Hop til indhold

Hvordan ville i gribe det an


Gæst awina
 Share

Recommended Posts

Nemo har nu været hos os i 4 uger og i de 4 uger har han sovet i sin kasse i soveværelset, men jeg vil jo gerne have ham ud i gang+bryggers+køkken, hvor han også er når han er alene.

 

Problemet er at vi ikke går i seng på samme tid og min datter (teenager) skal igennem gangen for at komme på toilettet.

 

Jeg forudser at man ikke kan sige, "nu skal du være her og sove" og når der så er ro og han har lagt sig så går der en halv time og min datter kommer ud fra værelset!!!!

 

Hvordan griber jeg det an?

Link til indlæg
Del på andre sites

fordi jeg skal gå alt for tidligt i seng, fordi jeg ikke kan læse en bog, fordi jeg ikke kan se tv!!!!!!

 

Hvorfor kan du ikke det?

 

Nemo vil lære, at der ikke sker noget om aftenen han skal blande sig i og så vil han sove hvis han er blevet aktiveret, selvom du læser/ser TV eller andet roligt.

 

Uanset, så er en nat og en alenehjemmedag for meget for et flokdyr som hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

fordi jeg skal gå alt for tidligt i seng, fordi jeg ikke kan læse en bog, fordi jeg ikke kan se tv!!!!!!

 

Jeg får jo aldrig læst mine hundebøger når jeg er tvunget til at ligge i mørke kl. 22:30!!!!

 

hvorfor skal du ligge i mørke kl. 22.30?

 

Karla falder i søvn i sofaen / eller på hendes sækkepude mens vi andre hygger, læser, ser tv, surfer eller hvad ved jeg... Når vi rejser os og går i seng spørger vi hende om hun vil med... hun siger altid ja tak :mrgreen:...

 

Hun prøver ofte om vi ikke skal i seng tidligere, men får så at vide, at så må hun selv gå op i seng eller også må hun sove hernede ved os... Sådan har det været siden hun var lille hvalp...

 

Kan han ikke bare sove der hvor du er, indtil du er klar til at gå i seng? Han behøver ikke 100% mørke eller ro for at sove - tværtimod! Han skal lære, at han kan være i ro nærmest ligemeget hvad der foregår omkring ham....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
fordi jeg skal gå alt for tidligt i seng, fordi jeg ikke kan læse en bog, fordi jeg ikke kan se tv!!!!!!

 

Jeg får jo aldrig læst mine hundebøger når jeg er tvunget til at ligge i mørke kl. 22:30!!!!

 

 

Jammen du behøver ikke at slukke lyset... Hunde kan godt sove selvom der er lys i værelset... Ellers så kan man få sådan en lysdims som man kan sætte på bogen..:engel:

 

Men HVIS du gerne vil forsøge, så prøv at åbne døren ud til gangen fra dit soveværelse.. så kan du jo se om han går frivilligt derud.. hvis han gør det og er tilpas med det så er det helt fint... men hold altid døren åben ind til dit værelse, så han kan gå tilbage til dig.

 

Du skriver at din datter går igennem gangen, og så tænkte jeg på at jeg faktisk tror at det er mindre forstyrende at den ligger i dit værelse hvor der er et dæmpet læselys istedet for et lys som tændes og slukkes og en som går igennem rummet.... blot en tanke:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
fordi jeg skal gå alt for tidligt i seng, fordi jeg ikke kan læse en bog, fordi jeg ikke kan se tv!!!!!!

 

Jeg får jo aldrig læst mine hundebøger når jeg er tvunget til at ligge i mørke kl. 22:30!!!!

 

Enig med Ninjamor.

 

Det kommer somregel helt naturligt at hvalpe bliver trætte - også om aftenen. Du skal jo ikke føle dig tvunget til at slukke lys, tv mv fordi hvalpen skal sove.

 

Den lærer da hurtigt at sove på trods af dine "sysler"

 

Tvætimod bliver det sikekrt sværere hvis hvalpen skal sove i bryggerset. Her får den om muligt langt sværere ved at falde til ro - fordi den skal ligge adskilt fra sin flok en hel nat.

 

Se sådan her på det.

 

Hvalpen sover alene i bryggerset i 6-10 timer (forskelligt fra hund til hund)

 

I går en tur om morgenen

 

Hvalpen er igen alene i bryggerset i 6-8 timer (forskelligt fra arbejde til arbejde)

 

I er sammen med hvalpen nogle timer - og hvalpen skal igen overlades til sig selv mens i laver mad, spiser, ser tv mv.

