Hop til indhold

køb af hund


Gæst nikita
 Share

Recommended Posts

Måske jeg en dag kan få en oplevelse med kooiker eller novia scotia, der kan anti-ødelægge den opfattelse jeg har af de to racer. Men af hvad jeg kender til dem og hører om dem, er ingen af delene noget jeg ville anbefale en børnefamilie.

 

På hvilken måde?

 

Vil sige jeg kender flere super gode tollere, der er familiehunde. Men der er så også dem der søger for at stimulere deres hund. For eller kan det blive en race der "kravler på væggene". Ved ikke om det er det du mener?

 

Ellers skal du bare møde vores Eddie :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 98
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi fik hund for ½ år siden - overvejede faktisk også både kooiker og toller. Men endte med hvad vi fandt ud af, er et "sikkert" kort for en førstegangs hundefamilie - nemlig en labrador.

 

Vi fik så kuldets krudtugle, så det er en pige med gang i, men på nær en periode med voldsomme "hvalpeflip" (4-6 måneders alderen) har vores datter på 11 år ingen problemer haft med at håndtere hende.

 

Så argumentet med at en labrador ikke dur fordi en pige på 11 år skal kunne gå tur med hende er jeg slet ikke enig i. Der kan komme en periode, hvor det er svært hvis hunden er for ivrig og ikke har lært at gå pænt (afhænger lidt af hvor I bor, om man møder mange mennesker og andre hunde når man går tur) - men hund (hvalp) og barn har det jo mindst lige så sjovt med at lege sammen i haven som med at vandre af sted på et fortov.

 

Vores hund er nu 8 måneder og det går rigtig fint. Eneste "bøvl" er, at hun er så glad for mennesker, at hun går helt amok når der kommer gæster - især et problem ved små børn. Vi træner på sagen og regner med at det bliver bedre efterhånden.

 

Så vil jeg også som førstegangshundeejer, der har købt en hvalp "egnet for førstegangsejere" sige, at det er vi godt nok glad for vi gjorde. For det går altså ikke bare af sig selv at få en velopdragen og velfungerende hund ud af en hvalp.

 

Held og lykke med projektet.

 

Hanne

Link til indlæg
Del på andre sites

De små terrier (norfolk, Norwich, Cairn, westie, Jack russel mv.) er absolut ikke taskehunde i ordets negative (-på den paris-hilton-agtige-måde) betydning - men er vist små nok til, at de kan sidde i en hundecykelkurv.

 

Flere af selskabshundene - har selv to - en löwchen og en bichon havanais er begge to små hunde - men absolut begge Hunde med stort H - som kan bruges til alt muligt hundesjov som f.eks agility, spor, tricks, lydighed og lange gåture ...

 

Så der kan sagtens være masser af hund i sådan en der er forklædt som taske-hund ... det kommer mest an på ejeren faktisk ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg har også kigget på denne race, netop fordi den skulle passe godt med mindre børn. Men det er noget af en gevaldig pels :-). Nogen steder står der at den skal børstes 3 gange pr. uge andre steder 1 gang.

Hunde er også bare så forskellige selv inden for samme race.

 

Jeg har heller ikke mødt en samojed som ikke var glad for børn.. Min Freya er helt SYG med dem... hun lader dem gøre ALT...

 

Der er mindre pelspleje ved en tæve end der er ved en han!... En gang om ugen er HELT fint.. Hvis du bruger ½-1 time en gang om ugen så vil du altid have en flot samojed.. du skal bare sørge for at komme i bund HVER gang!... og især når de fælder, hvor det er en god idé at frisere netop 3 gange om ugen... Et bad i ny og næ skader heller ikke, så pelsen kan friskes lidt op:engel:.

Link til indlæg
Del på andre sites

De små terrier (norfolk, Norwich, Cairn, westie, Jack russel mv.) er absolut ikke taskehunde i ordets negative (-på den paris-hilton-agtige-måde) betydning - men er vist små nok til, at de kan sidde i en hundecykelkurv.

 

Flere af selskabshundene - har selv to - en löwchen og en bichon havanais er begge to små hunde - men absolut begge Hunde med stort H - som kan bruges til alt muligt hundesjov som f.eks agility, spor, tricks, lydighed og lange gåture ...

 

Så der kan sagtens være masser af hund i sådan en der er forklædt som taske-hund ... det kommer mest an på ejeren faktisk ...

 

Har også kigget lidt på en jack russel .... men ak bliver så forvirret der er så mange skønne hunde, min mor har selv en labrador der er verdens dejligste :lol: Men jeg har vist besluttet det skal være en mellem race (medmindre det bliver en samojed )

Jeg kan ikke lade vær med at tænke på hunde hele tiden , drømmer enda om dem hehe... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har engang haft en toller og det får jeg aldrig igen for dens aktivitets niveau var bare for meget( vi blev nødt til at finde en familie til den, der kunne give den meget stimulering og aktivering).

 

Nu har vi en stor hund(Berner Sennen) og det er kun mig der lufter den, ikke fordi min ældste ikke kan,men fordi han jo let kunne komme ud i situationer med hunden, han ikke kunne håndtere(desuden er den i puberteten og rigtig "spændende" lige nu:damn:).

 

Det jeg egentlig vil sige er: Tænk jer om og undersøg rigtig meget med hensyn til racen. Med 4 børn og en hund vil i få nok at se til og jeg har ihvertfald fundet ud af, at børnene kun kan hjælpe i et begrænset omfang specielt hvis hunden er stor:rolleyes:.

 

God fornøjelse, det er nu også sjovt at læse om forskellige racer:5up:.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige racer, og jeg tror valget står mellem golden retriever, cavalier king charles spaniel og en samojed.

mange tak til alle for jeres svar :-D

 

Hvor fint, gode valg (pas på med CKCS, de har mange uhyggelige sygdomme, hvis man ikke får dem fra et ok sted) :5up:

 

- held og lykke på "jagten" efter vapse!

 

Faldt faktisk lige over det her link:

 

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/SoegInternat?SearchView&SearchOrder=4&Query=Field+InternatNavn=Brande%20Internat+and+Field+Form=dyr+and+Field+Art=Hund&exp=d20244834f176904c1256fff00626373

 

De har en lækker Golden Tæve på 3år og 7mdr som jeg gerne ville have haft, hvis vi havde lov og plads til en ekstra vovse her.

Hun er en rigtig god alder synes jeg, fordi hun er ovre "teenagerperioden" men alligevel ikke er så gammel igen.

Det er måske en mulighed for Jer også?! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige racer, og jeg tror valget står mellem golden retriever, cavalier king charles spaniel og en samojed.

mange tak til alle for jeres svar :-D

 

Jeg ved ikke om du har kigget lidt på samojedhundeklubbens hjemmeside... det er ihvertfald et godt sted at starte:5up:

 

www.samojed.dk

 

Ellers så kan jeg varmt anbefale jer at tage til dobbeltudstillingen i Herning... Der er ALLE racer begge dage... altså gruppe 1-10 både lørdag og søndag...

 

Så et lille tip vil være at komme lørdag, da der som søndagen er DKV09... Der er folk lidt ekstra stressede da det gælder en titel..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige racer, og jeg tror valget står mellem golden retriever, cavalier king charles spaniel og en samojed.

mange tak til alle for jeres svar :-D

 

Jeg ville nok synes at CKCS er lidt for lille så mange børn.

 

Nu ved jeg ikke med Samojeden for den har jeg ikke den store erfaring med - men spanielen og golden vil jeg sørge for at få med DKK stambog, da begge racer plages af nogle arvelige sygdomme.

 

Jack Russell skal du helt sikkert gå udenom. Det er en meget krævende race, og hvis man ikke lever op til dens krav om aktivering, bliver den en pestilens.

 

ENIG! Det er en VIRKELIG livlig hund, der kræver rigtig meget aktivering.

 

Jeg ville gå efter en golden hvis jeg var dig.. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej vi er en familie på 1 voksen og 4 børn ( hvor den største er 11 år og den mindste er 5 år) Der rigtigt godt kunne tænke sig en hund.

Jeg ved bare ikke helt hvilken race vi skal vælge.

