Hop til indhold

Nabohund bidt i haven?


Gæst Valishia
 Share

Recommended Posts

Gæst Valishia

Eller rolig nu, der skete heldigvis ingen ting, men hvad nu hvis der gjorde?

 

Situationen:

jeg står og ordner skabe i køkkenet og hører pludselig Hope brumme godt og grundigt, tænker hvad er det og kigger op.

der står så en dobbelt så stor hope med rejste børster og gebisset fremme samtidig med hun knurrer meget grumt mod noget ude i haven :shock:

Jeg skynder mig hen til terassedøren og ser så, at naboens 2 små (westtie str) hunde (en mor og hvalp 1mdr gl ca) render rundt i min indhegnede have :vedikke:

jeg får lukket havedøren, beroliget hope og skynder mig ud af hoveddøren. Nabohundene hører ikke en døjt og vil i hvert fald ikke snakke med mig, så jeg tager nogle raske skridt over til naboen og får fat i ejeren. H*n skynder sig selvfølgelig at hente hundene og jeg får nævnt i farten, at jeg altså ikke kan love, at Hope er venlig stemt når de sådan kommer fusene...

De har været smuttet hele vejen op af indkørsel (20m) og rundt bag om igennem gården, for at kunne komme ind i haven.

 

Men hvad nu hvis Hope havde smagt på dem, hvad så:confused: skal jeg så dække regningen selvom de rendte løse uden ejer vidste de var væk? Stod jeg så med en hund som pludselig skulle aflives for at vogte egen grund? :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 92
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Valishia
Jeg må indhegne for at holde andre hunde ude, kan ikke forstå, hvorfor nogen med en stor, sur hund, ikke har lyst til at hegne ind, så andre ikke kan slippe ind?

Jeg har hegnet ind, men de små er alligevel feset om bagved og klemt sig igennem. Normalt er Hope så heller ikke sådan med mindre det er en stor labrador. Men jeg frygter da lidt for, hvis de kommer igen og jeg ikke lige ser det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Nu er jeg da rundforvirret:

Vi har også indhegnet vores have men vil ikke afvise at springglade hunde kan hoppe derind.

Hvis en løs hund kommer ind i vores have og bliver bidt af Basso anser jeg det da for at være den anden hundeejers ansvar eller hur????

Det vil jeg også mene, men tror desværre petrine har fat i noget :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var vi i lidt af samme situation for et stykke tid siden. Naboen passede en hund, som Elvis kun så på afstand et par gange, men han lød ikke glad, når han så den :shock:

 

En aften ser vi naboen kommende gående på vejen med hunden - eller "med" er måske så meget sagt, for hunden har ingen snor på (jeg håber, det skyldes et uheld af en art!), er rendt fra ham, og springer over hegnet fra vejen og ind i vores have! Hegnet er ikke så højt, men højt nok til at Elvis ikke kan hoppe over det - men det kan denne hund (husker ikke racen, men Retriever-størrelse)!

 

Jeg er meget, meget glad for at Elvis ikke var i haven på det tidspunkt, for så ved jeg ikke, hvad er var sket :shock: Jeg aner ikke, om den hund var venligsindet, men Elvis har sandsynligvis ikke været det!

 

Jeg har faktisk ikke tænkt på det med "skyldsspørgsmålet", men går da ikke ud fra, det havde været vores skyld - haven er jo hegnet ind ... I situationen tænkte jeg mere på, hvad der dog kunne være sket med hundene (især min egen, eftersom han var mindst, hvis nu den anden hund gav igen!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan helt personligt, fatter jeg ikke, man ikke indhegner, så andre ikke kan komme ind? Ville I ikke synes jeg var rigeligt naiv, hvis jeg satte 10 cm hegn op og bare blåøjet satsede på, at alt var godt? Er ikke 100% sikker, men fx når nogen kommer ind og rør ved elektriske ting i transformerstationer, så bliver det altid tjekket, om der var låst ordentligt af, hvis der IKKE er låst, så får nogen skylden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Sådan helt personligt, fatter jeg ikke, man ikke indhegner, så andre ikke kan komme ind? Ville I ikke synes jeg var rigeligt naiv, hvis jeg satte 10 cm hegn op og bare blåøjet satsede på, at alt var godt? Er ikke 100% sikker, men fx når nogen kommer ind og rør ved elektriske ting i transformerstationer, så bliver det altid tjekket, om der var låst ordentligt af, hvis der IKKE er låst, så får nogen skylden.

Jeg har 1m højt hegn og tænker måske naivt, at det er nok til min have. Tænker også, at det altså ikke er mig der skal holde naboens hunde ude af min have. Jeg skal bare holde min hidsige hund inde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan helt personligt, fatter jeg ikke, man ikke indhegner, så andre ikke kan komme ind? Ville I ikke synes jeg var rigeligt naiv, hvis jeg satte 10 cm hegn op og bare blåøjet satsede på, at alt var godt? Er ikke 100% sikker, men fx når nogen kommer ind og rør ved elektriske ting i transformerstationer, så bliver det altid tjekket, om der var låst ordentligt af, hvis der IKKE er låst, så får nogen skylden.

