Hop til indhold

Min Charlie gøer meget


Gæst dyni
 Share

Recommended Posts

Hej med jer .

Min Charlie er nu blevet 7½ mdr. han er begyndt at gø meget. Min hoveddør er af glas og det er min havedør også og han elsker at fare hen til døren og gø helt vildt. Når jeg så prøver at lukke ham ud så fortsætter han udenfor.

Han gøer også hvis der er dyr, der siger noget i fjernsynet og det er ret irriterende ( hvis man nu følger med i et eller andet ) .

Jeg har indtil nu klaret det på den måde at jeg siger :" ja tak Charlie ..godt du passer på mor og så kommer han hen til mig og får en godbid" . Det har virket i lang tid , men nu fortsætter han ud til døren eller hen til tv`et og og fortsætter sin gøen. Jeg kalder igen og siger :"ja tak og han får endnu en godbid og sådan kan det fortsætte i lang tid. Tænker nu på om han egentlig gør det for at få godbidderne eller hvad ??

Mangler virkelig et godt råd for at stoppe det .

Selvfølgelig må han sige vov når der kommer nogen, men det her er lige i overkanten.

Er der nogen der har et bud ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Min cavalier Mimi elsker også at høre hendes egen stemme, hvilket egentligt er lidt underligt da man siger at netop cavalieren en en af de mindst gøende hunderacer - Det har Mimi så ikke lige forstået :mrgreen:

 

Jeg tror Charlie misforstår dig når du giver ham godbidder, måske tror han at han bliver belønnet for at gø. Jeg ville hvis jeg var dig derfor stoppe med det.

 

Mimi har lært at gø uden lyd, sådan at hun siger ov, ov (nærmest som en dyb knuren) Jeg har lært hende at når hun begynder at gø så siger jeg, shy, shy, shy og visker til hende - det har hun forstået, så hun begynder også at viske gø. Prøv evt. det med Charlie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min cavalier Mimi elsker også at høre hendes egen stemme, hvilket egentligt er lidt underligt da man siger at netop cavalieren en en af de mindst gøende hunderacer - Det har Mimi så ikke lige forstået :mrgreen:

 

Jeg tror Charlie misforstår dig når du giver ham godbidder, måske tror han at han bliver belønnet for at gø. Jeg ville hvis jeg var dig derfor stoppe med det.

 

Mimi har lært at gø uden lyd, sådan at hun siger ov, ov (nærmest som en dyb knuren) Jeg har lært hende at når hun begynder at gø så siger jeg, shy, shy, shy og visker til hende - det har hun forstået, så hun begynder også at viske gø. Prøv evt. det med Charlie.

 

Nåårh hvor sødt :hjerte:

 

Jeg ved ikke om det virker men måske hvis du ignorerede ham at han så ville finde ud af at han ikke får opmærksomhed når han gør? Men hvis han gør af noget udenfor er det måske ikke lige det der skal til :hmm: hmm.. måske hvis du så sørger for at rose ham rigtig meget hver gang han kikker ud af døren uden at gø eller noget?

 

Jeg brainstormede bare lige så vi må håbe der kommer nogle flere inputs fra nogle der er lidt mere hundekloge end mig :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min cavalier Mimi elsker også at høre hendes egen stemme, hvilket egentligt er lidt underligt da man siger at netop cavalieren en en af de mindst gøende hunderacer - Det har Mimi så ikke lige forstået :mrgreen:

 

Jeg tror Charlie misforstår dig når du giver ham godbidder, måske tror han at han bliver belønnet for at gø. Jeg ville hvis jeg var dig derfor stoppe med det.

 

Mimi har lært at gø uden lyd, sådan at hun siger ov, ov (nærmest som en dyb knuren) Jeg har lært hende at når hun begynder at gø så siger jeg, shy, shy, shy og visker til hende - det har hun forstået, så hun begynder også at viske gø. Prøv evt. det med Charlie.

 

Hej Mariannaa.

Tusind tak for dit råd. Jeg har her til morgen prøvet det :lol:..Jeg kalder på Charlie og siger shy....... og holder fegefingeren ved munden...han kigger meget på mig og lægger hovedet på skrå, som om han siger :" ja ja men hit med godbidden "...men han får ikke nogen og så ignorerer jeg ham , så nu prøver vi det. Havde nemlig også læst at en CAVALIER NÆSTEN ALDRIG GØEDE, men hold da op ...bare ikke min og rart at vide at også andre har problemer og man ikke er alene. Jeg har jo tænkt og tænkt over hvad jeg mon gjorde forkert . Tak til dig og hav en fortsat dejlig dag :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer .

Min Charlie er nu blevet 7½ mdr. han er begyndt at gø meget. Min hoveddør er af glas og det er min havedør også og han elsker at fare hen til døren og gø helt vildt. Når jeg så prøver at lukke ham ud så fortsætter han udenfor.

Han gøer også hvis der er dyr, der siger noget i fjernsynet og det er ret irriterende ( hvis man nu følger med i et eller andet ) .

Jeg har indtil nu klaret det på den måde at jeg siger :" ja tak Charlie ..godt du passer på mor og så kommer han hen til mig og får en godbid" . Det har virket i lang tid , men nu fortsætter han ud til døren eller hen til tv`et og og fortsætter sin gøen. Jeg kalder igen og siger :"ja tak og han får endnu en godbid og sådan kan det fortsætte i lang tid. Tænker nu på om han egentlig gør det for at få godbidderne eller hvad ??

Mangler virkelig et godt råd for at stoppe det .

Selvfølgelig må han sige vov når der kommer nogen, men det her er lige i overkanten.

Er der nogen der har et bud ??

Hej Dyni :-D Jeg tror Charlie er ved at blive voksen - denne periode er bl.a. kendetegnet ved at hunden er ved at finde ud af hvor han har dig; er grænserne den samme som altid, er den rykket eller er den helt væk?

Det kunne forklare, hvorfor han gør mere end ellers. Han er ved at finde ud af hvordan deres fremtidige samliv skal være. Præcis ligesom teenagere ;-)

 

Jeg kunne også godt få mistanke til, at han gøer for at få godbidder. Derfor ville jeg sige "nej" når han begynder at gø, hvis han kender den kommando. Hvis kommandoen er ordentligt indlært, burde det kunne stoppe ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Dyni :-D Jeg tror Charlie er ved at blive voksen - denne periode er bl.a. kendetegnet ved at hunden er ved at finde ud af hvor han har dig; er grænserne den samme som altid, er den rykket eller er den helt væk?

Det kunne forklare, hvorfor han gør mere end ellers. Han er ved at finde ud af hvordan deres fremtidige samliv skal være. Præcis ligesom teenagere ;-)

 

Jeg kunne også godt få mistanke til, at han gøer for at få godbidder. Derfor ville jeg sige "nej" når han begynder at gø, hvis han kender den kommando. Hvis kommandoen er ordentligt indlært, burde det kunne stoppe ham.

 

Hej Terese

Tak for dit svar.

Du har helt ret for jeg tror også han er blevet teenager. I starten sagde jeg også bare nej og aktiverede ham med legetøj i stedet for, men så sagde træneren til hundetræning at det var en god ide at sige tak og så give en godbid ..for så længe der er noget i munden så kan han jo ikke gø.men men men ...det var vist ikke en god løsning. Jeg prøver nu den med at sige shy shy shy og holder pegefingeren ved munden . I går var der en væsentlig bedring og han var meget interesseret i den nye kommando...såå jeg prøver den lidt endnu.

Han kender godt komandoen NEJ, men jeg venter nu lidt med at afprøve den.

Skal nok skrive hvordan det går!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Du nærmest beskriver min Cavalier! Alle dyr der kørte over skærmen og blevøet af. Og hun kunne bruge lang tid gloende ud af vinduet og for at gø

af alt der kommer imod hende.

