Hop til indhold

Kamera Valg


Gæst Chaddin
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt (for ca. 2 måneder siden) at tage nogle billeder med mit kamera. Selvom det er et rigtig dårligt kamera, så synes jeg at det er monster sjov at tage billeder :D

 

Mit nuværende kamera er som sagt ret dårligt. Og da jeg er ret dårlig til sådan noget med kamera-mærker og funktioner så vil jeg meget gerne have et par råd :)

 

Jeg har fx taget det billede i kan se i bunden. Men det nye kamera jeg skal anskaffe mig, skal jeg kunne fokusere KUN på insektet (sådan så baggrunden bliver lidt sløret). Og mit nuværende kamera kan godt fokusere LIDT. Men jeg synes at det er ret begrænset så jeg skal have skaffet mig et nyt :)

 

Så hvis i ville komme med nogle forslag til et GODT begynder kamera ville det være rigtigt dejligt :D

 

Jeg vil helst gerne have at det sådan nogenlunde "kan det hele" men stadigvæk ikke er for avanceret så lille dumme mig ikke kan finde ud af det :oops:

 

Har i nogle forslag? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Allerførst: Hvad har du nu?

 

 

 

Og til spørgsmålet:

Begynderkamera er et lidt vidt begreb. I spejlrefleks snakker vi primært 2 mærker.

Canon og Nikon.

Jeg selv er mest til Nikon, men det er smag og behag. Lige med dé to, så er rådet: Vælg det mærke der ligger bedst i hånden for dig.

 

Andre mærker spejlrefleks ville jeg fraråde af flere årsager. Herunder Objektivpriser, udbud og kvalitet. Fordyrede kamerahuse pga indbygget det ene og det andet. (typisk stabilisator), og flere andre ting.

 

 

For nikons vedkommende er en absolut anbefalelsesværdig, og prisbillig løsning et Nikon D40. Dog har de lanceret D60, som umiddelbart gør et ganske godt indtryk.

Brugt kan man finde D70 og D80 til fornuftige priser. Vær dog opmærksom på at D70 ikke just er moderne mere.

 

Til både D40 og D60 har Sigma nu lanceret objektiver. Før i tiden var Sigmas lidt billigere objektiver ikke en mulighed for ihvertfald D40'eren.

 

De fleste Nikon kameraer der er relevante i dén her sammenhæng har ikke indbygget stabilisator. (tror faktisk ikke der er nogen af dem der har det ???) Og dét mener jeg er en god ting.

For det første gør det udskiftningen af kamerahuset billigere. Og så kan jeg ikke se nogen grund til at have det, medmindre man bevæger sig ud i fritstående skydestilling med actionbilleder i skumringen på lange afstande med et >200mm objektiv. Hvis det ER et problem, så få trænet vat-armene, for så kan du ikke engang holde en kop kaffe uden at spilde. :blink:

 

Stabilisering bør efter min mening være i objektivet. Derved "passer" stabiliseringen også bedre, og slutresultatet vil være derefter.

Et i kamerahuset indbygget stabilisering kan kun være en generalist.

 

Man skal huske på at man typisk vil beholde de objektiver man får købt sig igennem tiden, og udelukkende skifte kamerahuset ud. Objektiver = dyre, Kamerahuse = billige, i dén sammenhæng.

Objektiver er dyr mekanik, som de fleste kameraproducenter laver bagud-kompatibilitet med, kamerahuse idag er elektronik og programmer, der relativt hurtigt bliver outdated, og derfor udskiftet.

Køb derfor hellere et billigt kamerahus, end et billigt objektiv.

 

 

Ultimativt er det nærmest en religion for nogle. Om canon er bedre end Nikon, elelr omvendt, er et trosspørgsmål, og i sidste ende er det alligevel fotografen der gør forskellen.

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Du skriver ikke om det skal være spejlrefleks eller 'almindeligt' digital (kompakt) kamera?

 

Af spejlrefleks kan jeg personligt rigtigt godt tænke mig et Nikon D90 - der er også lige kommet to mindre udgaver af det som måske er værd at overveje: D3000 og D5000. Nikon og Canon skulle efter sigende være de to bedste mærker.