Vi bor i rækkehus med lille for og indhegnet baghave. Vi har mange grønne områder, hvor der kan gå´s ture med en vovse. Vi har ingen bil, men cykler meget, så det skal være en hund der kan trænes til at løbe med på disse ture.

Vore hjem kan nogen gange være lidt kaotisk, men jeg skal nok indrette en plads til den hvor den kan være i fred når den har lyst.

Vi har også en lille kat(3 år) som skal respekteres.

Vi vil gerne have en hund der er god sammen med andre hunde og med tiden kan rende løs uden at rende væk ;-)

Er interesseret i en hund der er livlig ude men godt kan finde ud af at slappe af hjemme.

Jeg går hjemme lige på nuværende tidspunkt, men jeg skal nok igang igen efter nytår, og til den tid vil det være min datter på 11 der skal gå med hunden efter skoletid.

hundetræning vil jeg gerne gå til, men jeg har ikke kunnet finde noget her hvor jeg bor (od. sø ).

Håber at hører fra jer snarest muligt da jeg savner en vovse i mit liv :lun:

 

Sese... Jeg er startet helt forfra. I har allerede fået mange forslag, hvor de fleste bunder i brugernes egne erfaringer med deres race. ALLE holder jo mest af deres egen race.

 

Men hvis man ikke lige selv har 4 børn mellem 5 og 11 år plus det løse, så kan man vist ikke bare forvente, at éns egen yndlingsrace vil være den helt rigtige i DIN familie.

 

Drop retrieverne. Der findes rolige labradorer, men man kan lige så godt risikere at få et energibundt, der aldrig lærer at omgås familien. Det samme med goldens. Og med de andre retrievere.

Generelt ER de også lidt store som førstegangshunde til en 11-årig pige.

 

Hvis I leger med tanken om at den 11-årige med tiden kan gå til træning (agility, lydighed, HTM, Rally eller spor) og måske til prøver med hunden, så ville jeg da helt klart foreslå en pudel. De fås i alle størrelser og farver. Men den rigtige størrelse i jeres situation er nok mellempudlen. Det er en lærenem og livlig hund. Og den fælder ikke. Hvis man ikke går på udstillinger med hunden, så kan man sagtens bare klippe den et par gange om året. Eller man kan sende den til hundefrisør, hvis man ikke har lyst til at klippe den selv.

 

--Andre muligheder er dansk- svensk gårdhund, der også er en hund i en god størrelse.

Lidt større er Finsk Hyrdehund, men det er også en ret nem og venlig hund. Eller den Islandske fårehund. Den fælder bare en del.

 

Mindre hunde kunne være Løwchen eller Border Terrieren. Men jo mindre hundene er, jo sværere vil de have ved at kunne lege med små børn, så de helt små hunde skal I nok holde jer fra.

 

Og så vil jeg lige nævne de lidt sjove hunde, Petit basset griffon vendeen, og Welsh Corgi. Begge i håndterlig størrelse og med et omgængeligt sind.

 

På denneher side kan du se de forskellige racer, og for hver race er der links til sider med flere oplysninger om racen:

 

http://www.hundeleksikon.dk/

 

 

 

Men uanset hvilken race I ender med at vælge, så sørg for at købe en hund med stambog fra Dansk Kennelklub. Også selv om en hvalp let kommer til at koste 8-10.000 kr.

Der kan alt for nemt vise sig sygdomme eller atypisk adfærd når I skal ud og købe hund for første gang. Det er SÅ svært at se, om en hvalp har nogen fejl eller sygdomme. Alle hvalpe er så utrolig søde.

....Og med 4 børn i familien så er det simpelthen ikke til at bære, hvis man er nødt til at skille sig af med hvalpen igen.

 

Dansk kennelklub har også en masse gode tilbud. Kik på deres side:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

 

Se hvad de skriver om "køb af hund". Og se deres gratis DVD om at anskaffe hund.

 

-----Men du skriver, at du går hjemme lige nu, men skal starte igen efter nytår...

Det er altså ikke sikkert, at I finder en hvalp så hurtigt? Man skal se sig godt for, og så skal man vente på den rigtige hvalp.