 

Ved aftentid kommer hvalpen igen alene ud i bryggerset og døgnet starter forfra.

 

.......Prøv og regn på hvor mange af døgnets 24 timer hunden er sammen med jer?

 

Og prøv så og tænk på at hvalpen ikke har andre end jer og vil være lykkelig for hvert minut sammen med sin flok. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

he he kan forstå jeres undren. Nemo er jo kun 12 uger, men altså!

 

Han kan sagtens sove fx i stuen, kan falder til ro når familien gør og han kan også sagtens når han er træt nok gå omkuld midt i det hele, så dét er ikke problemet.

 

Han sover pt i sin transportkasse, lukket, så jeg kan ikke bare åbne døren, jeg vil ikke have ham løs i soveværelset, da han roder rundt under sengen og der er ikke særlig hvalpesikret. Jeg er ikke i det lange løb interesseret i at have ham i soveværelset, rigtig eller forkert, det er det eneste sted i huset jeg ikke vil have dyr.

 

Han skal ikke være i bryggerset men i 3 rum, hvoraf gangen ligger foran mit soveværelse, jeg tror helt ærligt ikke det vil være et problem med ham hvis vi bare alle gik i seng på samme tid.

 

Når han ligger i en kasse på gulvet og sover er han altså ikke meget sammen med mig!!

 

Hvis jeg bliver oppe og lader ham sove på sofaen efter at han har bedt om at gå i seng. Så skal jeg have ham ud og tisse inden vi går i seng og så kommer han ud af rutinen, vågner for meget op, piber og står ALT for tidligt op om morgenen. Jeg tror på at dyr, især "børnedyr" har godt af faste rutiner for at lære at begå sig.

 

Hvis jeg læser eller ser tv er det lidt samme scenarie, så hyler han og det bliver pludselig enormt sent før jeg får lov at sove og da han aligevel skal ud af soveværelset på et tidspunkt syntes jeg ikke han først skal lære det og bagefter lære det andet.

 

Jeg må vel bede datteren om at tage en natpotte ind på værelset eller betjene vinduerne :-)

 

Jeanett: Sådan er vores døgn altså ikke.

 

Jeg bruger 2-2½ time med Nemo hver morgen. Fodersøg, tur, leg, nussen osv. Han er alene i max 5 timer.

Når der laves mad er det børnenes tur til at lege med ham med mindre han sover.

Når vi ser tv ligger han på min mave :mrgreen:

 

Så han er alene 5 timer om dagen og 6 timer om natten. (da jeg betragter det som alene også når han ligger i kassen ved siden af min seng)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gøre, på samme måde som jeg altid har gjort med mine hunde.

Den har sin kurv, hvor den lægger sig når den får besked på det.

Og det er dens kurv, der har den fred for alle og alt.

Når den føler sig tryg ved det så er det faktisk ligegyldig hvor den står i huset.

Hunden kan udemærket føle om resten af flokken er i huset eller ej.

Nu får jeg hug igen fra dem som læser mange bøger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gøre, på samme måde som jeg altid har gjort med mine hunde.

Den har sin kurv, hvor den lægger sig når den får besked på det.

Og det er dens kurv, der har den fred for alle og alt.

Når den føler sig tryg ved det så er det faktisk ligegyldig hvor den står i huset.

Hunden kan udemærket føle om resten af flokken er i huset eller ej.

Nu får jeg hug igen fra dem som læser mange bøger.

 

Nææh, egentlig ikke. Hvis du træner hunden op i at kurven er det bedste sted i hele verdenen, så burde den jo netop kunne føle sig tryg i den ligegyldigt hvor den står.

 

Så jeg ville nok også sørge for at kurven blev det bedste sted i verdenen, og så bede den om at lægge sig der når jeg gik i seng. De første par nætter vil man så nok skulle rende en del frem og tilbage, indtil hunden har fundet ud af at det er her den skal ligge.

Men husk allerførst at gøre kurven til det sted alle gode ting sker, som kæl, kødben og godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gøre, på samme måde som jeg altid har gjort med mine hunde.

Den har sin kurv, hvor den lægger sig når den får besked på det.

Og det er dens kurv, der har den fred for alle og alt.

Når den føler sig tryg ved det så er det faktisk ligegyldig hvor den står i huset.

Hunden kan udemærket føle om resten af flokken er i huset eller ej.

Nu får jeg hug igen fra dem som læser mange bøger.

 

Det har jo intet med at læse bøger at gøre...

 

Hunden er et meget socialt FLOKdyr og som sådan vil den have det bedst med at have adgang til sine mennesker.

 

At den så kan vælge at blive liggende i stuen er en anden sag, det er valg eller ikke mulighed for valg der er sagen her.

 

Min hund går fra og til soveværelset om natten og lægger sig der hvor temperaturen passer ham bedst, men han ved hele tiden hvor resten af os er.

Det er en anden forskel.

 

Der er også forskel på at have Nemo i kassen ved siden af sengen hvor han kan høre/snuse sine mennesker og på at udelukke ham fra fælleskabet ved at lukke døre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nææh, egentlig ikke. Hvis du træner hunden op i at kurven er det bedste sted i hele verdenen, så burde den jo netop kunne føle sig tryg i den ligegyldigt hvor den står.

 

Så jeg ville nok også sørge for at kurven blev det bedste sted i verdenen, og så bede den om at lægge sig der når jeg gik i seng. De første par nætter vil man så nok skulle rende en del frem og tilbage, indtil hunden har fundet ud af at det er her den skal ligge.

Men husk allerførst at gøre kurven til det sted alle gode ting sker, som kæl, kødben og godbidder.

 

Og at blive forladt...

Link til indlæg
Del på andre sites

han elsker jo sin kasse, går selv derind, når han er virkelig træt.

 

Står den ikke i soveværelset skal den jo selvfølgelig være åben og det jeg ser er problemet er at han vil komme løbende ud når min datter kommer og tro det er stå op tid. Jeg går ud fra hun så skal ignorere ham eller skal hun bede ham gå i seng igen

Link til indlæg
Del på andre sites

han elsker jo sin kasse, går selv derind, når han er virkelig træt.

 

Står den ikke i soveværelset skal den jo selvfølgelig være åben og det jeg ser er problemet er at han vil komme løbende ud når min datter kommer og tro det er stå op tid. Jeg går ud fra hun så skal ignorere ham eller skal hun bede ham gå i seng igen

 

Jeg tror hun skal lokke ham i seng igen med et par godbidder, jeg tvivler meget på, at han selv vil søge tilbage.

 

Så jeg ville lokke ham tilbage, og blive der indtil han er faldet i søvn igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Og at blive forladt...

 

Ja, men nogengange er man jo immervæk nødt til at efterlade sin hund, og så hellere gøre det et sted hvor hunden er tryg og glad...

 

Ikke alle mennesker kan jo have samme holdning til om en hund skal sove i soveværelset eller ej. Mine sover i min seng, men derfor kan jeg da ikke forlange at alle andres hunde også skal gøre det... Så når folk ønsker at gøre tingene på en anden måde, så må vi vel bare fortælle hvordan dette så kan gøres på den bedste måde for hunden?

 

De fleste mennesker (inklusiv mig selv) gør jo alligevel hvad de selv mener er bedst, og derfor kan man jo ligeså godt rådgive folk der hvor de er, i stedet for at give råd om noget helt andet end det de spørger om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis gangen hvor du gerne vil have at han er, er lige uden for dit soveværelse, hvad så med at investere i et babygitter til soveværelsesdøren

Så lader du døren være åben, med installeret gitter, og stiller hans kasse lige udenfor så han i starten kan se hvor du er.

 

Det kan godt være det giver et par nætter med lidt uro, hvor han skal finde ud af at han skal sove når du også gør det, men på den måde er han jo sammen med dig, uden at være i soveværelset.

 

Det er et spørgsmål om at vænne ham / træne ham til også at vide at når du sover, så sover han også. Han lærer også forholdsvis hurtigt at ignorere din datters færden frem og tilbage på badeværelset.

 

Min hund går allerede i seng (sofaen:mrgreen:) ved 20-tiden (vi står så osse op kl 5 :gab:) og det efterlader hende da totalt kold hvad der i øvrigt foregår omkring hende af "trafik" frem og tilbage. Snorke-snorke med alle 4 stænger lige i vejret. Og det har hun gjort siden hun var en lille trut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til Lonny.

 

Det er langt fra alle der vil have dyrene i deres seng og jeg er så en af, er da glad for at jeg kan få gode råd aligevel, selvom jeg nu åbenbart er dybt uansvarlig!!!

:ae:

 

Man kan godt have sit dyr i soveværelset uden at det sover i sengen, vores har en madras i soveværelset han sover på (så er han stadigvæk hos sin flok), den luftes tit og vasket hver 14 dag, så er ikke "lugten" der genere.

Vi siger godnat til ham i stuen og lader døren stå åben hele vejen op, så kommer han på et tidspunkt, kun 2 gange han blev liggende i stuen.

 

Jeg er da enig med flertallet, undrer mig også over at jeres hund skal have 12-18 timers alenetid om dagen, men det er jeres valg og vil ikke "angribe" jer for den beslutning, bare ytre min mening på en rolig måde :-)

 

Tit tænker folk herinde mest(mere på hunden end ejer så et indlæg kan sagtens komem til at virke hård og "personlig" men det skal ikke tages sådan, men du er selvfølgelig i din gode til at skrive hvis du føler dig stødt :blink:

 

Og når det er sagt, håber jeg du får nogle flere bud på din situation, så vi kan holde os til trådens emne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men nogengange er man jo immervæk nødt til at efterlade sin hund, og så hellere gøre det et sted hvor hunden er tryg og glad...

 

Bestemt, men bør den ikke være tryg og glad i hele boligen?

Det må da være det optimale.

 

I

kke alle mennesker kan jo have samme holdning til om en hund skal sove i soveværelset eller ej. Mine sover i min seng, men derfor kan jeg da ikke forlange at alle andres hunde også skal gøre det... Så når folk ønsker at gøre tingene på en anden måde, så må vi vel bare fortælle hvordan dette så kan gøres på den bedste måde for hunden?

 

De fleste mennesker (inklusiv mig selv) gør jo alligevel hvad de selv mener er bedst, og derfor kan man jo ligeså godt rådgive folk der hvor de er, i stedet for at give råd om noget helt andet end det de spørger om?

 

Nej vi har ikke alle samme holdning og det er OK, men hvis man har en holdning til et bestemt emne omkring hund ud fra manglende viden, så sker der måske noget i ens holdning hvis man bliver informeret!

 

Jeg aner ikke en fløjtende prut om "hvor" trådstarter er i sin hundeviden, men det ses jo temmelig ofte at oplysning får en hundeejer til at ændre syn på en ting fordi vedkommende fik noget info.

 

Men, det jeg læser du siger er altså, at hvis en hundeejer vil have vejledning i brug af kædehalsbånd (for nu at tage en der er aktuel på debatten) så går du ind og vejleder uden at forsøge at "vende" hundeejeren. For h*n skal jo rådgives der hvor h*n er og ikke have påduttet din mening om kædehlasbånd. Skal jeg forstå det sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til Lonny.

 

Det er langt fra alle der vil have dyrene i deres seng og jeg er så en af, er da glad for at jeg kan få gode råd aligevel, selvom jeg nu åbenbart er dybt uansvarlig!!!

 

Åh hold nu op hva' :-)

 

Hvem har skrevet at du er dybt uansvarlig?

 

Ikke alle vil have hunde i deres senge og der behøver hunde heller ikke sove.

 

Du skrev at du ville have Nemo ud af soveværelset, ikke ud af sengen og for hunden er der forskel på at være sammen med sine mennesker under søvnen og at blive lukket væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg forstå, at man nu mener at hvis hunden er lukket væk fra en om natten, så regnes det som om den er alene hjemme.

Hvordan kan det så være den ikke reagerer på samme måde som hvis man har været hjemme fra nogle timer.

Er det ikke fordi hunden føler at den alligevel er sammen med flokken?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg forstå, at man nu mener at hvis hunden er lukket væk fra en om natten, så regnes det som om den er alene hjemme.

Hvordan kan det så være den ikke reagerer på samme måde som hvis man har været hjemme fra nogle timer.

Er det ikke fordi hunden føler at den alligevel er sammen med flokken?

 

 

Det er et godt spørgsmål.

 

Jeg vil mene det afhænger af hvor hunden har sovet om natten.

 

Samtidig er hjemkomstsituationen som regel mere oppe i gear fra begge parter ift at man om morgen tøffer hen og åbner en dør til sin hund.

 

Hilser du på hunden om morgenen, som når du kommer hjem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gør jeg ikke, den sover under trappen til første sal,det er faktisk sjældent den gider rejse sig når vi kommer ned.

Den ved jo udmærket at den ikke skal ud med det samme.

Og sådan har det været med alle de hunde jeg har haft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...