 

Jeg har næsten lige købt et nyt 'almindeligt' kompakt-kamera. Her gik jeg bl.a. efter en god zoom, da en af de ting der irriterede mig mest ved det gamle var, at mange gode situationer gik tabt fordi man ikke kunne komme tæt nok på motiverne. Ufatteligt mange kameraer har en max zoom på 3x (digital zoom tæller IKKE!) og 3x var bare ikke nok... faktisk ville jeg gerne så langt op som muligt. Jeg fik på et tidspunkt lavet en liste på 3 kameraer, alle med høj zoom:

Samsung WB550 (10x zoom) (1849, - hos Elgiganten)

Casio Exilim EXH10 (10x zoom) (2499, - hos Elgiganten)

Canon PowerShot SX200 (12x zoom) (2259, - hos Elgiganten)

Begyndte at læse tests på disse tre, og Canon fremstod som klart det bedste... dog skrev næsten alle, at det ikke kunne hamle op med et ganske bestemt andet kamera, nemlig Panasonic Lumix DMC-TZ6 (TZ7), der specielt blev fremhævet for sin evne til at undgå forvrængning/farvestøj selv ved fuld zoom. TZ6 og TZ7 er i bund og grund ens, bortset fra enkelte detaljer: TZ7 har en større skærm med bedre opløsning (så det er lettere at checke billedskarphed) og kan desuden optage film i fuld hd-kvalitet. Jeg endte med at købe et TZ7 og har bestemt ikke fortrudt.

 

Kameraet vejer en del og er ikke så lille som de fleste moderne kompaktkameraer, men det skyldes ganske enkelt zoomlinsen (12x). Man kan let fastlåse fokus på makroobjekter og så har det en rigtigt smart iA funktion (iA = intelligent Auto) - peg på motivet, og så beregner kameraet selv, ud fra det du siger du vil fotografere, hvilke indstillinger der vil være bedst... kameraet har rigtigt mange funktioner, der godt kan virke overvældende, men takket være iA, tages disse funtkioner automatisk i brug, også selvom man ikke forstår dem! Smart for en ikke-kamera-nørd! :-P

 

TZ7 koster omkring 2500 kroner, mens TZ6 vistnok kan fås for knap 2000.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit nuværende kamera er noget i retning af:

 

Traveler

super slim xs 80

...og så står der:

3x super zoom

og f = 5,8 - 17,4 mm

 

jeg ved ikke om det er godt eller dårligt jeg synes bare ikke at billederne bliver som jeg vil have dem :oops:

 

 

 

 

 

..og så ved jeg intet om det med om det skal være et almindeligt kamera eller spejlrefleks fordi jeg ikke har forstand på nogle af delene. Så jeg er åben for forslag af begge slags :-)

 

 

(håber at det her var til at forstå:oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget simpelt egentlig.

 

Hvis du vil have noget du kan have med "bare sådan lige" i jakkelommen, så skal du have dig et kompaktkamera.

 

Vil du "mere", og er du villig til at tage et lidt større og tungere kamera (og sikkert også et ekstra objektiv og lidt af hvert) med rundt, så er spejlrefleks den eneste vej at gå.

 

For mig er der egentlig ikke noget valg, eftersom jeg skal have et kamera der fungerer optimalt uanset om det er i 20 graders kulde i snevejr, om sommeren i regnvejr, såvel som actionbilleder lige fra åbne hedelandskaber i bagende sol, og til mørke bøgeskove i de tidlige morgentimer.

Kun et spejlreflekskamera giver mulighed for dét.

 

Men for langt de fleste er et kompaktkamera idag alt rigeligt. Langt de fleste med spejlrefleks (det er jo så "rigtigt" at have) får aldrig nogensinde brugt de muligheder der ér i sådan et. Og så vil det jo være overkill at have.

 

Selvom jeg dog skylder at sige, at et D3000 kamera koster omkring 3300 som kit-sæt med et standardobjektiv.

ThomasTBO skrev pris på et efter hans mening godt kompaktkamera var godt 2500.

 

Ikke den store forskel, imo.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Kamera der kan ligge i hånden = ikke spejlrefleks

Kamera der ikke kan ligge i hånden = spejlrefleks

 

Det er sådan meget groft sagt, men måske kan det hjælpe dig med at danne dig et billede af forskellen.

 

På kompaktkameraer er objektivet fastmonteret, på spejlreflekser købes de løst og byttes om, alt efter hvad man vil fotografere. Alle professionelle kameraer er spejlrefleks.

