Hop til indhold

Tæppe til at lægge på græsset når det er vådt (dækøvelser)

FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Smilla frøs og gad intet her til aften, hvor der var træning.

Er der nogen, der ved hvor man skaffer sådan et underlag, som hun kan lave dækøvelsen på eller om det er noget man selv syr?

Inde i MaxiZoo købte vi sådan et tykt tæppe agtigt-dims noget, der egentlig var beregnet til at smide i bunden af et bur, men det passede perfekt til bag i vores bil til når Bassen er våd og det suger fugten pga materialet (mener det hedder wetbed...sådan noget gråt uldent noget) og det luner ham også. Undersiden er af nylon, så der kan ikke trænge kulde og fugt op igennem det og fordi det nu er stort nok til at der kan ligge en Berner på det kan det nok også passe fint til en Smilla-pige.

Det vejer ingenting og det er lige til at rulle sammen og stoppe f.eks. i en rygsæk, hvis man tager det med til træning og så kunne man få det i forskellige størrelser. Pudsigt nok tog vi det største og slap med en 50´er, så det var da til at overkomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inde i MaxiZoo købte vi sådan et tykt tæppe agtigt-dims noget, der egentlig var beregnet til at smide i bunden af et bur, men det passede perfekt til bag i vores bil til når Bassen er våd og det suger fugten pga materialet (mener det hedder wetbed...sådan noget gråt uldent noget) og det luner ham også. Undersiden er af nylon, så der kan ikke trænge kulde og fugt op igennem det og fordi det nu er stort nok til at der kan ligge en Berner på det kan det nok også passe fint til en Smilla-pige.

Det vejer ingenting og det er lige til at rulle sammen og stoppe f.eks. i en rygsæk, hvis man tager det med til træning og så kunne man få det i forskellige størrelser. Pudsigt nok tog vi det største og slap med en 50´er, så det var da til at overkomme.

Det lyder som lige det vi står og mangler. Googlede lige, ser det sådan ud?

Tror jeg smutter forbi maxi zoo i morgen. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som lige det vi står og mangler. Googlede lige, ser det sådan ud?

Tror jeg smutter forbi maxi zoo i morgen. :5up:

Jeps. Dog knap så tykt og med den her nylonbund, men ellers lige just det materiale og det kan faktisk holde en vaps rimelig tør og varm og skidtet tørre også hurtigt. Jeg tror det er noget i den stil du skal lede efter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps. Dog knap så tykt og med den her nylonbund, men ellers lige just det materiale og det kan faktisk holde en vaps rimelig tør og varm og skidtet tørre også hurtigt. Jeg tror det er noget i den stil du skal lede efter...

Det tror jeg også! Det skal nok bare ikke være alt for lille for så får jeg bøvl med at få hende gelejdet hen på det. Men hvis jeg nu køber til en meget stor hund.... :5up:

At begynde at sy noget med voksdug under bliver nok ikke særlig flot med mine syevner. :rolleyes: Men det var selvfølgelig også en mulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser også fint ud. Jeg kan se de også har det i 60 cm tykkelse. :-)

Men tror måske helst jeg vil have noget kvadratisk. (Forestiller mig det er lettest at få hende til at ligge 'lige' på det. (Bruger du det til hundetræning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser godt nok heller ikke tosset ud...ha ha ha jeg begynder snart at få hel dårlig samvittighed over, at jeg bare sådan går rundt og forlanger, at Bassen skal sitte og dække altid i al slags vejr :mrgreen:

Hi hi ja man skal passe på med at tage tingene for givet. Men dejligt han gider. :-)

Jeg havde slet ikke selv fantasi til at tænke i liggeunderlag før der var en der foreslog mig det idag. Og så skal Smilla vist til at have dækken på til træning også. Hun er åbenbart en frossenpind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hi hi ja man skal passe på med at tage tingene for givet. Men dejligt han gider. :-)

Jeg havde slet ikke selv fantasi til at tænke i liggeunderlag før der var en der foreslog mig det idag. Og så skal Smilla vist til at have dækken på til træning også. Hun er åbenbart en frossenpind.

Ja, der er Bassen jo konstrueret til sne og kulde pelsmæssigt, så han tager ikke den store notits af vejret, men det er jo ikke alle vovser, der har det sådan, så hvis den bette Smilla fryser til træning er et dækken nok heller ikke af vejen. Jeg synes ærligt talt allerede at det er lidt små koldt om aftenerne og hvordan må en vaps så ikke ha det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser også fint ud. Jeg kan se de også har det i 60 cm tykkelse. :-)

Men tror måske helst jeg vil have noget kvadratisk. (Forestiller mig det er lettest at få hende til at ligge 'lige' på det. (Bruger du det til hundetræning?

denne model er næsten kvadratisk - kan da lige få kræet til at dække på det, så du har en fornemmelse af størrelsen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er Bassen jo konstrueret til sne og kulde pelsmæssigt, så han tager ikke den store notits af vejret, men det er jo ikke alle vovser, der har det sådan, så hvis den bette Smilla fryser til træning er et dækken nok heller ikke af vejen. Jeg synes ærligt talt allerede at det er lidt små koldt om aftenerne og hvordan må en vaps så ikke ha det ?

