Hop til indhold

Min hund vil ikke spise


Gæst FrkMakrel
 Share

Recommended Posts

Gæst FrkMakrel

Hej!

 

Min kæreste og jeg har en lille blandingshund på 1 år. Bob, som han hedder, er en blanding af jack russell, shih tzu, tibetansk spaniel og coton de tulear.

Han har aldrig været særlig madglad og en skål tørfoder har godt kunne få lov til at stå i flere dage uden at blive tømt.

Nu er det ved at blive så voldsomt, at man kan mærke hans hofteben oppe ved halen og hans ribben. Han vejer lige over 5 kilo, sidst vi vejede ham i april.

Vi har prøvet flere forskellige slags tørfoder - store som småbidder. Vi har blandet det med noget lækkert - såsom leverpostej eller rester fra aftensmaden.

Vi har prøvet dåsemad, men selvom han spiser dette, får han små dårlig mave af det, så det kan ikke være godt som fuldfoder for ham?

Vi har prøvet at bløde maden op. Vi har prøvet at håndfodre ham, tage maden væk o.s.v. o.s.v. - det føles bare ikke som om der er en løsning.

Han har enormt meget energi (fra jack russell'en :) ) og han er altid den hund, der stopper senest i legen, så på den måde kan man ikke mærke, at han ikke får meget mad.

 

Jeg håber meget, at der sidder en eller flere derude bag skærmen med nogenlunde samme erfaring eller bare et godt råd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

Jeg kan kun berette vores historie, men har ingen gode råd desværre

 

Aslan er også en "slank" hund, som ikke er specielt madglad :(

Han var den anden største i kuldet, men nu tror jeg han er den tyndeste (han er 1½ år) af dem i sit kuld.

 

Hvor har jeg grædt og lidt og fået endnu flere grå hår, over at han bare ikke vil spise :roll:

 

 

Omkring da han fyldte et, opgave vi alt den snak om at maden kun skulle stå i 15 min og så fjernes!

 

Vi endte med at stille maden døgnet rundt, og så begyndte han at spise........... lidt mere end han plejer :mrgreen:

 

Aslans mad står også i et par dage, så spiser han lidt hver dag.

 

Jeg har ikke svaret til dig, men jeg kender til hvordan det følse når ens hunds hofter stikker ud og hunden ligner et udsultet skelet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

^Aslan: Det er lige omvendt med Izzie, hun havde mad stående ude hele tiden så hun kunne spise løbende. Men hendes interesse for mad dalede, så jeg begyndte at lade maden være ude i 20 min (som Victoria Stilwell siger :engel: ) og så begyndte hun at blive sulten og interesseret i maden. Det hjalp også lidt da jeg skiftede fra Hills til Olivers. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Først ville jeg sikre mig at der ikke er noget fysisk galt, som gør det er ubehageligt for jeres hund at spise (en tand, noget i halsen osv.)

Så ville jeg prøve at få foder prøver hjem på ALT det gode foder der er på markedet - For så er det muligvis "bare" kræsenhed.

 

Her er et "par" links til gratis, eller næsten gratis foderprøver:

 

http://www.foderxpressen.dk/shop/foder-proever-16c1.html

http://olivers.dk/ESEShop.aspx

http://www.eukanuba-eu.com/DNA/da/da/find-the-right-breed/find-the-right-breed.html (her får du en kupon til gratis fodeprøve)

http://www.henne-pet-food.dk/index.htm (De sender lynhurtigt en lækker pakke med alt muligt guf)

http://www.kingsmoor.dk/index.php?option=com_wrapper&Itemid=70

http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=181015206〈=da

http://www.karmavita.dk/group.asp?group=15 (Sender også hurtigt en rigtig fin pakke med alt muligt guf, ganske gratis)

 

Herudover kan du skrive og forhøre dig hos petfoods, om foderprøver på nogle af de andre gode mærker, de plejer godt at ville være behjælpelige.

 

Mon ikke der findes noger jeres hund bare eeeelsker?!

Det koster self. lidt i porto, men er trods alt billigere at købe sæk, efter sæk kræet bare ikke vil spise.

 

Pøj pøj med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrkMakrel

Tak for alle Jeres gode råd/svar.

Vi har prøvet alt fra det dyreste foder til Pedigree og det "lokale" foder. Når vi er hjemme hos nogen med hund, så spiser han gerne deres mad, men hvis vi så enten køber det samme eller prøver at give ham lidt mere af det senere, så er det ikke længere interessant.

 

Af ting, som han bare eeeeelsker, så er det ost, pølser og leverpostej, men det er ikke lige just det bedste for hans mave :roll:

 

Hvad angår godbidder er han også konstant kræsen. Selv Frolic kan han sige nej til og de lækreste kødfyldte bider.

 

Han virker sund og rask. Han elsker tyggeben og han har rigtig fine, stærke, hvide tænder. Og han elsker at spænde rundt og lege med alle kvarterets hunde og lave små cirkuskunster. Vi har ikke fået ham undersøgt hos en dyrlæge endnu, da vi håber at kunne løse problemet. Vi er dog lidt bange for, at han ikke har nok at holde igen med, hvis han skulle gå hen og blive rigtig syg.

 

Da vi bor i Sverige, har vi pas til Danmark og der skulle han tjekkes for stort set alt, plus før man får hvalpen, er der flere krav om forskellige vaccinationer. Eftersom problemet altid har været der, regner vi derfor ikke med, at orm kunne være en mulighed.

