Hop til indhold

Hvilket foder


Gæst Pia J
 Share

Recommended Posts

Ja jeg ved godt at mange måske er træt af at svare på noget med foder :???: men nu har jeg et problem, jeg har i det sidste år været lidt omkring forskellig foder men ak jeg har ikke fundet det helt rigtige :megaked: Vil lige fortælle hvad behovet er, Golden bliver 6 år i nov. får nemt træls pels og klør sig. er lidt stiv,, men slet ikke noget særligt, men jeg vil gerne give glucosamin for at forebygge. nu fodre jeg med Nutra Nuggets alm. serie til store racer. Det jeg har kigget på er

 

Nutra Nuggets senior ( pga store mængder glucosamin og et godt indhold men jeg synes måske bare han er for ung til)

 

Happy dog Irland el. africa ( pga godt indhold og andre protein kilder, men der er ikke glucosamin i)

 

Regal sensi el. vension ( pga godt indhold og andre protein kilde men igen ikke glucosamin)

 

Hjælp hvad skal jeg vælge, er nok lidt træt af at skal give glucosamin som tilskud ved siden af, men synes bare ikke jeg er stødt på nogen som har alt.

 

Nogen som kan sige om alt det med ingen majs ( stress) og hvede allergi har noget på sig :shock:

 

Gode råd/forslag TAK :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, mit forslag ville osse være Olivers Selected Fish.

 

Den lidt tørre pels vil have rigtig godt af et foder med højt indhold af fiskeolier. Og foderet indeholder også glucosamin og kondroitin.

Stivelsen kommer fra kartofler og ærter.

Kik selv:

 

http://www.olivers.dk/pdfdownload/DA/1096_dk_2009.pdf

 

Eller på Olivers andre produkter:

 

http://www.olivers.dk

 

Silke og jeg har været glade for Olivers foder i de 7½ år jeg har haft hende.

I dag får hun stadig lidt Olivers, men hun får mest "mors mad" altså det samme som jeg selv spiser, -minus salt og plus en halv sild hver dag.

Som kulhydratkilde får hun en moset kartoffel og diverse grøntsager. Mest økologiske gulerødder.

Og så får hun et gram glucosaminsulfat daglig blandet i maden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt ok, man kan jo bare vælge ikke at svare hvis man ikke gider snakke om foder! :5up:

 

Jeg har ikke nogen lang erfaring, da Mio jo kun er lidt over et år, men jeg vil også anbefale Orijen. http://www.orijen.ca

Det fås billigere på zooplus.de/co.uk, undtagen den nye Regional Red, som de desværre ikke forhandler der endnu! :(

Der er glykosamin i, og ingen hvede (noget allergi kommer fra de mider/larver? der kan leve på kornlageret, så uden korn skulle man undgå det).

 

Jeg har selv overvejet Arcana (Prairie, Grasslands, Pacifica), der er samme producent som Orijen (http://www.championpetfoods.com), men har nu forsøgt mig med noget helt nyt, der hedder WolfsBlut - det skulle i store træk være som Orijen, men jeg kunne få det lidt billigere.

 

Jeg giver Mio fiskeolie ved siden af hans daglige foder, og han får altid ros for sin pels. Ved ikke om det hænger sammen, men det var måske værd at prøve?

 

Ang. majs, så ved jeg faktisk ikke hvad det er, der er "dårligt". Nogle siger, at majs tilberedt rigtigt er godt, og andre undgår det helst.

Mio stresser meget let, og derfor har jeg valgt at undgå majs i hans hovedfoder, men jeg har ikke noget specielt, at bygge det på, andet end at majs jo heller ikke anses for "sundt grønt" til mennesker i for store mængder :hmm:

 

Held og lykke i jagten på det "rigtige" foder! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er igang med at overveje enten Acana eller Orijen... måske det var en idé til din hund også???

 

http://petfoods.dk/?traeid=535

 

http://petfoods.dk/?traeid=534

 

Selv er jeg lidt itvivl om hvilken en af dem som jeg skal vælge:oops:

Har prøvet acana det er et ok foder men fik ikke nogle af problemerne væk :neutral: og ja så har jeg faktisk også fået fortalt at de foder med meget protein kan gøre at hvis hunden ikke kan optage det at de så fedter i huden og lugter :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Har prøvet acana det er et ok foder men fik ikke nogle af problemerne væk :neutral: og ja så har jeg faktisk også fået fortalt at de foder med meget protein kan gøre at hvis hunden ikke kan optage det at de så fedter i huden og lugter :megaked:

 

 

Hmm... det ved jeg ikke noget om, men jeg vil da følge med og se om nogle evt. kan svare på det... Jeg overvejer nemlig selv at skifte til enten Acana eller Orijen, men er MEGET itvivl om hvilken en af dem som jeg skal vælge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet acana det er et ok foder men fik ikke nogle af problemerne væk :neutral: og ja så har jeg faktisk også fået fortalt at de foder med meget protein kan gøre at hvis hunden ikke kan optage det at de så fedter i huden og lugter :megaked:

 

Nu har Mio fået Orijen i lidt over et halvt år, og jeg har kun oplevet positive ændringer siden han fik Hills Natures Best.

 

Jeg har aldrig hørt, at protein kan give fedet hud og lugt-gener, men det er da muligt og hunde reagerer jo forskelligt på foder.

Mio får fx ildelugtende prutter hvis han får sådan nogle supermarkedsguffer, så det er jeg begyndt at gå væk fra! :rolleyes:

 

Du kunne jo prøve Orijen Adult og så give lidt fiskeolie oveni, som jeg nævnte? Ellers skal du jo måske over i foder til hud-/ledproblemer som fx Hills Prescription Diet?

 

En anden mulighed er hjemmelavet. Så kan du give præcis det vovse har brug for. Jeg mener at LuckyLunas Sheila fik det bedre, efter hun begyndte på en hjemmelavet ris/kyllinge-blanding - eller husker jeg nu forkert LuckyLuna?! :mrgreen: Mio synes i hvert fald, at det var MUMS! :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så var jeg ude og købe foder, og ja kom hjem med Kingsmore :roll: dog kun en lille pose, der hvor jeg købte mente de bestemt at senior foder var alt for tidligt, og at han ville mgl. noget energi:neutral: var jo også det jeg selv var inde på, nå men så kom jeg hjem med noget med majs i og ingen glucosamin FLOT siger jeg bare :confused: hold kæft det er svært, hvorfor kan man ikke bare få besked på hvad der er godt og skidt, har prøvet arion, acana, fromm, anden slags acana, nutra nuggets og nu kingsmore, er bare for træt af at skifte og ikke finde det som er godt for min "lille" vovse :megaked:Nå bare lige nogle tanker herfra :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Nå så var jeg ude og købe foder, og ja kom hjem med Kingsmore :roll: dog kun en lille pose, der hvor jeg købte mente de bestemt at senior foder var alt for tidligt, og at han ville mgl. noget energi:neutral: var jo også det jeg selv var inde på, nå men så kom jeg hjem med noget med majs i og ingen glucosamin FLOT siger jeg bare :confused: hold kæft det er svært, hvorfor kan man ikke bare få besked på hvad der er godt og skidt, har prøvet arion, acana, fromm, anden slags acana, nutra nuggets og nu kingsmore, er bare for træt af at skifte og ikke finde det som er godt for min "lille" vovse :megaked:Nå bare lige nogle tanker herfra :engel:

 

Det var ski da irriterende:ae:.... Hvis du ikke har åbnet posen endnu så kan du sikkert få den byttet...:5up:... Fik du kigget på Orijen???

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ski da irriterende:ae:.... Hvis du ikke har åbnet posen endnu så kan du sikkert få den byttet...:5up:... Fik du kigget på Orijen???

Jeg har åbnet den og så har jeg lidt tid til at finde udaf hvad jeg skal have :blink: for ja jeg tror som det er et ok foder, men blev bare træt af mig selv for ikke at stå fast på de krav jeg havde :mad:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så var jeg ude og købe foder, og ja kom hjem med Kingsmore :roll: dog kun en lille pose, der hvor jeg købte mente de bestemt at senior foder var alt for tidligt, og at han ville mgl. noget energi:neutral: var jo også det jeg selv var inde på, nå men så kom jeg hjem med noget med majs i og ingen glucosamin FLOT siger jeg bare :confused: hold kæft det er svært, hvorfor kan man ikke bare få besked på hvad der er godt og skidt, har prøvet arion, acana, fromm, anden slags acana, nutra nuggets og nu kingsmore, er bare for træt af at skifte og ikke finde det som er godt for min "lille" vovse :megaked:Nå bare lige nogle tanker herfra :engel:

 

Har du kikket på olivers?

 

-Selected Fisk lyder som svaret på dine bønner...

 

http://www.olivers.dk/pdfdownload/DA/1096_dk_2009.pdf

 

Ingen majs, hvede eller ris. Og vigtigste proteinkilde er diverse fisk.

Og der er tilsat glucosamin og kondroitin.

Desuden er der smagsgaranti..:-P

:lol:Hvad kan du mere forlange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Nå så var jeg ude og købe foder, og ja kom hjem med Kingsmore :roll: dog kun en lille pose, der hvor jeg købte mente de bestemt at senior foder var alt for tidligt, og at han ville mgl. noget energi:neutral: var jo også det jeg selv var inde på, nå men så kom jeg hjem med noget med majs i og ingen glucosamin FLOT siger jeg bare :confused: hold kæft det er svært, hvorfor kan man ikke bare få besked på hvad der er godt og skidt, har prøvet arion, acana, fromm, anden slags acana, nutra nuggets og nu kingsmore, er bare for træt af at skifte og ikke finde det som er godt for min "lille" vovse :megaked:Nå bare lige nogle tanker herfra :engel:

Det med at få klar besked om hvad der er godt og skidt er jo en smags sag som kan være et temmelig ømtåligt emne - bare prøv at se på de sidste diskussioner :mrgreen:

Nogle siger uden majs, korn mv. - andre siger vrøvl, korn er fint så længde det er behandlet korrekt, faktisk bedre end kød.

 

Jeg er den overbevisning om at hunden er kødæder ergo skal den ikke fodres med korn, majs mv. - og hvorfor skal den oven i det belemres med kunstige smags, lugtstoffer, konservering, farve, sukker osv. osv. osv.

 

Her er nogle af dem som jeg mener er gode, fornyftige mærker at fodre med:

 

Ziwipeak

Wulfblut

Orijen

Acana

Fish4Dog (indeholder dog roetrævler)

 

enkelte af disse mærker kan efter min mening også bruges:

 

Regal holistic

Olivers selected fish

 

... og jeg ved jeg har glemt nogle, men jeg kan desværre ikke huske dem lige nu. :oops:

 

Prøv at se http://www.naturligthundefoder.dk - der er en test af tørkost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg giver mine råt mad og det går jeg aldrig væk fra synes absolut det er det bedste for de fleste hunde og så er det naturligt hvilket er det vigtigste for mig

 

mine får

 

kød

kallun

ben og fedt

og grønsager

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så var jeg ude og købe foder, og ja kom hjem med Kingsmore :roll: dog kun en lille pose, der hvor jeg købte mente de bestemt at senior foder var alt for tidligt, og at han ville mgl. noget energi:neutral: var jo også det jeg selv var inde på, nå men så kom jeg hjem med noget med majs i og ingen glucosamin FLOT siger jeg bare :confused: hold kæft det er svært, hvorfor kan man ikke bare få besked på hvad der er godt og skidt, har prøvet arion, acana, fromm, anden slags acana, nutra nuggets og nu kingsmore, er bare for træt af at skifte og ikke finde det som er godt for min "lille" vovse :megaked:Nå bare lige nogle tanker herfra :engel:

 

Hvis din kun 6 årige hund er stiv i det og mangler energi vil jeg anbefale at få ham tjekket af en god hundekiropraktor evt dyrlæge.

 

Jeg kan varmt anbefale Gudrun Frantsen selvom hun bor lidt fra dig, i Beder.

 

Glukosamin er måske slet ikke nødvendigt, muigvis kan han hjælpes af et par justeringer i stedet.

 

Mht hvad der er godt og skidt for den enkelte hund er det individuelt og vi har alle vores meninger om og holdninger til foder, så det kan være mere end svært at få andet end en hel masse forskellige meninger herinde :-D

 

Nu fik du min :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din kun 6 årige hund er stiv i det og mangler energi vil jeg anbefale at få ham tjekket af en god hundekiropraktor evt dyrlæge.

 

Jeg kan varmt anbefale Gudrun Frantsen selvom hun bor lidt fra dig, i Beder.

 

Glukosamin er måske slet ikke nødvendigt, muigvis kan han hjælpes af et par justeringer i stedet.

 

Mht hvad der er godt og skidt for den enkelte hund er det individuelt og vi har alle vores meninger om og holdninger til foder, så det kan være mere end svært at få andet end en hel masse forskellige meninger herinde :-D

 

Nu fik du min :-D

Han mgl. ikke energi slet ikke :lol: og stiv ja det er ikke noget som forhindre ham i noget han spinger op i seng, bil osv og løber og leger, svømmer tumler rundt så jeg tror ikke han har ondt, men han kan bare godt se lidt "sjov" ud når han går svært at forklare :???: men når man først er begyndt at se ting ja så kan man jo få alt ud af det. så glucosamin er mest en forbygelse for at holde ham frisk og hvis han så har lidt at hjælpe ham :engel: og tak for din mening er jo derfor jeg skriver her :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har Mio fået Orijen i lidt over et halvt år, og jeg har kun oplevet positive ændringer siden han fik Hills Natures Best.

 

Jeg har aldrig hørt, at protein kan give fedet hud og lugt-gener, men det er da muligt og hunde reagerer jo forskelligt på foder.

Mio får fx ildelugtende prutter hvis han får sådan nogle supermarkedsguffer, så det er jeg begyndt at gå væk fra! :rolleyes:

 

Du kunne jo prøve Orijen Adult og så give lidt fiskeolie oveni, som jeg nævnte? Ellers skal du jo måske over i foder til hud-/ledproblemer som fx Hills Prescription Diet?

 

En anden mulighed er hjemmelavet. Så kan du give præcis det vovse har brug for. Jeg mener at LuckyLunas Sheila fik det bedre, efter hun begyndte på en hjemmelavet ris/kyllinge-blanding - eller husker jeg nu forkert LuckyLuna?! :mrgreen: Mio synes i hvert fald, at det var MUMS! :mums:

 

Nej, det gør du ikke:) Det er dog kun halvdelen af hendes kost. resten er olivers selected fish.

Hun er een af dem der får fedtet pels af feks orijen.

 

Jegsynes også foder er svært og har også skiftet meget, men så sagde min dyrlæge at jeg skulle holde mig til fiskeprodukter og så er markedet pludselig indskrænket, så nu kan jeg finde ud af at blive ved med olivers:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så fik jeg bestemt noget, men om det er godt ja det vil tiden jo vise :roll: men jeg snakkede med dem som har den pension vi bruger, de forhandler Happy dog, og fortalte om nogle hunde de kendte som havde glæde af det ( var jo også i min overvejelse at købe det ) så nu har jeg købt en pose Irland ingen hvede ingen majs og kødet er fra laks og Kanin

så nu krydser jeg fingre ;-) så der spildte man så lige 200 kr på kingsmore :confused: nå men det må blive guffer til gåtur :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så fik jeg bestemt noget, men om det er godt ja det vil tiden jo vise :roll: men jeg snakkede med dem som har den pension vi bruger, de forhandler Happy dog, og fortalte om nogle hunde de kendte som havde glæde af det ( var jo også i min overvejelse at købe det ) så nu har jeg købt en pose Irland ingen hvede ingen majs og kødet er fra laks og Kanin

så nu krydser jeg fingre ;-) så der spildte man så lige 200 kr på kingsmore :confused: nå men det må blive guffer til gåtur :neutral:

hoved ingrediens er stadigvæk et korn produkt :-) men kan vaps fungere på det er det jo fint nok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hoved ingrediens er stadigvæk et korn produkt :-) men kan vaps fungere på det er det jo fint nok :blink:

Ja og derfor er jeg stadig lidt bekymret, men jeg tror bare ikke Zacko dur til de der meget meget kødholdige foder, har prøvet og uden noget super resultat, men meget

fedtet pels og hundelugt til følge :cry: så er nok kommet til at jeg ikke skal købe det der meget moderne foder med 40% protein :5up: men jeg er også selv meget spændt, og jeg bliver bare super glad hvis jeg får en "happy dog" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hiver lige denne tråd frem igen..

Hvordan lugter de forskellige fiskeprodukter? (Fish4dogs, Olivers selected, ziwipeak med fisk osv.).

 

Jeg tænker på, hvordan de henholdsvis lugter at have stående i køkkenet (eller hvor jeres hunds mad står) og hvordan hundens ånde kommer til at lugte?

 

Vi har vores foder i en stor plastic-beholder på hjul (15kg). Den har et gummiforseglet vippelåg, lidt som sådan nogle tupperware-bøtter.

Vi fandt den i maxizoo til ca 150kr tror jeg, og de havde også en på 7kg.

 

Der trænger ingen lugt ud fra den! :5up:

 

Jeg har haft en mindre pose Ziwi Peak og store poser af Hills og Orijen, og de er faktisk så godt forseglet med den der clips-lukning, at jeg heller ikke oplever lugt fra dem. Vi kan bare ikke have dem stående længere, da misser har fundet ud af, at tygge sig gennem dem! :roll:

 

Hvad angår lugten på foder, så har jeg ikke haft specielle fiske-varianter, men jeg har indtryk af, at de bedre mærker, som dem du nævner, lugter langt mindre og bedre, end de billige fra supermarkedet eller dåsemad for den sags skyld, der kan få min næse til at krympe! :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...