Hop til indhold

Træning af ro til konkurrence


sonja77
 Share

Recommended Posts

Tyson er begyndt at blive meget ophidset, når vi går i ringen til en dogdancingkonkurrence.

 

Tidligere har han været meget "på" og ivrig, men på den gode måde. Nu er det kammet lidt over. Det startede til konkurrencen i Brøndby for to uger siden, hvor han gøede lidt, hoppede op ad mig og i det hele taget ikke var så koncentreret, som han burde være.

 

Jeg troede egentlig, at det var en engangsforestilling, der måske skyldtes, at jeg havde gejlet ham lidt op under opvarmningen (det plejer at virke, så han får gnist, men han plejer alligevel at være koncentreret). I onsdags til træning skulle så vi gennemgå vores programmer, og så snart vores musik blev tændt, blev Tyson bare SÅ ukoncentreret - han gøede, hoppede rundt, sprang op ad mig, løb hen til tilskuerne og lignede i det hele taget en, der aldrig i sit liv havde set nogle af de signaler, jeg gav ham.

 

De sidste par dage har vi så trænet programmet med musik herhjemme (det har vi ikke gjort et stykke tid, da vi kan programmet til hudløshed), og det blev meget bedre med at få ro på. De første par gange lavede han samme nummer med at gø og spring rundt og være ufokuseret, men efter nogle gange fik han fokus og roen igen, og i går lavede han programmet helt perfekt og koncentreret flere gange.

 

I dag var vi så til konkurrence, og Tyson var igen alt for ophidset. I starten af nummeret gøede han meget, og der var nogle gange, hvor han begyndte at nappe i mig i stedet for at lave sine tricks. Det begyndte dog at gå bedre, efterhånden som nummeret skred frem, og især i anden halvdel af nummeret var han faktisk meget god. Desværre bestod vi ikke, fordi han gøede og var så ukoncentreret i starten.

 

Herhjemme gik det som sagt godt med at få ro på ham, og normalt når vi træner forskellige tricks er han super koncentreret og på på den gode måde (både herhjemme og til træning). Men det er selvfølgelig noget helt andet til en konkurrence, og nu hvor han ved, hvad det går ud på, bliver han åbenbart meget opkørt af spænding og ivrighed.

 

Til næste konkurrence (slutningen af november) stiller vi op med et nyt nummer, og jeg håber, at det hjælper, at det er noget andet musik og med en anden startposition. Det er nemlig lige som om, at Big Spender-musikken og startpositionen er med til at hidse ham op. Han er dog allerede meget spændt, når vi varmer op, og jeg er bange for, at det samme skal ske igen.

 

Vi stillede denne gang også op med et HTM-nummer (heelwork, dvs. fri ved fod - det andet nummer er freestyle, dvs. med mange tricks og ikke så meget heelwork). Det gik super.Tyson var SÅ dygtig og gik perfekt, så her vandt vi. Måske hjalp det, at det var anden gang vi var i ringen? Men jeg tror lige så meget, at det er fordi han ikke synes, at heelwork er lige så sjovt som freestyle, så derfor bliver han ikke lige så ophidset.

 

Er der nogle, der har nogle gode tips til, hvordan jeg får ham kørt lidt ned i gear til konkurrencer? Han skal jo heller ikke for meget ned i gear, for det er godt, at han er på og har det sjovt. Jeg prøvede denne gang at være meget rolig under opvarmningen og ikke lave nogle af de øvelser, han synes er mest spændende (og som derfor ophidser ham), men det hjalp jo desværre ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige med ikke at hidse ham så meget op under opvarmningen. Også selvom det ikke virkede første gang - hvis han er kommet ind i den vane med at stresse lidt op til konkurrencer, tager det lidt tid at erstatte det med en ny vane.

 

 

Jeg tror også det er det der skal til. Bare prøv og prøv og prøv...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige med ikke at hidse ham så meget op under opvarmningen. Også selvom det ikke virkede første gang - hvis han er kommet ind i den vane med at stresse lidt op til konkurrencer, tager det lidt tid at erstatte det med en ny vane.

 

Ja, jeg må jo prøve at se, om det virker. Det er noget lettere at træne ro herhjemme, for hvis han begynder at blive for ophidset og gør, stopper jeg simpelthen bare og vender ryggen til ham, og så fortsætter det sjove ikke, før han er faldet ned igen. Meget effektivt, men det kan jeg jo ikke gøre, når vi står i ringen til en konkurrence. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg må jo prøve at se, om det virker. Det er noget lettere at træne ro herhjemme, for hvis han begynder at blive for ophidset og gør, stopper jeg simpelthen bare og vender ryggen til ham, og så fortsætter det sjove ikke, før han er faldet ned igen. Meget effektivt, men det kan jeg jo ikke gøre, når vi står i ringen til en konkurrence. :mrgreen:

 

Det kan du jo blive nød til, hvis/når han finder ud af at der ikke sker noget (du ikke gør noget ved det) når I er til konkurrencer, så kan du blive nød til at lade jer dikvalificere, eller hvad I nu bliver, ved at afbryde programmet og forlade ringen, så han lære at selvom det er konkurrence, kan han ikke bare te sig åndsvagt uden at der sker noget ved det :blink:

 

Men, da det er et nyligt opstået problem, ville jeg naturligvis også fortsætte med at forsøge og rette op på det ved træning og evt. ændring i opvarmningen, inden I går i ringen, inden jeg ville begyde at smide penge ud på at lade mig diskvalifice ved konkurrencer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du jo blive nød til, hvis/når han finder ud af at der ikke sker noget (du ikke gør noget ved det) når I er til konkurrencer, så kan du blive nød til at lade jer dikvalificere, eller hvad I nu bliver, ved at afbryde programmet og forlade ringen, så han lære at selvom det er konkurrence, kan han ikke bare te sig åndsvagt uden at der sker noget ved det :blink:

 

Men, da det er et nyligt opstået problem, ville jeg naturligvis også fortsætte med at forsøge og rette op på det ved træning og evt. ændring i opvarmningen, inden I går i ringen, inden jeg ville begyde at smide penge ud på at lade mig diskvalifice ved konkurrencer :-D

 

Ja, jeg vil jo helst undgå at lade mig diskvalificere. :-) Men du har ret, det kan selvfølgelig blive yderste konsekvens. Jeg håber dog, at han lærer at arte sig. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...