Måske skulle I satse på en familieforøgelse til sommer? Forår og sommer er det også lettest at få en lille hvalp gjort renlig.

 

Nå, ja... Ang. træning, så har Dansk Kennelklub 4 træningspladser i nærheden af Odense, -nemlig Birkende, Højme, Ravnebjerg og Tarup.

 

Oplysninger om DKK aktiviteter på Fyn finder du her:

http://www.dkk-kreds3.dk/

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at samojeder er dejlige :lun:

 

Men de kan altså godt gø... og de har et ret stort aktivitets niveau. Det er så et kæmpe plus at du har børn, for ja de elsker børn! Vores hvalp vil SÅ gerne hilse på børn, og ham vi havde da jeg selv var barn måtte jeg gøre alle mulige mærkelige ting ved, han slikkede mig bare i hovedet :hjerte:

 

Kan godt ske at der er meget pels, men så snart de er tørrede efter en tur i mudder, kan du børste den og hunden er fin og hvid igen.

 

De vil virkelig gerne være med der hvor det sker og er meget sociale, samtidig med at også er en selvstændig hund som godt kan lege med sig selv.

Som regel elsker samojeder alle mennesker, alle indbrudstyve :blink:, alle børn, alle andre hunde som gider lege og alle katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sese... Jeg er startet helt forfra. I har allerede fået mange forslag, hvor de fleste bunder i brugernes egne erfaringer med deres race. ALLE holder jo mest af deres egen race.

 

Men hvis man ikke lige selv har 4 børn mellem 5 og 11 år plus det løse, så kan man vist ikke bare forvente, at éns egen yndlingsrace vil være den helt rigtige i DIN familie.

 

Drop retrieverne. Der findes rolige labradorer, men man kan lige så godt risikere at få et energibundt, der aldrig lærer at omgås familien. Det samme med goldens. Og med de andre retrievere.

Generelt ER de også lidt store som førstegangshunde til en 11-årig pige.

 

Hvis I leger med tanken om at den 11-årige med tiden kan gå til træning (agility, lydighed, HTM, Rally eller spor) og måske til prøver med hunden, så ville jeg da helt klart foreslå en pudel. De fås i alle størrelser og farver. Men den rigtige størrelse i jeres situation er nok mellempudlen. Det er en lærenem og livlig hund. Og den fælder ikke. Hvis man ikke går på udstillinger med hunden, så kan man sagtens bare klippe den et par gange om året. Eller man kan sende den til hundefrisør, hvis man ikke har lyst til at klippe den selv.

 

--Andre muligheder er dansk- svensk gårdhund, der også er en hund i en god størrelse.

Lidt større er Finsk Hyrdehund, men det er også en ret nem og venlig hund. Eller den Islandske fårehund. Den fælder bare en del.

 

Mindre hunde kunne være Løwchen eller Border Terrieren. Men jo mindre hundene er, jo sværere vil de have ved at kunne lege med små børn, så de helt små hunde skal I nok holde jer fra.

 

Og så vil jeg lige nævne de lidt sjove hunde, Petit basset griffon vendeen, og Welsh Corgi. Begge i håndterlig størrelse og med et omgængeligt sind.

 

På denneher side kan du se de forskellige racer, og for hver race er der links til sider med flere oplysninger om racen:

 

http://www.hundeleksikon.dk/

 

 

 

Men uanset hvilken race I ender med at vælge, så sørg for at købe en hund med stambog fra Dansk Kennelklub. Også selv om en hvalp let kommer til at koste 8-10.000 kr.

Der kan alt for nemt vise sig sygdomme eller atypisk adfærd når I skal ud og købe hund for første gang. Det er SÅ svært at se, om en hvalp har nogen fejl eller sygdomme. Alle hvalpe er så utrolig søde.

....Og med 4 børn i familien så er det simpelthen ikke til at bære, hvis man er nødt til at skille sig af med hvalpen igen.

 

Dansk kennelklub har også en masse gode tilbud. Kik på deres side:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

 

Se hvad de skriver om "køb af hund". Og se deres gratis DVD om at anskaffe hund.

 

-----Men du skriver, at du går hjemme lige nu, men skal starte igen efter nytår...