 

Til DKWs kommentar om at se gennem søger/se på skærm. Nikons D60 har ikke en skærm (dvs. det har det, men den bruges kun til at vise data og indstillinger) på D90, D3000 og D5000 ER der en skærm, som det kendes fra kompaktkameraer, men den skulle efter sigende være meget langsom til at fokusere og have tendens til at blive varm, så det anbefales at bruge den traditionelle søger.

 

Ud fra det du har skrevet om dit nuværende kamera, kan man se, at det IKKE er spejlrefleks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Selvom jeg dog skylder at sige, at et D3000 kamera koster omkring 3300 som kit-sæt med et standardobjektiv.

ThomasTBO skrev pris på et efter hans mening godt kompaktkamera var godt 2500.

 

Ikke den store forskel, imo.

 

:blink:

 

Nej, der er nemlig ikke den store prisforskel. Grunden til jeg valgte som jeg gjorde er, at spejrefleksen ikke egner sig til at tage med ind i en hundeboks til en vildt hoppende og dansende hund. Mit Panasonic, derimod, kan jeg have i en godbidstaske om livet (ja, jeg har naturligvis sørget for at købe totalforsikring :-P ) Den anden grund til valget er, at jeg går efter D90, ikke D3000/D5000... og D90 koster liiige en smule mere - ca 6500 for det absolut billigste kit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, der er nemlig ikke den store prisforskel. Grunden til jeg valgte som jeg gjorde er, at spejrefleksen ikke egner sig til at tage med ind i en hundeboks til en vildt hoppende og dansende hund. Mit Panasonic, derimod, kan jeg have i en godbidstaske om livet (ja, jeg har naturligvis sørget for at købe totalforsikring :-P ) Den anden grund til valget er, at jeg går efter D90, ikke D3000/D5000... og D90 koster liiige en smule mere - ca 6500 for det absolut billigste kit.

 

:shock:

 

 

Så vil du ikke vide hvordan jeg behandler mit grej

 

 

:lol:

 

Næste skift for mig er til et D300. Mere stabilt kamera finder man næppe. Heldigvis skal jeg kun have huset skiftet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan varmt anbefale Canons spejlrefleks. Jeg har Canon EOS 400D, som jeg er super glad for.

 

Da jeg skulle købe spejlrefleks stod jeg og skulle vælge mellem Nikon og Canon. Ekspedienten sagde at de to var ca. lige gode, men at Canons menu var mere begyndervenligt, så derfor ville han anbefale det som begynderkamera.

Synes han snakkede om at Nikons menu kun er på engelsk :?: (ret mig hvis jeg tager fejl)

Hvorimod Canons menu også findes på dansk, hvilket har været meget rart for mig som begynder... :blink:

 

Jeg har sådan en lille linse-ting som kan sættes udenpå objektivet, som er et forstørrelsesglas, så man kan tage billeder meget tæt på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan varmt anbefale Canons spejlrefleks. Jeg har Canon EOS 400D, som jeg er super glad for.

 

Da jeg skulle købe spejlrefleks stod jeg og skulle vælge mellem Nikon og Canon. Ekspedienten sagde at de to var ca. lige gode, men at Canons menu var mere begyndervenligt, så derfor ville han anbefale det som begynderkamera.

Synes han snakkede om at Nikons menu kun er på engelsk :?: (ret mig hvis jeg tager fejl)

Hvorimod Canons menu også findes på dansk, hvilket har været meget rart for mig som begynder... :blink:

 

Jeg har sådan en lille linse-ting som kan sættes udenpå objektivet, som er et forstørrelsesglas, så man kan tage billeder meget tæt på :-D

 

En af grundene til jeg valgte Nikon fra

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige begyndt (for ca. 2 måneder siden) at tage nogle billeder med mit kamera. Selvom det er et rigtig dårligt kamera, så synes jeg at det er monster sjov at tage billeder :D

 

Mit nuværende kamera er som sagt ret dårligt. Og da jeg er ret dårlig til sådan noget med kamera-mærker og funktioner så vil jeg meget gerne have et par råd :)

 