 

Jeg vil anbefale dig at stille dig foran Charlie, uanset om det er glasdøren eller tv'et, og prik ham - nærmest en hakke-agtig-bevægelse - med et par fingerspidser. Ikke blødt, ikke hårdt - bare pludseligt. Og så kom med en enstavelses irrettesættelse. Bliv stående til han enten overgivet området til dig og lægger sig ned, og går væk. Gentag ellers, indtil den ønskede effekt kommer. Kun ét prik, kun ét ord.

 

Jeg forsøgte mig med dette på min egen hund, og det har virket smukt! Ideen var at tage territoriet tilbage, så snart min ellers så søde hund, synes hun skulle te sig. Forresten, kunne hun nærmest også stresse sig selv helt ud ved at skulle holde øje med alt - så det var både for min og hendes skyld.

 

Held og lykke med Charlie - det kan sagtens lykkes! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det med at CAVALIER ikke vil gø kan jeg heller ikke stå inde for,:confused: Bella er nu 20 md. og med mellemrum dukker det med at gø frem igen og igen,

jeg siger bestemt NEJ når hun stopper siger jeg dygtig :klap:og siger det var godt, så kommer hun til mig og bliver kælet for så jeg tror hun vil fortælle der er noge(kommer) og så passer jeg på dig, hun gør også hvis der kommer nogle langsomt forbi haven hvis hun er derude. eller der er dyr i tv, SÅ JA CAVALIER gør også:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Du nærmest beskriver min Cavalier! Alle dyr der kørte over skærmen og blevøet af. Og hun kunne bruge lang tid gloende ud af vinduet og for at gø

af alt der kommer imod hende.

 

Jeg vil anbefale dig at stille dig foran Charlie, uanset om det er glasdøren eller tv'et, og prik ham - nærmest en hakke-agtig-bevægelse - med et par fingerspidser. Ikke blødt, ikke hårdt - bare pludseligt. Og så kom med en enstavelses irrettesættelse. Bliv stående til han enten overgivet området til dig og lægger sig ned, og går væk. Gentag ellers, indtil den ønskede effekt kommer. Kun ét prik, kun ét ord.

 

Jeg forsøgte mig med dette på min egen hund, og det har virket smukt! Ideen var at tage territoriet tilbage, så snart min ellers så søde hund, synes hun skulle te sig. Forresten, kunne hun nærmest også stresse sig selv helt ud ved at skulle holde øje med alt - så det var både for min og hendes skyld.

 

Held og lykke med Charlie - det kan sagtens lykkes! :vinken:

 

Det er naturligvis helt individuelt hvilken holdning man har til hundehold og hunde som individ.

Hvis man har den holdning at hunde mere eller mindre forsøger at overtage hjemmet, magten og æren i evighed amen, så lyder din taktik besnærende.

 

Har man derimod den holdning at hunde skal opdrages så "hundevenligt" (læs:som hunde behandler hinanden) så er din metode ikke så velegnet.

 

Unghunde forsøger ikke at tage "territoriet" fra sit menneske og unghundens gøen er som regel et udtryk for dens voksende vagtsomhed, eller for en utryghed - eller bare en dårlig vane.

 

Hvorfor forlange passiv underkastelse for det?

 

Hvis hunden er utryg så hjælper det ikke, gør måske bare utrygheden større.

 

En øgende vagtsomhed som bliver straffet på denne måde gør ikke hunden mindre vagtsom, den undgår bare at give verbalt udtryk for vagtsomheden.

 

Hvis det drejer sig om en dårlig vane er det ejeren som har tilladt hunden at få denne vane og hvorfor skal hunden revses for det?

 

Det er efter min mening og erfaring at skyde spurve med kanoner, helt ude af proportion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla gøer også, men mest hvis hun er bange (f.eks udenfor i mørke) eller hvis den ene kat sidder og spærrer vejen i døråbningen eller hun ser noget ukendt og farligt (presenning) osv.. Så der hjælper jeg hende jo for det meste ud af situationen/ beroliger.

 

I din situation ville også sige nej eller tysse på Charlie (han tror garanteret det er noget du gerne vil have ham til pga tidligere godbidder) :-D og huske at rose, når han gør det rigtigt/ holder bøtte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med hviske gø kender vi også godt her hjemme :lun: så kommer der små spæde vuf til slut.

