Hop til indhold

Knurhår eller knurrerhår...


Zaz-zaz
 Share

Recommended Posts

eller hvad de nu hedder...hvorfor er de der og hvorfor hedder de det de hedder ?

 

Ja-ja, kom bare til at tænke på det fordi jeg legede med vovse og Hr. Moseand som er et pivedyr. Så tænkte jeg: "Jeg skal lige passe på ikke at trække i vaps knurhår" og så slog det mig: Hvorfor er de der egentlig ?

 

Så en eller anden vis person: Oplys min atter engang formørkede og forvirrede sjæl ! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en halv teori :blink: Kun en halv, og ingen kilder fra nettet, så ta' den med et gran salt, ikke :rolleyes::5up:

Jeg er ved at læse Politikens Kattebog, udgaven fra år 2003 af Alice Emborg.

Der står:

 

(...) "Knurhårene, der også kaldes >>varbørster<< - egentlig et bedre dækkende udtryk - understøtter kattens nattesyn og hjælper den til at vurdere størrelsen af smuthuller der skal passeres i mørke, og de er med til at beskytte øjnene som en slags forlængede øjenlåg. (...)Skal den undersøge noget spredes knurhårene vifteformet fremefter,(...)"

Jeg oversætter lidt til hundsk, og konkluderer og forstår det som at knurhårene vel er en slags "følere"? Måske? :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde engang en kæmpe diskussion med en mand fordi han klippede knurhårene af sin hund (En Cocker Spaniel, vist noget de gør på dem).

Jeg spurgte hvorfor og han svarede at det var for syns skyld (udstilling) og at de jo alligevel ikke havde nogen funktion.

Jeg mente jo så nok at de har en funktion og udtrykte at jeg mener jo at de bruger knurhårene til at føle med, hvis de går tæt forbi en genstand så stryger de knurhårene og det må de jo kunne føle og bruge som noget afstands måling.

Manden fløj i flæsket på mig og sagde jeg var en idiot hvis jeg troede de kunne føle noget med dem, det gør jo ikke ondt når de klippes af sagde han!!! Suk - selvom mænd ikke hyler og skriger over at blive barberet mener det vel ikke at de ikke kan mærke hvis nogen rører ved deres skæg...men forklar lige det til den mand...så jeg gav op.

Jeg mener stadig at de som klipper knurhårene af deres hund frarøver hunden en af dens måder at orientere sig på. Men dem om det så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Knurhårene på de dyr der nu skulle være i besiddelse af disse, bruger dem som et redskab til at føle sig frem (som beskrevet før i dette indlæg), og til at opfange bevægelser i luften eller af genstande/dyr som nu skulle være tæt ved. De har dybe rødder, der når helt ind til næsevæggen eller hvad vi nu skal kalde den, og spiller sammen med lugteorganet, der aktiveres hvis "føle/knurorganet" opfanger noget...

(på gnavere er det de hår der bryder først frem, om det er det samme med andre dyr, er jeg svar skyldig)

 

Jeg har mange gange siddet med døde knurhår fra Emma, hvis jeg har nusset hende i det område, og rødderne er op til en 0,5cm lange:shock: på dem jeg har set på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde engang en kæmpe diskussion med en mand fordi han klippede knurhårene af sin hund (En Cocker Spaniel, vist noget de gør på dem).

Jeg spurgte hvorfor og han svarede at det var for syns skyld (udstilling) og at de jo alligevel ikke havde nogen funktion.

Jeg mente jo så nok at de har en funktion og udtrykte at jeg mener jo at de bruger knurhårene til at føle med, hvis de går tæt forbi en genstand så stryger de knurhårene og det må de jo kunne føle og bruge som noget afstands måling.

Manden fløj i flæsket på mig og sagde jeg var en idiot hvis jeg troede de kunne føle noget med dem, det gør jo ikke ondt når de klippes af sagde han!!! Suk - selvom mænd ikke hyler og skriger over at blive barberet mener det vel ikke at de ikke kan mærke hvis nogen rører ved deres skæg...men forklar lige det til den mand...så jeg gav op.

Jeg mener stadig at de som klipper knurhårene af deres hund frarøver hunden en af dens måder at orientere sig på. Men dem om det så.

 

Uha, man skal vist høre meget før ørerne falder af ! Jeg synes faktisk at det lyder mystisk ligefrem at klippe knurhårene af sin hund. Hvorfor dét så fremmer den ydre skønhed, kan jeg simpelhen ikke lige se :confused:. Udstilling er på mange måder en underlig ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, man skal vist høre meget før ørerne falder af ! Jeg synes faktisk at det lyder mystisk ligefrem at klippe knurhårene af sin hund. Hvorfor dét så fremmer den ydre skønhed, kan jeg simpelhen ikke lige se :confused:. Udstilling er på mange måder en underlig ting...

Pudler har dem jo næsten kun fra hvalpe til deres første klip, kom jeg lige i tanke om:rolleyes: (hvis altså de bliver klippet)

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock: Jeg er mundlam (så det er godt jeg ikke skal bruge flaben her :mrgreen:), men der er altså bare ting, der forekommer mig for gaggede...det her en af dem...

Jow jow, alle hunde der klippes ved snude/mundpartiet får knurene af, det er jo for besværligt at møve udenom:rolleyes:

Redigeret af Agnete87
det går helt galt nu...
Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til udstilling klipper man dem ofte af, fordi snudepartiet ellers kan komme til at se for tyndt og fattigt ud. Det er meget normalt at gøre på spaniels, og jeg mener også der er et væld flere racer hvor det sker. Og ikke fordi det er for besværligt at klippe uden om.

 

Jeg er en af de forbrydere, der klipper dem af mine hunde, og funktion eller ej, ser jeg ingen forskel på hundenes evne til at reagere på genstande, finde vej eller andet.For ja, de står der skam i perioder, så har oplevet dem både med og uden.

 

Det gør ikke ondt på dem at få dem klippet af, da de jo klippes af et stykke over huden og ikke vokses, rives eller andet ud af fjæset på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til udstilling klipper man dem ofte af, fordi snudepartiet ellers kan komme til at se for tyndt og fattigt ud. Det er meget normalt at gøre på spaniels, og jeg mener også der er et væld flere racer hvor det sker. Og ikke fordi det er for besværligt at klippe uden om.

 

Jeg er en af de forbrydere, der klipper dem af mine hunde, og funktion eller ej, ser jeg ingen forskel på hundenes evne til at reagere på genstande, finde vej eller andet.For ja, de står der skam i perioder, så har oplevet dem både med og uden.

 

Det gør ikke ondt på dem at få dem klippet af, da de jo klippes af et stykke over huden og ikke vokses, rives eller andet ud af fjæset på hunden.

 

Jo, men det jeg ikke begriber er; Hvorfor ? For det rent kosmetiske skyld...altså fordi man mener, at vaps får et bedre udseende af det ? Gør det virkelig den store forskel om en hund har knurhår eller ej ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, da tak for svar og teorier. Det lyder faktisk sandsynligt, at det har noget med "nattesyn" at gøre...sådan lidt følehornsagtigt...:-D

 

Knurhårene skal beskutte hunden så den ikke bumper ind i noget i mørke.

De er tre gange tykkere end almindeligt hår og sidder langt dybere end andet hår.

 

Jeg gætter på at ordet "knur" er sat på fordi knurhårene bliver tydelige og bevægelige når hunden rynker næsen og knurrer.

 

Første gang jeg var i Serige og omtalte hundens knurren faldt mine medkursister næsten ned af stolene af grin - for "knur" på svensk betyder hale - anden stavemåde men samme lydsprog...

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, man skal vist høre meget før ørerne falder af ! Jeg synes faktisk at det lyder mystisk ligefrem at klippe knurhårene af sin hund. Hvorfor dét så fremmer den ydre skønhed, kan jeg simpelhen ikke lige se :confused:. Udstilling er på mange måder en underlig ting...

Udstilling er såmænd bare legaliseret mishandling, og intet andet.

Nu er der nok et par stykker der flipper på mig.

Men se lige på hvordan mange af hundene stresser i ringen, prøv at se på hele kropsproget...Nå ja ja det er hurtigt overstået så hunden tager sikkert ikke varig skade. Tag feks Setterne tag lige og samenlign udstillings settere og brugshunde settere, og udstillings schæfer og brugshunde schæfer.Det er fam'e da krøblinge der vil noget... Er der så varig skade, det vil jeg jo så sige Ja, udstillings hunden vil aldrig kunne udføre det de egnlig er opdrættet til

Jeg bliver så harm over at kennelklubber og dommere verden vil have deforme hunde, nok mest udstillings dommerene det vil have ekstremerne også retter kennelklubber og opdrættere bare ind:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også et lidt mærkeligt forhold til udstillinger. Jeg vil gerne gå til en udstilling og vise min dejlige hunde frem, men jeg forstår simpelthen ikke konceptet med at hunden skal hænges op i en tynd, tynd snor, så den præsenterer sig pænest...

 

Jeg forstår heller ikke idéen med at farve ens hund med kridt, sprøjte noget i øjnene så de virker mere klare, eller at den skal i bad og føntørres før den kan gå til udstilling.

 

Så til min første udstilling dukkede jeg op med en uvasket hund og en masse godbidder, og vi nåede da at få en SL og en plads blandt de bedste alligevel... Men om det så skyldes at hun stadig var hvalp, det skal jeg ikke kunne sige.

 

Men I får mig aldrig til at gøre alle mulige ting ved mine hunde, som jeg ikke ville have gjort hvis jeg ikke skulle til udstilling. Og hvis det gør at vi taber, jamen så må jeg jo bare indrømme at jeg ikke egner mig til udstillinger!

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstilling er såmænd bare legaliseret mishandling, og intet andet.

Nu er der nok et par stykker der flipper på mig.

Men se lige på hvordan mange af hundene stresser i ringen, prøv at se på hele kropsproget...Nå ja ja det er hurtigt overstået så hunden tager sikkert ikke varig skade. Tag feks Setterne tag lige og samenlign udstillings settere og brugshunde settere, og udstillings schæfer og brugshunde schæfer.Det er fam'e da krøblinge der vil noget... Er der så varig skade, det vil jeg jo så sige Ja, udstillings hunden vil aldrig kunne udføre det de egnlig er opdrættet til

Jeg bliver så harm over at kennelklubber og dommere verden vil have deforme hunde, nok mest udstillings dommerene det vil have ekstremerne også retter kennelklubber og opdrættere bare ind:evil:

 

Nu er jeg en af dem, der glad og gerne lader sin hund udstille, men det er ikke mig, der flipper på dig. Jeg synes at have bemærket at den der sang med at udstilling er dyremishandling som regel kommer fra folk, der enten har blandinger eller har en racehund, der på en eller anden måde har en diskvalificerende fejl eller andet af samme skuffe, så jeg er for længst kommet over at flippe på folk, der udtaler sig negativt om fænomenet udstilling.

 

Til gengæld forstår jeg dig ikke helt, Frank. Din oprindelige plan var da at udstille Lexus, men det kunne ikke lade sig gi sig, fordi hunden skal trave på din venstre side eller hvordan var det ? Hvordan kan det være, at du pludselig er kommet på den tanke, at det ligefrem er legitimeret dyremishandling at udstille ? Hvad er det f.eks. jeg piner og plager min Berner med, når jeg igen og igen og en gang til melder ham til udstilling ? Nu må du lige komme på banen og oplyse mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg en af dem, der glad og gerne lader sin hund udstille, men det er ikke mig, der flipper på dig. Jeg synes at have bemærket at den der sang med at udstilling er dyremishandling som regel kommer fra folk, der enten har blandinger eller har en racehund, der på en eller anden måde har en diskvalificerende fejl eller andet af samme skuffe, så jeg er for længst kommet over at flippe på folk, der udtaler sig negativt om fænomenet udstilling.

 

Nu vil jeg lige sige at ingen af mine hunde har diskvalificerende fejl eller andre mangler, Luna fik som sagt SL og var blandt dem der fik præmie

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...