Hop til indhold

Skal I se TV2 i morgen aften?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Fra programoversigten:

"Kl. 22.50: Dags Dato

Det er ikke for sarte sjæle, når "Dags Dato" afslører, hvordan det seneste århundredes intensive avlsarbejde er tæt på at tage livet af racehunden. Der er en god grund til, at forsikringsselskaberne tager tre gange mere for at forsikre en racehund end et gadekryds - og det er ikke fordi, racehunden er mere værd. Årsagen er, at racehunde i dag er skrøbeligere end nogensinde og lider af alle mulige sygdomme og skavanker, der skyldes hundeopdrætternes ensidige fokus på racehygiejne og -renhed. Hvis ikke hundeavlerne ændrer markant adfærd, og alverdens hundeelskere danner fælles front og kommer racehundene til vil undsætning, det sandsynligvis ikke vare mange år, før den sidste racehund er lagt i graven.

Vært: Poul Erik Skammelsen."

Mit gæt er at de har købt et udenlandsk program. Mig bekendt gør danske forsikringsselskaber ikke forskel på racehunde og andre?

Men se det, skal jeg selvfølgelig!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 214
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

tænker, at de har købt det der engelske program som har huseret på you tube i et halvt års tid...

 

Nej, jeg tror heller ikke der er forskel forsikringsmæssigt i DK, lige bortset fra at fx kejsersnit ved bulldogs ikke er dækket og den slags ved sygesikrineger...

 

Men synes godt nok at ordet "racehunde" er lidt tåbeligt i denne henseende, for man kan da ikke bare skære alle racerne over en kam.... Men en programomtale som denne, vil virkelig give vand til møllen "ja, men blandingshunde er også sundere end racehunde...."-folket....

 

Men det kan da være at programmet viser sig at være mere nuanceret end som så...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Mit gæt er at de har købt et udenlandsk program. Mig bekendt gør danske forsikringsselskaber ikke forskel på racehunde og andre?

Men se det, skal jeg selvfølgelig!

 

Nej, det mener jeg heller ikke de gør.

Medmindre de henviser til de begrænsninger der er i forsikringspolicen for godtgørelse for udgifter som følge af genetisk disponerede skavanker, som er mere udbredt i nogle racer end andre.

 

Fx fra min forsikringspolice ved Alm. Brand dækkes øjensygdomme kun i tilfælde af ulykke ved racer som Shar Pei, Mastino Napolitano, , fransk, engelsk og amerikansk bulldog, Cocker og amr. cocker og chow chow.

 

Kejsersnit dækkes ikke ved Boston Terrier og Fransk og Engelsk bulldog.

 

EDIT: Og hudsygdomme ved Shar pei, Mastino, fransk, engelsk og amr. bulddog, chow chow, westie og schæfer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra programoversigten:

 

"Kl. 22.50: Dags Dato

 

Det er ikke for sarte sjæle, når "Dags Dato" afslører, hvordan det seneste århundredes intensive avlsarbejde er tæt på at tage livet af racehunden. Der er en god grund til, at forsikringsselskaberne tager tre gange mere for at forsikre en racehund end et gadekryds - og det er ikke fordi, racehunden er mere værd. Årsagen er, at racehunde i dag er skrøbeligere end nogensinde og lider af alle mulige sygdomme og skavanker, der skyldes hundeopdrætternes ensidige fokus på racehygiejne og -renhed. Hvis ikke hundeavlerne ændrer markant adfærd, og alverdens hundeelskere danner fælles front og kommer racehundene til vil undsætning, det sandsynligvis ikke vare mange år, før den sidste racehund er lagt i graven.

Vært: Poul Erik Skammelsen."

 

Mit gæt er at de har købt et udenlandsk program. Mig bekendt gør danske forsikringsselskaber ikke forskel på racehunde og andre?

 

Men se det, skal jeg selvfølgelig!

 

Jeg vil faktisk meget gerne se det, men for det første kan jeg ikke se TV2, og for det andet skal ejg til møde i min specialklub, hvor vi netop skal diskutere syge hunde.

 

Vi har i klubben en race, hvor der er så massive problemer man tror det næsten ikke muligt, da en opdrætter, som har stået for majoriteten af hvalpe i landet, har tilført racen et problem den ikek tidligere har haft. Ved ensidigt kun at fokusere på egne hunde har hun med lidt hjælp fra "linieavl" skabt syge hunde på rad og række.

 

Vi har som specialklub prøvet at stoppe hende. DKK har prøvet, men har ifølge dem ikke hjemmel til at kyle hende ud (hvordan det så kan gå til.)

 

Selv om jeg er DKK-tro og er glad for mine stamtavlehunde, så ville jeg virkelig ønske at medierne tog denne sag op og løftede sløret for hvilke problemer der findes i DKK og hvor lidt der bliver gjort for at stoppe det.

 

Sorry to say, men ejg er temmelig gal og magtesløs overfor DKK i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

tænker, at de har købt det der engelske program som har huseret på you tube i et halvt års tid...

 

Nej, jeg tror heller ikke der er forskel forsikringsmæssigt i DK, lige bortset fra at fx kejsersnit ved bulldogs ikke er dækket og den slags ved sygesikrineger...

 

Men synes godt nok at ordet "racehunde" er lidt tåbeligt i denne henseende, for man kan da ikke bare skære alle racerne over en kam.... Men en programomtale som denne, vil virkelig give vand til møllen "ja, men blandingshunde er også sundere end racehunde...."-folket....

 

Men det kan da være at programmet viser sig at være mere nuanceret end som så...

 

Jeg tænkte også bare " great..."

 

Håber virkelig, at de er mere nuanceret end som så, men tvivler på det, med den tekst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal klart se det, også selvom det evt. er fra et fremmed land med andre måder at gøre tingene. Synes at opdræt af racehunde herhjemme er inde på et skråplan og der er flere racer jeg aldrig nogensinde ville anskaffe mig pga. etiske overvejelser...... og listen vokser.... :cry: Hilser derfor et program velkomment, hvis det kan skabe fokus på problemerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er så mig :5up:

Og det vil da glæde mig hvis der er mere vand til min mølle ;-)

 

PPP-Pero - tak for oplysningerne. Det vidste jeg ikke.

 

Det er da noget underligt noget at samle vand til en "mølle". Hvis man ser diskussionen om racehunde kontra blandningshunde som en "skyttegravskrig", så vil den uvægerligt også blive enormt generaliserende og unuanceret. Og ethvert resultat af diskussionen vil være fuldkommen ubrugeligt.

 

Det er meningsløst at føre statistik over blandingshundes helbred i forhold til racehundes helbred, med mindre det samtidig oplyses hvilke racer og blandinger, der indgår i statistikken. Ellers vil man kunne opnå præcis det resultat, der passer til den ideologi, man ønsker at støtte.

 

Sammenligner man sunde racer, der er seriøst opdrættet, med uheldige blandinger a la rottweiler på gravhundeben, så falder resultatet ud til racehundens fordel. Sammenligner man derimod racer, der er kendt for at have problemer, og som måske har været offer for matadoravl e.l. med blandinger af hunde, som ikke har hverken fysisk eller psykisk modstridende egenskaber, så er blandingshundene selvfølgelig vinderne.

 

Hvem kan bruge den statistik til noget som helst? Hvis jeg har valgt mig en sund race, så kan jeg jo være ligeglad med, at helt andre racer, trækker racehundenes resultat ned, og det samme gælder for ejeren af en sund blandingshund.

 

Jeg fatter ikke, at folk bliver ved med at gide at bruge energi på at kritisere andres valg af hund. plthumbsdown.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Og mine private forsikringsforhold er relevante for denne tråd på hvilken måde?

 

Tjaaa - Ikke specielt meget, blot en tanke udsprunget af at du åbenbart ikke kendte noget til at de forskellige klausuler :-)

 

Beklager da hvis jeg har trådt på dine tæer ved at lufte min tanke..........

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

Jeg vil i hvert fald gerne se det program.

Men ja. Jeg kan godt blive lidt øv over det der med at blandingshunde er kernesunde, mens racehunde er noget møg.

Det er selvfølgelig rigtig vigtigt at få frem i lyset at der foregår en masse skidtemøg når der tales avl. Men jeg kunne ønske mig et program der viste nogle gode eksempler også. At der rent faktisk findes nogle opdrættere der avler sunde racehunde, og som brænder for det de gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da noget underligt noget at samle vand til en "mølle". Hvis man ser diskussionen om racehunde kontra blandningshunde som en "skyttegravskrig", så vil den uvægerligt også blive enormt generaliserende og unuanceret. Og ethvert resultat af diskussionen vil være fuldkommen ubrugeligt.

 

Prøv liiiige at slappe lidt af - nu var det jo et udtryk Amocca brugte, som jeg syntes var sjovt, så lad være med at lægge for meget i det.

 

Hvem kan bruge den statistik til noget som helst? Hvis jeg har valgt mig en sund race, så kan jeg jo være ligeglad med, at helt andre racer, trækker racehundenes resultat ned, og det samme gælder for ejeren af en sund blandingshund.

 

Tænk, det kan jeg altså ikke :shock:

Jeg synes ikke nogen af os kan være tilfredse så længe der fødes hunde med sygdomme og handicaps, kun pga. menneskers dumhed og forfængelighed.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa - Ikke specielt meget, blot en tanke udsprunget af at du åbenbart ikke kendte noget til at de forskellige klausuler :-)

 

Indrømmet tante, forsikringspolicer er ikke min foretrukne godnatlæsning. Uden tvivl gør det mig til et ringe menneske, men det må jeg så leve med.

 

Beklager da hvis jeg har trådt på dine tæer ved at lufte min tanke..........

 

Nej, du har såmænd bare irriteret mig med din sædvanlige arrogante stil og skjulte dagsorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indrømmet tante, forsikringspolicer er ikke min foretrukne godnatlæsning. Uden tvivl gør det mig til et ringe menneske, men det må jeg så leve med.

 

 

 

Nej, du har såmænd bare irriteret mig med din sædvanlige arrogante stil og skjulte dagsorden.

 

Du vælger helt selv hvordan du læser mine indlæg :vinken:

 

Tanten - der nu er arrogant og med skjulte dagsordner :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv liiiige at slappe lidt af - nu var det jo et udtryk Amocca brugte, som jeg syntes var sjovt, så lad være med at lægge for meget i det.

 

 

 

Tænk, det kan jeg altså ikke :shock:

Jeg synes ikke nogen af os kan være tilfredse så længe der fødes hunde med sygdomme og handicaps, kun pga. menneskers dumhed og forfængelighed.

 

Det er der rimeligvis heller ikke mange, der støtter herinde har jeg indtryk af, men det er stadig ingen grund til at skære alle over én kam.

Og jeg synes, at både omtalen af programmet og dit indlæg virker meget generaliserende. Måske er jeg også farvet af, at du selv tidligere har linket til en sådan "statistik" som bevis på din "mølle".

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig tror jeg slet ikke man har brug for statestikker. Blandingshunde burde logisk set have færre arvelige sygdomme..... og flere adfærdsproblemer. Så er det jo lige hvad man helst vil have. ;-)

 

Hvordan kommer du frem til den logik? (det lød godt nok surt, men jeg spørger af nysgerrighed, kan ikke helt se hvordan de skal få flere adfærdsproblemer nemlig ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der rimeligvis heller ikke mange, der støtter herinde har jeg indtryk af, men det er stadig ingen grund til at skære alle over én kam.

Og jeg synes, at både omtalen af programmet og dit indlæg virker meget generaliserende. Måske er jeg også farvet af, at du selv tidligere har linket til en sådan "statistik" som bevis på din "mølle".

 

Nu kan du så ikke lige klandre mig for programomtalen, idet den er sakset fra TV2s egen beskrivelse ;-)

 

Men ja, jeg mener generelt at blandingshunde har et bedre udgangspunkt end racehunde for at være sunde. Det er dog også helt klart at sundhedstilstanden er for nedadgående. Det siger sig selv at parrer man to syge hunde, kommer der ikke et sundt kuld hvalpe ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan du så ikke lige klandre mig for programomtalen, idet den er sakset fra TV2s egen beskrivelse ;-)

Det er jeg godt klar over - jeg har selv set den på hjemmesiden ;-)

Så vidt jeg forstod bakkede du op om den.

 

Men ja, jeg mener generelt at blandingshunde har et bedre udgangspunkt end racehunde for at være sunde. Det er dog også helt klart at sundhedstilstanden er for nedadgående. Det siger sig selv at parrer man to syge hunde, kommer der ikke et sundt kuld hvalpe ud af det.

Så kan vi jo glæde os til et program om de forfærdelige blandinger, som onde mennesker fremavler og så dømme alle opdrættere af blandingshunde som dybt uansvarlige.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg godt klar over - jeg har selv set den på hjemmesiden ;-)

Så vidt jeg forstod bakkede du op om den.

 

Hvor ser du det henne? Jeg skrev at det sikkert var et udenlandsk program, og at jeg har tænkt mig at se det.

 

Hvis det at se et program er nok til at "bakke op om det", så må jeg omgående holde op med at se Nyhederne! :shock:

 

Så kan vi jo glæde os til et program om de forfærdelige blandinger, som onde mennesker fremavler og så dømme alle opdrættere af blandingshunde som dybt uansvarlige.

 

Jeg er slet ikke med? Hvor henter du stof til dit indtryk af at jeg er så forfærdeligt generaliserende og mener at alle der opdrætter racehunde er onde? Det kan da ikke være denne tråd..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...