Gæst tolsen Skrevet September 27, 2010 Rapporter Share Skrevet September 27, 2010 Jeg vil lige høre om der er nogle der har oplevt bivirkninger med kemiske kastration med præparatet Suprelorin? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Efter at have læst denne historie så ville jeg aldrig turde vælge det til min hund http://www.hunde-forum.dk/debat/18332-hen-og-hjem-er-ikke-lige-langt.html jeg kan ikke lige finde den oprindelige tråd han henviser til men kim ser sikkert selv denne tråd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret September 28, 2010 Rapporter Share Besvaret September 28, 2010 Javist, og her er den oprindelige tråd. http://www.hunde-forum.dk/diverse/16339-kemisk-kastration-af-hanhund.html Der er en bivirkningsfase som man ikke lige får noget at vide om. Her stiger testosterionniveauet markant. I tilfældet med min hund er bivirkningsfasen ovre, men nu har jeg observeret at han har svært ved at komme af med vandet. I manualen til produktet står at man kan fjerne den chip hvis behandlingen ønskes afbrudt. Det har vi forsøgt. Entenkan man ikke fjerne chippen. Eller også ønsker man ikke at gøre det. Lidt tankevækkende at de ikke "kan" finde den nå rman nu kan mærke at den sidder der I denne her sag har jeg mærket at der står meget store interesser på spil for fabrikanten, de har endda ringet til mig og forsikret blablabla, og forsøgt at lukke munden på mig. Dyrlægen er tydeligvis i lommen på fabrikanten, selvom det bliver mig der skal betale deres honorar. Når man står med bivirkningerne af et stort set uafprøvet produkt, men som allerede nu er en salgssucces, står man meget alene i denne her verden. Om der ikke er andre der oplever disse bivirkninger? Givetvist, men de er formentlig ikke klar over det. I mit tilfælde gik det helt galt fordi jeg fik det råd at give ham en suprelorin chip pga interne stridigheder i flokken. Folk der kun har en hund vil formentlig holde klar af andre hunde indtil skidtet virker. Og nøøøj hvor det så virker "godt", for de vil observere en overgang fra toptunet hormonbombe til kastrat. I og med at man ikke fortæller at "hormonbomben" faktisk skyldes produktet, kan denne bivirkning virke som et godt salgsargument over for de hundeejere der ikke får noget at vide om det. Hvor formålet med denne chip var at stabilisere ordenen i min hundeflok har det gjort det modsatte. Ud over den testosteonpeak som har ødelagt meget, er ham der blv kemisk kastreret nu begyndt at sjælle mad i store mængder, og det har før til slagsmål med de andre hunde pga ressourcestrider. Det eneste jeg kan gøre nu er at vente til lortet er dampet af, og så begynde at løse problemet fra bunden med regulær adfærdstræning. Det nytter ikke at træne en hund der er påvirket af et hormonpræparat hvis bivirkninger er så ukendte som det er tilfældet med Suprelorin. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret September 28, 2010 Rapporter Share Besvaret September 28, 2010 Ja faktisk bestemte jeg mig for, en kirurgisk kastration på min den mindste hanhund, efter at have læst Kim´s tråd. Jeg ville ikke turde gamble med ham, og forholdet til resten af flokken. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 28, 2010 Rapporter Share Besvaret September 28, 2010 Jeg ville aldrig nogensinde have skrupler med at bruge stavene til mine hunde. Nu er det ikke aktuelt, men var det, så ville jeg gerne bruge dem. Dog skal man bare have in mente, at testosteronniveauet hæves de første uger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 28, 2010 Rapporter Share Besvaret September 28, 2010 Men er det ikke noget med, at der findes to typer kemisk kastration? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret September 28, 2010 Rapporter Share Besvaret September 28, 2010 Jo der findes 2 forskellige slags. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret September 28, 2010 Rapporter Share Besvaret September 28, 2010 Men er det ikke noget med, at der findes to typer kemisk kastration? Det andet middel hedder Promon, og virker i løbet af ca 2 uger. Der siges at være en del bivirkninger ved det, især ved længere tids brug. Ved Suprelorin kommer de allerede efter kort tids brug. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tolsen Besvaret September 28, 2010 Rapporter Share Besvaret September 28, 2010 Russjkat har fået en kemiske kastration og han er begynt at tisse mere når han skal tisse, men det er jo meget nomalt når en hund er kastreret, men han har også haft små uheld indefor og det er jo ikke lige ønsket Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ridiger Besvaret September 28, 2010 Rapporter Share Besvaret September 28, 2010 Da jeg snakkede med min dyrlæge om behandlingen, fik jeg at vide at der var stor chance for at hunden vil blive mere disponible for cancer i prostata kirtelen ved længere brug. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hope Besvaret September 29, 2010 Rapporter Share Besvaret September 29, 2010 Hej! Fik det forklaret for ikke så lang tid siden og vil prøve at gengive: Suprenolin er deslorelin, en gonadotropin releasing hormon (GnRH) agonist. Denne vil en overgang medføre forøget frigivelse af gonadotropiner bla. Luteriserende hormon (LH) og follikelstimulerende hormon (FSH) fra hypofysen. LH påvirker de leydigske celler i testiklerne og medfører en midlertidig forøget testosteron produktion. Dette vender dog og der ses nedsat LH produktion, testikelatrofi og nedsat testosteronniveau. Som jeg har fostået er den forbigående stigning af testosteron en del af virkningsmekanismen. Har dog ikke før hørt om problemer med dette. Promon blev ikke omtalt, men jeg kan dog læse mig til at: Promon er medroxyprogesteronacetat, et syntetisk steroid med gestagen virkning. Ved negativ feedback hæmmes sekretionen af de før omtalte gonadotropiner således at de leydigske celler hæmmes i produktion af testosteron. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts