Hop til indhold

Træingstråden :)


Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Hej :)

 

Jeg synes det er meget hyggeligt med en tråd hvor man skriver lidt om op- og nedture i forbindelse med træning. Samt de succesoplevelser man har haft til træning.

 

Jeg træner både Rally O og alm lydighed med Oscar. Lp sæsonen er ikke startet endnu, så pt træner vi primært Rally O.

 

Især efter sidste gang til rally er jeg lidt stolt af ham. Der var nemlig en helt ekstremt lækker tæve (læs: løbsk :) ), men til trods for dette præsterede han alligevel at gå begge baner (den ene endda efter tæven havde gået den) uden de voldsomme kontakttab. Og selvom kontakten lige forsvinder lidt mellem os, så kommer den relativt hurtigt igen. Så det er dejligt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :)

 

Jeg synes det er meget hyggeligt med en tråd hvor man skriver lidt om op- og nedture i forbindelse med træning. Samt de succesoplevelser man har haft til træning.

 

Jeg træner både Rally O og alm lydighed med Oscar. Lp sæsonen er ikke startet endnu, så pt træner vi primært Rally O.

 

Især efter sidste gang til rally er jeg lidt stolt af ham. Der var nemlig en helt ekstremt lækker tæve (læs: løbsk :) ), men til trods for dette præsterede han alligevel at gå begge baner (den ene endda efter tæven havde gået den) uden de voldsomme kontakttab. Og selvom kontakten lige forsvinder lidt mellem os, så kommer den relativt hurtigt igen. Så det er dejligt :)

 

 

Der er ikke noget bedre end når hunden på trods af andre spændende ting alligevel gerne vil ofre en sin opmærksomhed når man beder om det.

 

Men må jeg spørge hvad Rally O er?

 

Vores hund er ikke blevet et år endnu men vi er begyndt at overveje hvad han skal lave når han bliver stor :D Lydighed er en selvfølge i hvert fald indtil han lystrer ordentligt, agility lyder også rigtig sjovt men det kunne jo være fint at finde andre former for motion/aktivering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :)

 

Jeg synes det er meget hyggeligt med en tråd hvor man skriver lidt om op- og nedture i forbindelse med træning. Samt de succesoplevelser man har haft til træning.

 

Jeg træner både Rally O og alm lydighed med Oscar. Lp sæsonen er ikke startet endnu, så pt træner vi primært Rally O.

 

Især efter sidste gang til rally er jeg lidt stolt af ham. Der var nemlig en helt ekstremt lækker tæve (læs: løbsk :) ), men til trods for dette præsterede han alligevel at gå begge baner (den ene endda efter tæven havde gået den) uden de voldsomme kontakttab. Og selvom kontakten lige forsvinder lidt mellem os, så kommer den relativt hurtigt igen. Så det er dejligt :)

 

 

Der er ikke noget bedre end når hunden på trods af andre spændende ting alligevel gerne vil ofre en sin opmærksomhed når man beder om det.

 

Men må jeg spørge hvad Rally O er?

 

Vores hund er ikke blevet et år endnu men vi er begyndt at overveje hvad han skal lave når han bliver stor :D Lydighed er en selvfølge i hvert fald indtil han lystrer ordentligt, agility lyder også rigtig sjovt men det kunne jo være fint at finde andre former for motion/aktivering.

 

Jeg har sakset dette fra trænerens hjemmeside om Rally O:

Rally Obedience er "opfundet" af amerikaneren Charles "Bud" Kramer. Interessen for traditionel lydighed har i flere år været dalende og Rally O er en ny og spændende form for lydighed, hvor der er meget mere kontakt mellem hund og menneske.

 

Til konkurrencer i begynderklassen er der mellem 10 og 15 øvelser (vist med skilte) på en bane der måler 12,5*25 m. Hunden skal være i line, men linen er kun en sikkerhed og må på intet tidspunkt være stram. Til konkurrencer må der ikke bruges godbidder på banen, men opmuntring med stemme og krop er tilladt.