Ja vi træner fra 19.30 - 20.30 det er virkelig ved at være koldt og mørkt på det tidspunkt. Skal bare have vænnet hende til dækken så for hun er ikke rigtigt 'fri' i det....

Bernerne har en lækker pels vi har også et par stykker af dem på holdet. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

denne model er næsten kvadratisk - kan da lige få kræet til at dække på det, så du har en fornemmelse af størrelsen...

ah hahahaha :lol: hun er vokset meget!

Jeg brugte det sidste vinter til træning - til at dække på, så hun ikke fik våd og kold mave. Men kan da godt se, at hun er blevet noget større siden da :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

ah hahahaha :lol: hun er vokset meget!

Jeg brugte det sidste vinter til træning - til at dække på, så hun ikke fik våd og kold mave. Men kan da godt se, at hun er blevet noget større siden da :blink:

Nåå hvor er hun søøød. :hjerte: :hjerte:

Ja, det må gerne være lidt større tror jeg. :blink: Ville jo også være fint, hvis hunden kunne rulle rundt på det. Men det kan godt være at det for hunden er ligemeget at benene ligger udenfor bare maven er tør som du skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står at vet-bed forbliver tørt på overfladen, når hvalpe tisser. Virker det så også på fugt der trænger på nede fra græsset? Bliver lidt forvirret nu. :confused:

Vores erfaring er, at det vet-bet-noget bare forbliver tørt i det hele taget. Jeg aner ikke, hvad det er for et materiale, men genialt er det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvad er pointen med at træne dæk på tæppe?

Jeg mener, jeg bruger selv ofte tæppe til hunde der ikke kan lide det våde underlag, i første indlæring, men tæppet skal HURTIGT fjernes. Ellers lærer hunden bare at associere dækøvelsen med et tæppe og kan ikke uden.

I Netto har de nogle meget billige tynde, grå tæpper til at lægge under staffeliet når man maler. Det kan holde til en del vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, jeg bruger selv ofte tæppe til hunde der ikke kan lide det våde underlag, i første indlæring, men tæppet skal HURTIGT fjernes. Ellers lærer hunden bare at associere dækøvelsen med et tæppe og kan ikke uden.

I Netto har de nogle meget billige tynde, grå tæpper til at lægge under staffeliet når man maler. Det kan holde til en del vand.

Pointen er at undgå at poison the cue - så "dæk" ikke ender med at betyde "ad bad koldt og vådt på min mave - det har jeg ikke lyst til" istedetfor "saml mine ben under mig og læg mig ned" :-D

Jeg brugte dækkemåtten næsten hele Karlas første vintersæson - indtil hun selv valgte den fra.... Nu om dage kan hun sagtens dække på vådt græs :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hunden ikke lide at blive våd på mavsen, ville jeg slet ikke indlære på vådt græs. Til gengæld mener jeg, at man kan undgå problemet, hvis man er dygtig nok til at få "automatik" på øvelsen. Når hunden har lært kommandoen dæk, skal man træne, træne, træne i et roligt miljø indtil hunden helt automatisk klasker ned på maven, når den hører ordet dæk (ligesom når vi har lært at cykle....). Så vil hunden ikke have "tid" til at overveje, om græsset er vådt, eller om nabohunden er mere spændende eller.... At man så ikke skal udnytte dette er en helt anden sag - for hvorfor skal hunden dække på vådt græs, hvis den dybest set ikke bryder sig om det? Kunne man ikke lige så godt lave en sit og så træne dæk en anden dag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Kan hunden ikke lide at blive våd på mavsen, ville jeg slet ikke indlære på vådt græs.

Det er det jeg siger...

Jeg har fået adskillige "umulige" hunde til at dække bare ved at lægge min vest på græsset. De kunne ikke lide at blive våde og det skal man naturligvsi respektere.

Til gengæld mener jeg, at man kan undgå problemet, hvis man er dygtig nok til at få "automatik" på øvelsen. Når hunden har lært kommandoen dæk, skal man træne, træne, træne i et roligt miljø indtil hunden helt automatisk klasker ned på maven, når den hører ordet dæk (ligesom når vi har lært at cykle....). Så vil hunden ikke have "tid" til at overveje, om græsset er vådt, eller om nabohunden er mere spændende eller.... At man så ikke skal udnytte dette er en helt anden sag -

Jeg er enig, hunden får for vane at udføre øvelsen, når den får signal til det og betænker sig ikke.

for hvorfor skal hunden dække på vådt græs, hvis den dybest set ikke bryder sig om det? Kunne man ikke lige så godt lave en sit og så træne dæk en anden dag?

Og det var stort set min pointe, bare med flere ord på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites