Hop til indhold

Spidshunde


Gæst freya3010
 Share

Recommended Posts

Gæst freya3010

Følgende hunde hører under kategorien - Spidshunde: (Hvis jeg har glemt nogle så gør mig endelig opmærksom herpå.)

 

Akita

Alaskan Malamute

American Akita

Basenji

Chow Chow

Dansk Spids

Eurasier

Finsk hyrdehund (Lapsk Vallhund)

Finsk lapphund

Finsk Spids

Gross-spitz

Grønlandshund

Hokkaido

Islandsk Fårehund

Japansk spids

Jämthund

Karelsk Bjørnehund

Keeshond

Kishu

Kleinspitz

Mittelspitz

Norbottenspitz

Norsk Buhund

Norsk Elghund

Norsk lundehund

Peruviansk Hårløs

Pomeranian

Samojedhund

Shiba

Shikoku

Siberian Husky

Sort Spids

Svensk Lapphund

Thai Ridgeback

Vestsibirisk Leika

Volpino Italiano

Västgötaspids

Xoloitxcuintle

Østsibirisk Laika

Redigeret af freya3010
Tilføjet flere racer
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika
Thai Ridgeback, Sort Spids, Dansk Spids

 

Nu vælder navneforvirringen op i mig igen: er grøndlænderhund, dansk spids og samojedespids (ikke at forveksle med samojedehund) ikke den samme race, som bare kaldes forskellige navne?

Det synes jeg, at jeg har ladet mig fortælle - men af hvem :hmm:

 

Og hvis ja: hvilket er så det "rigtige/formelle" navn???

 

O, kom mig til undsætning, kloge mennesker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Nu vælder navneforvirringen op i mig igen: er grøndlænderhund, dansk spids og samojedespids (ikke at forveksle med samojedehund) ikke den samme race, som bare kaldes forskellige navne?

Det synes jeg, at jeg har ladet mig fortælle - men af hvem :hmm:

 

Og hvis ja: hvilket er så det "rigtige/formelle" navn???

 

O, kom mig til undsætning, kloge mennesker :mrgreen:

 

En grøndlæderhund er den grøndlandske slædehund... Den findes i forskellige farver. En dansk spids er mindre end en samojed, har mindre pels og er mere spids i ansigtet. Der er ikke noget som egentlig hedder en samojedspids, men, samojed/samojede eller samojedhund. Betegnelsen samojedspids er en blanding, som man mener er opstået da man ville rede den danske spids og derfor blandede samojed i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika
En grøndlæderhund er den grøndlandske slædehund... Den findes i forskellige farver. En dansk spids er mindre end en samojed, har mindre pels og er mere spids i ansigtet. Der er ikke noget som egentlig hedder en samojedspids, men, samojed/samojede eller samojedhund. Betegnelsen samojedspids er en blanding, som man mener er opstået da man ville rede den danske spids og derfor blandede samojed i.

 

Tak! :-D

Dejligt at få en god forklaring :5up:

Så lærte jeg også noget idag :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Tak! :-D

Dejligt at få en god forklaring :5up:

Så lærte jeg også noget idag :blink:

 

Det er skøøøønt at man kan lære noget nyt hele tiden... jeg suger også mig fast på det meste...:lol:

 

Lige en hurtig Off topic... så lige din tøs fulde navn...:mrgreen:... Vi kommer privat sammen med hendes bror og far.. og selvfølgelig deres ejere...:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vælder navneforvirringen op i mig igen: er grøndlænderhund, dansk spids og samojedespids (ikke at forveksle med samojedehund) ikke den samme race, som bare kaldes forskellige navne?

Det synes jeg, at jeg har ladet mig fortælle - men af hvem :hmm:

 

Og hvis ja: hvilket er så det "rigtige/formelle" navn???

 

O, kom mig til undsætning, kloge mennesker :mrgreen:

 

Næsten rigtigt, lige bortset fra, at den har bæret kendt som grøndlænderspids og ikke grønlænderhund :-D Og så har den også været kendt som ulvespids. Men ja, det officielle navn er dansk spids :-D

 

http://www.biodiverse.dk/artik/spids.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Næsten rigtigt, lige bortset fra, at den har bæret kendt som grøndlænderspids og ikke grønlænderhund :-D Og så har den også været kendt som ulvespids. Men ja, det officielle navn er dansk spids :-D

 

http://www.biodiverse.dk/artik/spids.htm

 

En grønlandshund og en dansk spids er to forskellige racer.

 

http://www.danskspids.dk/

 

http://www.spidshundeklubben.dk/Racer/index.html

 

Men havde nu ikke hørt at den danske spids engang blev kaldt grønlænderspids og ulvespids... Men interessant det er det..:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

En grønlandshund og en dansk spids er to forskellige racer.

 

http://www.danskspids.dk/

 

http://www.spidshundeklubben.dk/Racer/index.html

 

Men havde nu ikke hørt at den danske spids engang blev kaldt grønlænderspids og ulvespids... Men interessant det er det..:engel:

 

Jo jo, min barndomshund var en blanding af en fox terrier (mor) og en dansk spids (far) - men dengang kaldte vi faren for en grønlænderspids. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Der mangler i hvert fald både pomeranian (som hører under spidshundene, og ikke selskabshundene) og grossspitz.

 

Pomeranian er en gruppe 5 hund men ikke en spids... den er med i selskabshundeklubben...

 

Det samme gælder for en Pharoah... Den er også en gruppe 5 hund, men medlem af myndeklubben.

 

 

Grossspitz'en var tilføjet:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Was für etwas? :confused: Jeg ved godt, at den er med i klubben for små selskabshunde, men det er da stadig en spidshund?

 

Oki... jeg gir mig..:lol::lol::lol::lol:... Var lige inde og lede videre... Jeg forvekslede det med at den gik under en oprindelig type og ikke en spidshund... den er nu tilføjet..:5up:

 

Tak for hjælpen:5up::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki... jeg gir mig..:lol::lol::lol::lol:... Var lige inde og lede videre... Jeg forvekslede det med at den gik under en oprindelig type og ikke en spidshund... den er nu tilføjet..:5up:

 

Tak for hjælpen:5up::engel:

 

Helt i orden, jeg er glad for, at jeg kunne tvinge, jeg mener hjælpe dig. :mrgreen: Min Tyson skal jo ikke snydes for at kunne deltage i spidshundeforummet. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika
Lige en hurtig Off topic... så lige din tøs fulde navn...:mrgreen:... Vi kommer privat sammen med hendes bror og far.. og selvfølgelig deres ejere...:lol::lol::lol:

 

Aj, hvor skægt! :-D Så må du hilse Alfa (er det ikke det han hedder?) og Nimbus og give dem et kram fra Laika :blink: Og sige tak til Nimbus for at have været med til at kreere min lille pige :banan: Det har han gjort godt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Helt i orden, jeg er glad for, at jeg kunne tvinge, jeg mener hjælpe dig. :mrgreen: Min Tyson skal jo ikke snydes for at kunne deltage i spidshundeforummet. :engel:

 

haha:lol:... Nej selvfølgelig skal Tyson ikke snydes..:lol:... Jeg har oprettet en tråd hvor du meget gerne må fortælle mere om ham og sætte nogle billeder på...:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Aj, hvor skægt! :-D Så må du hilse Alfa (er det ikke det han hedder?) og Nimbus og give dem et kram fra Laika :blink: Og sige tak til Nimbus for at have været med til at kreere min lille pige :banan: Det har han gjort godt :mrgreen:

 

Jeg skal nok huske at hilse og give krammer...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...