 

Jeg vil prøve at få bestilt lidt foderprøver hjem, men skulle I sidde der ude med flere gode råd, tager jeg meget gerne imod :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud over de andres gode svar, vil jeg foreslå, at du dropper madskålen helt. I stedet skal du nu lade din hund arbejde for alt sit mad. Du kan f.eks. putte det i en bustercube eller colaflaske, gemme lidt under en kop eller et viskestykke, eller lave søgeøvelser ved at gemme lidt foder rundt omkring i stuen. Hvis du har have, kan du sprede noget af foderet på græsplænen og lade hunden søge efter det (du kan sikkert endnu flere gode idéer her på forum)

 

Ved at lade hunden arbejde for føden vil foderet få en meget højere værdi for ham + han bliver aktiveret mentalt (og det er jo altid godt når man har en lille krudtugle) :-)

 

Det kan godt være at han i starten vil nægte at arbejde for foderet (for han har jo været vant til at få det serveret), men hæng på - han skal nok vænne sig til det :-D (du skal bare være lidt standhaftigt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at blande hans fuldfoder med noget?

 

Kattemad (vådkost) er mange hunde vilde med eller leverpostej, her giver vi A38, det er næsten bedre end ren pølse. Buddha elsker det :mums:

Torskerogn er også rigtig godt, det bruger vi godt nok som godbidder.

 

Ved selvfølgelig ikke om i allerede har prøvet det.

 

Vil også sige det med fodersøg er en rigtig, rigtig god ide! Har virket på Buddha hvis han ikke lige syntes at foder var det mest spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrkMakrel

Ang. blanding af godter i hans foder, så er den prøvet.. I alle alskens former - først bare med f.eks. leverpostej oven på. Så med vådkost oven på. Så opblødt mad most sammen med f.eks. en frikadelle eller lign. - alle med samme resultat = Han sorterer og sku det ske, at han får et stykke tørfoder i munden, spytter han det ud og spiser det lækre :P Han er så strid, den vovse!

 

Vi har også prøvet at få ham til at arbejde for føden ved at kaste det ud på køkken- eller stuegulvet eller give ham det i hans Kong. Nogle gange har det fanget interessen - andre kigger han bare på os, som var vi skøre.

 

Vi tror nu, at vi har fundet i hvert fald en midlertidig løsning - han har fået ny "madskål" i form af en plasticskål han fik, da han var helt "ny". Den kan han bære rundt, så han har maden der hvor vi er. Han tager også gerne maden med i seng og har den inde på sit tæppe om natten. Herved har vi kunne få ham til at tage over dobbelt så meget mad i sig som normalt (hvilket vil sige, at han nu får 2/3 af hvad han burde få. Hehe..)

Håber, at denne metode bliver ved med at fungere.. Så en dag får han muligvis et normalt forhold til mad :)

Jeg har også bestilt lidt foderprøver - så må vi se, hvad han sir til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leo_the_hood

Jeg vil anbefale at få undersøgt ham hos dyrlægen, for fejler han noget kan du jo skifte foder og stille mad ud og frem resten af hans dage.

 

Ellers synes jeg ideen med at lade ham arbejde for føden kunne være en god ide, måske kan især "Jack Russell" lide det. Prøv evt. at søge nettet for "environmental enrichment", mange Zoologiske haver bruger det, vi kan også bruge det til vore hunde.

Bruger meget det med at gemme maden i haven, startede med den nemme med at drysse det på et lille areal på plænen, til idag hvor foderet kan gemmes i buske, under krukker, legetøj i sandkassen, oppe på pæle inde i krattet i læbæltet, på rutchebanen o.s.v. har også prøvet at fryse maden ned i en mælkekarton, fylde maden ned i en 1,5 liter sodavandsflaske, uden låg. En del af tanken bag disse "øvelser" er at give hunden meningsfyldt arbejde/aktiviteter.

 

 

Generelt har det aldrig løst madproblemer at lade maden stå fremme, dag ud og dag ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrkMakrel

Indtil videre går det fint med at han har sin skål med sig "hele tiden".

Han spiser op i mod 100 gram foder om dagen. Vi skal gerne have lidt mere i ham, men han øger selv automatisk indtagelse hver dag. Så for os ser det ud til at fungere med, at vi ikke tager hans mad væk, men lader ham have den ved sig. Han har altid været lidt af en "tryghedsnarkoman" - skal helst ligge ved fødder, både hvis han skal sove eller tygge tyggeben og ja, og nu vil han så helst være der hvor vi er, når han skal spise sin mad. Hans skål har før stået i køkkenet, men når vi er der, laver vi jo for det meste noget, der dufter meeeeget bedre end tørfoder ;)

 

Hvad angår det med at skjule maden i haven, er det desværre ikke en mulighed for os, da vi bor i lejlighed. Og tager vi foderet med ud, når vi går, er vi heldige, hvis han holder interessen. Her vil han hellere snuse efter gode "tissesteder" eller lege med "naboernes" hunde. Men vi gør det en gang i mellem, når vi går tur på atypiske tidspunkter.

 

Endvidere er vi sikre på, at der ikke er noget galt med ham, som kunne kræve en dyrlæge, da han spiser både tyggeben, godbidder, evt. rester, tørfoder når vi er ude hos andre, der har hund og nu ENDELIG også hjemme og generelt mere regelmæssigt :) Han er bare ikke en særlig madglad hund. Og sådan er vi jo så forskellige. Men tusind tak for alle jeres gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...