 

Eksempler på øvelser i begynderklassen (der er i alt 31):

 

* Højre/venstre sving (90°)

* Højre/venstre omkring (180°)

* 270° højre/venstre rundt

* 360° højre/venstre rundt

* Hunden sidder og vi går rundt om den

* Hunden sidder foran os og vi går først 1 skridt og hunden følger og sidder foran og herefter det samme med 2 og 3 skridt

* Forskellige gangtempoer (langsom, løb og almindelig)

* Spiral om 3 kegler, først om alle tre, så om to og til sidst om den ene

* Hunden kaldes på plads både højre og venstre om os efter at have siddet foran os

 

Hunden skal gå i helt løs line mellem de enkelte skilte og der bliver fratrukket point, hvis linen strammes.

 

Der bliver arrangeret en lille uformel "konkurrence" til den sidste træningsgang - hvor vi stadig bruger godbidder på banen.

 

Udgangspunktet for Rally O er, at hunden bliver forstærket for at følge os og derfor vil Rally O give os en hund, der er mere opmærksom på os på gåture.

 

Jeg synes det er super sjovt, og det virker til Oscar er enig. Så det kan i hvert fald varmt anbefales. Vi har også prøvet lidt agility, men jeg kan egentlig bedre lide rally :)

 

Vi skal også prøve lidt schweiss regner jeg med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg da lige fortælle lidt om Hailey's træning i dag :)

Jeg er begyndt til Soft Agility med ham. I dag var 2. gang og han HAR fattet, hvad det drejer sig om.

 

Jeg har været tvunget til at dirigere ham, da jeg ikke har en chance for at løbe ligeså hurtigt som ham. Det er nu lykkedes mig at løbe hele banen med dirigering.....undtagen slalompindene.

 

Det er lidt min egen skyld, at jeg har problemer der :oops: Jeg har lært ham zig-zag mellem benene, men der starter han fra den "forkerte" side, i forhold til slalom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg da lige fortælle lidt om Hailey's træning i dag :)

Jeg er begyndt til Soft Agility med ham. I dag var 2. gang og han HAR fattet, hvad det drejer sig om.

 

Jeg har været tvunget til at dirigere ham, da jeg ikke har en chance for at løbe ligeså hurtigt som ham. Det er nu lykkedes mig at løbe hele banen med dirigering.....undtagen slalompindene.

 

Det er lidt min egen skyld, at jeg har problemer der :oops: Jeg har lært ham zig-zag mellem benene, men der starter han fra den "forkerte" side, i forhold til slalom.

 

Sejt at han allerede på 2. træningsgang har fanget den! Og flot at du kan dirigere ham igennem banen.

 

Du må bare igang med at lære slalom den modsatte vej :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hej...

 

ja vi går så til hvalpetræning om søndagen, og det har bare været en super dag i dag. tror både Diva og jeg er ved at blive bidt af det, vi har ihvertfald begge moret os gevaldigt i dag!!!! :lol:

 

hun har bare gjort det hele med det samme og været helt koncentreret om mig. så det er lækkert at femøren er faldet for den plettede også :lol:

 

det er kun 4 gang vi er afsted så det er jo stadig så nyt for os, men jeg er helt sikker på at vi ikke stopper efter det her... nope vi fortsætter på lydighed og agility når hun bliver gammel nok. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bondo og jeg træner BrugsHundeProgram/Prøve i schæferhundeklubben, dvs. at vi træner Spor, Lydighed og Gruppe C :)

 

Spor er Bondos absolut bedste diciplin 8) og jeg regner bestemt med, at det er denne vej, vi skal fortsætte - jeg vil gerne lægge nogle SP'ere (SporPrøver) på ham (når vi har bestået FP (FærdselsPrøve)) og målet er at vi engang om mange år, skal prøve at komme til DM i SP :shock:

 

Lydighed er han også OK til - altså forudsat at der ikke er andre hunde, mennesker, fugle eller løse blade i nærheden = radius af 50 m :wink:

Spøg til side - han er bestemt bedre end hans ry, men der skal endnu ikke så meget til at distrahere ham, så langtids afdækning med afledning kniber endnu gevaldig - ellers er en FP ikke langt væk :D

 

Gruppe C er hans dårligste diciplin, hvilket hovedsagligt skyldes hans store usikkerhed :( Vi kom sent igang, han var næsten 1 år, da han var utryg/bange for figurenterne. Han kom dog nogenlunde efter det, men har tendens til at skifte fra byttedrift til bytteforsvar/forsvar, hvilket er noget l*rt, da hverken han eller jeg kan håndtere det, så nu er vi startet helt forfra - træner ren byttedrift uden nogen form for belastning - og det går rigtig fint fremad :D

 

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve Rally eller lignende også, og håber på at kunne komme igang efter sommer eller til næste forårssæson :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ludwig, den lille af vores hunde træner vi sit, og rolig med.

 

Sit går meget fint, bortset fra at han vil rejse sig når vi giver ham god biden.

 

rolig, altså at være rolig, går det sådan lidt la la med. Ludwig var utrolig stresset da han kom hjem til os, løb rundt konstant, reagerede på den mindste lyd eller bevægelse, tungen suste ud og ind ad munden på ham. Det går nu meget bedre, tungen har lidt ro :wink:

Efterhånden kan han godt slappe af selv om man bevæger sig i stolen eller lign.

 

Mathilde, den store er nu ved at være ret skrap til at samle op, jeg har indtil nu ofte rakt hånden ud for at få den ting hun har samlet op. Næste step er at hun skal helt tæt på mig og aflevere til mig, så når hun nu samler op så triller jeg lidt baglæns i kørestolen og kalder på hende, kommer hun tæt på og aflevere så får hun ros og godbid, skal jeg have hånden frem for at få tingen så er der ingen godbid.

 

Da Mathilde startede med at "tage tingen" var resultatet tit at hun suste op i sin kurv og sad der lige så fint med en cigaretpakke, en teske, mobil telefon eller andet og det er jo ikke lige meningen, men efterhånden fandt hun ud af at det bedre kunne betale sig at aflevere til mig for så faldt der en godbid.

 

I løbet af denne uge går vi igang med at lære hende at tage en bestemt ting, det bliver så i første omgang telefon hun skal lære. Det er meget vigtigt for mig at hun lære at finde en tlf til mig hvis jeg er faldet.

 

Ude træner vi stadig på at Mathilde ikke skal reagere på andre hunde, altså at hun skal ignorere dem. Om lidt tager jeg over til min niece så går vi tur med vores 2 hunde, jeg med Mathilde, Mie med Ludwig og hendes egen Boffi. Vi går så op og ned ad en vej på hver side af vejen, frem og tilbage frem og tilbage. Det lyder måske kedeligt men det giver bonus i sidste ende :wink:

 

Ludwig er meget afhængig af Mathilde når vi er ude så hans træning på gå ture er så at Mathilde ikke er lige ved siden af ham. I starten fik Mie og jeg mange blikke. Ludwig hylede og peb fordi han ville over til Mathilde også selvom Mie´s Boffi var ved siden af. Et par gange fik vi en bemærkning om at vi var onde ved den lille hund :? Nu går det bedre og Ludwig kan nu gå et pænt stykke hvor han slet ikke hyler eller kigger efter Mathilde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ER det lækkert at læse om alle de dygtige og travle hunde. Og det er skønt med en tråd for store hunde for en gangs skyld...

For der ER ikke så mange af de små hunde, der går til træning. Det virker jo heller ikke så nødvendigt..

 

Min Silke startede i vuggestue inden jeg fik hende. Hvalpene havde lært "Sit" og indkald hjemme hos opdrætteren.

10 uger gammel mødtes vi igen med kuldsøskende nogle gange, og legetrænede lidt lineføring og genopfriskede indkald og sit.

 

Da hun var 4-5 mdr. kom vi på et stort baby-retrieverhold, hovedsagelig bestående af halvsøskende født indenfor den samme måned.. Jeg tror, vi var en 15-20 stykker tilmeldt.. Silkes far havde haft meget travlt dengang de blev avlet.. :lol:

 

På babyretrieverholdet blev vi anbefalet/presset til at forsøge at gå op til en retriever-brugsprøve nogle måneder senere...

Jeg meldte Silke til, ---og hun bestod sørme!! Kun 10 mdr. gammel! Det var SÅ flot!!!

Så havde vi fået blod på tanden.

Da hun var 1 år bestod hun DKK's LP1 med en førstepræmie.. Det var øsende regnvejr, og det er altså svært nok at bestå med en helt ung hund på en dag med godt vejr.

 

Samme dag skulle hun også udstilles i eksteriørringen, ---hvor hun fik en 3. præmie :lol::lol: KORS hvor var DET ligemeget!

Året efter fik hun 1. præmie i LP klasse 2, og da hun var 3 år fik hun 1. præmie i klasse 3.