 

Nej, det synes jeg ikke. Andre hunde bør jo ikke rende løs uden kontrol, og dermed få mulighed for at komme ind i vores have.

 

Vores hegn står forøvrigt ca. 20-30 meter fra vejen, da vi kun har hegn, der adskiller for- og baghave (resten af haven er omgivet af høj, tæt hæk eller raftehegn), så Elvis ikke kan rende om i forhaven. Så hundeejere kan ikke gå tur på vejen med hunden og VUPTI er den hoppet ind over hegnet. Den skal løbe ind i forhaven og langs huset for at ende ved hegnet.

 

Jeg ved ikke, om det gør nogle forskel, men vi kan da trods alt ikke komme i den situation, at Elvis står lige op af vejen og gør af de hunde, der kommer forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan helt personligt, fatter jeg ikke, man ikke indhegner, så andre ikke kan komme ind? Ville I ikke synes jeg var rigeligt naiv, hvis jeg satte 10 cm hegn op og bare blåøjet satsede på, at alt var godt? Er ikke 100% sikker, men fx når nogen kommer ind og rør ved elektriske ting i transformerstationer, så bliver det altid tjekket, om der var låst ordentligt af, hvis der IKKE er låst, så får nogen skylden.

1)Sådan helt principielt, så kan jeg godt lide tanken om den private ejendomsret. Og hvis jeg kan holde min hund hjemme ved at tegne en streg i jorden rundt om min grund, så burde det vel være nok. Omvendt: Hvis Bella hopper ind til en naboens pitbull/mastiff/rottweiler/panter-blanding og bliver ædt - så mener jeg helt seriøst at det var mig der ikke havde styr på min hund. Og det ville jeg aldrig laste nogen for.

 

2) Mere praktisk: Har du forslag til regler for et sådant hegn? Nogen hunde kan komme over ret høje hegn, så hvad forventes af mig? 2 meter med pigtråd på toppen. Det er skam et helt seriøst spørgsmål, jeg tror at min egen hund ville kunne komme over to meter hvis der ikke var pigtråd.

Desforuden er der jo også genboens Chihuahu at tage hensyn til, så den nederste meter skal sikres med hønsenet.

Der er også hunde der er ret dygtige til at grave - hvor langt i jorden skal jeg monstro?

 

Det skal siges at jeg ikke selv har problemet - jeg har været for doven til at lave et hegn, så Bella er altid på ledsaget udgang. Og jeg tror ikke at hun vil angribe en fremmed hund på hendes grund - men jeg ved det da ikke.

 

Edit: Jeg ved godt at virkeligheden ikke er som jeg vil have den - og hvis jeg får det hegn sat op, og hvis Bella viser sig at være mere territorial end først antaget, så vil jeg da gå hegnet igennem igen.

Redigeret af Raenil
Nu med nuancer
Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde må da slet ikke fare rundt uden kontrol/alene, så kan på ingen måde se hvordan det skulle ende med at være mig som betalte noget, hvis en anden lod sin hund komme ind i min have. Min hund er forsvarligt hegnet INDE og det er mit ansvar - jeg sætter jo ikke 3 meter op fordi visse hunde kan hoppe så højt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bum bum.....

 

Hundelovens §6 (den kan ses på synopsis.dk).

 

Det er altså et godt spørgsmål! Umiddelbart vil jeg mene at en hund der blot forsvarer sit eget territorium, ikke vil anses som bidsk. Men altså, den hundelov er jo ikke vildt gennemtænkt.

 

Er der nogen der kunne finde på at sende mig en mail på mit arbejde med det konkrete spørgsmål? Så vil jeg bede departementet om at besvare det som en borgerhenvendelse:mrgreen:

 

Send mig en pb hvis nogen vil lægge navn til:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lægge navn til? Jeg vil gerne lægge navn til ;-) Er den nye hundelov ikke netop, at når en hund skambider, så falder hammeren? Og det er ligegyldigt hvor? Jeg tilstår, jeg er ret tilfreds, for det kan ske for selv den bedste, at hunden smutter, derfor bør jeg have et højt hegn til at holde store hunde ude og andre et tæt hegn, til at holde små lækkerbidskner ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er temmelig sikker på at Chino ville fare i flæsket på ubudte hundegæster. En boxer er også en vagthund, uanset at jeg ikke vil betegne ham som 'bidsk', og det er svært at ændre på. Sidste sommer, da vi fik uindbudt besøg af en golden retriever på vores (uindhegnede) sommerhusgrund, ville jeg faktisk ligeledes mene at det var ejerne til den anden hund der havde ansvaret (ifølge min logik og retfærdighedssans - men loven kan jo godt sige noget andet).

Vi havde et ca. 1.60 meter hegn om haven i Sverige, og jeg vil mene at det var forsvarligt.

 

Sputnik fik det så forceret, da naboens tæve var i løbetid. Ligeledes fik han forceret naboens hegn (åndssvage køter!). Hvis naboens hanhund havde ædt ham i den anledning ville ingen af os have drømt om at brokke os - ansvaret ville jo alene være vores?!? Ligesom det alene ville have været vores ansvar, hvis han havde løbet ud og skambidt vildt og jægeren have skudt ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...