Hop til indhold

Konkurrence nerver !!!!!


Linda
 Share

Recommended Posts

Jeg går til konkurrencer med mine hunde og i den forbindelse er jeg altid plaget af dårlige konkurrence nerver...

 

Jeg skal til prøve med begge hunde i morgen i Lydighed og rally og bliver altid SÅ nervøs inden jeg skal ind hehe... Synes tit nogle gange så påvirker man sin hund fordi man er andeledes i stemme og kropssprog:confused:

Men samtidig vis man slet ikke ville være lidt påvirket af adrenalinet så ville der jo heller ingen spænding være vd det????

 

Lige i morgen er jeg ekstra nervøs fordi Koda skal debutere i Lp 1 samt Rally begynder og har jo en forhåbning om at han skal klare sig rigtig godt, ed han kan tingene men han er jo stadig en ung hund og kan blive disraheret af de mange forstyrelser der vil være...

 

Hvordan hjælper man sig selv og sin hund bedst på så nogle dage???

 

Jeg plejer 10 minutter før jeg skal ind lige at træne lidt skridt øvelser for at få kontakt og nogle lidt tricks da det tjepper kiki lidt op men hvad gør i andre??????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Puha... jeg lider også under nervøsitet inden at jeg skal ind i ringen på en udstilling...

 

Jeg plejer at tage nogle dybe indåndinger, løbe lidt frem og tilbage med Freya, stå øvelser og øjenkontakt, og så er det ellers bare at løbe inde i ringen...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha... jeg lider også under nervøsitet inden at jeg skal ind i ringen på en udstilling...

 

Jeg plejer at tage nogle dybe indåndinger, løbe lidt frem og tilbage med Freya, stå øvelser og øjenkontakt, og så er det ellers bare at løbe inde i ringen...:blink:

 

:-D

 

Ja heldigvis er det ikke så ekstremt at man bliver dårlig eller udebliver fra konkurrencen, men ville nu være rart hvis man kunne styre det lidt.... Mener at have hørt på et tidspunkt at man yder og præstere mere i en tilstand med mere adrenalin.... Meeeeen kan da vidst ikke gælde når man arbejder med levende væsener??!!!! :mrgreen:

 

Har prøvet til en rally prøve at overse et skilt jeg gik lige forbi det påtrods af at jeg havde gået banegennemgang i 10 min!!!!! Så tit er det førerne der fejler er det ihvertfald er hos mig hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
:-D

 

Ja heldigvis er det ikke så ekstremt at man bliver dårlig eller udebliver fra konkurrencen, men ville nu være rart hvis man kunne styre det lidt.... Mener at have hørt på et tidspunkt at man yder og præstere mere i en tilstand med mere adrenalin.... Meeeeen kan da vidst ikke gælde når man arbejder med levende væsener??!!!! :mrgreen:

 

Har prøvet til en rally prøve at overse et skilt jeg gik lige forbi det påtrods af at jeg havde gået banegennemgang i 10 min!!!!! Så tit er det førerne der fejler er det ihvertfald er hos mig hehe

 

Kender dog en som for mange år siden... da hun startede med at udstille var så nervøs forinden at hun skulle ud og brække sig... så siger jeg alligevel at mit må være en meget beskeden nervøsitet..:lol:

 

Men du har helt ret.. jeg tror på at hunden kan mærke det med det samme... ens nervøsitet ryger lige igennem linen og ned til hunden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør man, hvad gør man?? Det er squ et godt spørgsmål :hmm:For mit eget vedkommende, skal jeg bare have god tid til at sidde og slappe af, glo på de andre og meditere lidt :mrgreen: Jeg får stess hvis jeg føler at jeg er sent på den og har en udpræget angst for at kommer for sent, så jeg sidder hellere ved ringsiden og glaner i flere tiiimer før jeg skal op :roll: Men så jeg jeg som regel også ganske rolig når jeg så skal i ringen. Jeg bruger som regel ikke ret meget tid på at varme op, går bare lidt rundt uden for ringen og giver et par guffer for kontakt, når vedkommende før mig er ved at være færdig og så er det det. Når først jeg er i ringen, så er det bare mig og hunden det drejer sig om, jeg ligger ikke mærker til hvad der sker uden for ringen, overhovdet! Mine øjne er 100% på hunden og mine øre 100% på dommeren :mrgreen: Jeg føler mig ikke nervøs når jeg går i ringen, mere bare spændt og glad og det må gå som det går-agtigt.

 

Der hvor jeg mærker spænding (eller måske "skjult" nervøsitet :confused:) mest, er om natten inden ind prøver, hvor jeg simpelthen har så svært ved at falde i søvn -hvilket også er årsagen til at jeg stadig sidder oppe nu, selvom jeg også skal til prøve i morgen -og du og Koda og kiki, forhåbentlig er gået i seng :blink:

 

Så alt i alt, føler jeg mig ret heldig på konkurrencenerver-området :lol:

 

- Udstillinger derimod, giver mig tilgengæld nogen flere dårlige nerver, men det er nok fordi at det ikke kun er mig og min hund der er i ringen, men også en masse andre som jeg også lige skal have et øje på og følge med i hvad fortager sig, og hvad nummer er vi nu i køren også videre... Og derudover skyldes det nok, at det ikke rigtig er mit område og jeg ikke følger mig helt fortrolig med de forskellige regel og procedurere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hørte engang en rytter fortælle, at hun inden hun skulle ind, forestillede sig hendes ridt inde i hovedet. Hun gennemgik øvelserne inde i hovedet og forestillede sig at de blev løst til UG. Der er selvfølgelig ingen garanti for at det går som hun forestillede sig, når vi har med levende væsner at gøre, men det hjalp på hendes nervøsitet.

Måske kan du bruge det samme princip? :-)

 

Derudover kan det måske hjælpe ikke at se de andre deltagere. Så har du ikke set hvor gode de andre evt. er og du kan ikke sammenligne din præsentation med deres.

 

Og lige et sidste bud :-D : Prøv at lade være med at tænke i placeringer - selvfølgelig vil du gerne klare dig godt, men det vigtigste er vel at I har det sjovt med det? I stedet for at tænke på, at du virkelig gerne vil have en 1. plads, så tænk på at du virkelig gerne vil have I hygger jer, og uanset hvordan det går, så er det godt nok. Hvis du føler I har gjort jeres bedste, er placeringen vel i virkeligheden fuldstændig ligegyldig?

 

Nu ved jeg ikke hvor meget konkurrencemenneske du er, men jeg bliver selv temmelig nervøs i situationer, hvor man skal præstere foran en masse mennesker og ovenstående har tit virket for mig :-)

 

Held og lykke med det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige et sidste bud :-D : Prøv at lade være med at tænke i placeringer - selvfølgelig vil du gerne klare dig godt, men det vigtigste er vel at I har det sjovt med det? I stedet for at tænke på, at du virkelig gerne vil have en 1. plads, så tænk på at du virkelig gerne vil have I hygger jer, og uanset hvordan det går, så er det godt nok. Hvis du føler I har gjort jeres bedste, er placeringen vel i virkeligheden fuldstændig ligegyldig?

 

Nu ved jeg ikke hvor meget konkurrencemenneske du er, men jeg bliver selv temmelig nervøs i situationer, hvor man skal præstere foran en masse mennesker og ovenstående har tit virket for mig :-)

 

Held og lykke med det :-D

 

Ja det rigtigt det med placering at man skal lade være med at håbe eller forvente for meget. Så bliver man heller ikke skuffet over resultatet. Jeg er konkurrence menneske på den måde at jeg gerne vil vise at det vi har trænert har givet en efekt og at vi kan komme højt op i klasserne, men kan også være at flere prøver med samme hund gør det hele nemmere. F.eks kiki i rally og andet er jeg ikek nervøs på samme måde som jeg lige har været med kodas første prøve deltagelse for kiki kender jeg prøve mæssigt og træningsmæssigt med forstyrelser der var jeg ikke helt sikker med Koda hvilket jeg nu nok ku have været :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Snup et par glas Gammel Dansk og derpå et stykke tyggegummi til at kamuflere sprit-stanken med. Jeg har ladet mig fortælle, at det skulle være effektivt...

 

 

Haha det skal prøves det kan være jeg kan få Aussie power med på en lille en da hun tit er med til lp prøverne hehe :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det rigtigt det med placering at man skal lade være med at håbe eller forvente for meget. Så bliver man heller ikke skuffet over resultatet. Jeg er konkurrence menneske på den måde at jeg gerne vil vise at det vi har trænert har givet en efekt og at vi kan komme højt op i klasserne, men kan også være at flere prøver med samme hund gør det hele nemmere. F.eks kiki i rally og andet er jeg ikek nervøs på samme måde som jeg lige har været med kodas første prøve deltagelse for kiki kender jeg prøve mæssigt og træningsmæssigt med forstyrelser der var jeg ikke helt sikker med Koda hvilket jeg nu nok ku have været :mrgreen:

Det har du nok ret i :-D Så skal I jo bare øve jer :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha det skal prøves det kan være jeg kan få Aussie power med på en lille en da hun tit er med til lp prøverne hehe :banan:

 

:lol: Så skal du nok finde på noget andet end gammel dansk, det er ikke lige det jeg er mest vild med, men ellers så er jeg frisk :mrgreen: - Den 22. november kan det sikkert godt blive nødvendigt, om ikke andet, så for kulden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Held og lykke til jer begge! Glæder mig til at høre de flotte resultater senere :mrgreen:

 

Det med nervøsitet er jeg vist ikke den rette til at skrive noget om - er jo nærmest sygelig i den retning....

 

He - my words exactly :oops::lol:

 

Jeg plejer at: Begynde at varme op 2 timer inden jeg skal ind i ringen, kæderyge, tale dobbelt så meget som jeg plejer (hvilket ikke siger så lidt) og dobbelt så hurtigt (hvilket, igen, ikke siger så lidt)!

Deeet skal man umiddelbart ikke gøre :stupid:

 

Heldigvis er jeg blevet velsignet med en Astagator der ind til videre har vist forunderlig ro og evner til at bære over med både mit vanvid og min insisterende og vedvarende træning op til konkurrence - hvilket vist er heldigt nok!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...