund til at lukke sig, men den kan altså også gøre hunden hundeangst for vand og vandpistoler, se lige dine børn evt børnebørn eller venners børn rande rundt i haven en varm sommerdag og lege med vand og vandpistoler, og et stk bange hund, dårlig kombination. Eller i er en tur til noget gå gade tam tam, og nogle unger render rundt med vandpistoler... jeg kan lige se hunden vælge at angribe (da den af gode grunde ikke har den samme respekt for fremmede som for jer) frem for at "dukke sig"

Undskyld, det er ikke for at... men jeg er mor til 3 små børn, og skal derfor tænke i den retning.

Eller bare det at skulle have hunden i bad (om end det jo er sjældent man har behov for det) hvor sjovt mon det er både for dig/jer og for hunden at tvinge en mega bange hund i bad?

 

Mit gæt er at i, i længden, om end det vil tage længere tid at lære hunden, får meget mere ud af at lære hunden ja/nej (det kommer sikkert også som en del af det træning i går til) og så bruge det, blandet med alm børnepædagogik, afledning, gør hunden får den et flot nej, og så giver i den alternative ting at lave, fx et tyggeben, ell og roser den for at benytte alternativet. Og så træner i alene hjemme træning.

 

Pas på med at forvente for meget, altså små skridt, og husk at gå tilbage til noget der fungere (så det hele tiden er positivt) hvis noget viser sig ikke at fungere, altså kan den være alene i 5 min men ikke 6 min, så gå tilbage på 5 min, lidt igen, før i forsøger med 6 min. Ved nogle hunde er det virkelig 1 min frem og 2 min tilbage, mens andre hunde kan klare 5 min frem af gangen. Jo yngre hund jo mindre kan den klare af gangen, så husk ikke at køre for hårdt til den ellers lærer hunden ikke meget, og bliver du/i det mindste irriteret, så stop! og prøv igen senere, når irritationen har lagt sig.

 

Vi har fået en rigtig god en af vores træner, kort genfortalt:

 

Jeg går ind for afstraffelse. Tag en masse gamle aviser, rul dem sammen, og lig dem rundt omkring i huset, på steder så de er nemme at tage hurtigt. Når hunden er uartig eller ulydig, så skynd dig at gribe en af de sammenrullede aviser, og begynd at slå, dig selv så hårdt du kan, oven i hovedet, samtidig med at du råber: "slemme hundeføre slemme hundeføre, slemme hundeføre!

 

Jeg syntes den er super god, for den siger virkelig alt, også i forhold til jeres valg af vandpistol.

 

Igen det er ikke for at være en sur ko, havde du spurt mig for 10 år siden kunne jeg have fundet på selv at foreslå at bruge vandpistol, heldigvis er jeg blevet klogere i løbet af de sidste 10 år ;) og er ikke mindst blevet meget mere tålmodig, til fordel for dyrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget godt alt sammen, jeg kan udemærket se hvad i mener, men jeg vil gerne henvise til tidligere mails.. vi har prøvet ALT, det er meget fint at hunden advarer flokken, men den gør jo af os ikke af fremmede.

 

Mht. bad, hvor sjovt er det når han absolut ikke er vandhund i forvejen?? han har hadet det fra dag 1...

 

Det er sikkert tydeligt at jeg / vi er førstegangs hundeejere, men på et tidspunkt skal man jo gøre noget ikke? Vi kan jo ikke blive smidt ud af hus og hjem fordi alle de kloge mener det bare kræver tålmod og vilje... Det er ærlig talt en smule frustrerende at få smidt i hovedet at man skal sætte sig i rundkreds med hunden og få den til at forstå.. Jeg mener, vi har prøvet samtlige råd vi har fået.. uden held.. Konsekvent sagt "NEJ!", ignoreret ham, afledet ham, gået med ham, snuseøvelser og tusind andre ting... Vi har fulgt alle forslag til punkt og prikke...

 

Havde vi boet i eget hus og ikke parcelhus klemt tæt ind til naboerne, ville jeg såmen også meget gerne have taget mig tiden og ladet ham gø..

 

Men glæden er stor, fordi han blir ikke skældt ud, da vi ikke blir stressede over sure naboer, ergo er der mere overskud og større glæde ved de gode ting han gør.. Jeg syntes faktisk det er den bedste løsning omstændighederne taget i betragtning.. Det skal så ogsåå siges at vi har brugt vandpistolen ca. 6 gange over 5 dage.. det var nok.. han gir stadig et gø når han skal ud, så det er bare fint.

 

Jeg kan godt se at en del af den frustration vi har oplevet igennem det her forløb ryger lidt i jeres retning, men vi har prøvet alle de råd vi har fået..

Det er ikke meningen det skal gå ud over folk som vil vores hund det bedste.

 

Jeg vil bare gerne sikre at folk ved at vi altså ikke bare gir op og griber nemmeste løsning.

 

Men jeg vil meget gerne høre hvordan vi burde have gjort, så jeg ved det til næste gang jeg skal have hund..

 

Ok, det var vist det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal fra starten lære ham hvad "nej" betyder. Og sørge for at han forstår det. Så det kan bruges, når han gør noget han ikke må.

 

I kan også sagtens bruge det nu. Det er altid en fordel at lære sin hund hvad nej betyder. Det er jo ikke sidste gang han gør noget "forbudt." I behøver skam ikke vente med det til I får jeres næste hund.

 

Du skriver, at han gør af jer. Kan det være fordi han vil opnå noget og har erfaret, at det virker at gø? Hvad har I gjort førhen, når han gøede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så også gerne knytte en kommentar til det at bruge vandflasken, den skal bruges med omtanke (som alt andet) det nytter ikke noget at spule hunden hver gang den gør noget galt.

 

Og som de andre siger i de tidligere indlæg er det bedste helt klart at udforske andre muligheder først..

 

Vi gjorde det KUN fordi vi var så pressede af naboer der truede med underskriftindsamlinger osv.

 

Men jeg ved det virker, men jeg ville kun anbefale at man bruger det hvis man har prøvet alt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal fra starten lære ham hvad "nej" betyder. Og sørge for at han forstår det. Så det kan bruges, når han gør noget han ikke må.

 

I kan også sagtens bruge det nu. Det er altid en fordel at lære sin hund hvad nej betyder. Det er jo ikke sidste gang han gør noget "forbudt." I behøver skam ikke vente med det til I får jeres næste hund.

 

Du skriver, at han gør af jer. Kan det være fordi han vil opnå noget og har erfaret, at det virker at gø? Hvad har I gjort førhen, når han gøede?

 

Hej Therese!

 

Helt sikkert han har opnået noget, helt sikkert vi har været for dårlige til at sige nej, fordi vi har ladt os forblænde af hans søde hvalpede ydre.

Det værste er, han er faktisk en rigtig dygtig hund, en snart 9 måneders han der kan gå uden snor til træning mellem andre hunde, der løber rundt, uden at stikke af (eller, han stak af én gang, men kom tilbage efter 30 sek). Når han møder små hvalpe lægger han sig ned ved dem.. Helt igennem en rigtig god hund.

 

Som bare er meget lydt, eller rettere var.

 

Vi har siden hørt at hans far er meget lydt også, kan højrøstethed være genetisk? hmm...

 

Det er bare så utroligt svært at ikke falde i når den sidder med sine små hundeøjne.. suk.. Men der kan jeg godt se vi har gjort os selv en monumental bjørnetjeneste...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Therese!

 

Helt sikkert han har opnået noget, helt sikkert vi har været for dårlige til at sige nej, fordi vi har ladt os forblænde af hans søde hvalpede ydre.

Det værste er, han er faktisk en rigtig dygtig hund, en snart 9 måneders han der kan gå uden snor til træning mellem andre hunde, der løber rundt, uden at stikke af (eller, han stak af én gang, men kom tilbage efter 30 sek). Når han møder små hvalpe lægger han sig ned ved dem.. Helt igennem en rigtig god hund.

 

Som bare er meget lydt, eller rettere var.

 

Vi har siden hørt at hans far er meget lydt også, kan højrøstethed være genetisk? hmm...

 

Det er bare så utroligt svært at ikke falde i når den sidder med sine små hundeøjne.. suk.. Men der kan jeg godt se vi har gjort os selv en monumental bjørnetjeneste...

Det ER nemlig rigtig svært, fordi næsten uanset hvad hvalpen gør, er den jo enormt nuttet. Men det ved I jo så til en anden gang :-)

 

Og så lær ham lige alligevel betydningen af nej - eller hvilken kommando I nu vælger at bruge. Det kan altså være rigtig praktisk i mange andre sammenhænge, men også hvis han finder på at gø igen. Så er I fri for at finde vandflasken frem igen.

 

Jeg tænker også, at I skal huske at forstærke ham for den adfærd han udviser for at opnå noget i stedet for at gø, så han får erstattet en dårlig vane med en mere hensigstmæssig. Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Positiv forstærkning, Check!

 

Men det er svært at omsætte det til virkeligheden udne et eksempel tror jeg..

 

Men jo, rose ham til skyerne, det gør vi sådan set også. også en del mere end før nu han er blevet mindre lydt.

 

Nu har jeg snart de 15 indlæg så jeg kan uploade billeder af ham! yay!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige tilføje at jeg ved hvordan det er at være frustreret over en gøende hund, men vi er heldigvis omgivet af forstående mennesker, og det gør det noget lettere at klare! :ae:

 

Mio gø'er også af både fremmede og ikke fremmede, og det er ren og skær frustration/stress fra hans side! :(

 

Og selvom han er en af de dygtigste til "nej" øvelserne til træning, så kan han ikke kapere "nej" i sådanne situationer. Heller ikke altid afledning virker, men jeg ville nu ikke benytte vand eller anden "straf".

 

Kan dog godt se Jeres frustration, og egentligt er jeg lidt dobbeltmoralsk, for vi bruger forstøverflaske til Pippi (missen), for hun kan virkelig drive mig helt derud nogle gange (når hun fx for 70. gang er på spisebordet)! :oops::(

 

Vi har fundet ud af, at tæt kontakt med Mio (ned på knæ og nusse brystet mens man holder ham blidt om maven/ryggen), og langsom fremgang med godbider og vi skal ikke hilse på alle "fremmede" er vejen frem for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...