Hop til indhold

Hvalpens mælketænder


Gæst Bettemus83
 Share

Recommended Posts

Gæst Bettemus83

Hejsa!

 

Er der nogen der kan svare mig på hvornår en hvalp ca skifter sine hvalpetænder ud?

Min kæreste og kom til at snakke om det sidste dag, for hvis vores hvalp skal lege med børn, så vil de jo unægtelig komme til at mærke de skarpe mælketænder når han bide/napper i leg:neutral:!

 

Mvh

Bettemus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos netdyredoktor står der så, at hvis ikke de sidste mælketænder er røget i 7 mdrs. alderen, så bør man kontakte dyrlægen, så det var da i sidste øjeblik hun fik smidt dem :blink:

 

jeg kan ikke huske det præcist -men det var så sent, at jeg begyndte at tænke om hun skulle have dem hevet ud... så lur mig om hun ikke har været noget nær de 7 mdr eftersom jeg var begyndt at tænke i de baner ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm...jeg mener faktisk at Molly startede med at smide de første omkring de 3 måneder, og smed de sidste da hun var omkring 7 måneder.

 

Eddie startede også deromkring og nu som 4½ måned gammel er stort set alle ude, bortset fra de 2 spidse hjørnetænder og nogle tyggeflade tænder. Og en del af dem sidder lidt løse allerede nu. Så vil tro han er færdig når han er 5 måneder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay!Jamen vores hvalp er snart 10 uger og så der går jo nok 2 måneders tid for ham. Holder bideriet så op eller sker det gradvist eller hvordan?

 

Det bliver gradvist mindre, men hvis I ikke samtidig lærer hvalpen at I ikke bryder jer om at være tyggeben, så er det ikke sikkert at det nogensinde helt holder op.

 

Hvis I ikke er igang med at indlære bidehæmning, så skriv lige igen, så skal jeg gerne uddybe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bettemus83

Hej Lonny!

 

Vi giver ham noget legetøj at tygge i, men at bide er helt klart en stor del af hans leg. Jeg har i dag læst en artikel om bidehæmning. Som jeg forstod det så skal man sige AV når den bider for hårdt f.eks. og gå fra den i 10 min ca. Det vil vi se om vi ikke kan praksisere. Men håber så også at han vil lære at stoppe når det er for meget, hvis han kommer ud og leger med nogle andre hvalpe. Vi straffer ham ikke for at bide i os, men giver ham som sagt noget andet at tygge i.

Link til indlæg
Del på andre sites

10 minutter er godt nok lang tid at skulle gå fra hvalpen. Så lang tid syntes jeg ikke har været eller er nødvendigt. Da vi indlærte det var det et spørgsmål om at pive og trække sig. Eventuelt gå lidt væk og "sidde og slikke sår". Men ikke meget mere end 15 sekunders tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bettemus83
10 minutter er godt nok lang tid at skulle gå fra hvalpen. Så lang tid syntes jeg ikke har været eller er nødvendigt. Da vi indlærte det var det et spørgsmål om at pive og trække sig. Eventuelt gå lidt væk og "sidde og slikke sår". Men ikke meget mere end 15 sekunders tid.

 

 

Narrh der skulle nok også have stået 10 sekunder og ikke 10 min.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror de sidste af Karlas røg da hun var 7 mdr. de første da hun var omkring 4 mdr...

noooo! Kan der gå så lang tid før de spidse hjørnetænder ryger?! argh! Kiwi har tabt de foreste i over- og undermunden nu, og hun er 4½ måned! -ca!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har en bog der hedder Hvalpe Håndbog. Der står:

 

Tandfrembrud hos hunde:

 

En voksen hund har 42 tænder, mens en hvalp hun har 32.

kronologi for hundens tandfrembrud:

- Frembrud af fortænder: 1 måned

- Frembrud af blivende fortænder: 3 måneder

- Frembrud af blivende hjørnetænder: 4 måneder

- Frembrud af blivende kindtænder: 5 måneder

 

I 7-måneders alderen har hunden fået sine blivende tænder og den har derefter med andre ord, "munden fuld".

 

Mælketænderne falder let ud, men du skal ikke blive bekymret, hvis du ikke kan finde dem (hunden har sikkert slugt dem). Det hænder nogle gange at mælketænderne bliver siddende sammen med de blivende tænder. Hvis dette er tilfældet, skal du kontakte dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg skulle lige til at skrive noget i den stil :-D

 

Buddha begyndte at skifte omkring 3 1/2 måned, og mangler mange endnu - der er dog flere man kan se er godt på vej. Fortænderne i overmunden er fint fremme, men ikke dem i bunden.

 

Bideriet bliver næsten værre, synes jeg, mén det er når det gør ondt og man kan virkelig se at det er fordi det piner hunden :cry:

Buddha kan ligge og prøve og bide i alt muligt og så komme med et piv, fordi det ikke virker ordentligt. Pinde (ganske almindelige fra træerne) er faktisk noget af det han tygger mest i, vi har en halv skov indenfor efterhånden :blink: Han tager dem selv med hjem fra gåturene.

Har prøvet at give ham tyggeben nogle gange men det kunne han slet ikke da han skiftede fortænder, små bamser virkede meget bedre der.

 

Synes jeg har læst noget om at frosne ting er gode, fx en kong med fyld som har været i fryseren, måske isterninger er ligeså gode? Giver jo også mening at munden bliver kølet lidt ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Milobassen
Hejsa!

 

Er der nogen der kan svare mig på hvornår en hvalp ca skifter sine hvalpetænder ud?

Min kæreste og kom til at snakke om det sidste dag, for hvis vores hvalp skal lege med børn, så vil de jo unægtelig komme til at mærke de skarpe mælketænder når han bide/napper i leg:neutral:!

 

Mvh

Bettemus

 

 

Min hvalp er nu 4 måneder og 1 uge og han er begyndt at tabe sine tænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...