Det er altså ikke sikkert, at I finder en hvalp så hurtigt? Man skal se sig godt for, og så skal man vente på den rigtige hvalp.

Måske skulle I satse på en familieforøgelse til sommer? Forår og sommer er det også lettest at få en lille hvalp gjort renlig.

 

Nå, ja... Ang. træning, så har Dansk Kennelklub 4 træningspladser i nærheden af Odense, -nemlig Birkende, Højme, Ravnebjerg og Tarup.

 

Oplysninger om DKK aktiviteter på Fyn finder du her:

http://www.dkk-kreds3.dk/

 

Hvis det er rigtigt at familien ikke "har plads" til en teenagerhund, så synes jeg netop mit forslag var en god ide. Hunden er allerede præget på børn og andre hunde, den går tur uden snor og er vandt til at være "rolig" indendørs og alene hjemme:

 

Faldt faktisk lige over det her link:

 

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db...256fff00626373

 

De har en lækker Golden Tæve på 3år og 7mdr som jeg gerne ville have haft, hvis vi havde lov og plads til en ekstra vovse her.

Hun er en rigtig god alder synes jeg, fordi hun er ovre "teenagerperioden" men alligevel ikke er så gammel igen.

Det er måske en mulighed for Jer også?! :5up:

 

Kan dog se nu at hun er fjernet fra siden, så hun har forhåbentlig fået et dejligt hjem! :5up:

 

Er ikke helt enig i at DKK er den eneste vej frem, men jeg er enig i, at man ikke skal gå for hurtigt frem med købet og passe godt på ang sygdomme.

Vil ikke starte en diskussion, bare fortælle TS, at man ikke nødvendigvis gør noget forkert ved, at vælge en hund fra internat eller med DHL/DRU-bog el lign. fremfor en med DKKbog! :blink: Med mindre man gerne vil udstille hunden eller DKK-avle på den selvf!

Internaterne er jo også interesseret i, at det kommer til at fungere, og vil vel ikke anbefale en hund, hvis de vurderer den ikke vil passe ind i familien. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er rigtigt at familien ikke "har plads" til en teenagerhund, så synes jeg netop mit forslag var en god ide. Hunden er allerede præget på børn og andre hunde, den går tur uden snor og er vandt til at være "rolig" indendørs og alene hjemme:

 

 

 

Kan dog se nu at hun er fjernet fra siden, så hun har forhåbentlig fået et dejligt hjem! :5up:

 

Er ikke helt enig i at DKK er den eneste vej frem, men jeg er enig i, at man ikke skal gå for hurtigt frem med købet og passe godt på ang sygdomme.

Vil ikke starte en diskussion, bare fortælle TS, at man ikke nødvendigvis gør noget forkert ved, at vælge en hund fra internat eller med DHL/DRU-bog el lign. fremfor en med DKKbog! :blink: Med mindre man gerne vil udstille hunden eller DKK-avle på den selvf!

Internaterne er jo også interesseret i, at det kommer til at fungere, og vil vel ikke anbefale en hund, hvis de vurderer den ikke vil passe ind i familien. :5up:

 

Vi holder os fra DKK-diskussion denne gang.. :mrgreen:

 

Men jeg nåede at se den dejlige unge golden retriever på internatet. Og hun mindede SÅ meget i udtryk om Silke, da hun var i den alder. Silke var teenager til hun var 4-5 år. Og hun er altså ikke en hund, der ville kunne trives i en familie med 4 børn.

Internat hunden var godtnok "vant til børn", men man ved altså ikke rigtig, hvad det indebærer. Og hun gik uden snor med sin tidligere ejer! Ikke sådan generelt. Det vil være usikkert om hun vil kunne klare et skift til en familie med 4 mindre børn uden særlig megen hundeviden og med et meget højt aktivitetsniveau. En hund som Silke, ville stresse utroligt op i sådan en familie.

Jeg håber, at den skønne golden har fået et hjem hos nogen, der vil give hende et godt og meningsfuldt job.

