Hop til indhold

Træingstråden :)


Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Nu har vi jo haft træningsweekend ud over det sædvanlige. Jeg har godt nok også en ekstremt træt hund...

 

Lørdag startede med "vinter"træning på lp pladsen. Oscar var helt ekstremt ukoncentreret, da de fik lov til at være fri inden træningen startede og Indy var åbenbart for lækker. Så vi stod noget afsides og forsøgte lidt kontakt og spring, uden det voldsomme held. Så Oscar kom i sin kasse i bilen, for at slappe af.

 

Så kørte vi til rally, hvor det var sidste gang i denne omgang. Her kunne han fint koncentrere sig, så banen blev gået rigtig fint igennem, bortset fra at hans kære mor for vild :D

 

I dag har vi så været til schweiss træning for første gang. Og det var bare super godt!! Oscar var lettere usikker over hvad det lige var han skulle i starten. Hvilket gav et par overspringshandlinger, samt laaaange blikke tilbage mod mor for at få et hint om hvad der helt præcis skulle ske. Jeg forholdt mig dog passivt og han fandt selv ud af det. Derefter gik han sporet super flot, ikke for hurtigt eller noget i den dur. Og han var meget nem at læse om han var på sporet eller havde mistet det for en kort bemærkning. Omkring 30m fra slutningen (hvor der lå et ben fra et dyr) blev han mættet med indtryk. Han stoppede simpelthen med at gå spor og gav sig til at gumle lidt i nogle pinde. Jeg forholdt mig igen passivt og lod ham få den tid han lige havde brug for. Det tog nogle minutter og så startede han selv med sporet igen. Kom hen til afslutningen og var super interesseret det ben der lå med blod på. Her fik han jackpot godbider og blev rigtig rost. Benet bar han stolt hen til bilen.

Det var virkelig en succes! Og jeg glæder mig rigtig meget til vi skal til schweiss igen. Skal bare lige have købt en god sele til ham til formålet :)

 

Det må være enhver snudehunds drøm at gå til schweiss-træning... Jeg tænkte på det, da Silke var yngre.. Men der var ikke rigtig muligheder i nærheden.. Igen er det MIG, der begrænsningen.. :shock:

Silke skulle have haft en ung fyr med jagttilbøjeligheder, som ejer...

...Men det ved hun ikke... HUN er meget godt tilfreds med mig.. :lol:

 

Lydighedsrally har vi prøvet en enkelt gang afslutnings-selskabsleg til LP træning. Det var noget forvirrende, men rigtig sjovt. Igen så var det mere MIG, der mistede overblikket..

(...)

 

Han nød det i fulde drag da han lige fandt ud af hvad han lige skulle. Og da vi var færdig og han fik lov til at gå med løbet (benet) hen til bilen var han SÅ stolt :D Hvilket jeg jo også var.

 

Rally O er rigtig skægt. Men forvirrende. I lørdags for jeg vild på banen som skrevet :oops: Det har jeg alligevel ikke prøvet før, men pyt med det. Oscar gik banen fint, han mister lidt kontakten i ny og næ, da han jo gerne vil snuse. Men når han er på er han go', som instruktøren sagde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg har bare haft en god trænings dag idag. Jeg er går til soft agility med Bananna, og hun er bare så dygtig, og i dag gik det bare super. hun fulgte mig hele tiden ventede på at jeg skulle vise hende hvilken forhindring hun skulle tage. Før tog hun bare dem alle sammen, inden jeg overhovedet var kommet over start stregen, men nu er det ligesom hun har fattet det. Det er bare så dejligt.

 

B&B

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Santa været til træning, og faktisk vil jeg ikke snakke om min hund idag :oops: Men om det at blive genkendt ! :P

Jeg mødte op til træning i min gamle klub hvor jeg ikke har gået i 2½ år, og alligevel kunne de alle huske mig ! Og så har min gamle agility træner også fået hvalp, så vi skal gå til hvalpetræning sammen, og har planer om at "følges ad" når det engang bliver til agility!

 

Ej hvor blev jeg bare glad idag ! Glæder mig sådan til at fortsætte med alt det ! :P

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

jeg tager lige trænings tråden op igen for jeg regner med at vi kommer til at prale rigtig meget når liige vi har lært det vi skal :)

 

Men inden jeg har et spørgsmål:

 

jeg træner meget gå pænt i snor og gå på plads. ( forskelen er at ved gå pænt skal han bare ikke trække men må gerne snude og hvad han nu ellers kan finde på men snoren må IKKE være stram, og ved gå på plads skal han blive lige ved siden af mig ) Gå på plads har han rimelig fattet og hvis bare jeg har en godbid så går det rigtig fint.

Men ved gå pænt så stopper jeg når snoren strammer og venter helt stille indtil han tager kontakt til mig. Så får han ros og en godbid. Det har jeg set i et hunde program og det virker fint. Men nu har den lille laban luret at hvis bare man skynder sig ud så snoren strammer og vups springer tilbage for at få sin godbid så kan man jo nå at få rigtig mange på kort tid. Så hvad gør jeg nu? Dropper godbidderne hver anden gang og kun bruger ros eller? kom endelig med forslag så vi snart kan få nogle fremskridt hos pubertets rockeren og hans præmenstruelle ejer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg tager lige trænings tråden op igen for jeg regner med at vi kommer til at prale rigtig meget når liige vi har lært det vi skal :)

 

Men inden jeg har et spørgsmål:

 

jeg træner meget gå pænt i snor og gå på plads. ( forskelen er at ved gå pænt skal han bare ikke trække men må gerne snude og hvad han nu ellers kan finde på men snoren må IKKE være stram, og ved gå på plads skal han blive lige ved siden af mig ) Gå på plads har han rimelig fattet og hvis bare jeg har en godbid så går det rigtig fint.

Men ved gå pænt så stopper jeg når snoren strammer og venter helt stille indtil han tager kontakt til mig. Så får han ros og en godbid. Det har jeg set i et hunde program og det virker fint. Men nu har den lille laban luret at hvis bare man skynder sig ud så snoren strammer og vups springer tilbage for at få sin godbid så kan man jo nå at få rigtig mange på kort tid. Så hvad gør jeg nu? Dropper godbidderne hver anden gang og kun bruger ros eller? kom endelig med forslag så vi snart kan få nogle fremskridt hos pubertets rockeren og hans præmenstruelle ejer :lol:

 

Han har et formål med at trække. Og det er at komme frem!

 

Derfor er godbid faktisk ikke nødvendigt ved stop op metoden. Belønningen bliver at han får lov at gå frem igen.

Din timing er væsentlig her, han skal have lov at gå frem igen i samme øjeblik han af sig selv slækker på linen så den bliver slap.

Venter du bare et par sekunder er han længere om at forstå sammenhængen - at slap line = gå fremad igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg får jo bladet canis, og i seneste udgave har de lige startet noget op igen, der hedder "canis challenge" hvor de beskriver en "træningsudfordring", og så kan man så vælge om, det er noget man har mod på at kaste sig ud i. Tager man udfordringen op, så kan man sende billeder ind som dokumentation. Det er da meget sjovt, men jeg sender nok ikke billeder ind :lol:

 

Nå men denne udfordring er, at hunden skal lære at apportere en pølse.... Og med en retriever i huset, ER det virkelig en udfordring 11.gif

 

Om ikke andet, så er jeg faktisk positivt overrasket over min lille Buddy, som jeg synes har klaret det super fantastisk godt. Mor her er ikke stolt, mor er meget stolt :wink:

 

Vi har trænet i to dage, og jeg håber man ud fra billederne kan se, hvor dygtig han er, og få en fornemmelse af hvor langt vi er nået. Den pølse han har i munden, skal jeg lige tilføje, har ikke så meget som et bidemærke i sig :D

 

Der er selvfølgelig et stykke vej endnu, men vi er jo også kun lige begyndt. Dette var en opgave, jeg aldrig havde troet jeg ville begynde på, men nu kom udfordringen, og jeg tog den til mig :twisted:

 

2213_1_308_2.jpg

2213_1_313_1.jpg

2213_1_312_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Måske man skulle lave sådan en challenge tråd :wink:

 

Good idé!!! :D:D

AAArrrh jeg vil godt starte den op, men måske, der så er nogen der kan komme med nogle gode udfordringer, jeg er sådan lidt idé forladt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
okay så det du mener er at i samme øjeblik han stopper så skal jeg gå med frem?

skal jeg rose ham så? Uh det er nogen gange svart at gøre tingene helt rigtig men jeg VIL bare lære det :)

 

Det med godbidderne duer heller ikke rigtig for jeg har bare 35 kg hund springende frem og tilbage.

I samme øjeblik Tacco SLÆKKER linen, kan I gå frem, så er timingen korrekt ift. indlæringsloven

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får jo bladet canis, og i seneste udgave har de lige startet noget op igen, der hedder "canis challenge" hvor de beskriver en "træningsudfordring", og så kan man så vælge om, det er noget man har mod på at kaste sig ud i. Tager man udfordringen op, så kan man sende billeder ind som dokumentation. Det er da meget sjovt, men jeg sender nok ikke billeder ind :lol:

 

Nå men denne udfordring er, at hunden skal lære at apportere en pølse.... Og med en retriever i huset, ER det virkelig en udfordring 11.gif

 

Om ikke andet, så er jeg faktisk positivt overrasket over min lille Buddy, som jeg synes har klaret det super fantastisk godt. Mor her er ikke stolt, mor er meget stolt :wink:

 

Vi har trænet i to dage, og jeg håber man ud fra billederne kan se, hvor dygtig han er, og få en fornemmelse af hvor langt vi er nået. Den pølse han har i munden, skal jeg lige tilføje, har ikke så meget som et bidemærke i sig :D

 

Der er selvfølgelig et stykke vej endnu, men vi er jo også kun lige begyndt. Dette var en opgave, jeg aldrig havde troet jeg ville begynde på, men nu kom udfordringen, og jeg tog den til mig :twisted:

 

 

Det her spørgsmål er godt nok lidt off emne... Men er det apriludgaven af canis du snakker om? For så skal jeg da lige sende en rykker, for jeg har ikke modtaget mit blad endnu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det her spørgsmål er godt nok lidt off emne... Men er det apriludgaven af canis du snakker om? For så skal jeg da lige sende en rykker, for jeg har ikke modtaget mit blad endnu...

Det er den der hedder 2/08. Det er vel egentlig fra marts, er det ikke? Den sidste nye i hvert fald, så ryk du bare :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er den der hedder 2/08. Det er vel egentlig fra marts, er det ikke? Den sidste nye i hvert fald, så ryk du bare :)

 

Okay, tak skal du have :)

 

Jeg ved efterhånden ikke hvornår de blade de kommer... Det første fik jeg i December, og hvis det er hveranden måned, så må det næste jo komme i februar og så marts... Men deres evner inden for levering, tjah... Den kunne absolut være bedre, så ved ikke hvornår bladene egentlig skal komme, hehe. Så rykkeren er sendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Okay, tak skal du have :)

 

Jeg ved efterhånden ikke hvornår de blade de kommer... Det første fik jeg i December, og hvis det er hveranden måned, så må det næste jo komme i februar og så marts... Men deres evner inden for levering, tjah... Den kunne absolut være bedre, så ved ikke hvornår bladene egentlig skal komme, hehe. Så rykkeren er sendt.

Jeg kan heller ikke rigtig finde ud af, hvornår det er det kommer, men det er i hvert fald nr 2 i år :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får jo bladet canis, og i seneste udgave har de lige startet noget op igen, der hedder "canis challenge" hvor de beskriver en "træningsudfordring", og så kan man så vælge om, det er noget man har mod på at kaste sig ud i. Tager man udfordringen op, så kan man sende billeder ind som dokumentation. Det er da meget sjovt, men jeg sender nok ikke billeder ind :lol:

 

Nå men denne udfordring er, at hunden skal lære at apportere en pølse.... Og med en retriever i huset, ER det virkelig en udfordring 11.gif

 

Om ikke andet, så er jeg faktisk positivt overrasket over min lille Buddy, som jeg synes har klaret det super fantastisk godt. Mor her er ikke stolt, mor er meget stolt :wink:

 

Vi har trænet i to dage, og jeg håber man ud fra billederne kan se, hvor dygtig han er, og få en fornemmelse af hvor langt vi er nået. Den pølse han har i munden, skal jeg lige tilføje, har ikke så meget som et bidemærke i sig :D

 

Der er selvfølgelig et stykke vej endnu, men vi er jo også kun lige begyndt. Dette var en opgave, jeg aldrig havde troet jeg ville begynde på, men nu kom udfordringen, og jeg tog den til mig :twisted:

 

2213_1_308_2.jpg

2213_1_313_1.jpg

2213_1_312_1.jpg

 

Det er faktisk en super skæg idé!! Jeg tvivler stærkt på jeg nogensinde vil kunne lære Oscar at apportere en pølse. Men måske jeg skulle prøve.

 

Det minder mig om en tråd vi havde i jubii engang hvor det også var sådanne udfordringer. Det var ret sjovt. Måske vi skulle lave sådan en tråd her også :gruble:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hiver jeg lige denne tråd frem :)

 

Oscar og jeg har nemlig været til træning. Og det gik for en gangs skyld super godt :banan: Jeg har tidligere på ugen været ude på pladsen og træne alene med Oscar. Og i dag gik jeg med det samme op i den anden ende med ham og begyndte med lidt kontakt, mens alle de andre hunde var nede i den anden ende. Jeg havde også rigelig bestikkelse med, i dag stod den på dåse-cocktail pølser. Det var et hit :D

 

Hvordan gik jeres sidste træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hiver jeg lige denne tråd frem :)

 

Oscar og jeg har nemlig været til træning. Og det gik for en gangs skyld super godt :banan: Jeg har tidligere på ugen været ude på pladsen og træne alene med Oscar. Og i dag gik jeg med det samme op i den anden ende med ham og begyndte med lidt kontakt, mens alle de andre hunde var nede i den anden ende. Jeg havde også rigelig bestikkelse med, i dag stod den på dåse-cocktail pølser. Det var et hit :D

 

Hvordan gik jeres sidste træning?

Jeg var jo til agility med Hailey i søndags, og det gik bare super. Nu kører hans dirigering, og når han kommer for langt foran, så vender han sig og venter på min næste kommando.

 

Vi var kun 2 til træning, så de fik hver især 45 minutter på banen, og der var endda energi til at lege med en lille puddelpige i næste ½ time bagefter.

 

God klaret af en halvgammel dreng :klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...