Hop til indhold

Holdbar vand dummy


Dorte
 Share

Recommended Posts

Jeg leder efter en god holdbar dummy, som kan bruges i vand - gerne en der ikke er af en eller anden form for stof med syninger og fyld.

 

Ser I, Liva har nemlig den opfattelse, at når dummyen er hentet ind fra søen, så skal den altså DØ - og det har de tidligere dummyer altså ikke kunne holde til :rolleyes:.

 

Jeg har kigget lidt efter en i f.eks. gummi.

 

Vi har forsøgt os med bolde, men hun kan ikke rigtig bide ordentlig sammen om sådan en og så sluger hun en halv sø på vej ind med den.

 

p.s. vi træner skam på ikke at dræbe dummy'en når hun kommer ind med den, men der er vist lidt vej igen og med en død dummy ca. hver 2.-3. uge, så løber det altså op :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke en apportbuk kan flyde?.

 

Ellers må du jo træne med dummy på land, indtil Liva forstår at den skal være i et stykke når hun afleverer. :lol:

 

Der er ingen problemer på land. Vi træner med apportbuk hos DCH og hun afleverer den fint uden at tygge (alt for meget) i den.

 

Men lige så snart hun skal svømme efter den, såååå

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har den orange plastikdummy.

 

Hvis din hund vil slå dummyen ihjel ved, at bide den istykker, så tag den fra hende og gå tilbage i træningen.

 

Har du prøvet, at træne apportøvelsen bagfra? Her kan du læse hvordan.

 

http://www.dogtraining.dk/magasin/artikler/apport/apport.htm

 

Nemmere sagt end gjort. Jeg prøver skam også at få den fra hende. Jeg overvejer at træne vores vandapport med sporline på, så hun ikke får held med at løbe afsted med den, når hun er kommet i land.

 

Som nævnt til Ascha har jeg ingen problemer med den almindelige apport på land. Hun sidder pænt på plads, venter på at jeg kaster, henter og afleverer.

 

Men vand er åbenbart magisk :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aktivthundelivdk

Ja, du siger det jo selv "uden at tygge (alt for Meget)".

 

Apporteringen skal sidde 100% på land, før du ændre hundens adfærd i vandet og her tænker jeg selvfølgelig på bideriet.

 

Der kan dog også være andre ting der gør sig gældene.

 

Men tørtræning på land.

 

Sidder det på plads. (shaping)

 

Så gå over til lette øvelser i vand, hvor du er tæt på situationen og lettere kan træde til med dit "nej", hvis det skulle være nødvendigt.

 

Jeg er dog stærk tilhænger af så få nej kommandoer i vand øvelser, eftersom hunde ofte kan få et dårligt forhold til vand, hvis der bliver nogen form for negativ træning.

 

Jeg foretrækker at korigere i de lette øvelser på land og derved undgå de trælse episoder, når apporterings træningen bliver mere avanceret, hvad vand apportering for mange hunde er.

 

Der er ingen problemer på land. Vi træner med apportbuk hos DCH og hun afleverer den fint uden at tygge (alt for meget) i den.

 

Men lige så snart hun skal svømme efter den, såååå

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aktivthundelivdk
Nemmere sagt end gjort. Jeg prøver skam også at få den fra hende. Jeg overvejer at træne vores vandapport med sporline på, så hun ikke får held med at løbe afsted med den, når hun er kommet i land.

 

Som nævnt til Ascha har jeg ingen problemer med den almindelige apport på land. Hun sidder pænt på plads, venter på at jeg kaster, henter og afleverer.

 

Men vand er åbenbart magisk :rolleyes:

 

 

JEg vil ikke træne i vand med nogen som helst line på.

 

Det kan gå grueligt galt (læs: linen kan vikles ind i ben og hals) og gør det det, så har du måske fået en hund der aldrig mere har lyst til vand igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg vil ikke træne i vand med nogen som helst line på.

 

Det kan gå grueligt galt (læs: linen kan vikles ind i ben og hals) og gør det det, så har du måske fået en hund der aldrig mere har lyst til vand igen.

Det har du ret i men man kan jo lade hunden hente en dummy der kun kastes 1 m ud og så bare beholde linen på. Det tager måske også lige toppen af iveren, så hunden ikke er så tilbøjelig til at ville flå istykker.

 

Alternativt kan man binde en snor fast i dummyen, forudsat at man kun kaster i vandkanten. Så er der ikke så stor risiko for at hunden bliver viklet ind i linen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den her - som der vist også allerede er linket til - er jeg godt tilfreds med: [media]http://www.aktivthundeliv.dk/6storage/500/30/aktivt-hundeliv-dummy-plastik-orange.jpg[/media]

 

Derudover vil jeg også mene, at du skal gå tilbage i træningen. Problemet med apportøvelsen er ofte, at man som fører glemmer hvor kompleks en øvelse det er, eftersom hunden jo med stor lyst springer af sted efter den. Den eneste grund til jeg tillader mig at være lidt bagklog, er fordi jeg selv har haft en hund, der havde tendens til gumleri i apporten. Hvilket jeg desværre selv opretholdte fordi jeg var for fokuseret på at belønne hunden for, at den jo kom tilbage i fin fart.

 

Løsningen blev at hele øvelsen blev indlært forfra. At hun bare tog apporten hurtigt, hvorefter vi øvede tiden hun skulle sidde stille med den for at belønningen faldt. Skiftede hun greb eller andet der lignede gumleri, blev øvelsen afbrudt, og jeg gik det nødvendige tid tilbage i øvelsen.

 

Hvis der ikke er behov for at øvelsen skal blive pæn og rigtig, men det er et spørgsmål om hunden skal have det sjovt ved at bade og hente ting, behøver du selvfølgelig ikke gøre det store ved det. Men hvis det skal bruges til noget, ville jeg indlære det forfra - på land. Og ikke noget med snor eller andet.

 

Under alle omstændigheder er den dummy der er linket til rigtig god.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal ikke bruge vandapport til noget som helst - andet end at hun elsker at svømme.

 

Alligevel ville det jo være rart, at hun ikke ødelægger dummyerne. Det ender med at blive lidt halvdyrt med en ny dummy hver måned.

 

Jeg tror ikke, at hun ser nogen sammenhæng mellem vores landapport og hendes svømning. Som nævnt tidligere går vores apporttræning (DCH) lige efter planen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal ikke bruge vandapport til noget som helst - andet end at hun elsker at svømme.

 

Alligevel ville det jo være rart, at hun ikke ødelægger dummyerne. Det ender med at blive lidt halvdyrt med en ny dummy hver måned.

 

Jeg tror ikke, at hun ser nogen sammenhæng mellem vores landapport og hendes svømning. Som nævnt tidligere går vores apporttræning (DCH) lige efter planen.

 

Nu er man jo selv dommer over, hvornår en øvelse er som man ønsker - men sådan som du beskrev den tidligere, syntes jeg ikke den lyder som om den er perfekt og uden plads til forbedring. Men det er selvfølgelig noget du selv vurderer. Man tolererer bare ikke gumleri i apport der hvor jeg går til prøver etc.

 

Jeg tror absolut der er en kædning mellem de to ting, men at hun kører for meget op ved vandet. Hvilket er meget naturligt hos de apporterende hunde der er glade for vand. Mit gæt er hun stresser i situationen og derfor afreagerer ved at bide i dummyen. Men det er også bare gæt ud fra hvad du skriver og jeg læser.

 

Hvornår er det hunden formår at hive indhold ud af dummyen? Stikker den af med den når den kommer op af vandet? I så fald, ville du ikke kunne nå at få dummyen fra den inden det sker?

 

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale den orange. Hvor meget tyggeri den tåler ved jeg ikke, men den er lavet af god solid gummi. Så der burde være nogen holdbarhed i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Liva jo ikke så gammel (15 mdr), og vi er først her efter sommerpausen begyndt på apporttræningen. Den kan klart blive bedre, men jeg er tilfreds med der, hvor vi er.

 

Ved søen er problemet nok mest, at hun ikke helt synes at apporten skal afleveres igen men skal leges med i stedet for. Kom lige i tanke om at jeg har en video på youtube af hendes leg med den - [media]

[/media].

 

De dummyer vi har haft indtil videre har ikke kunnet holde i syningerne.

 

Hun får IKKE lov til at lege med apportbukken overhovedet. Det er ren hent og aflever.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold op en vandhund :lol: - og hun morer sig fantastisk ser det ud til!

 

Nu kan jeg ikke se hvilken dummy hun allerede har taget livet af (kan ikke lure det på videoen), men er selv meget glad for Geminas kanvasdummyer (http://www.gemina.dk), som jeg syntes holder til en del. Er i retning af bæverbomuld bare uden den vandafvisende overflade.

 

Tror på hun vil syntes den orange er sjov, den kan der også bindes et reb i som hun kan svinge den i - og så vidt jeg husker kan man hælde vand i, så den får lidt mere vægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

en fender er sådan en bådfætter...jeg fandt en nede på stranden, som var drevet i land, dog i en lidt for stor størrelse, men jeg fandt ud af den var rigtigt holdbar+den flyder, så jeg tog ned i marineforretningen på havnen og fandt dem i en god størrelse...:-D

 

Billede fra nettet:

 

[media]http://www.damgaardmarine.dk/baadudstyr/Hp93727%20fender.jpg[/media]

 

 

Min:

Link til indlæg
Del på andre sites

en fender er sådan en bådfætter...jeg fandt en nede på stranden, som var drevet i land, dog i en lidt for stor størrelse, men jeg fandt ud af den var rigtigt holdbar+den flyder, så jeg tog ned i marineforretningen på havnen og fandt dem i en god størrelse...:-D

 

Billede fra nettet:

 

[media]http://www.damgaardmarine.dk/baadudstyr/Hp93727%20fender.jpg[/media]

 

 

Min:

Kan man få dem så små:shock:

 

Er ikke fan af dummyer der er lavet af plastic/gummi, det bedste er nyskudt eller optøet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare så besværligt at opbevare :???: .... ellers er jeg enig. Og det kunne faktisk også være at Liva ikke ville lege sådan med et stykke vildt. Sommetider reagerer hunde utroligt forskelligt på dummyer og vildt.

Ork nej, vi har haft krager/duer/ænder og en enkelt ræv liggende ved siden af vores div. fryseting, der skal bare en god sort sæk til så er det ordnet...

 

Eller hvis man har en fryser der står på højkant, kan den ene hylde indrages til formålet:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...