Hop til indhold

Kryds fingre for Ninja...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så er det tid til en opdatering...

 

Jeg tog afsted i morges, meget spændt og nervøs for hvad dyrlægen ville finde hos Ninja.

 

Jeg skulle først ind uden Ninja, og fortælle hvordan og hvorledes med hende. Derefter skulle jeg hente hende... Og hun stressede helt vildt da hun kom ind i klinikken, men dyrlægen var rigtig sød, og Ninja faldt hurtigt til ro igen :-D

 

Hun kom på bordet (er hun vænnet godt til, så det er der ingen problemer i :-D) Og dyrlægen begyndte undersøgelsen.

 

På det højre ben (det gode) var der ingen reaktioner fra hende, heller ikke når benet kom i yderpositioner.

Det venstre var straks en anden sag... (men det vidste jeg jo godt). Han kunne ikke trykke nogen reaktioner frem fra hende. Men da benet kom i yderpositioner havde jeg ikke en hund som peb, men en hund som hylede :cry: Det var rigtig tydeligt at det gjorde av på hende. Især fordi der ingenting var i hendes højre side, ikke engang ubehag var der tegn på...

Først når han derefter trykkede forskellige steder på venstre skulder, kom der lidt reaktion.

 

Og han bekræftede mig i, at det var noget inde i benet (sener eller led) som den var gal med.

 

Ninja fik noget at slappe af på, og jeg tog hjem så dyrlægen kunne få arbejdsro til den videre undersøgelse...

- Gik en lang tur med Ling da jeg kom hjem, det var godt med noget frisk luft!

 

 

Så blev det endelig tid til at jeg skulle hente hende :banan:

 

Jeg fik forklaret indgrebet, og der er blevet gjort følgende:

 

Han har testet ledvæske fra begge skuldre.

Den højre (den gode) var ikke super i ledvæsken - den måtte godt være lidt mere "fast" i konsistensen, og glasklar, den var lidt for grumset.

Den dårlige (venstre) derimod var slet ikke god. Den var gullig og meget flydende.

Da han ikke kunne fastslå nogen konkret diagnose valgte han, som aftalt, at lave en kikkert undersøgelse i hendes skulder.

 

Denne så jeg da jeg hentede hende. Det viser sig, at hun er MEGET betændt i leddene :(

 

Kikkerten kan ikke gå i seneskeden, da denne er for snæver. Men "græstråde" fra seneskeden viste at der er betændelse i det område. Hun havde også mange svampeagtige og "græstråd-beklædte" områder på de andre led i skulderen. Og hendes ledkapsel var også fyldt med dette (den skal ellers være helt glat i overfladen).

 

Så Ninja har voldsom betændelse i led, seneskedehinde-betændelse og ledkapsel-betændelse :(

 

MEN heldigvis :-D er det til at behandle :banan:

 

Ro kan dog ikke gøre det alene, da ledkapslen bliver generet af selv den mindste bevægelse i leddet - og det er ikke muligt at behandle den slags betændelsetilstande med penicilin/antibiotika.

Der er derfor blevet lavet en blokade i hendes skulder, så hendes ledkapsel får ro uden at hun skal ligge "fastlåst" i et bur. Og denne skal så "fornyes" om 14 dage. Men hun må stadig komme ud og gå lidt, dog kun i snor og må ikke drøne rundt og være vild.

 

Jeg havde på forhånd besluttet, at hvis der var noget overrevet i ledbånd eller sener, som krævede et størrere operativt indgreb så ville vi sige stop, også pga. behandlingstiden bagefter. Men dette forløb er til at tage og føle på. Og Ninja får ingen bivirkninger eller ulemper senere hen :-D

 

Og der er ingen overrevne eller flossede sener og led :banan:

 

Nu håber jeg bare, at hendes psyke følger med i en positiv retning, efterhånden som skulderen bliver god igen :x: For hun forbinder lige nu alt med smerte, og reagerer meget voldsomt overfor alt og intet... Så vi håber at det bliver bedre, når smerterne fra skulderen forsvinder. For hun har helt sikkert haft ondt :(

 

 

Undskyld at det blev lidt langt... Men vi er meget glade for at det ikke stod "værre" til. Da vi jo havde forberedt os på det værst tænkelige.

 

Nu ligger hun dog bare og sover, hun har været noget rastløs og har haft svært ved at finde ro, men nu er hun afslappet og lidt mindre groggy.

 

Tak for alle jeres :x::x2:

:kys:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hvor er det dejligt at høre, at det ikke var værre, end at det kan behandles forholdsvis nemt!!! :klap:

 

Det lyder nu stadig ikke rart, og i får sikkert en træls tid, når hun ikke må bevæge sig. Men hvor er det da bare meget bedre end alternativerne...!!

 

Ønsker hende en rigtig god bedring, så hun snart kan komme ud og brænde noget krudt af igen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D

 

Ja uvisheden er ikke til at holde ud...

 

Ja det er kortison der er sprøjtet ind

Og det var en super dygtig og behagelig dyrlæge :5up:

 

Det er så samme tur Fie har fået idag hos Ken på fakse, ja Claus er bare alletiders

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at høre, at det ikke var værre, end at det kan behandles forholdsvis nemt!!! :klap:

 

Det lyder nu stadig ikke rart, og i får sikkert en træls tid, når hun ikke må bevæge sig. Men hvor er det da bare meget bedre end alternativerne...!!

 

Ønsker hende en rigtig god bedring, så hun snart kan komme ud og brænde noget krudt af igen :mrgreen:

 

Tak :-D

 

Det er heldigvis noget lettere at holde hende i ro nu i denne årstid, i forhold til om sommeren når dørene står på vid gab og det hele...

Og vi vidste jo også, at var der tale om overrevne sener eller led, så ville et operativt indgreb betyde ro i mange månedsvis. Her er der tale om uger, og det er lettere at forholde sig til. Og her må Ninja også gerne blive luftet let i snor. Og hun får ingen ulemper fysisk efter dette :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det var godt, det ikke var noget værre:-D

 

Men sagde dyrlægen noget om, hvordan sådan noget opstår?

 

Ninja slog i sommers skulderen meget voldsomt, men dette gik stille og roligt over. Uheldigvis skulle det ikke gå værre end, at Ninja i leg slog en ordenlig kolbøtte over sig selv, og var derefter MEGET halt. Og siden da har hun så haltet on/off, og skiftet adfærd radikalt :cry: Og hun er blevet undersøgt i alle ender...

 

En kombination af disse to episoder, har simpelthen påvirket leddene i den dårlige retning. Og samtidig er Ninja ikke en hund som skåner sig selv...

 

Men nu skulle vi være på rette vej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da sort uheld. Rigtig god bedring med hende.

 

Men vi står også tit med livet i hænderne, når det går vildt til her.

 

Tanja sprang lige ud i luften fra en 4 m høj klint, da hun var omkring 5 mdr. Det gik så hurtigt, så vi ikke kunne nå at reagere.

 

Tanja og Dino leger så vildt, så vi må stoppe dem, og vi tør ikke lade dem være alene sammen.

 

Men det ligger nok til racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ninja slog i sommers skulderen meget voldsomt, men dette gik stille og roligt over. Uheldigvis skulle det ikke gå værre end, at Ninja i leg slog en ordenlig kolbøtte over sig selv, og var derefter MEGET halt. Og siden da har hun så haltet on/off, og skiftet adfærd radikalt :cry: Og hun er blevet undersøgt i alle ender...

 

En kombination af disse to episoder, har simpelthen påvirket leddene i den dårlige retning. Og samtidig er Ninja ikke en hund som skåner sig selv...

 

Men nu skulle vi være på rette vej :-D

 

Rigtig god bedring til hende - fra den ene Ninjamor til den anden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...