Lonny Skrevet Oktober 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2009 Jeg har jo Baldur og Luna herhjemme, selvom Luna er højløbsk. Det går egentlig fint, lige nu får de bare slet ikke lov til at være i samme rum, og vi bruger vores gang som sluserum. Gangen har nemlig 2 døre, og så har vi havedøre, så når den ene skal ud eller ind, så bliver den anden placeret i gangen. Og om natten er de i bur, så her kan de heller ikke komme til hinanden. Nattero får vi så ikke noget af, da Baldur piver en stor del af natten. Så i nat tror jeg at jeg lægger mig hernede i stuen sammen med Baldur, og så kan Bo sove i soveværelset sammen med Luna. Men jeg har lige erfaret, at sådan en intakt hanhund altså ikke tager et nej for et nej når tæven er højløbsk... Så jeg er lige blevet en kedelig erfaring rigere her til morgen Jeg syntes lige at de skulle have lov at sige godmorgen til hinanden, men da han bare blev ved med at humpe hende, så tog jeg fat i halsbåndet og trak ham hen imod havedøren, i den hensigt at smide ham udenfor. Det ville han altså ikke accepterer, så han endte med at markere voldsomt. Så nu har jeg 2 buler der langtsomt bliver mere og mere blå, en på hver arm, fordi jeg skiftede jo greb da han først markede i den ene. Det endte med at jeg måtte opgive i at skubbe ham ud i haven, og i stedet måtte lokke Luna ud i haven imens jeg bare holdt ham i halsbåndet. Herefter kunne jeg bede ham om at skrubbe ud i gangen uden problemer, og så lukke Luna ind igen og ham ud i haven. Men her til morgen har jeg lært, at man altså ikke kan stole på en hanhund der er så tæt på sin egen løbske tæve, hormonerne er alt for voldsomme, til at han kan reagerer normalt... Så lige nu står han ude i haven og piver, og Luna ligger herinde og sover. Og fremover får de kun lov til at hilse på hinanden hvis den ene af dem er i bur. Og størstedelen af tiden vil de bare være skilt ad og være i hver deres rum. Jeg håber snart at denne løbetid er overstået... Hun er nu højløbsk på 3. dagen, er det ikke 4-5 dage at hun er højløbsk, og han er sindsyg i hovedet? Kan jeg forvente at han falder ned når hun ikke længere er højløbsk, eller bliver det først når hun er helt færdig med at være i løb? De første 8 dage af hendes løbetid, der reagerede han jo slet ikke, det startede først da hun holdt op med at bløde og blev højløbsk 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Øv at det kom dertil Han skal altså bare acceptere at du stopper ham. Selvom han var ophidset er en markering en markering og for hver af sådanne der bliver serveret, kommer den næste nemmere. Så selvom det er bevsærligt vil jeg anbefale dig at træne situationen "stop NU" ift. løbetidsLuna. På gradvis mindre afstand. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Øv at det kom dertil Han skal altså bare acceptere at du stopper ham. Selvom han var ophidset er en markering en markering og for hver af sådanne der bliver serveret, kommer den næste nemmere. Så selvom det er bevsærligt vil jeg anbefale dig at træne situationen "stop NU" ift. løbetidsLuna. På gradvis mindre afstand. Du har helt ret, og det skal indlæres NU! Men jeg må jo også tage en stor del af skylden (hvis ikke den hele) på mine skuldre... Baldur har aldrig halsbånd på, og han er dermed ikke trænet i at man tager fat i hans halsbånd. Og jeg valgte at tage fat i ham fysisk, i stedet for mentalt... Set i bagklogskabens lys, så burde jeg i stedet have bedt ham om at sitte, og have fjernet Luna i stedet for ham. Han stopper med at humpe hende når jeg siger nej, men han forsætter 2 sekunder efter igen, og derfor ville jeg have ham helt væk fra hende, og derfor endte vi i den situation. Men jeg har her i løbetiden trænet sit med ham, hvor at belønningen var at han fik lov til at komme hen til Luna hvis han blev sittende til jeg gav ham lov at rejse sig, og det virker skal jeg hilse og fortælle, da der vist ikke findes bedre belønning i hele verden :blink: Så derfor burde jeg have bedt ham om at sitte i stedet. Desværre er Baldur allerede inde på en sti hvor det bliver lettere og lettere for ham at markere. Han er meget dårlig til fysisk håndtering, sikkert pga. af at han har været syg i de 2 år, og at det derfor har gjort ondt på ham. Men efter at vi var hos den adfærdsterapeut der fik os presset ud i en situation hvor han valgte at sige fra ved at markere (for første gang), så er han desværre begyndt at markere oftere, når han markerer er det kun ved fysisk håndtering, og ikke i andre situationer. Jeg har valgt at håndtere det ved at (så vidt det er muligt) at undgå fysiske konfrontrationer, og så træner vi i stedet håndtering hver aften. Så jeg håndfodrer ham med aftensmaden, alt imens jeg berører ham alle mulige steder, løfter hans ben, kigger hans tænder, osv. Med ovenstående viden, så kan man ikke sige andet end at jeg kvajede mig big-time her til morgen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Du har helt ret, og det skal indlæres NU! Men jeg må jo også tage en stor del af skylden (hvis ikke den hele) på mine skuldre... Baldur har aldrig halsbånd på, og han er dermed ikke trænet i at man tager fat i hans halsbånd. Og jeg valgte at tage fat i ham fysisk, i stedet for mentalt... Set i bagklogskabens lys, så burde jeg i stedet have bedt ham om at sitte, og have fjernet Luna i stedet for ham. Han stopper med at humpe hende når jeg siger nej, men han forsætter 2 sekunder efter igen, og derfor ville jeg have ham helt væk fra hende, og derfor endte vi i den situation. Men jeg har her i løbetiden trænet sit med ham, hvor at belønningen var at han fik lov til at komme hen til Luna hvis han blev sittende til jeg gav ham lov at rejse sig, og det virker skal jeg hilse og fortælle, da der vist ikke findes bedre belønning i hele verden :blink: Så derfor burde jeg have bedt ham om at sitte i stedet. Desværre er Baldur allerede inde på en sti hvor det bliver lettere og lettere for ham at markere. Han er meget dårlig til fysisk håndtering, sikkert pga. af at han har været syg i de 2 år, og at det derfor har gjort ondt på ham. Men efter at vi var hos den adfærdsterapeut der fik os presset ud i en situation hvor han valgte at sige fra ved at markere (for første gang), så er han desværre begyndt at markere oftere, når han markerer er det kun ved fysisk håndtering, og ikke i andre situationer. Jeg har valgt at håndtere det ved at (så vidt det er muligt) at undgå fysiske konfrontrationer, og så træner vi i stedet håndtering hver aften. Så jeg håndfodrer ham med aftensmaden, alt imens jeg berører ham alle mulige steder, løfter hans ben, kigger hans tænder, osv. Med ovenstående viden, så kan man ikke sige andet end at jeg kvajede mig big-time her til morgen Lonny pas uhyre meget på at du ikke kommer til at "undskylde" Baldurs adfærd med at det er din skyld, du kvajede dig, sygdom osv osv. Ikke fordi disse faktorer ikke kan have medvirkende indflydelse på hans reaktion, men fordi det meget nemt kan ende ud i at man ikke helt får gjort det man skulle pga. sådanne undskyldninger. Baldur kan ikke bruge det til noget, DU kan ikke bruge det til noget Jeg anser mig selv for mget blød i min håndtering af hunde, men en, nej to markeringer fra min hund i den situation havde medført en konsekvens. Højst sandsynligt bare at jeg råbte op, men jeg ville helt klart have ytret min mening overfor min hund, så han ikke ville være i tvivl. Baldur vidste i alle tilfælde ved 2. markering at det var dig der havde fat i ham og derfor burde han holde sig på måtten, om ikke pga. træning så pga. tillid og dermed respekt. Jeg vil ikke hakke på dig, men pas på... Prøv at læse historien, som om det var en anden hund i et andet hjem og vurder helt objektivt hvad du synes. Hvis jeg skal give dig et råd, og jeg har jo svært ved at lade være, så øv håndtering med halsbånd på udenfor madsituationerne, da disse netop blot er - forudsigelige situationer. :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Lonny pas uhyre meget på at du ikke kommer til at "undskylde" Baldurs adfærd med at det er din skyld, du kvajede dig, sygdom osv osv. Ikke fordi disse faktorer ikke kan have medvirkende indflydelse på hans reaktion, men fordi det meget nemt kan ende ud i at man ikke helt får gjort det man skulle pga. sådanne undskyldninger. Baldur kan ikke bruge det til noget, DU kan ikke bruge det til noget Jeg anser mig selv for mget blød i min håndtering af hunde, men en, nej to markeringer fra min hund i den situation havde medført en konsekvens. Højst sandsynligt bare at jeg råbte op, men jeg ville helt klart have ytret min mening overfor min hund, så han ikke ville være i tvivl. Baldur vidste i alle tilfælde ved 2. markering at det var dig der havde fat i ham og derfor burde han holde sig på måtten, om ikke pga. træning så pga. tillid og dermed respekt. Jeg vil ikke hakke på dig, men pas på... Prøv at læse historien, som om det var en anden hund i et andet hjem og vurder helt objektivt hvad du synes. Hvis jeg skal give dig et råd, og jeg har jo svært ved at lade være, så øv håndtering med halsbånd på udenfor madsituationerne, da disse netop blot er - forudsigelige situationer. :ae: gode råd er altid velkomne :5up: Jeg glemte så at skrive at han fik et ordentlig møgfald, for selvfølgelig er det ikke ok at markerer overfor mig. Tro mig, jeg syntes absolut ikke at det er ok at han markerer overfor mig! Men at gå ind i konflikten når han er så ophidset, det tror jeg bare ville gøre det endnu værre. Så han fik et møgfald og blev smidt ud i haven. Men hele situationen bekymrer mig da, idet at han jo fra gang til gang, bliver hurtigere og hurtigere til at ty til markering når der er noget han ikke vil... Men ud over at træne håndtering, så aner jeg ikke rigtig hvorledes jeg ellers skal gribe det an. Men du har ret i at jeg også skal træne uden for madsituationerne, så det ikke bliver alt for forudsigeligt, i og med at det i virkeligheden jo sjældent vil ske i en mad situation. I hans markering valgte han "kun" at tage fat med fortænderne, så han var absolut ikke ude på at skade mig, men "bare" ude på at få mig til at give slip. Dette er en god ting fordi han ikke vil skade mig, og en dårlig ting, fordi at det viser at han rent faktisk er fuldt ud bevist om hvad det er han laver... Men jeg syntes at det er svært at finde ud af hvordan jeg skal håndterer det hvis han markerer, hvis jeg giver slip så har han fundet ud af at det virker, hvis jeg ikke giver slip, så bliver han nødt til at markerer kraftigere næste gang... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst topsytop Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Men hele situationen bekymrer mig da, idet at han jo fra gang til gang, bliver hurtigere og hurtigere til at ty til markering når der er noget han ikke vil...I hans markering valgte han "kun" at tage fat med fortænderne, så han var absolut ikke ude på at skade mig, men "bare" ude på at få mig til at give slip. Dette er en god ting fordi han ikke vil skade mig, og en dårlig ting, fordi at det viser at han rent faktisk er fuldt ud bevist om hvad det er han laver... Men jeg syntes at det er svært at finde ud af hvordan jeg skal håndterer det hvis han markerer, hvis jeg giver slip så har han fundet ud af at det virker, hvis jeg ikke giver slip, så bliver han nødt til at markerer kraftigere næste gang... Hvis du fortsætter med din nuværende indstilling, så vil jeg vædde på, at du om et års tid ikke kan styre ham længere, og må vælge omplacering eller aflivning. Synd for dig og synd for hunden (hvis det bliver aflivning), men et klassisk eksempel på hvordan misforstået opdragelse nemt kan udvikle sig. Der er desværre mange hunde der mister livet på den konto. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 (rettet) Hvis du fortsætter med din nuværende indstilling, så vil jeg vædde på, at du om et års tid ikke kan styre ham længere, og må vælge omplacering eller aflivning. Synd for dig og synd for hunden (hvis det bliver aflivning), men et klassisk eksempel på hvordan misforstået opdragelse nemt kan udvikle sig. Der er desværre mange hunde der mister livet på den konto. Det her tror jeg bare at jeg vælger at undlade at svare på... En af fordelene ved at stille sine spørgsmål online er heldigvis, at man kan springe de stupide kommentarer over :blink: Redigeret Oktober 16, 2009 af Lonny 2 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Lonny, jeg ville bare sige :ae: Jeg synes det er godt at du ser alvoren i at hans adfærd ikke skal accepteres og at du vil træne håndtering med ham. Umiddelbart tænker jeg på at det er en balancegang mellem at få opbygget tilliden op mellem ham og dig, og på en eller anden måde at etablere en respekt/accept af din håndtering af hunden uaset situationen og mængden af uvilje! Du skriver det med at slippe / ikke slippe, her ville jeg helt klart ikke slippe men markere med et kraftigt "Nej". Han skal have at vide at det IKKE er i orden, uanset hvad. Hvis du fortsætter med din nuværende indstilling, så vil jeg vædde på, at du om et års tid ikke kan styre ham længere, og må vælge omplacering eller aflivning. Synd for dig og synd for hunden (hvis det bliver aflivning), men et klassisk eksempel på hvordan misforstået opdragelse nemt kan udvikle sig. Der er desværre mange hunde der mister livet på den konto. Kan du selv finde bare én konstruktiv deltalje i dén besked? Hvis ikke, så var det måske værd at genoverveje formålet med at skrive den Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Lonny, jeg ville bare sige :ae: Jeg synes det er godt at du ser alvoren i at hans adfærd ikke skal accepteres og at du vil træne håndtering med ham. Umiddelbart tænker jeg på at det er en balancegang mellem at få opbygget tilliden op mellem ham og dig, og på en eller anden måde at etablere en respekt/accept af din håndtering af hunden uaset situationen og mængden af uvilje! Du skriver det med at slippe / ikke slippe, her ville jeg helt klart ikke slippe men markere med et kraftigt "Nej". Han skal have at vide at det IKKE er i orden, uanset hvad. Kan du selv finde bare én konstruktiv deltalje i dén besked? Hvis ikke, så var det måske værd at genoverveje formålet med at skrive den Tilliden prøver jeg at genopbygge med håndteringen ved madtid, idet at jeg jo tydelig kan se at hans tillid til mig er røget sig en tur efter det jeg udsatte ham for hos adfærdsterapeuten Men ja, der skal også arbejdes med at selvom han ikke vil, så skal han altså. Men denne er svær at arbejde med, fordi at det er en meget svær balancegang, tilliden må ikke brydes, og han må ikke presses så langt at han markerer. Som jeg ser det, så skal alle situationer hvor han markerer elimineres, idet at enhver adfærd der udføres flere gange med succes, selvsagt bliver forstærket. Herefter skal der trænes og trænes. Men som jeg ser det, så er det vel et spørgsmål om at lærer ham, at selvom han har uvilje imod det, så kan han godt lære at accepterer det. Magtanvendelse har jeg meget svært ved at se logikken i, da han intet vil lære ved det, og fordi at han til enhver tid vil være stærkere end mig. Så igen er vi vel tilbage til tilliden, at han får tillid til, at selvom det er ubehageligt, så ved jeg bedst, og han kommer hurtigst væk fra det, ved at gøre som jeg siger. Er du enig i ovenstående? Jeg tror rent faktisk at jeg arbejder i den rigtige retning, jeg er bare gået i gang alt for sent... Selvfølgelig kan der rettes op på det, men det havde været meget bedre hvis jeg havde lært ham dette fra hvalp af... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Som jeg ser det, så skal alle situationer hvor han markerer elimineres, idet at enhver adfærd der udføres flere gange med succes, selvsagt bliver forstærket. Herefter skal der trænes og trænes. Men som jeg ser det, så er det vel et spørgsmål om at lærer ham, at selvom han har uvilje imod det, så kan han godt lære at accepterer det. Magtanvendelse har jeg meget svært ved at se logikken i, da han intet vil lære ved det, og fordi at han til enhver tid vil være stærkere end mig. Så igen er vi vel tilbage til tilliden, at han får tillid til, at selvom det er ubehageligt, så ved jeg bedst, og han kommer hurtigst væk fra det, ved at gøre som jeg siger. Er du enig i ovenstående? Jeg tror rent faktisk at jeg arbejder i den rigtige retning, jeg er bare gået i gang alt for sent... Selvfølgelig kan der rettes op på det, men det havde været meget bedre hvis jeg havde lært ham dette fra hvalp af... Jeg er helt enig! Også i at det er en enormt svær balancegang i og med du er nødt til konstant at passe på, overskride hans grænser en lille smule, men aldrig så meget at han markerer. 100% succes skal være målet i hvert træningssession! Når du arbejder med ham, så husk at gå til det med selvtillid. Hvad end det er du skal i gang med, skal du gøre dette som om det var den mest naturlige ting i hele verden. Er du usikker vil det smitte af på ham, og han vil have kortere vej til markering. Omvendt støtter du ham ved at have tiltro til dig selv, ham og til at opgaven nok skal lykkes. Det du skriver her: Men som jeg ser det, så er det vel et spørgsmål om at lærer ham, at selvom han har uvilje imod det, så kan han godt lære at accepterer det. Synes jeg er meget rigtigt og ligeledes meget vigtigt! I er nødt til at kommer til et sted, hvor han accepterer at "mor ved bedst" også selvom handlingen virker uforståelig/ubehagelig/uønsket i øjeblikket den bliver udført. Dette stiller jeg som krav til mine hunde, og jeg ville aldrig acceptere mindre. Var jeg dig, ville jeg sætte samme mål for