Hop til indhold

Burtræning


Freudika
 Share

Recommended Posts

Hvordan griber jeg det bedst an, hvis jeg godt kunne tænke mig, at Tulle fandt ud af, at sådan et bur er guld værd - lissom Bimsen ved at hendes bur er et af de bedste steder i verden ... f.eks når vi er på udstilling går Bella mere end villigt ind i sit bur, når vi har været i ringen ...

 

Tulle vil gerne gå ind i buret - og kan også sagtens gå der ind på kommando - men hun er ikke sådan en der lissom Bella selv lægger sig der ind og bruger det som hule ... Og hun er absolut ikke fan af, at sidde i buret f.eks på træningspladsen ... og det har jeg fundet ud af, at jeg egentlig godt kunne bruge, at hun kunne ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gjort det at jeg har serveret maden derinde, samt yndlingstyggebenene og kongen med leverposteg. Og så har jeg forsøgt at mase mig derind sammen med hunden, så vi kunne ligge og nusse sammen inde i buret.

 

Så alt hyggeligt og dejligt sker i en periode kun inde i buret, på denne måde kom mine hunde til at elske deres bure.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gjort det at jeg har serveret maden derinde, samt yndlingstyggebenene og kongen med leverposteg. Og så har jeg forsøgt at mase mig derind sammen med hunden, så vi kunne ligge og nusse sammen inde i buret.

 

Så alt hyggeligt og dejligt sker i en periode kun inde i buret, på denne måde kom mine hunde til at elske deres bure.

 

Mit problem er jo, at Karla æææææælsker sit bur - når vi er hjemme! men ude i verden - NEJ TAK! Tænk hvis man gik glip af noget spændende... ved ikke om Tulles problem er i samme kategori?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gjort det at jeg har serveret maden derinde, samt yndlingstyggebenene og kongen med leverposteg. Og så har jeg forsøgt at mase mig derind sammen med hunden, så vi kunne ligge og nusse sammen inde i buret.

 

Så alt hyggeligt og dejligt sker i en periode kun inde i buret, på denne måde kom mine hunde til at elske deres bure.

 

Jeg gjorde det samme dengang det var aktuelt - bortset fra at jeg sendte sønnen derind og hygge med hunden, ellers var der blevet lidt trangt :oops:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nhøpse&Walter
Jeg har gjort det at jeg har serveret maden derinde, samt yndlingstyggebenene og kongen med leverposteg. Og så har jeg forsøgt at mase mig derind sammen med hunden, så vi kunne ligge og nusse sammen inde i buret.

 

Så alt hyggeligt og dejligt sker i en periode kun inde i buret, på denne måde kom mine hunde til at elske deres bure.

 

 

Samme her - Alt det bedste og hyggeligste i verden er i buret. Desuden har jeg taget buret med alle de steder jeg kunne, så buret altid er en fællesnævner som Walter kan fortrække til = her er jeg "SAFE". Derudover har jeg også lagt en brugt t-shirt derind og det gode legetøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg bruger metoden med at "drille" hunden, så den ikke får lov at komme ind i buret/bilen eller hvad det nu er.

 

Går ud på at jeg kaster x antal lækre :ivrig:godbidde ind i buret og lader hunden gå ind at spise.

 

INDEN den bliver færdig, bliver den heeeeeevet ud, uden ord, lågen lukket og herefter bliver der kastet lidt flere godbidder ind i buret.

Hunden slippes og den forsøger at komme ind, men ak og ve, lågen er jo lukket!

 

Når hunden viser den VIL ind i dette her bur hjælper jeg den ved at vise den til lågen.

Samme procedure med at hiiiiive den ud, før den har spist færdig gentages flere gange og man stopper mens hunden er topmotiveret for at komme ind i buret/bilen eller hvad det nu er.

 

Ærgerligt, ærgerligt, der ligger lækre godbidder derinde som du ikke fik.

 

Efterhånden lukkes lågen mens hunden er i buret, så hunden registrerer dette.

 

Gradvist lærer hunden at der lige går et øjeblik før den lukkes ud efter at have spist færdigt.

Lidt længere tid og lidt længere tid og hunden kan få en knogle eller andet derind eller du kan droppe en godbid derind ind imellem.

Og så ellers almindelig gradvis træning derfra.

 

På denne måde lærer hunden at ønske at komme ind i bur/bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger metoden med at "drille" hunden, så den ikke får lov at komme ind i buret/bilen eller hvad det nu er.

 

Går ud på at jeg kaster x antal lækre :ivrig:godbidde ind i buret og lader hunden gå ind at spise.

 

INDEN den bliver færdig, bliver den heeeeeevet ud, uden ord, lågen lukket og herefter bliver der kastet lidt flere godbidder ind i buret.

Hunden slippes og den forsøger at komme ind, men ak og ve, lågen er jo lukket!

 

Når hunden viser den VIL ind i dette her bur hjælper jeg den ved at vise den til lågen.

Samme procedure med at hiiiiive den ud, før den har spist færdig gentages flere gange og man stopper mens hunden er topmotiveret for at komme ind i buret/bilen eller hvad det nu er.

 

Ærgerligt, ærgerligt, der ligger lækre godbidder derinde som du ikke fik.

 

Efterhånden lukkes lågen mens hunden er i buret, så hunden registrerer dette.

 

Gradvist lærer hunden at der lige går et øjeblik før den lukkes ud efter at have spist færdigt.

Lidt længere tid og lidt længere tid og hunden kan få en knogle eller andet derind eller du kan droppe en godbid derind ind imellem.

Og så ellers almindelig gradvis træning derfra.

 

På denne måde lærer hunden at ønske at komme ind i bur/bil.

 

Den har vi brugt til hvalpe-agility... Den fungerer ganske glimrende til at kræet gerne vil ind i buret... men blive derinde hvis der sker noget udenfor ...? Nooooo, sir!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har vi brugt til hvalpe-agility... Den fungerer ganske glimrende til at kræet gerne vil ind i buret... men blive derinde hvis der sker noget udenfor ...? Nooooo, sir!

 

Men er du ikke dér nu, hvor du honorerer hendes utilfredshed over at være lukket væk fra det spændende?

 

Du HAR gjort det rigtige, hun er ikke bange for buret, anser det faktisk for sin hule.

Selvfølgeligt havde det været optimalt hvis hun bare var overlykkelig for at sidde i buret, også når det er i en bil, på banen und so weiter, men hvis du ikke KAN opdrive tilstrækkelig stor motiverende faktor, der kan overtrumfe at "være med" - hvilket for Karla jo er RET betydningsfuldt - er det så ikke en idé at lære hende at hun af og til bare ikke kan være med!? At hun må affinde sig med buret på mest upædagogiske måde?

 

Karla ér jo utilfreds når hun ikke kan være med, sådan er Karla! Hun udviser nøjagtig samme adfærd (måske en smule mindre intens) når hun er i snor imens andre leger/træner eller bare når hun synes hun keder sig, som hun gør i buret og her slipper du hende jo heller ikke bare løs fordi hun er utilfreds med tingenes tilstand!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er du ikke dér nu, hvor du honorerer hendes utilfredshed over at være lukket væk fra det spændende?

 

Du HAR gjort det rigtige, hun er ikke bange for buret, anser det faktisk for sin hule.

Selvfølgeligt havde det været optimalt hvis hun bare var overlykkelig for at sidde i buret, også når det er i en bil, på banen und so weiter, men hvis du ikke KAN opdrive tilstrækkelig stor motiverende faktor, der kan overtrumfe at "være med" - hvilket for Karla jo er RET betydningsfuldt - er det så ikke en idé at lære hende at hun af og til bare ikke kan være med!? At hun må affinde sig med buret på mest upædagogiske måde?

 

Karla ér jo utilfreds når hun ikke kan være med, sådan er Karla! Hun udviser nøjagtig samme adfærd (måske en smule mindre intens) når hun er i snor imens andre leger/træner eller bare når hun synes hun keder sig, som hun gør i buret og her slipper du hende jo heller ikke bare løs fordi hun er utilfreds med tingenes tilstand!

 

så du siger, jeg bare skal være hård i filten og sige: "bare ærgerligt Sonnyboy?"

Link til indlæg
Del på andre sites

så du siger, jeg bare skal være hård i filten og sige: "bare ærgerligt Sonnyboy?"

 

Helt ærligt, ja! :-)

 

Ingen tvivl om at Karla er meget ulykkelig når hun er i bur, men Karla er lige så ulykkelig når hun er i snor og keder sig og når hun ikke kan være med til at lege og... Karla er dygtig til at være utilfreds :lol:

Du giver jo ikke efter når hun skaber sig over at være i snor, og efter hvad jeg har set, så er adfærden i buret og adfærden i snoren meget lig hinanden.

 

Jeg synes ikke du skal stoppe hende i bur og efterlade hende der i 1,5 time fra day one, men jeg synes du skal være konsekvent omkring at bur bare er noget hun er nødt til at forholde sig til, ligesom hun også er nødt til at forholde sig til at snoren forbliver på selvom hun keder sig, og først lukke hende ud når hun udviser rolig adfærd.

Det kunne jo være noget med at hun bliver puttet i bur først imens du er ved siden af og klar med belønninger, så længere væk osv.

 

Det er i hvert fald min vurdering at det bur halløj er ren skaberi fra Karlas side, utilfredshed over at der sker noget hun ikke er en del af, ikke angst.

 

Jeg kender det ;-)

Asta kan også brokke sig når hun sidder i bur fx. på banen, i skoven, hos legekammerater o. lign.

Når jeg har hende med på arbejde siger hun ikke et kvæk, og heller ikke hvis hun sidder et fremmed sted.

Kendte steder hvor hun har været meget og véd der er sjawt at være, det er dér vi har utilfredshedsproblemet.

 

Jeg kan tydeligt høre forskel på hendes utilfredshedgøen og "jeg er bange" kalde gøen. Utilfredsheden tager jeg mig altså ikke yderligere af.

Måske nogen finder det ondt, men jeg har det sådan, at jeg altså ikke kan honorere hvert et ønske Asta har for at hun ikke skal være utilfreds. Jeg kan gøre mit bedste, men af og til hænder det at hun ikke kan få sin vilje, og den frustration må hun bare lære at håndtere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...