Hop til indhold

Spise situation


Gæst Maja
 Share

Recommended Posts

Hmm, ved ikke lige om indlægget hører til her, eller under fodder, eller andet, men nu bliver det altså her :-)

 

Vi har jo hidtil kun haft Odin, og han spiser ikke voldsomt, men mangler nu heller ikke noget. Er hverken for tyk eller for tynd

 

Lady er ret godt i stand, hvor Balou gerne må få noget mere sul på kroppen, da man kan se hans ribben.

 

De første dage, kastede de sig begge over maden, så jeg dårligt kunne nå at sætte skålene ned til dem.

 

Det er blevet bedre, da jeg nu formår at få dem til at sidde inden. dog ikke meget mere end lige til jeg når at sætte maden ned. Men det skal nu nok også komme.

 

Men det ser ud til at Lady er hurtigst, og så går hun straks i gang med Balous mad. han viger så for hende.

 

Jeg har så prøvet at tage hende væk, og lukke hende midlertidigt ude, så han kunne få fred til sin mad, netop fordi han er så tynd. Men så står de på hver sin side af den lukkede dør, og piber, og ja så spiser han heller ikke.

 

Lige nu får Odin mad for sig selv, da de jo lige pt ikke går sammen. Men hvordan får vi arbejdet os frem til den bedste spisesituation for alle hunde, ikke mindst får givet Balou lidt mere sul på kroppen.

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en varm tilhænger af fodring i hver sit rum :5up:

Min egen tæve har også lige forsøgt det nummer overfor vores unge han, så der bliver holdt grundigt opsyn med dem.

 

Nu ved jeg ikke hvor meget plads I har, men hvis det er muligt så skil den unge han og tæven ad ved fodringstid, med mindst et rum imellem dem.

Det er også godt, at de lærer at være lidt tid uden hinanden, for deres nære forhold er med til at gøre det sværere for dem at indgå i en "flok" med Odin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh hvor godt jeg fandt det her forum :-) Synes virkelig jeg får rigtig gode og brugbare svar.

 

Vi har forholdsvis god plads, og kan godt give dem mad i hver sit rum. Dog bliver det svært at have rum imellem. Men jeg ser hvad jeg kan gøre. Det må nok blive den ene i vaskerummet, den anden i fyrrummet og den tredie i mellemgangen op til første salen.

 

Skal også huske at låse dørene, da Lady ellers bare lukker op :roll:

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fungerer egentlig ret godt, det med at give dem mad hver for sig :-)

 

Efter at vi fandt ud af, at Balou godt kunne lide at opholde sig i en af de nedlagte staldbygninger, så får han sin mad der, og de andre får så i hhv. fyrrum, og mellemgang mellem fyrrum og privatkøkken.

 

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der er bedst i forhold til at få fedet Balou lidt op. Odin har altid været vandt til, bare at få mad en gang om dagen. Lady skal heller ikke have mere sul på kroppen, så hun får også bare en gang. Men jeg er i tvivl om, om jeg skal give Blaou 2 gange om dagen, f.eks morgen og aften, eller han bare skal have lidt større portion, og så bare fodres den ene gang, på samme tid, som de andre får deres ?

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fungerer egentlig ret godt, det med at give dem mad hver for sig :-)

 

Efter at vi fandt ud af, at Balou godt kunne lide at opholde sig i en af de nedlagte staldbygninger, så får han sin mad der, og de andre får så i hhv. fyrrum, og mellemgang mellem fyrrum og privatkøkken.

 

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der er bedst i forhold til at få fedet Balou lidt op. Odin har altid været vandt til, bare at få mad en gang om dagen. Lady skal heller ikke have mere sul på kroppen, så hun får også bare en gang. Men jeg er i tvivl om, om jeg skal give Blaou 2 gange om dagen, f.eks morgen og aften, eller han bare skal have lidt større portion, og så bare fodres den ene gang, på samme tid, som de andre får deres ?

 

Maja

 

Jeg ville give Balou foder flere gange om dagen i stedet for større portioner.

Giv gerne en teske god olie over maden en gang dagligt, det kan også hjælpe lidt på huldet og er også gavnligt på mange andre måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville give Balou foder flere gange om dagen i stedet for større portioner.

Giv gerne en teske god olie over maden en gang dagligt, det kan også hjælpe lidt på huldet og er også gavnligt på mange andre måder.

 

Nogen bestemt slags olie ? Jeg har ( ud over alm. billig rapsolie ) tidsel olie og solsikkeolie. Har vist også stadig noget græskarkerneolie.

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen bestemt slags olie ? Jeg har ( ud over alm. billig rapsolie ) tidsel olie og solsikkeolie. Har vist også stadig noget græskarkerneolie.

 

Maja

Fiskeolie er bedst :-)

og ville også fodre dem 2 gange om dagen. Men det er jo op til en selv.

 

Om du skal give mere, tror jeg ikke, du nævnte jeres anden hund tog hans mad? prøv i en periode at give ham hvad han skal have/plejer at give ham og se om han vokser ellers giv ham 10-15 % mere foder hvis ikke han tager på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen bestemt slags olie ? Jeg har ( ud over alm. billig rapsolie ) tidsel olie og solsikkeolie. Har vist også stadig noget græskarkerneolie.

 

Maja

 

Gode vegetabilske olier af enhver slags og så variere dem.

 

God fiskeolie er også godt.

 

Jeg veksler selv ml. hørfrø, solsikke, raps, tidsel, en blandingsolie og laks.

(Husk at olierne skal stå koldt og mørkt da de meget nemt harskner)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fiskeolie er bedst :-)

 

 

Om du skal give mere, tror jeg ikke, du nævnte jeres anden hund tog hans mad?

 

Ja, men det problem har vi løst, efter råd om at give hver for sig, i hver sit rum. Og det fungerer tilsyneladende helt fint. Alle spiser op :-)

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode vegetabilske olier af enhver slags og så variere dem.

 

God fiskeolie er også godt.

 

Jeg veksler selv ml. hørfrø, solsikke, raps, tidsel, en blandingsolie og laks.

(Husk at olierne skal stå koldt og mørkt da de meget nemt harskner)

 

Bruger forholdsvis meget olie, så det når vist ikke at harskne her hos mig tror jeg. Men ellers jo, så har du ret, på køl er bedst.

 

Jo, min hørfrøolie står på køl, den bruger jeg ikke så meget af, så tit. Den fryser jeg også ned, når jeg har købt hjem, og så tager op efterhånden som jeg skal bruge den.

 

Er sikker på de er gode mine olier :-) de er økologiske, og bio og alt muligt. Men det er hundene sikkert ligeglad med :lol:

 

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det problem har vi løst, efter råd om at give hver for sig, i hver sit rum. Og det fungerer tilsyneladende helt fint. Alle spiser op :-)

 

Maja

så ville jeg se tiden an, kan jo være han ikke fik førhen og det tager lidt tid før en hund tager på, du kunne evt. blande lidt fedt leverpostej op i tørkosten (men nok ikke mange der vil anbefale :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

så ville jeg se tiden an, kan jo være han ikke fik førhen og det tager lidt tid før en hund tager på, du kunne evt. blande lidt fedt leverpostej op i tørkosten (men nok ikke mange der vil anbefale :mrgreen:)

 

:mrgreen: Næe, men hvorfor skal alt også være så politisk korrekt ? Vores allerførste hund, - en blanding af sjæfer og golden retriver levede fint af rugbrød med leverpostej. Den blev 14 år. Men indrømmet, vi var også meget unge den gang, og vidste ikke bedre.

 

Odin har fået mere reglementeret fodder, foruden lidt "forbudte" rester i ny og næ som godbids suplement. Det skal nok bare ikke overdrives. Og så selvfølgelig undlades, hvis man ved at hunden ikke kan tåle det.

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen: Næe, men hvorfor skal alt også være så politisk korrekt ? Vores allerførste hund, - en blanding af sjæfer og golden retriver levede fint af rugbrød med leverpostej. Den blev 14 år. Men indrømmet, vi var også meget unge den gang, og vidste ikke bedre.

 

Odin har fået mere reglementeret fodder, foruden lidt "forbudte" rester i ny og næ som godbids suplement. Det skal nok bare ikke overdrives. Og så selvfølgelig undlades, hvis man ved at hunden ikke kan tåle det.

 

Maja

 

Mon ikke de fleste hunde får lidt godt oveni fodderet engang imellem.:blink:

 

Mine gør da.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke de fleste hunde får lidt godt oveni fodderet engang imellem.:blink:

 

Mine gør da.:-D

 

:-D Jo, det gør de nok. Vi har næsten altid lidt ekstra her hos os, da jeg driver et lille diner transportable. Så der er jævnligt kogt fond/suppe på sener og afpuds, ligesom der også tit er en endeskive af et eller andet stykke steg. Men hovedfodderet er tørmad.

 

Jeg ved ikke om det er indbildning, men synes faktisk at Balou ser ud som om han har taget en lille bitte smule på, her den seneste uge. :-) Men han får nu også al den mad som er beregnet til ham. Alle 3 får mad i hver sit rum, og Lady lukkes ikke ind eller ud til nogen af de andre 2, før jeg er sikker på at de har spist deres portion.

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Burde man ikke fodre GD'ere 2 gange om dagen? Jeg tænker på mavedrejning osv..

 

Jeg mener også at have læst at der skal være ro på 1-2 timer før spisning og 1-2 timer efter spisning

 

Jeg havde selv 2 gange dagligt i tankerne, i forhold til Balou. men det var fordi han gerne må tage lidt på.

 

Odin har altid kun fået mad, en gang om dagen, i hans voksne hundeliv, og aldrig haft problemer.

 

Det med ro før og efter, ved jeg ikke. Har aldrig tænkt over det. Måske fordi der generelt er ro/roligt her hos os det meste af dagen :-)

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...