Baldur Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Magtanvendelse har jeg meget svært ved at se logikken i, da han intet vil lære ved det, og fordi at han til enhver tid vil være stærkere end mig. Dog ser jeg ikke noget problem i psykisk magt, når han nægter at høre efter, men igen skal det til enhver tid startes ud i det små, så vi hele tiden holder os inden for den grænse der gør at han ikke markerer. Stille og roligt kan vi så gøre håndteringen mere og mere hårdhændet, så han får det i doser som han stadig kan håndterer. Men jeg har helt sikkert et stykke arbejde foran mig. Men indtil nu har mit problem jo nok været at jeg ikke rigtig har fået sagt ordentlig fra overfor hans markering. Jeg har tænkt lidt på det som knurren (fordi at Baldur aldrig knurrer, og dermed svarer hans markering til knurren), og dermed som en advarsel. Og alle steder læser jeg at man ikke må skælde ud når hunden advarer, da man så risikerer at den går direkte over til bid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Dog ser jeg ikke noget problem i psykisk magt, når han nægter at høre efter, men igen skal det til enhver tid startes ud i det små, så vi hele tiden holder os inden for den grænse der gør at han ikke markerer. Stille og roligt kan vi så gøre håndteringen mere og mere hårdhændet, så han får det i doser som han stadig kan håndterer. Men jeg har helt sikkert et stykke arbejde foran mig. Men indtil nu har mit problem jo nok været at jeg ikke rigtig har fået sagt ordentlig fra overfor hans markering. Jeg har tænkt lidt på det som knurren (fordi at Baldur aldrig knurrer, og dermed svarer hans markering til knurren), og dermed som en advarsel. Og alle steder læser jeg at man ikke må skælde ud når hunden advarer, da man så risikerer at den går direkte over til bid. Det er også rigtigt at man ikke bør skælde ud for at knurre! Omvendt synes jeg ikke markering og knurren helt kan sammenlignes. Han HAR altså haft fat i dig, der er forskel på at advare og så have fat!! I dette tilfælde synes jeg det er i orden at fortælle ham at det bestemt ikke acceptabel adfærd! Helt ærligt, så tror jeg slet ikke jeg ville nå at tænke mig om, inden jeg havde råbt meget højt, havde en af mine kræ markeret på mig! Men nu skal du også bare se fremad. I skal ikke ud i flere af disse situationer, han skal ikke markere på dig igen og du skal ikke håndtere det på hverken den ene eller den anden måde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Æv det var da en træls omgang....:ae:...ikke fedt at han vælger at markere... Både Pablo og Victoria er intakte, og når hun er i løb og jeg tager fat i Pablo kigger han på mig med bedende øjne som om han siger "årh far, kom nu, må jeg ik nok?"... Men jeg ville egentlig bare sige :ae:...det skal nok gå, løbetiden er slut snart... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Jeg vil ikke komme med gode råd, dem har du fået rigeligt af (og lagt bedre end jeg ville have kunnet) - men du får lige sådan én her :ae: Det er aldrig sjovt, når man kommer så langt ud :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Det lyder ikke rart Lonny :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Det er også rigtigt at man ikke bør skælde ud for at knurre! Omvendt synes jeg ikke markering og knurren helt kan sammenlignes. Han HAR altså haft fat i dig, der er forskel på at advare og så have fat!! I dette tilfælde synes jeg det er i orden at fortælle ham at det bestemt ikke acceptabel adfærd! Baldyr har bare aldrig knurret i hele hans liv, så dette er ikke en del af hans sprog. Han løfter overlæben, og i en konfliktsituation, så skal der altså lidt mere til at opdage en løftet overlæbe end en knurren... Luna bliver også sat på plads med en hurtig hapser, hun kommer ikke noget til, men hun bliver savlet på der hvor han markerer. Det han lavede ved mig var så lidt mere hårdhændet end han plejer ved Luna, men situationen var helt klart også mere tilspidset. Jeg ville så gerne lærer ham at knurrer, men jeg kan ikke lige se hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Problemet med at han ikke knurrer er jo så, at vi garanteret har overtrådt hans grænser en del gange, men vi har bare overset signalerne fordi der ikke var lyd på. Dette skal dog ikke være en undskyldning, i og med at vi aldrig har været onde ved ham, og jeg derfor vil mene at hans grænser er noget snævre... Jeg har talt med hans adfærdsterapeut, og hun siger også at det vigtigeste er at træne håndtering, og ikke lade ham komme i en situation hvor han igen markerer. Så vi forsætter som vi allerede er begyndt, men træningen vil nok blive intensiveret lidt. Tak til jer alle sammen for jeres søde kommentarer I øjeblikket er en lidt presset situation herhjemme, Baldur og Luna har begge været syge on and off i 2 måneder, ingen af os har fået vores nattesøvn, heller ikke hundene. Så vi er ved at være en lille smule udmattede herhjemme, og så er søde ord altid et lille skub fremad igen :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mulline Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Dog ser jeg ikke noget problem i psykisk magt, når han nægter at høre efter, men igen skal det til enhver tid startes ud i det små, så vi hele tiden holder os inden for den grænse der gør at han ikke markerer. Stille og roligt kan vi så gøre håndteringen mere og mere hårdhændet, så han får det i doser som han stadig kan håndterer. Men jeg har helt sikkert et stykke arbejde foran mig. Men indtil nu har mit problem jo nok været at jeg ikke rigtig har fået sagt ordentlig fra overfor hans markering. Jeg har tænkt lidt på det som knurren (fordi at Baldur aldrig knurrer, og dermed svarer hans markering til knurren), og dermed som en advarsel. Og alle steder læser jeg at man ikke må skælde ud når hunden advarer, da man så risikerer at den går direkte over til bid. Er lige lidt nysgerrig ..... hvordan har man psykisk magt over hunden ?:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Er lige lidt nysgerrig ..... hvordan har man psykisk magt over hunden ?:hmm: Måske er det dårligt udtrykt, men jeg mener rent faktisk bare hård stemmeføring, eller at knurre af ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mulline Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Måske er det dårligt udtrykt, men jeg mener rent faktisk bare hård stemmeføring, eller at knurre af ham Ok tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Priceman Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Måske er det dårligt udtrykt, men jeg mener rent faktisk bare hård stemmeføring, eller at knurre af ham Vælger du at knurre for at imitere hundens eget sprog eller hvad.?? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Måske er det dårligt udtrykt, men jeg mener rent faktisk bare hård stemmeføring, eller at knurre af ham Og selvfølgelig via kropssprog, altså alt i alt bare en bestemt forlangende opførsel fra min side Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Vælger du at knurre for at imitere hundens eget sprog eller hvad.?? :hmm: Ja, og det virker rent faktisk meget bedre end at skælde ud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Ja, og det virker rent faktisk meget bedre end at skælde ud Jeg bruger det dog kun meget sjældent, og i de fleste tilfælde kun hvis de enten forsøger at stjæle min mad, eller Baldur som i dag forsøger at humpe mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Priceman Besvaret Oktober 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Ja, og det virker rent faktisk meget bedre end at skælde ud Fint,,Så må du også være rede til at sætte hårdt mod hårdt hvis han ikke føjer dig, ´ikk. Hvis det er hans eget sprog du bruger :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2009 Fint,,Så må du også være rede til at sætte hårdt mod hårdt hvis han ikke føjer dig, ´ikk.Hvis det er hans eget sprog du bruger :blink: Nu er knurren jo ikke en opfordring til konflikt, men derimod et afstandsøgende signal. Og jeg bruger det som sagt kun i situationer hvor det giver mening for dem, det vil sige, når de forsøger at stjæle mad fra min tallerken som står på bordet (hvilket Baldur aldrig gør, fordi at han netop har lært det ikke er acceptabelt fordi jeg knurrede af ham), og så i dag hvor han, af bar frustration over Luna ikke var her, forsøgte at humpe mig. I begge situationer er det en meget normal måde for dem at kommunikere ved at knurre, og i begge tilfælde er det et afstandssøgende signal og ikke et signal til at man gerne vil slås... Jeg kunne aldrig finde på at bruge det når Luna f.eks. jagter katten, hun ville jo slet ikke kunne forstå meningen med det, og der er ikke brug for et afstandssøgende signal i den situation, i og med hun jo overhovedet ikke er tæt på mig. Giver det mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts