Hop til indhold

Tæve tisser højt.


Jane
 Share

Recommended Posts

Er der nogle kloge hoveder her, som kan fortælle hvorfor en tæve tisser højt og markere som en hanhund. Det samme gør sig gældende når hun skal bummelumme så skal det afsættes et højt sted.

Tæven er 2½ år og hun har kun gjort det de sidste par måneder. Gør det ikke hjemme, kun når hun er ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke noget klogt hoved, men jeg tror det handler om selvtillid, at få markeret tydeligt at "her har jeg været". - Min egen tæve er selv helt ferm til at markere som en hanhund, og jeg synes det virker som om hun oser af selvtillid, når hun gør det, så er det bare såååå vigtigt at tisse det helt rigtige sted. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Speedy letter også ben, og skal helst så højt som muligt.

Hun har altid haft megen selvtillid, så tænker det er noget med at vise man er en stor en.

Da Groa kom i løb klatrede speedy nærmest op ad husmurene med bagbenene. Hun skulle rigtig tisse højt oppe, måske for at overgår den lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af samme grund som hanhundene :lol:

 

Man skyder så på at det er høj status/selvsikkerhed der får dem til det.

 

Min mors hunhund begyndte også først at lette ben da hun var mere end to. Men det er jo også den alder hvor de bliver mentalt modne, så der følger vel lidt selvsikkerhed med.

 

Men ellers ved jeg ikke rigtigt om der altid passer at det er selvsikkerhed, for det er der ikke meget over ved mysla, men hun markere stadig og lette mest ben når hun er i løbetid...

 

Der er faktisk en del tæver der markere, det er bare ikke alle der letter ben samtidig hvilket så snyder folk til at tro det kun er hanhundene der markere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu ved jeg ikke om jeg er helt på galt spor.

 

Så vidt jeg ved lætter hun hunde ben hvis de inde i livmoderen har ligget med "domminerende" hanhunde omkring sig (ja, også selvom de ikke er født endnu!) Hunhunden modtager så nogle "hanlige" hormoner eller noget i den stil, og vil med tiden begynde at lætte ben :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Jeg tror også det handler om selvtillid. Jeg har hørt, at det skulle handle meget om hormoner. Men Amy som blev neutraliseret inden sin første løbetid, letter også altid ben (lige som min ældste tæve gør det).

 

Jeg læste engang, at tæver ift. hanhunde var så meget nemmere at lufte, netop fordi de ikke letter ben på ethvert gadehjørne. Men den bog har mine tøser ikke læst :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Mine løfter også ben, og placere urin meget meget nøjagtigt og omhyggeligt hvor det skal ligge :D

Og skrabber bagud, ingen tvivl om at det er når selvtilliden er i top, bliver glad når jeg ser det :)

 

Men når de bare tisser for at tømme blæe inden sengetid i haven, så sætter de sig bare :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu ved jeg ikke om jeg er helt på galt spor.

 

Så vidt jeg ved lætter hun hunde ben hvis de inde i livmoderen har ligget med "domminerende" hanhunde omkring sig (ja, også selvom de ikke er født endnu!) Hunhunden modtager så nogle "hanlige" hormoner eller noget i den stil, og vil med tiden begynde at lætte ben :)

 

Jo, den teori går ud på at hvalpenen på et bestemt tidspunkt i drægtigheden udsættes for testosteron gennem blodet for at hanhundene kan udvikle sig til hanhunde. De tæver der så ligger så de på begge sider har hanhunde, vil modtage mere testosteron end de tæver der kun har en eller ingen hanhund lige ved siden af sig.

Men det eneste der er bevist ved det er at de omtalte tæver er mere modtagelige for testostern senere i livet også og det tror forskerne så kan påvirke dem blandt andet til at lette ben, men undersøgt er det vist ikke.

 

Selvom det kunne være veldig interessant:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det handler om selvtillid. Jeg har hørt, at det skulle handle meget om hormoner. Men Amy som blev neutraliseret inden sin første løbetid, letter også altid ben (lige som min ældste tæve gør det).

 

Jeg læste engang, at tæver ift. hanhunde var så meget nemmere at lufte, netop fordi de ikke letter ben på ethvert gadehjørne. Men den bog har mine tøser ikke læst :lol:

 

Det har Tulle godt nok heller ikke læst ;D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er selvtillid og hormoner der gør det.

 

Vita bliver nemlig altid uhyggelig god til at lette ben når hun er i løbetid.

 

Og ingen tvivl om at det er en kunst i sig selv det der markering. For når hun bare tisser så sætter hun sig ned. Men ellers så letter hun ben og det gøres meget omhyggeligt. Hun snuser og bruger lang tid på at findet STEDET at markere.

Vitas veninde både letter ben og enkelte gange skraber hun også bagud så jord og græs flyver os om ørerne 8) :lol:

Lidt sødt og dejligt med sådan en kæk lille beagle.

 

Der er Vita slet ikke lige så selvsikker eller fyldt med selvtillid. Dog er der kommet lidt med alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Tulle skraber også så græsset står om ørene ... men kun når vi går ture, hvor hun "føler sig hjemme" ... og aldrig i egen have ... der er det nok ikke nødvendigt :)

 

jeg elsker bare når de "leger høne" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...