Hop til indhold

Min tæve gør når to mennesker snakker sammen, hvad skal jeg gøre?


Gæst MarieM
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har en lille tæve på 6 mdr som har fået en rigtig irriterende vane med tit at gø når jeg snakker med en anden person i rummet (og gør også når min mor snakker med en anden i rummet, selvom det er mig) og det er ved at drive mig til vanvid.

Jeg synes jeg har prøvet alt lige fra at sige fy, nej og jeg ved ikke hvad i en hård tone - men hun bliver ved. Jeg har prøvet at distrahere hende med at sige sit (hun har lært at sidde ned), men så forventer hun jo en godbid fordi hun lige har lært det og skal roses - og så føler jeg, at jeg roser hende for at ha gøet. Jeg har prøvet at sprøjte vand på hende med en vandforstøver, og det hjælper, men man render jo ikke lige rundt med en vandforstøver i baglommen ....

Udover den her vane er hun den dejligste lille hund som er så kærlig og hengiven, og derfor forstår jeg ikke hendes adfærd i den her situatiuon. Det kan også opstå når jeg snakker i telefon. Jeg ved at det handler om opmærksomhed, men hvordan vænner man en hund til at forstå at det er okay jeg eller min mor snakker med andre - eller hinanden? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil kraftigt fraråde dig at straffe hende med vandsprøjt, skæld ud og lignende. Jeg synes i stedet du skal finde frem til hvorfor hun gør - først der kan du reelt set løse problemet.

 

Jeg tror du har ret i, at det er manglende opmærksomhed, der får hende til at gø. Men jeg føler også lidt, at du er i gang med at lære at hun rent faktisk får den opmærksomhed, når hun gør, når du beder hende sætte sig og lign.

 

Derfor er mit bedste råd nok at du ignorere hende, når hun gør.

Du skal også bare sikre sig at hun er ordentligt aktiveret; hvis hendes gøen skyldes manglende aktivering, hjælper det ikke noget at ignorere hende, så finder hun bare på en anden "unode." Og så er I jo lige vidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt ening med Therese, ignorer, jeg ville træne det væk, find en person du kan bruge som trænings makker, så stiller i jer til at tale sammen og ignorerer hunden når den gør, bare bliv ved, samme stemmeføring hele tiden når hunden til sidst opgiver og gerne lægger sig roligt hen så roser du stille og roligt.

De første gange tager det tid, derfor hvis du før du har fået trænet skal tale med nogen så luk hunden væk imedens så ikke du fristes til at råbe op igen.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres råd, det er hermed afprøvet i snart et døgn nu. Om det hjælper kan jeg endnu ikke sige, men det er da rart at høre flere har samme idé - så kan den ikke være helt forkert :mrgreen:

Jeg skal nok holde ud indtil det virker!

 

Marie

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...