 

I klasse 3 kræves bl. a. at hundene skal dækkes af og førerne skal gå fra dem og gemme sig i 4 minutter. Der er ALTID nogle af hundene, der rejser sig for at finde deres ejer.. Men IKKE Silke. Hun er SÅ dygtig.

En anden øvelse i klasse 3 er "snudeprøven" hvor Silke skal vælge den rigtige pind ud af 6 pinde der er lagt i græsset. Kun den ene er "mors pind" som jeg har haft liggende i min lomme. Men alle pindene er helt ens..

DET kan hun osse bare.

 

Der er 9 øvelser ialt. Allesammen spændende og sjove.

Man kan finde øvelsesbeskrivelsen på DKK's hjemmeside, hvis man mangler ideer til hvad man kan lave med sin hund.

----Det er rigtig spændende at gå op til de prøver. Og at se de andre dygtige hunde der er oppe samme dag.

 

Silke og mig til prøve:

 

2196_20050430_silke2a_2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tulle går til AG - men har holdt laaang pause - men til april starter vi op igen ... Der ud over har vi gået til RallyO en enkelt sæson - ikke noget jeg har planet om at fortsætte med - men vi bruger øvelerne på de daglige gåture ...

 

Når det bliver en smule lunere i vejret har jeg tænkt at jeg skal have vores intermistiske AGbane op ude i haven - den består bare af sprin, tunnel og slalom - men så håber jeg at Tulle kan huske lidt af det inden vi starter til træning igen ;D

 

Når vi får Bella hjem skal vi starte til hvalpemotivation ude ved Lone Greva - det glæder jeg mig også rigtig meget til - og så er planen at jeg vil gå til ringtræning med hende - og hvem ved - måske også noget AG på sigt eller også noget lydighed ... jeg kan slet ikke forestille mig ikke at træne ... heller ikke selvom jeg har små hunde ...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Der er 9 øvelser ialt. Allesammen spændende og sjove.

Man kan finde øvelsesbeskrivelsen på DKK's hjemmeside, hvis man mangler ideer til hvad man kan lave med sin hund.

----Det er rigtig spændende at gå op til de prøver. Og at se de andre dygtige hunde der er oppe samme dag.

 

Silke og mig til prøve:

 

2196_20050430_silke2a_2.jpg

 

Der er 11 øvelser inkl helhed, dvs reelt 10 deciderede øvelser :)

 

Flot med hendes resultater ellers :) Hun er vist en DKLPCH in the making (Eller DKLPM hvis hun ikke har stamtavle :) )

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Der er 9 øvelser ialt. Allesammen spændende og sjove.

Man kan finde øvelsesbeskrivelsen på DKK's hjemmeside, hvis man mangler ideer til hvad man kan lave med sin hund.

----Det er rigtig spændende at gå op til de prøver. Og at se de andre dygtige hunde der er oppe samme dag.

 

Silke og mig til prøve:

 

2196_20050430_silke2a_2.jpg

 

Der er 11 øvelser inkl helhed, dvs reelt 10 deciderede øvelser :)

 

Flot med hendes resultater ellers :) Hun er vist en DKLPCH in the making (Eller DKLPM hvis hun ikke har stamtavle :) )

 

hehe.. Jeg regnede med 10 opgaver, hvor den ene var "helhed"..

Men jeg husker nok fejl..

 

Silke mangler bare den sidste førstepræmie i klasse 3 for at være DKLPCH..

 

Men vi (jeg) orker ikke rigtig mere.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Vå går til rally, sammen med stjernetosse og ekaterina herfra og det er herresjovt!

 

Og jeg er så stolt af at sheila er så dygtig, ikke så meget øvelsesmæssig men at hun endelig kan finde ud af at være til træning uden at stresse helt vildt. Hun får ganske vist et eller to flip pr træningsgang, men det er hurtigt ovre og slet ikke så voldsomt som før i tiden :D

 

Så nu kan jeg endelig få lov at tage hende til en eller anden officiel prøve, så det skal vi helt sikkert snart:)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Der er 9 øvelser ialt. Allesammen spændende og sjove.

Man kan finde øvelsesbeskrivelsen på DKK's hjemmeside, hvis man mangler ideer til hvad man kan lave med sin hund.

----Det er rigtig spændende at gå op til de prøver. Og at se de andre dygtige hunde der er oppe samme dag.

 

Silke og mig til prøve:

 

2196_20050430_silke2a_2.jpg

 

Der er 11 øvelser inkl helhed, dvs reelt 10 deciderede øvelser :)

 

Flot med hendes resultater ellers :) Hun er vist en DKLPCH in the making (Eller DKLPM hvis hun ikke har stamtavle :) )

 

hehe.. Jeg regnede med 10 opgaver, hvor den ene var "helhed"..

Men jeg husker nok fejl..

 

Silke mangler bare den sidste førstepræmie i klasse 3 for at være DKLPCH..

 

Men vi (jeg) orker ikke rigtig mere.......

 

Åh hvis det var mig, så tror jeg ikke jeg kunne lade være med at forsøge at få den sidste. Medmindre hunden udviste tegn på at træningen ikke var så sjov mere...

 

Øvelserne i klasse 3 er:

 

Fællesdæk

Sit i gruppe

Fri ved fod

Stillingsskift

Apportering af udlagte genstande

Spring-apport

Næseprøve

Stå, sit, dæk under førerens uafbrudte gang

Indkald med stå

Fremsending, fjernafdækning, indkald og plads under gang

 

Og så helheden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Silke og mig til prøve:

 

2196_20050430_silke2a_2.jpg

 

Hvor er hun dygtig Silke :D

 

Et skønt billed af føre og hund i kontakt :D

 

Jeg har mange af Mie min niece der træner kontakt øvelse med Mathilde i vores have, smider lige et enkelt her :wink:

 

139_Mathilde_og_Mie_005_1.jpg

 

Mie siger en lyd og føre hånden op til sine øjne, formålet er at Mathilde skal tage øjenkontakt med føre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kontaktøvelser er bare så vigtige!!

 

Jeg klikker Oscar i vildensky når han giver mig kontakt til træning. Men varigheden af kontakten er bare ikke super god endnu. Han er forfærdelig styret af sin næse :S Men vi nærmer os langsomt, bevæbnet med godbidder og klikker :D

 

Jeg bruger også klikker og godbider f.eks når jeg træner Mathilde ved siden af kørestolen.

 

Igår på vores træningstur fik vi trænet det jeg kalder "rigtig vej" når vi skal gennem bomme, forbi lygtepæle osv. så skal Mathilde jo på den rigtige side af genstanden, igår fandt jeg et sted hvor der stod nogle pæle med en pæn afstand. Der kørte vi så slalom og meget tæt på pælene. For den der var gang i klikker og godbidderne :D

Hun var bare så dygtig.

Det har ikke været lige let altid og de første gange vi trænede at gå gennem bomme kunne det tage lang tid, men ved gentagelser, klik og godbid er vi nået rigtig langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kontaktøvelser er bare så vigtige!!

 

Jeg klikker Oscar i vildensky når han giver mig kontakt til træning. Men varigheden af kontakten er bare ikke super god endnu. Han er forfærdelig styret af sin næse :S Men vi nærmer os langsomt, bevæbnet med godbidder og klikker :D

 

Jeg bruger også klikker og godbider f.eks når jeg træner Mathilde ved siden af kørestolen.

 

Igår på vores træningstur fik vi trænet det jeg kalder "rigtig vej" når vi skal gennem bomme, forbi lygtepæle osv. så skal Mathilde jo på den rigtige side af genstanden, igår fandt jeg et sted hvor der stod nogle pæle med en pæn afstand. Der kørte vi så slalom og meget tæt på pælene. For den der var gang i klikker og godbidderne :D

Hun var bare så dygtig.

Det har ikke været lige let altid og de første gange vi trænede at gå gennem bomme kunne det tage lang tid, men ved gentagelser, klik og godbid er vi nået rigtig langt.

 

Hvis man bruger klikkeren korrekt så fanger hunden altså lynhurtigt hvad det er man vil have den til. Det er så fascinerende!

 

Oscar kan også den øvelse du kalder "rigtig vej". Vi bruger den når vi er i skoven og han kommer forkert omkring et træ, så siger jeg "Den anden vej" og han sponser den rigtige vej rundt om træet. En rigtig praktisk øvelse synes jeg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh hvis det var mig, så tror jeg ikke jeg kunne lade være med at forsøge at få den sidste. Medmindre hunden udviste tegn på at træningen ikke var så sjov mere...

 

Øvelserne i klasse 3 er:

 

Fællesdæk

Sit i gruppe

Fri ved fod

Stillingsskift

Apportering af udlagte genstande

Spring-apport

Næseprøve

Stå, sit, dæk under førerens uafbrudte gang

Indkald med stå

Fremsending, fjernafdækning, indkald og plads under gang

 

Og så helheden :)

 

Fjerndirigering med sit/dæk/stå

 

Ja, det ærgrer mig osse, for Silke kan jo sagtens. Men jeg må indrømme, at det har krævet mere og mere energi af mig for hver gang, vi har været til prøve.

Problemet er ikke så meget selve prøven, for den kan vi jo udenad og på fingrene. Men jeg har ikke bil, og der bliver ikke rigtig afholdt prøver lige i nærheden. Så vi må tage af sted med offentlig transport, --tit en tur på 1½-2 timer --hver vej. For det meste afholdes prøverne i week-enderne. Og der er busdriften ret sparsom.. Og vi skal jo være der "i god tid" -altså måske flere timers ventetid..

Sidste gang vi var til prøve, -det var d. 24-6-2006 i Lyngby- da var hun halt på dagen. Hun havde haft et uheld nedad en skråning et par dage før. Men jeg troede, at det var overstået..... Hun haltede i hvert fald ikke mere om morgenen..

Men busser og tog og en travetur i fremmede omgivelser gjorde hende i hvert fald så træt, at hun dårlig kunne følge mig i "fri ved fod". Og hun lagde sig ned i "sit-øvelsen", Noget hun i hvert fald aldrig nogensinde havde gjort før.

Selv om hun fik 0 i de to øvelser, så bestod hun ALLIGEVEL... men kun med en 3. præmie.

Jeg var SÅ ubehersket skuffet... Og HUN var ked af det... Vi sad bare i græsset og småsnøftede og orkede dårlig nok at tage hjem igen..... :cry:

 

På det tidspunkt gik det op for mig, at det var altså ikke sjovt, når jeg tog det SÅ alvorligt. Hverken for mig eller for Silke.....

Så var det bedre at droppe det.

Og vi har ikke været til prøve siden..

 

Men vi laver da øvelserne "for sjov" til daglig. Mange af dem indgår også i vores naturlige daglige kommunikation. Fordi Silke altid går løs, --og sjældent klos op af mig-- så er det mega-praktisk med håndtegn at kunne stoppe hende eller vise hende hvilken vej, vi skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Groa og jeg har gået til lydighed i DCH. Her var sjovt nok flest små hunde. Vi stoppede dog da jeg ikke synes om stedet.

Så gik vi til træning hos Pia, her lærte vi det som vi ønskede hunden skulle lære.

2/4 begynder vi på sportræning hos Pia og til efteråret prøver vi så lydighed i DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi jo haft træningsweekend ud over det sædvanlige. Jeg har godt nok også en ekstremt træt hund...

 

Lørdag startede med "vinter"træning på lp pladsen. Oscar var helt ekstremt ukoncentreret, da de fik lov til at være fri inden træningen startede og Indy var åbenbart for lækker. Så vi stod noget afsides og forsøgte lidt kontakt og spring, uden det voldsomme held. Så Oscar kom i sin kasse i bilen, for at slappe af.

 

Så kørte vi til rally, hvor det var sidste gang i denne omgang. Her kunne han fint koncentrere sig, så banen blev gået rigtig fint igennem, bortset fra at hans kære mor for vild :D

 

I dag har vi så været til schweiss træning for første gang. Og det var bare super godt!! Oscar var lettere usikker over hvad det lige var han skulle i starten. Hvilket gav et par overspringshandlinger, samt laaaange blikke tilbage mod mor for at få et hint om hvad der helt præcis skulle ske. Jeg forholdt mig dog passivt og han fandt selv ud af det. Derefter gik han sporet super flot, ikke for hurtigt eller noget i den dur. Og han var meget nem at læse om han var på sporet eller havde mistet det for en kort bemærkning. Omkring 30m fra slutningen (hvor der lå et ben fra et dyr) blev han mættet med indtryk. Han stoppede simpelthen med at gå spor og gav sig til at gumle lidt i nogle pinde. Jeg forholdt mig igen passivt og lod ham få den tid han lige havde brug for. Det tog nogle minutter og så startede han selv med sporet igen. Kom hen til afslutningen og var super interesseret det ben der lå med blod på. Her fik han jackpot godbider og blev rigtig rost. Benet bar han stolt hen til bilen.

Det var virkelig en succes! Og jeg glæder mig rigtig meget til vi skal til schweiss igen. Skal bare lige have købt en god sele til ham til formålet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Jeg er for alvor begyndt at lære King at ignorere andre hunde, og komme hen til mig og få en godbid i stedet for at trække hen mod den. Jeg har trænet det mere eller mindre halvhjertet gennem det sidste lange stykke tid, men nu skal det være :lol: Så vi må se hvordan det går.

 

Med Charlie træner vi bare de mest almindelige ting såsom sit, dæk, kom, plads osv. Jeg tror sørme den lille vaps er på vej i "puberteten" og med hans sind kan det godt tage laaaaaang tid bare at få ham til at sætte sig. Men hvis man bliver ved længe nok og er lidt stædig, gør han det altid, så der skal nok blive en god hunde ud af ham :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi jo haft træningsweekend ud over det sædvanlige. Jeg har godt nok også en ekstremt træt hund...

 

Lørdag startede med "vinter"træning på lp pladsen. Oscar var helt ekstremt ukoncentreret, da de fik lov til at være fri inden træningen startede og Indy var åbenbart for lækker. Så vi stod noget afsides og forsøgte lidt kontakt og spring, uden det voldsomme held. Så Oscar kom i sin kasse i bilen, for at slappe af.

 

Så kørte vi til rally, hvor det var sidste gang i denne omgang. Her kunne han fint koncentrere sig, så banen blev gået rigtig fint igennem, bortset fra at hans kære mor for vild :D

 

I dag har vi så været til schweiss træning for første gang. Og det var bare super godt!! Oscar var lettere usikker over hvad det lige var han skulle i starten. Hvilket gav et par overspringshandlinger, samt laaaange blikke tilbage mod mor for at få et hint om hvad der helt præcis skulle ske. Jeg forholdt mig dog passivt og han fandt selv ud af det. Derefter gik han sporet super flot, ikke for hurtigt eller noget i den dur. Og han var meget nem at læse om han var på sporet eller havde mistet det for en kort bemærkning. Omkring 30m fra slutningen (hvor der lå et ben fra et dyr) blev han mættet med indtryk. Han stoppede simpelthen med at gå spor og gav sig til at gumle lidt i nogle pinde. Jeg forholdt mig igen passivt og lod ham få den tid han lige havde brug for. Det tog nogle minutter og så startede han selv med sporet igen. Kom hen til afslutningen og var super interesseret det ben der lå med blod på. Her fik han jackpot godbider og blev rigtig rost. Benet bar han stolt hen til bilen.

Det var virkelig en succes! Og jeg glæder mig rigtig meget til vi skal til schweiss igen. Skal bare lige have købt en god sele til ham til formålet :)

 

Det må være enhver snudehunds drøm at gå til schweiss-træning... Jeg tænkte på det, da Silke var yngre.. Men der var ikke rigtig muligheder i nærheden.. Igen er det MIG, der begrænsningen.. :shock:

Silke skulle have haft en ung fyr med jagttilbøjeligheder, som ejer...

...Men det ved hun ikke... HUN er meget godt tilfreds med mig.. :lol:

 

Lydighedsrally har vi prøvet en enkelt gang afslutnings-selskabsleg til LP træning. Det var noget forvirrende, men rigtig sjovt. Igen så var det mere MIG, der mistede overblikket..

 

--Det er egentlig pudsigt, at der slet ikke er nogen, der har prøvet HTM (Heelwork to Music) -eller Dogdancing som nogen kalder det.. Det er jo både for store og små..

Jeg kunne forestille mig, at især selskabshundene kunne have glæde af den form for sport..

 

 

Jo mere vi laver af sjove og positive ting sammen med vores hunde, jo mindre vil de være interesserede i de ting vi ikke synes om.

Jeg tror, at rigtig mange hundeproblemer kan løses ved at man fokuserer på sjov og spændende træning. --I stedet for at man fokuserer på problemerne. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville rigtig gerne dog-dancing ... men igen - samme begrænsinger som dig - har ikke kunne finde noget sted hvor de udbyder det ...

 

Der var et lørdagskursus ude på min træningsplads - selvfølgelig i en weekend, hvor jeg skulle noget andet som ikke lige kunne flyttes ... (bryllup eller konfirmation eller sådan noget) ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...