Hop til indhold

Nyt omkring Sascha (HD)


vinhou
 Share

Recommended Posts

Jeg var ved dyrlægen idag - eller, det var jo ikke MIG der var der, jeg havde Sascha med derinde... :blink:

 

Vi havde ingen aftale, det var bare for at veje hende. De havde sagt, at hun ikke måtte blive opereret før hun kom under 30 kg., og - tadaaa! - hun vejer kun 28,3 nu! :-D

 

Her er lige et før/efter billede - på det første billede vejer hun cirka 34 kg.

beforeafter.jpg

 

Min søde far vil betale for operationen, det bliver en 6-7000 kr. Min far er den bedste. :-D:hjerte:

 

Jeg snakkede med dyrlægen derinde og hun sagde at det er mig der skal vurdere om hun skal opereres og hvornår - det er dog vigtigt at jeg holder hende så slank som hun er nu.

 

Det er meget afhængigt af hendes livskvalitet, og jeg synes jo egentlig at hun har det godt. Hun halter kun hvis hun har løbet vildt rundt sammen med Silver i 5-10 minutter eller mere og hun virker lidt "tung bagtil" når hun skal op i sofa eller i bilen.

 

Men hun er altid glad, spiser godt, og hopper gladeligt rundt på bagbenene når vi kommer hjem eller når hun vil lege.

 

Dyrlægen sagde at det jo ikke er sådan at det er en haste-operation - det kan sagtens vente fx et halvt år eller mere, men jeg skulle være opmærksom på, at jo længere jeg venter, jo større risiko er der for at det raske ben får følgesygdomme fordi hun aflaster, hun nævnte ordet slidgigt (hvilket jeg nu ikke synes de har snakket om før).

 

Operationen går ud på at hun skal have fjernet noget af den knogle der skulle have siddet i hofteskålen (men som pt. sidder og skaver/generer/går imod hofteskålen). Hun sagde at der ville gå omkring et halvt år før hun er helt fin og har fået opbygget muskelledet (det er musklerne der skal holde benet på plads) og at hun lige efter operationen naturligvis vil have ondt, men at hun godt kan begynde at halte senere hen selvom det ikke gør ondt, simpelthen fordi muskelledet skal bygges op.

 

Så jeg står her og tænker på, om det bedste ikke er at få hende opereret så hurtigt som muligt? Hun er jo kun 1½ år og jeg tænker, at jo yngre jo bedre... det bliver jo kun sværere for hende jo ældre hun bliver, og selvom hun ikke virker som om hun har smerter nu, så bliver det jo kun forværret som tiden går - og jeg regner altså med at hun skal leve i pænt mange år endnu!

 

Hvad siger eksperterne herinde? Har jeg ret i det, eller?

 

Og er hun ikke bare blevet fint slank? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er sandelig blevet fin i forhold til de to foto.

 

Mht de andre ting du spørg om så kan man vel forholde sig forskelligt til de ting og det må helt klart være et spørgsmål som du skal tage op med din dyrlæge (måske enda endnu en dyrlæge så du får det fra to sider).

Umidelbart vil jeg sige at helning vil forgå hurtiger når hunden er ung og rask, men hun vil også være svære at holde i ro i så ung en alder.

Da min den gamle hund blev opereret for HD valgte jeg at få hende hjem så hurtig som muligt (hun var 5 år dengang) det var hårdt fordi jeg var alene og gåture var hårde for både hende og mig da hun skulle "bæres" i bagparten med en slynge. oveni var der det store operations sår som skulle passes indtil sting kunne tages.

 

Men endnu engang.. spørg dyrlægen til råds og stil så mange spørgsmål som muligt.. du må IKKE føle dig dum fordi du spørg og spørg ... og spørg igen.. tværdigmod-

 

HELD og LYKKE med det... dejligt at din far vil hjælpe for det er jo mange penge !

:x:

PS: deres viden omkring hd operationer er jo ændret meget fra dengang (1991) så det er såmen slet ikke sikkert at det hele er så "bøvlet" som dengang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taaak... jeg synes også selv hun er blevet super fin. :oops::hjerte: Det har også været ret besværligt at få hende ned i vægt samtidig med at hun ikke må motioneres for meget pga. hoften, men det er lykkedes med moderat motion og foderskift. :-D

 

Jeg skal have snakket med den dyrlæge, der skal operere hende når/hvis det kommer til det - hende jeg snakkede med idag er en anden dyrlæge. Han er svær at få fat i, men jeg overvejer at bestille en tid og tage Sascha med derind så han kan kigge på hendes huld og så vi kan få snakket. :cool:

 

Forresten er Sascha ikke en specielt fysisk aktiv hund, hvis vi ikke opfordrer til det - så længe hun får masser af næsearbejde og selskab af sine mennesker (og kattevenner), trives hun faktisk godt. Jeg skal i praktik ifm. uddannelse til februar, så det ville være utroligt praktisk hvis operationen blev før det - ellers skal det først være efter august, for jeg vil gerne være hjemme ved hende efter operationen og den går vist ikke, hvis jeg er i praktik; men i skoleperioderne bestemmer jeg jo selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvor er hun blevet flot, godt gået :5up:

 

Og puhhh, nu kommer det, jeg kan ikke ignorere det du skriver om at knogle og hofteskål gnider mod hinanden. Ligesom jeg ikke fatter at dyrlægen siger du sagtens kan vente ½ år med operation.

 

To knogler gnider mod hinanden!

Det kan ikke være smertefrit...

 

Så det jeg vil sige er at hvis sascha skal opereres ville jeg ikke vente hvis hun var min.

 

Skal hun opereres så vil jeg anbefale at du får ALT at vide mht. genoptræningen bagefter for det kræver overskud at have en hund i rekonvalescens efter en ledoperation.

 

Held og lykke med det hele :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor, jeg har dine tanker i baghovedet. Det er lidt en besværlig beslutning, for dels har du jo ret, det lyder meget smertefuldt, men dels synes jeg ikke i hverdagen at kunne se at hun har ondt - desværre har de hunde det jo med at skjule smerten, så det er ikke let. Jeg skal også have snakket noget mere med dyrehospitalet omkring genoptræning, det er ikke blevet gennemgået i detaljer.

 

Aslan - taaaak... jeg synes også hun er blevet SÅ fin... :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Hvor erhun blevet fin:5up:... ikke at hun ikke var det før for der var hun jo goså skøn:lun:... men hold op hvor er det altså godt gået at hun har tabt sig næsten 6 kg. og så under de omstændigheder at hun ikke kan motioneres helt vildt pga. hoften...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres søde ord. :oops::lun:

 

Jeg er også ret forbavset over, hvor relativt let det egentlig har været at slanke hende. Groft sagt er det faktisk kun foderskift (og nedskæring) og ingen "snack" fodring (som fx pizzaskorper). Motionen har vi ikke ændret sådan særligt, fordi hun jo alligevel ikke rigtig kan holde til for meget.

 

Og hun går ikke og sulter altså (eller jo, det synes hun nok selv, men hun er jo også labrador :mrgreen:)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da ferie, hvor er hun blevet en smuksak :lun:

 

Hun var også køn før, men altså, nu! Og hvor er det flot, at du har fået det gjort så hurtigt! :5up:

Sascha siger tak... :lun: Hun ved godt selv at hun er smuk - jeg siger det ihvertfald til hende mindst 20 gange dagligt. :blink:

 

Jeg tror faktisk foderskiftet har gjort en hel del - hun er vokset op på RC til hvalpelabber men så skiftede vi til Oliver's pga. prisen, og det er der åbenbart ret meget fedt i. Nu får hun RC Mobility Special og hun har præcis lige så meget energi som før men har bare tabt sig. Det er bare super. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun blevet flot, godt gået :5up:

 

Og puhhh, nu kommer det, jeg kan ikke ignorere det du skriver om at knogle og hofteskål gnider mod hinanden. Ligesom jeg ikke fatter at dyrlægen siger du sagtens kan vente ½ år med operation.

 

To knogler gnider mod hinanden!

Det kan ikke være smertefrit...

 

Så det jeg vil sige er at hvis sascha skal opereres ville jeg ikke vente hvis hun var min.

 

Skal hun opereres så vil jeg anbefale at du får ALT at vide mht. genoptræningen bagefter for det kræver overskud at have en hund i rekonvalescens efter en ledoperation.

 

Held og lykke med det hele :lol:

 

:5up:

 

Kan hilse og sige det er MEGET smertefuldt, har prøvet det på egen krop.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...