Jeg har fx taget det billede i kan se i bunden. Men det nye kamera jeg skal anskaffe mig, skal jeg kunne fokusere KUN på insektet (sådan så baggrunden bliver lidt sløret). Og mit nuværende kamera kan godt fokusere LIDT. Men jeg synes at det er ret begrænset så jeg skal have skaffet mig et nyt :)

 

Så hvis i ville komme med nogle forslag til et GODT begynder kamera ville det være rigtigt dejligt :D

 

Jeg vil helst gerne have at det sådan nogenlunde "kan det hele" men stadigvæk ikke er for avanceret så lille dumme mig ikke kan finde ud af det :oops:

 

Har i nogle forslag? :mrgreen:

Det tror jeg bliver meget svært at finde til en overkommelig pris. Problemet er at insektet jo er så lille og står så tæt på baggrunden. For at få en pæn sløret baggrund skla der minimum være 50cm fra motiv til baggrund, og fuld zoom. Et andet problem med at fotografere insekter er objektiv valg, vil du have sløret baggrund skal du bruge et zoom objektiv, for at få det bedste og skarpeste billede af insekter skal du bruge et macro objektiv+ en høj lukker hastighed.

Jeg prøvede feks at fange en brumbasse i flugten med mit canon 50D og canon 70-200mm f/4, lukketiden prøvet på 1/1000 og 1/4000 ISO 200, 400 og 800. Men vingerne blev slørret

Link til indlæg
Del på andre sites

men at Canons menu var mere begyndervenligt, så derfor ville han anbefale det som begynderkamera.

Synes han snakkede om at Nikons menu kun er på engelsk :?: (ret mig hvis jeg tager fejl)

Hvorimod Canons menu også findes på dansk, hvilket har været meget rart for mig som begynder... :blink:

 

Ok. DU tager fejl. Nikon kan også køre dansk menu. Firmwaren skal blot skiftes. D5000 har dansk som standard i firmwaren. Kan ikke huske hvor jeg fandt dén opgradering længere, faktisk skiftede jeg ret hurtigt tilbage igen. Mit står på tysk, før det på engelsk. Jeg finder en dansk menu forvirrende, fordi betegnelserne på dansk ikke passer med hverken forkortelser eller billedprogrammer eller noget som helst længere. Bevares betyder det ikke noget mere.... men som begynder!

 

Og hvorvidt en menu er begynderbrugervenlig, er smag og behag. ET spørgsmål om tilvænning.

Personligt finder jeg netop Canons menu'er helt tossede.

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Du tager fejl. Nikon kan også køre dansk menu. Mit står på tysk, før det på engelsk. Jeg finder en dansk menu forvirrende, fordi betegnelserne på dansk ikke passer med hverken forkortelser eller billedprogrammer eller noget som helst længere. Bevares betyder det ikke noget mere.... men som begynder!

 

Og hvorvidt en menu er begynderbrugervenlig, er smag og behag. ET spørgsmål om tilvænning.

Personligt finder jeg netop Canons menu'er helt tossede.

:blink:

 

Okay. Helt i orden...:-) Mente bare det var det manden sagde, men det er også ved at være et par år siden... sååee... måske hukommelsen svigter lidt.

 

Det er helt sikkert et spørgsmål om tilvænning, hvis jeg havde valgt Nikon havde jeg jo nok fundet ud af det og fundet Canon forvirrende.

 

Er glad for min menu er på dansk, men det har jeg jo også vænnet mig til :blink:

 

Kender faktisk ikke nogen med Nikon så ved ikke hvordan menu'en ser ud:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder det her kamera godt?

 

Canon lxus 990:

12 megapixel. 5x optisk zoom med billedstabilisator. 3,0" LCD skærm. Ansigtsgenkendelse med genkendelse op til 35 ansigter. Scene Detection med 18 mulige tilstande. DIGIC 4 processor. ISO 1600. Video-optagelse i HD kvalitet. Dansk Menu. Slot til SD/SDHC kort. Inkl. genopladeligt batteri, oplader, kabler og software.

1899 kr.

 

 

 

Olympus X-920:

12 Megapixel. 4x optisk zoom med 26 mm vidvinkel. 2,7" LCD-skærm. Ansigtsgenkendelse. Intelligent auto-programAF Tracking hvor autofokus følger motivet. Inkl. genopladelig batteri og oplader.

999 kr.

 

 

 

Hvilket ville i anbefale?

..og hvad synes i om det? Er det godt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...