Vi har samme problem med glasdør som hoveddør, og jeg er begyndt at sige "Stille" og løfte hånden som "stop" det ser ud til at virker her i første omgang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er naturligvis helt individuelt hvilken holdning man har til hundehold og hunde som individ.

Hvis man har den holdning at hunde mere eller mindre forsøger at overtage hjemmet, magten og æren i evighed amen, så lyder din taktik besnærende.

 

Har man derimod den holdning at hunde skal opdrages så "hundevenligt" (læs:som hunde behandler hinanden) så er din metode ikke så velegnet.

 

Unghunde forsøger ikke at tage "territoriet" fra sit menneske og unghundens gøen er som regel et udtryk for dens voksende vagtsomhed, eller for en utryghed - eller bare en dårlig vane.

 

Hvorfor forlange passiv underkastelse for det?

 

Hvis hunden er utryg så hjælper det ikke, gør måske bare utrygheden større.

 

En øgende vagtsomhed som bliver straffet på denne måde gør ikke hunden mindre vagtsom, den undgår bare at give verbalt udtryk for vagtsomheden.

 

Hvis det drejer sig om en dårlig vane er det ejeren som har tilladt hunden at få denne vane og hvorfor skal hunden revses for det?

 

Det er efter min mening og erfaring at skyde spurve med kanoner, helt ude af proportion.

 

Hvad vil du anbefale man gør istedet? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia
Det er naturligvis helt individuelt hvilken holdning man har til hundehold og hunde som individ.

Hvis man har den holdning at hunde mere eller mindre forsøger at overtage hjemmet, magten og æren i evighed amen, så lyder din taktik besnærende.

 

Har man derimod den holdning at hunde skal opdrages så "hundevenligt" (læs:som hunde behandler hinanden) så er din metode ikke så velegnet.

 

Unghunde forsøger ikke at tage "territoriet" fra sit menneske og unghundens gøen er som regel et udtryk for dens voksende vagtsomhed, eller for en utryghed - eller bare en dårlig vane.

 

Hvorfor forlange passiv underkastelse for det?

 

Hvis hunden er utryg så hjælper det ikke, gør måske bare utrygheden større.

 

En øgende vagtsomhed som bliver straffet på denne måde gør ikke hunden mindre vagtsom, den undgår bare at give verbalt udtryk for vagtsomheden.

 

Hvis det drejer sig om en dårlig vane er det ejeren som har tilladt hunden at få denne vane og hvorfor skal hunden revses for det?

 

Det er efter min mening og erfaring at skyde spurve med kanoner, helt ude af proportion.

 

Først vil jeg lige sige at jeg ikke havde fået med, at den pågældende, Charlie, kun er 7½ mdr. Jeg troede det var en voksen hund der var tale om, og vil naturligvis også anbefale fx. andre forslag fra denne tråd som fremgangsmåde til en stor hvalp på 7½ mdr.

 

Til gengæld synes jeg at din reaktion på mit forslag, netop virker som noget med en spurv og en kanon, men lad nu det ligge.

 

Når jeg snakker om at hunden overgiver territoriet til mig, siger jeg jo ikke at hunden har 'overtaget hjemmet, magten og æren i al evighed' og at det er en frygindgydende kamp der nu skal til før herren vinder. Come on.

Jeg snakker om at min hund stressede helt ud - det havde intet med utryghed eller øget vagtsomhed at gøre - men derimod en hund der har nemt ved at stresse og køre op i en zone, som er svær at falde ned fra. Her var det med hendes gøen. Jeg hjalp min hund, ved at snappe hende ud at det øjeblik - så hun kunne starte på en frisk og rolig start. Hvilket hun gjorde, med mig og med godbidder.:lun:

 

Så ud med passiv underkastelse, ikke hundevenligt, amen, revselse og kanonerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Først vil jeg lige sige at jeg ikke havde fået med, at den pågældende, Charlie, kun er 7½ mdr. Jeg troede det var en voksen hund der var tale om, og vil naturligvis også anbefale fx. andre forslag fra denne tråd som fremgangsmåde til en stor hvalp på 7½ mdr.

 

Er alderen ikke lidt ligegyldig, det må være adfærden det drejer sig om

 

Til gengæld synes jeg at din reaktion på mit forslag, netop virker som noget med en spurv og en kanon, men lad nu det ligge.

 

Min reaktion? Jeg holder nogle holdninger op mod hinanden

 

Når jeg snakker om at hunden overgiver territoriet til mig, siger jeg jo ikke at hunden har 'overtaget hjemmet, magten og æren i al evighed' og at det er en frygindgydende kamp der nu skal til før herren vinder.

 

Du skrev at du tog territoriet tilbage og i det må nødvendigvis ligge at hun har haft overtaget det?

I den holdning ligger hele hierakitanken, som netop handler om at noglee mener deres hunde er ude på at overtage magten i hjemmet.

 

Det lille ord "tilbage" gør forskellen og det var muligvis en tastefejl, det ved jeg ikke, men det er hvad der står

Hvis du ikke kan tåle at jeg overdriver, så skulle du måske selv tænke på det samme omkring den frygtindgydende kamp du hentyder til, bare et forslag :lol:

 

Jeg snakker om at min hund stressede helt ud - det havde intet med utryghed eller øget vagtsomhed at gøre - men derimod en hund der har nemt ved at stresse og køre op i en zone, som er svær at falde ned fra. Her var det med hendes gøen. Jeg hjalp min hund, ved at snappe hende ud at det øjeblik - så hun kunne starte på en frisk og rolig start. Hvilket hun gjorde, med mig og med godbidder.:lun:

 

Det lyder godt det med godbidder. Men hvorfor først forlange passiv underkastelse, for uanset hvad du kalder det, så er det det du har gjort ifølge din første beskrivelse.

 

Du skriver at din hund stressede meget op fordi hun ville holde øje med alt, men ikke på grund af vagtsomhed?

Hvad var det så, mener du?

 

Så ud med passiv underkastelse, ikke hundevenligt, amen, revselse og kanonerne

 

Jeg er enig med dig i at revselse skal væk og at vi skal opdrage hundevenligt og ikke kræve underkastelse.

Amen bruger jeg når og hvis det passer mig :lol:

 

Jeg kan se at du føler dig provokeret af mit indlæg, hvilket ikke var meningen. Måske har jeg misforstået dig eller måske har du kun forklaret halvt hvad du gjorde og hvad du mener...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvad vil du anbefale man gør istedet? :)

 

Meget kort: Forhindre situationen i at opstå så langt hen ad vejen det er muligt.

Det kan være i en periode at spærre en del af udsynet fra døre og vinduer, hvis det er visuelle indtryk hunden reagerer på.

 

Hvis det er lyde, alle unge hunde har en periode hvor de reagerer meget på lyde, så afledning med godbidder/legetøj. Ikke fra hånd til mund, for så kan timingen blive uheldig og hunden tro den skal gø for at få en godbid, men ved at kaste godbidder så hunden ser og hører dem, men uden den ser de kommer fra ejer.

Nysgerrighed vil få de fleste hunde til at begynde at søge disse godbidder og ignorere den aktuelle lyd. Allerede der er der en afvænning i gang.

 

Hvis man har en hund som pisker ud til døren for at stå der og gø, må den fysisk forhindres i dette. Især fordi den som regel hidser sig op under løbeturen. Luk dør så dette forhindres eller stil noget i vejen.

 

Stopsignal og stillesignal indøves i rolige situationer, så de kan bruges i den virkelige situationer.

 

Kort sagt er kontrol med situationen nøgleordet. Kontrollerer man situationen har man øget sin kontrol af hvad hunden lærer sig af situationen.

Når først hunden allerede står ved døren/vinduer og gør er vi et skridt bagud.

 

Dette var den forkortede udgave :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget kort

 

Tusind tak for dit svar, det er virkelig brugbart og jeg vil forsøge mig frem med at kaste godbidder ved lyde hun reagere på. Hun er 8 mdr (chihuahua). så hun er nok hvad du beskriver som unghund, vi har aldrig før oplevet at hun er så opmærksom på lyde ude foran hoveddøren - "kun" i haven.

Så nu har vi også gø problemet inden for og ikke kun i haven pludselig.

Vi har en dør ud mod gangen, som gør at hun ikke kan komme ud i gangen hvor hoveddøren er - skal jeg lukke den når det banker/ringer på, så hun ikke kan komme ud og gø? (Så gør hun bare i køkkenet istedet for men kommer ikke ud til der hvor jeg skal åbne døren) eller er det forkert forstået med at afskærme?

 

Hvordan træner man "Stille" i ikke gø situationer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beth Tjagvad
Hej med jer .

Min Charlie er nu blevet 7½ mdr. han er begyndt at gø meget. Min hoveddør er af glas og det er min havedør også og han elsker at fare hen til døren og gø helt vildt. Når jeg så prøver at lukke ham ud så fortsætter han udenfor.

Han gøer også hvis der er dyr, der siger noget i fjernsynet og det er ret irriterende ( hvis man nu følger med i et eller andet ) .

Jeg har indtil nu klaret det på den måde at jeg siger :" ja tak Charlie ..godt du passer på mor og så kommer han hen til mig og får en godbid" . Det har virket i lang tid , men nu fortsætter han ud til døren eller hen til tv`et og og fortsætter sin gøen. Jeg kalder igen og siger :"ja tak og han får endnu en godbid og sådan kan det fortsætte i lang tid. Tænker nu på om han egentlig gør det for at få godbidderne eller hvad ??

Mangler virkelig et godt råd for at stoppe det .

Selvfølgelig må han sige vov når der kommer nogen, men det her er lige i overkanten.

Er der nogen der har et bud ??

Jeg prøver igen! Vi har også en lille Cavalier på 2 1/2 år. Bonnie er en rigtig dejlig hund men hun gøer så også meget når hun kommer ud i gården, jeg kan fortælle, at vores dør snart er rigtig tyndslidt fordi hun står og kradser på den når hun gerne vil ud eller hvis hun hører en anden hund, vi har været vant til Labrador, så dette er en rigtig stor omvæltning, men vi elsker hende så..... Jeg kan oplyse, at når hun har været på pension, så går der 2-3 dage før hun begynder at gå, jeg tænker, at der måske har været rigelig med larm og at det er derfor hun holder igen, men vi ved jo at hun starter på et tidspunkt igen! Jeg tror bestemt ikke at godbidder er løsningen, men hvad man stiller op er jeg lidt usikker på!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Rebecca/Mulle

Hej :) jeg har også en kingcharles cavalie blanding med en pekingeser.

Mulle er 2 år gammel og hun gør også meget !!:genert: jeg har prøvet alt !! at aflede hende, prøvet anti gø halsbånd, og sige nej og derefter godbid osv osv.. jeg er faktisk nået så langt at lene ( en adfærdsbehandler) kommer og besøger mig og mulle i januar for at adfærdstræne mulle.

så skal jeg nok vende tilbage med gode råd:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :) jeg har også en kingcharles cavalie blanding med en pekingeser.

 

Mulle er 2 år gammel og hun gør også meget !!:genert: jeg har prøvet alt !! at aflede hende, prøvet anti gø halsbånd, og sige nej og derefter godbid osv osv.. jeg er faktisk nået så langt at lene ( en adfærdsbehandler) kommer og besøger mig og mulle i januar for at adfærdstræne mulle.

så skal jeg nok vende tilbage med gode råd:banan:

 

Det lyder megt spændende og jeg vil gæde mig til at høre hvad der sker . Charlie er snart 10 mdr. og han gør stadig, men jeg synes det er blevet mindre. En ting som er meget irriterende er at han gør af alle dyr i tv... og det hjælper kun hvis jeg slukker for det ...hmmm .

Glæder mig til at høre fra dig og få gode råd ...:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...