 

--Men hvis det er rigtigt, hvad du skriver, at det er blevet nævnt, at familien ikke har plads til en teenagehund, så ved jeg ikke rigtig, hvad man kan råde dem til. For en hvalp vil jo altid blive teenager på et tidspunkt......:shock:

Problemet med en voksen internathund er, at de så godt som ALTID er for store til en 11 årig pige. --Der er altså f.eks. ingen 11 årig pige, der kan gå tur med min Silke. Og hun er en lille fuldvoksen golden på bare 30 kilo. Hun er også præget på børn og andre hunde. Hun er rolig indendørs og hun kan også være alene hjemme. Men hvis alle styrter rundt i huset, så vil hun styrte med. Hun er rolig FORDI her er ro.

 

Med en internathund kan man aldrig vide, om den udvikler uheldige egenskaber fordi den nye familie har en anderledes virkning på den i forhold til, hvad den er vant til.

 

Man kan heller ikke vide, hvad en hvalp udvikler sig til, men der er ikke de samme "skjulte kort" som der er ved en fremmed genbrugshund. Jeg vil mene, at det altid kræver overskud og mentalt plads at overtage en genbrugshund. Man kan ikke forvente, at den uden videre kan hoppe ind og fungere i en helt ny familie.

Både hund og familie skal være klar til at ændre sig og tilpasse sig. Og familien skal være klar til at løse de problemer der VIL dukke op med en ny hund. Uanset alder og hvor den kommer fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en rigtig god ide, og hvis opdrætteren er seriøs, så er i helt sikkert velkommen til, at komme forbi til en snak om racen! :5up:

 

Hvis Kookierens personlighed/krav til aktivering passer Jeres forhold, så synes jeg helt sikkert også I skulle kigge på Tolleren (Nova Scotia Duck Tolling Retriever). Har indtryk af, at det er også en rigtig dejlig hund, en lidt mindre retriever, med lidt mere krudt bagi.

Spørg evt. http://www.hunde-forum.dk/members/jette.html / http://www.hunde-forum.dk/members/rasmus81.html omkring racen. De har Eddie =)

 

Mht. til Tolleren. Jeg kender rigtig mange Tollere. Træner sammen med dem og Murphy bedste veninde er en Toller. Det er en super lækker hund med fart over feltet, men man skal være klar over at Tolleren ikke altid er en nem begynder hund. Det siger de også selv i Tollerklubben.

De er meget mere aktive end f.eks lab og golden. Og alting foregår i høj fart også deres tankegang. Men hvis man kan finde ud af, at udnytte dette korrekt, så får man en super træningspartner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi holder os fra DKK-diskussion denne gang.. :mrgreen:

 

Men jeg nåede at se den dejlige unge golden retriever på internatet. Og hun mindede SÅ meget i udtryk om Silke, da hun var i den alder. Silke var teenager til hun var 4-5 år. Og hun er altså ikke en hund, der ville kunne trives i en familie med 4 børn.

Internat hunden var godtnok "vant til børn", men man ved altså ikke rigtig, hvad det indebærer. Og hun gik uden snor med sin tidligere ejer! Ikke sådan generelt. Det vil være usikkert om hun vil kunne klare et skift til en familie med 4 mindre børn uden særlig megen hundeviden og med et meget højt aktivitetsniveau. En hund som Silke, ville stresse utroligt op i sådan en familie.

Jeg håber, at den skønne golden har fået et hjem hos nogen, der vil give hende et godt og meningsfuldt job.

 

--Men hvis det er rigtigt, hvad du skriver, at det er blevet nævnt, at familien ikke har plads til en teenagehund, så ved jeg ikke rigtig, hvad man kan råde dem til. For en hvalp vil jo altid blive teenager på et tidspunkt......:shock:

Problemet med en voksen internathund er, at de så godt som ALTID er for store til en 11 årig pige. --Der er altså f.eks. ingen 11 årig pige, der kan gå tur med min Silke. Og hun er en lille fuldvoksen golden på bare 30 kilo. Hun er også præget på børn og andre hunde. Hun er rolig indendørs og hun kan også være alene hjemme. Men hvis alle styrter rundt i huset, så vil hun styrte med. Hun er rolig FORDI her er ro.

 

Med en internathund kan man aldrig vide, om den udvikler uheldige egenskaber fordi den nye familie har en anderledes virkning på den i forhold til, hvad den er vant til.

 

Man kan heller ikke vide, hvad en hvalp udvikler sig til, men der er ikke de samme "skjulte kort" som der er ved en fremmed genbrugshund. Jeg vil mene, at det altid kræver overskud og mentalt plads at overtage en genbrugshund. Man kan ikke forvente, at den uden videre kan hoppe ind og fungere i en helt ny familie.

Både hund og familie skal være klar til at ændre sig og tilpasse sig. Og familien skal være klar til at løse de problemer der VIL dukke op med en ny hund. Uanset alder og hvor den kommer fra.

 

Helt enig! :x2:

 

Tror jeg misforstod dig lidt, for jeg troede du mente at en Retriever var for "vild" til en større familie med små børn, og så tænkte jeg at en hvalp/unghund (uanset race) nok også ville være for vild :hmm:

Men kan godt se hvad du mener med stresset hjem = stresset hund og omvendt - troede egentligt bare, at en "voksen" tæve ville være mere rolig generelt - "Liggende i et hjørne og sukke af børnene der fór rundt"-agtigt. Men selvf er der hunde der er unge i deres voksenliv, det må du jo især vide med Silke :5up:

 

Er også enig i, at en mellem-pudel er bedre egnet for en 10/11-årig at gå med, men for det første så er jeg stadigvæk lidt skeptisk ang. børn der selv går tur - har set flere eksempler, og hvis de nu skulle være så uheldige at "løbe" ind i en løs(agressiv) hund eller deres egen stikker af, så er størrelsen jo ikke af så stor betydning.

For det andet, oplever jeg ofte, at Pudlen er misforstået (mange ved ikke, at det faktisk er en jagthund), og at mange derfor ikke bryder sig om den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. til Tolleren. Jeg kender rigtig mange Tollere. Træner sammen med dem og Murphy bedste veninde er en Toller. Det er en super lækker hund med fart over feltet, men man skal være klar over at Tolleren ikke altid er en nem begynder hund. Det siger de også selv i Tollerklubben.

De er meget mere aktive end f.eks lab og golden. Og alting foregår i høj fart også deres tankegang. Men hvis man kan finde ud af, at udnytte dette korrekt, så får man en super træningspartner.

 

Kan godt se, at det kan blive et problem for en stor familie der ikke har haft hund før, at aktivere den rigtigt. Og med henblik på Birgittas indlæg, er en Toller vel også disponibel for stress, hvis det fx forventes, at den opholder sig roligt mens børnene leger? :hmm:

 

Mio hører til en af de Goldens der burde hedde F1 (fik så sent som idag en negativ kommentar på hans "slanke linie" :roll:), og jeg er faktisk ikke sikker på vi havde klaret os igennem de sværeste perioder med ham, hvis ikke vi havde haft stor opbakning og støtte fra vores træner og dyrlæge. Havde vi købt ham et sted hvor de havde mental-testet hvalpene og udvalgt købere derefter, havde vi nok ikke fået lige ham blandt de 10. :hmm: Vil dog ikke bytte for noget i verden, for i mit hjerte er han jo den dejligste! :lun:

Han var en stor mundfuld for os som førstegangsejere, men alt den tid vi har lagt i træning og tålmodighed har givet pote - han bliver helt sikkert en harmonisk vovse når han finder "sig selv". :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mio hører til en af de Goldens der burde hedde F1 (fik så sent som idag en negativ kommentar på hans "slanke linie" :roll:), og jeg er faktisk ikke sikker på vi havde klaret os igennem de sværeste perioder med ham, hvis ikke vi havde haft stor opbakning og støtte fra vores træner og dyrlæge.

 

Måske slår vi den fast en eller anden dag, men indtil da, så benytter jeg mig af chancen for at uddele en lille side-viden: F1 er ikke en betegnelse for en type af retriever, men en betegnelse der gives på baggrund af hundens ophav. Altså at den er af (engelske/irske) markprøvelinjer. Hvilket igen betyder at hundens aner skal være præmieret på markprøver for at opnå denne betegnelse.

 

Det samme gør sig gældende for spaniels, hvor begrebet FT-spaniel erstatter F1. Men meningen er den samme. FT-spaniels avles på baggrund af forældredyrenes præmieringer på markprøver, uden hensyntagen til hundens eksteriør. Det kan man så mene sit om, og det gør jeg også, men faktum er, at der skal lige så meget papir til at kalde en hund FT eller F1, som det kræver at kalde den en ren racehund.

 

FT-spaniels registreres i DJR, da Spaniel Klubben/DKK stiller krav til præmiering på udstilling - mens F1 også kan stambogsføres i DKK, da Retrieverklubben ikke stiller udstillingskrav inden parring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt se, at det kan blive et problem for en stor familie der ikke har haft hund før, at aktivere den rigtigt. Og med henblik på Birgittas indlæg, er en Toller vel også disponibel for stress, hvis det fx forventes, at den opholder sig roligt mens børnene leger? :hmm:

 

Mio hører til en af de Goldens der burde hedde F1 (fik så sent som idag en negativ kommentar på hans "slanke linie" :roll:), og jeg er faktisk ikke sikker på vi havde klaret os igennem de sværeste perioder med ham, hvis ikke vi havde haft stor opbakning og støtte fra vores træner og dyrlæge. Havde vi købt ham et sted hvor de havde mental-testet hvalpene og udvalgt købere derefter, havde vi nok ikke fået lige ham blandt de 10. :hmm: Vil dog ikke bytte for noget i verden, for i mit hjerte er han jo den dejligste! :lun:

Han var en stor mundfuld for os som førstegangsejere, men alt den tid vi har lagt i træning og tålmodighed har givet pote - han bliver helt sikkert en harmonisk vovse når han finder "sig selv". :5up:

 

Det afhænger nok meget af hvilke linjer hunden kommer fra. Da det er en "hurtig" hund, så kommer den også nemmere op i et højt gear, hvilket jo kan være godt, hvis man ved hvordan det skal kontrolleres og udnyttes, men skidt hvis man ikke aner hvordan.

Jeg kender dog rigtig mange som fungere rigtig godt sammen med børn og jeg vil da også sige, at det er en god familie hund, men de skal aktiveres rigtigt og have en god tænd/sluk knap.

 

Hvor er det sjovt med vores hunde. De ligner vist hinanden rigtig meget. Murphy er også MEGET aktiv. Han får endda høj-energi foder for ellers kan han ikke holde vægten. Og vi har også haft en meget træls periode under hans lømmelalder, hvor jeg var ved at blive sindsyg, men jeg håber og regner også med, at han bliver en super hund, når han engang bliver voksen og "finder sig selv":-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske slår vi den fast en eller anden dag, men indtil da, så benytter jeg mig af chancen for at uddele en lille side-viden: F1 er ikke en betegnelse for en type af retriever, men en betegnelse der gives på baggrund af hundens ophav. Altså at den er af (engelske/irske) markprøvelinjer. Hvilket igen betyder at hundens aner skal være præmieret på markprøver for at opnå denne betegnelse.

 

Det samme gør sig gældende for spaniels, hvor begrebet FT-spaniel erstatter F1. Men meningen er den samme. FT-spaniels avles på baggrund af forældredyrenes præmieringer på markprøver, uden hensyntagen til hundens eksteriør. Det kan man så mene sit om, og det gør jeg også, men faktum er, at der skal lige så meget papir til at kalde en hund FT eller F1, som det kræver at kalde den en ren racehund.

 

FT-spaniels registreres i DJR, da Spaniel Klubben/DKK stiller krav til præmiering på udstilling - mens F1 også kan stambogsføres i DKK, da Retrieverklubben ikke stiller udstillingskrav inden parring.

 

Måske hjælper det ikke at slå noget ind der er sagt for sjov?! Bare en ide! :mrgreen:

Jeg kender godt hele den fine historie og det jeg mente var, at Mio tilhørte den del af Goldens der har ekstra meget energi - lidt ala jagt-linier - og så synes jeg det er lidt sjovt, at sige at han skulle ha været en F1'er - mere ligger der ikke i det! og hvis man træder nogle DKK/DJR over tærerne af den grund, så må det være deres problem! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...