Hop til indhold

Hanhund eller tæve?


Gæst Lul
 Share

Recommended Posts

Ja .. Hvad er bedst, en hanhund eller en tæve? Eller, hvilke fordele og ulemper har de hver for sig? Lad mig høre jeres erfaringer ..

Jeg ville tro at hanhunde er mere dominante, er de det? Er det forskel på hvem der gør mest (det handler vel også om størrelsen?) ? :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to tæver. :) Ved faktisk ikke helt hvorfor det skulle være tæver. Måske fordi de fleste der køber en han hund føler sig forpligtet til at få ham kastreret for at han ikke skal trejfe og stikke af. :)

Den eneste ulempe jeg ser ved tæver er at den kommer i løbetid, men det er vel til at leve med :)

 

Selv går jeg ikke ind for at kastrere/sterellisere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to tæver. :) Ved faktisk ikke helt hvorfor det skulle være tæver. Måske fordi de fleste der køber en han hund føler sig forpligtet til at få ham kastreret for at han ikke skal trejfe og stikke af. :)

Den eneste ulempe jeg ser ved tæver er at den kommer i løbetid, men det er vel til at leve med :)

 

Selv går jeg ikke ind for at kastrere/sterellisere.

 

Hvad "gør" tæver når de kommer i løbetid ? Og hvor tit er det ? :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to tæver. :) Ved faktisk ikke helt hvorfor det skulle være tæver. Måske fordi de fleste der køber en han hund føler sig forpligtet til at få ham kastreret for at han ikke skal trejfe og stikke af. :)

Den eneste ulempe jeg ser ved tæver er at den kommer i løbetid, men det er vel til at leve med :)

 

Selv går jeg ikke ind for at kastrere/sterellisere.

 

Hvad "gør" tæver når de kommer i løbetid ? Og hvor tit er det ? :D

Hvad tæver gør når de er i løbetid - mener du fysisk eller psykisk?

 

Altså der sker jo det at de hæver op bagtil. Efter lidt tid begynder de at bløde. Først er det bare lidt tyndt udflåd eller vandet blod. Lidt efter begynder de rigtig at dryppe blod og de fleste hunhunde lærer at rense sig selv. Midt i løbetiden, der varer ca tre uger, er de højløbske og rigtig parringsvillige og derfor villige og parate til parring. Inden da afviser de hvert forsøg fra hanhundenes side om parring - dvs de gør eller knurrer af hanhunden hvis han snuser til tæven bagi. Når de er allermest parate flytter de halen og accepterer de fleste forsøg fra hanhundenes side om at parre sig.

Det er lidt forskellig hvor lang tid der går imellem. Der plejer at være ca ½- 1 år imellem hver løbetid. Tæven plejer at være mellem et halvt år og halvandet før hun første gang kommer i løbetid.

 

Adfærden er et kapitel for sig. Ret interessant og helt morsom synes jeg. Men jeg kender også kun til den en mild udgave tror jeg. Så det er nok den jeg kan fortælle om.

 

Tæven bliver meget interesseret i at komme ud - giver sig selv da det er der det sker :wink:

Hun kan blive mere følsom og have mere behov for nærkontakt.

Mister lidt koncentrationen i hverdagen - da hormonerne jo påvirker hende og fokus er på parring og lækre hanhunde.

Hun kan blive meget irriteret på andre hunhunde hun møder. Hanhunde er en anden sag :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Jeg har altid været mest til hanhunde :lol:

Men så mødte jeg en mand, som lige skulle lave om på det :oops: Dvs. i dag har jeg 3 tæver, men jeg elsker stadig hanhunde og savner også lidt en hanhund.

 

Jeg synes generelt ikke at der er den store forskel. Det afhænger i høj grad af den enkelte hunds personlighed. Dog synes jeg, at hanhundene har tendens til at være mere aktive og tæverne mere humørsyge men også mere blide.

Jeg synes begge køn har ulemper ift. kønsdriften, men det kan jo nemt fjernes hos dyrlægen :P :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

---Hvis man vil have en lille hund, så kan man vælge køn efter hvad man bedst kan lide. Hanner gøer måske lidt mere end tæver..

 

Men hvis man vil have en stor hund, så må man altså indse, at det kræver en vis råstyrke at have en stor han. Det kan være helt umuligt at holde en 50 kilos hanhund, når den har fået snude på en tæve i løbetid. Eller hvis han har set sig gal på en rival. Og i løbetider er mange hanner HELT udenfor pædagogisk rækkevidde..

 

Bl.a. derfor er hanner mere krævende. Hvis man VIL have en stor hanhund, så må man være indstillet på at man skal træne rigtig meget med ham. Lige fra allerførste dag. Og gå til træning. Det er ikke nok at træne selv.

De ryger oftere i konflikt med andre hanner. Og især hvis det er en stor han, kan det give problemer.

 

Og de er meget sværere at holde kontakt med når der er en tæve i nærheden der er i løbetid.

 

 

Tæverne kommer i løbetid, ja. Men i bedste fald bliver de slet ikke berørt af det psykisk. Måske lige bortset fra lidt rastløshed i 2-3 dage.

De griser så en del, og det er meget upraktisk, hvis man har lyse væg-til-væg tæpper, og hvis hun er vant til at ligge i sengen eller i sofaen...

Igen er problemet større med en stor tæve end med en lille. Til gengæld kommer mange store tæver kun i løbetid én gang om året.

 

I værste fald er tæven mærket af humørsvingninger lige fra den første bloddråbe viser sig. Hun bliver pylret og arrig på de interesserede hanner...

Når hun så er højløbsk kan hun blive rastløs og finde på at stikke af. Nogle gange er hun først parringsvillig EFTER man lige troede, at løbetiden VAR overstået. Og først længe efter hun er holdt op med at bløde.

Selv uden parring kan tæven få symptomer, -blive falsk gravid. Hun kan gennemgå alle stadierne af en almindelig graviditet og få mælk i brysterne: Til sidst kan hun "nedkomme" med et tøjdyr, som bliver puslet og slikket og ammet i ugevis...

På den måde går der flere måneder hver halve år, hvor tæven er ude af balance på grund af hormonsvingningerne. --Og det mest hensynsfulde er nok i den situation at lade hende sterilisere...

 

Uanset om man vælger en han eller en tæve, så kan man lade den neutralisere hvis man alligevel ikke ønsker, at den skal have hvalpe.

 

Især tæven vinder en masse helbredsmæssigt ved at blive steriliseret..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis en tæve blive steriliseret, så bliver hun ikke "underlig" når hun kommer i løbetid? Altså får ikke "humør-svingninger" osv. ? :D

Er der en stor risiko for at man mister hunden når man lader den blive kastreret/steriliseret ? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis en tæve blive steriliseret, så bliver hun ikke "underlig" når hun kommer i løbetid? Altså får ikke "humør-svingninger" osv. ? :D

Er der en stor risiko for at man mister hunden når man lader den blive kastreret/steriliseret ? :)

 

Kastration og sterilisation er rutineoperationer, som alle dyrlæger har lavet massevis af. Men det ER operationer, og alle operationer kan gå galt. Det sker bare MEGET sjældent. I 5% af tilfældene kan der komme lidt reaktion ved arret på maven, men det forsvinder igen efter et par uger. Det var jeg ud for med Silke, da hun blev steriliseret i januar måned. Hun har det helt fint nu. :lol:

 

Tit opererer man først hanhunde, når de er så ustyrlige, så man eller må overveje at skaffe sig af med dem... Man kan først afprøve, om operationen vil have en virkning ved at man foretager en "kemisk kastration", som er en indsprøjtning med antihormon. Den vil have samme virkning som en rigtig kastration. Men virkningen holder kun ½ år. Og det er ikke nogen sund løsning for hunden. Man skal kun gøre det en enkelt gang.

 

Tæver er det en helt anden sag med. Operationen er større og dermed mere risikabel. Men stadig er det uendelig sjældent, at der går noget galt.

 

Og fordelene er endnu større end ved kastration af hanhunden.

For rigtig mange tævehunde, --ja op imod halvdelen -eller måske endnu flere-- risikerer at få livmoderbetændelse hvis de bliver gamle nok. Livmoderbetændelse kan forekomme i alle aldre. Men risikoen bliver større med alderen. Sygdommen findes i to udgaver. Den åbne, hvor tæven har udflod, -og man derfor har en chance for at opdage der er noget galt i tide. Og den lukkede, hvor der IKKE kommer udflod, men hunden bare bliver tiltagende utilpas, -måske får feber, tisser og drikker mere end normalt... Men ingen alvorlige tegn...

Begge former for livmoderbetændelse er livsfarlige hvis tæven ikke bliver opereret i tide. Og en akut livmoderoperation er mange gange mere risikabel end en planlagt sterilisation.. Og der er jo også tit tale om ældre tæver, der tåler operation dårligt..

 

Sterilisation ER en operation på en rask hund.

Men efter sterilisationen kommer tæven ikke mere i løbetid. Og er ikke mere uligevægtig. Der kan komme lidt problemer med at man skal passe på vægten. Og pelsen kan ændre sig noget.

I det store og hele er steriliserede tæver raskere i deres alderdom end tæver, der ikke er steriliserede.

 

Det er en beslutning man må tage som ejer. Og jeg forstår godt begge valg...

Med til valget kommer også, at en sterilisation koster 3-4000 kr. Og den bliver IKKE dækket af en sygeforsikring.

 

Livmoderbetændelse bliver dækket af en sygeforsikring.. :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Birgitta skrev: "Men hvis man vil have en stor hund, så må man altså indse, at det kræver en vis råstyrke at have en stor han. Det kan være helt umuligt at holde en 50 kilos hanhund, når den har fået snude på en tæve i løbetid" ØØHM JA - måske hvis man insisterer på at bruge sele! Med et kvælerhalsbånd er der skam ingen problemer med at holde selv en stor stærk hanhund!!

 

Det er ikke rigtigt at tæven helbredsmæssigt er bedre stille som steriliseret end som normal. Mange steriliserede tæver får det problem, når de bliver gamle, at de bliver utætte dvs. de kan ikke mærke at de lækker lidt urin, hvilket er et temmelig irriterende problem, især hvis de ligger i sofaer og senge. Dette kan dog behandles med piller, men det er jo ikke så sundt. Så helt uproblematisk er det altså heller ikke at sterilisere.

 

At en hanhund skulle kræve at man går til træning med den, mere end en hunhund er ikke rigtigt, alle hunde har godt af træning og aktivering. Men undersøgelser viser, at mange mennesker har denne opfattelse, og at hanhunde derfor behandles hårdere fra starten af, end tæver.

 

Mange hanner er ikke særligt påvirket af tævernes løbetider med mindre tæven er liige i nærheden. Jeg har da selv haft 4 hanner, og der er ingen af dem som har været særligt påvirket af tæver, med mindre en løbsk tæve stod lige op og ned af dem. Det handler altså lidt om opdragelse og at have kontakt til sin hanhund!

Det er rigtigt at hanner oftere kommer i konflikt med andre hanner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Topsytop... jeg har da ikke sagt, at det er uproblematisk at sterilisere......

Jeg har tværtimod listet både fordele og ulemper.

 

 

Men tæven ER bedre stillet helbredsmæssigt efter sterilisation.

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw16140.asp

 

OG man kan GODT!!! holde en 50 kilos hanhund uden kvælerhalsbånd!!!!!

Det er bare nemmere at straffe og kue ham for, hvad der naturligt for ham.....

 

For at holde ham med sele eller almindeligt halsbånd kræver, at man længe, længe inden han bliver kønsmoden --har fået fuldstændig fasttømret relationerne til ham. Altså, man skal lige fra dag 1 være SÅ interessant og spændende, så hunden aldrig nogensinde ville vælge noget som helst andet liv.

Han vil muligvis alligevel til tider være udenfor pædagogisk rækkevidde. Hvis man i DE situationer vælger at bruge et kvælerhalsbånd, så saboterer man alt, hvad man har opbygget af tillid og venskab og forståelse!

 

Det KAN kræve råstyrke at gå tur med en stor ukastreret hanhund når tæverne er i løbetid.

 

Selen kan faktisk være et rigtig godt værktøj i den situation. Den signalerer, at det er ok at trække. Når man så vil træne, så kan man skifte til almindeligt halsbånd. Så er det tydeligt for hunden hvornår den har "fri" og hvornår der trænes.

Og man træner selvfølgelig ikke med en hund, der er helt oppe og køre over venindens løbetid.

 

Men som sagt, så skal man nok ikke anskaffe sig en stor hanhund som første hund, hvis man selv er en lille kvinde på 45 kilo... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta skrev: "Men hvis man vil have en stor hund, så må man altså indse, at det kræver en vis råstyrke at have en stor han. Det kan være helt umuligt at holde en 50 kilos hanhund, når den har fået snude på en tæve i løbetid" ØØHM JA - måske hvis man insisterer på at bruge sele! Med et kvælerhalsbånd er der skam ingen problemer med at holde selv en stor stærk hanhund!!

 

Det er ikke rigtigt at tæven helbredsmæssigt er bedre stille som steriliseret end som normal. Mange steriliserede tæver får det problem, når de bliver gamle, at de bliver utætte dvs. de kan ikke mærke at de lækker lidt urin, hvilket er et temmelig irriterende problem, især hvis de ligger i sofaer og senge. Dette kan dog behandles med piller, men det er jo ikke så sundt. Så helt uproblematisk er det altså heller ikke at sterilisere.

 

At en hanhund skulle kræve at man går til træning med den, mere end en hunhund er ikke rigtigt, alle hunde har godt af træning og aktivering. Men undersøgelser viser, at mange mennesker har denne opfattelse, og at hanhunde derfor behandles hårdere fra starten af, end tæver.

 

Mange hanner er ikke særligt påvirket af tævernes løbetider med mindre tæven er liige i nærheden. Jeg har da selv haft 4 hanner, og der er ingen af dem som har været særligt påvirket af tæver, med mindre en løbsk tæve stod lige op og ned af dem. Det handler altså lidt om opdragelse og at have kontakt til sin hanhund!

Det er rigtigt at hanner oftere kommer i konflikt med andre hanner.

Jeg vil så også hellere have en utæt tæve, end at hun skal aflives pga. livmoderkræft eller kræft i mælkekirtlerne, som utroligt mange tæver aflives pga. :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta skrev: "Men hvis man vil have en stor hund, så må man altså indse, at det kræver en vis råstyrke at have en stor han. Det kan være helt umuligt at holde en 50 kilos hanhund, når den har fået snude på en tæve i løbetid" ØØHM JA - måske hvis man insisterer på at bruge sele! Med et kvælerhalsbånd er der skam ingen problemer med at holde selv en stor stærk hanhund!!

 

Det er ikke rigtigt at tæven helbredsmæssigt er bedre stille som steriliseret end som normal. Mange steriliserede tæver får det problem, når de bliver gamle, at de bliver utætte dvs. de kan ikke mærke at de lækker lidt urin, hvilket er et temmelig irriterende problem, især hvis de ligger i sofaer og senge. Dette kan dog behandles med piller, men det er jo ikke så sundt. Så helt uproblematisk er det altså heller ikke at sterilisere.

 

At en hanhund skulle kræve at man går til træning med den, mere end en hunhund er ikke rigtigt, alle hunde har godt af træning og aktivering. Men undersøgelser viser, at mange mennesker har denne opfattelse, og at hanhunde derfor behandles hårdere fra starten af, end tæver.

 

Mange hanner er ikke særligt påvirket af tævernes løbetider med mindre tæven er liige i nærheden. Jeg har da selv haft 4 hanner, og der er ingen af dem som har været særligt påvirket af tæver, med mindre en løbsk tæve stod lige op og ned af dem. Det handler altså lidt om opdragelse og at have kontakt til sin hanhund!

Det er rigtigt at hanner oftere kommer i konflikt med andre hanner.

Jeg vil så også hellere have en utæt tæve, end at hun skal aflives pga. livmoderkræft eller kræft i mælkekirtlerne, som utroligt mange tæver aflives pga. :wink:

 

Jaha... det er så en anden sag... -25% af alle tæver får kræft i mælkekirtlerne. Hvis man steriliserer tidligt, så kan den risiko nedsættes til under 1% hvis man får sin tæve steriliseret rigtig tidligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

jeg har hanhunde og er ikke interesseret i tæver. Kan egentligt ikke "forsvare" mit valg andet end at tæverne er mere humørsyge omkring løbetid og det er bare ikke mig. Hanhundene er mere stabile i deres temp. de siges dog at være mere grænseafprøvende end tæver. men det syntes jeg nu ikke vi har oplevet med vores 3. De bliver opdraget med meget bløde metoder men dog samtidig med konsekvens, og vi har aldrig haft problemer med dem. Vores den store på snart 2 år, kan jeg sagtens træne selvom der står en tæve i løbetid ved siden af.

 

Naboens tæver stikker tit af og de løber tit over til os. sidst de stak af var den ene i løbetid og vores store hanhun rendte frit rundt på vores ejendom da han holder sig inde for matriklen (vi bor lang langt ude på landet, med massere af jord), uden at stikke af efter hende. Men det er nu nok mere held en forstand :wink: Fremover har vi vores port lukket, indtil hun får styr på sine hunde, jeg skal nemlig ikke risikere at mine laver "ulykker" selvom det er hendes egen skyld, desuden kunne der jo ske dem noget når de vælger at løbe efter dem. for hendes tæver løber tit meget langt væk og er væk en hel dag eller mere af gangen nogen gange. Så jeg skal dælme ikek risikere at vores en dag vælger at løbe med efter dem.

 

Men i mine øjne er hanhunde det bedste og jeg ville kun vælge en tæve såfremt jeg ville bruge hende til avl. Men det er så også fordi vi ikke vil have bøvlet med en tæve og handhunde sammen (og nej jeg vil ikke kastr. eller steralisere den ene, men det er en længere diskustion) men der er jo heldigvis lige så mange meninger om det at have hanhunde eller tæver, som der er hundeejere.

Det samme er det når jeg har skulle købe hest. Jeg har ALTID gået udelukeknde efter vallakke. da vi skulle have hund SKULLE det være en hanhund, men vores kat er sjovt nok hundkat, og hvis vi skal have kat igen, bliver det en hundkat mere :roll: Måske er det bare hvad man er vant til :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske et lidt off-topic spørgsmål, men jer der har tæver kan måske svare lidt :)

 

Kan man som hundeejer gøre noget for at minimere risikoen for livmoderbetændelse, hvis man nu ikke vil sterilisere tæven da man gerne vil have hvalpe på hende?

 

Man kan næsten ikke gøre andet end at være opmærksom på hende. Hvis bare man opdager det tidligt, så kan hun reddes. Der er endda tilfælde, der er blevet "kureret" med antibiotika fordi ejeren ville have hvalpe på tæven.. Kureret er kommet i gåseøjne, fordi livmoderbetændelsen sandsynligvis dukker op igen på et tidspunkt.

 

Hvis din tæve er meget plaget af falsk graviditet, så er hun også i lidt større risiko for at få livmoderbetændelse..

 

Hvis din tæve begynder at drikke og tisse mere end normalt, så kan det være tegn på livmoderbetændelse. Og selvfølgelig er der nogle gange udflod. Og maven KAN blive udspilet af betændelse... Men så er det altså også rigtig galt... Så langt skal det helst ikke nå..

Og så kan man være ekstra opmærksom 2-3 måneder efter løbetid. Det er tit der, betændelsen dukker op.

 

Men vi må altså heller ikke glemme, at livmoderbetændelse SOM REGEL først rammer tæven efter det 7. år..... Og på det tidspunkt er hun tit færdig med at få hvalpe...

 

Min venindes hund var 10 da hun fik livmoderbetændelse. Min sidste tæve var 8.

Med Silke har jeg bare ikke haft nerver til at "se tiden an".

Og nu er jeg glad for at det er overstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske et lidt off-topic spørgsmål, men jer der har tæver kan måske svare lidt :)

 

Kan man som hundeejer gøre noget for at minimere risikoen for livmoderbetændelse, hvis man nu ikke vil sterilisere tæven da man gerne vil have hvalpe på hende?

 

Ud over det bigitta skriver, så har jeg læst et eller andet sted at man skal undgå at hunden bader lige efter eller under løbetid, da der ikke som normalt er lukket ind til livmoderen i denne periode. Teorien skulle så gå på at der kunne træne snavset vand og bakterier op i livmoderen som dermed kunne sætte sig til betændelse.

 

Så sheila får ikke lov at bade når hun er i løbetid, i hvertfald slet ikke i søer. I havet når det er meget varmt er det da sket hun har dyppet sig selvom det ikke lige var planen, men jeg tror også havvand er renere end søvand:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske et lidt off-topic spørgsmål, men jer der har tæver kan måske svare lidt :)

 

Kan man som hundeejer gøre noget for at minimere risikoen for livmoderbetændelse, hvis man nu ikke vil sterilisere tæven da man gerne vil have hvalpe på hende?

 

Man kan næsten ikke gøre andet end at være opmærksom på hende. Hvis bare man opdager det tidligt, så kan hun reddes. Der er endda tilfælde, der er blevet "kureret" med antibiotika fordi ejeren ville have hvalpe på tæven.. Kureret er kommet i gåseøjne, fordi livmoderbetændelsen sandsynligvis dukker op igen på et tidspunkt.

 

Hvis din tæve er meget plaget af falsk graviditet, så er hun også i lidt større risiko for at få livmoderbetændelse..

 

Hvis din tæve begynder at drikke og tisse mere end normalt, så kan det være tegn på livmoderbetændelse. Og selvfølgelig er der nogle gange udflod. Og maven KAN blive udspilet af betændelse... Men så er det altså også rigtig galt... Så langt skal det helst ikke nå..

Og så kan man være ekstra opmærksom 2-3 måneder efter løbetid. Det er tit der, betændelsen dukker op.

 

Men vi må altså heller ikke glemme, at livmoderbetændelse SOM REGEL først rammer tæven efter det 7. år..... Og på det tidspunkt er hun tit færdig med at få hvalpe...

 

Min venindes hund var 10 da hun fik livmoderbetændelse. Min sidste tæve var 8.

Med Silke har jeg bare ikke haft nerver til at "se tiden an".

Og nu er jeg glad for at det er overstået.

 

Ok :) Mange tak.

 

Mente nemlig også det primært var tæver over 7 år, men oplevede så at en jack russel terrier på knap 2 år fik det... Så skulle lige høre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske et lidt off-topic spørgsmål, men jer der har tæver kan måske svare lidt :)

 

Kan man som hundeejer gøre noget for at minimere risikoen for livmoderbetændelse, hvis man nu ikke vil sterilisere tæven da man gerne vil have hvalpe på hende?

 

Ud over det bigitta skriver, så har jeg læst et eller andet sted at man skal undgå at hunden bader lige efter eller under løbetid, da der ikke som normalt er lukket ind til livmoderen i denne periode. Teorien skulle så gå på at der kunne træne snavset vand og bakterier op i livmoderen som dermed kunne sætte sig til betændelse.

 

Så sheila får ikke lov at bade når hun er i løbetid, i hvertfald slet ikke i søer. I havet når det er meget varmt er det da sket hun har dyppet sig selvom det ikke lige var planen, men jeg tror også havvand er renere end søvand:)

 

Okay det vidste jeg ikke... Det vil jeg skrive mig bag øret :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Måske et lidt off-topic spørgsmål, men jer der har tæver kan måske svare lidt :)

 

Kan man som hundeejer gøre noget for at minimere risikoen for livmoderbetændelse, hvis man nu ikke vil sterilisere tæven da man gerne vil have hvalpe på hende?

 

Man kan næsten ikke gøre andet end at være opmærksom på hende. Hvis bare man opdager det tidligt, så kan hun reddes. Der er endda tilfælde, der er blevet "kureret" med antibiotika fordi ejeren ville have hvalpe på tæven.. Kureret er kommet i gåseøjne, fordi livmoderbetændelsen sandsynligvis dukker op igen på et tidspunkt.

 

Hvis din tæve er meget plaget af falsk graviditet, så er hun også i lidt større risiko for at få livmoderbetændelse..

 

Hvis din tæve begynder at drikke og tisse mere end normalt, så kan det være tegn på livmoderbetændelse. Og selvfølgelig er der nogle gange udflod. Og maven KAN blive udspilet af betændelse... Men så er det altså også rigtig galt... Så langt skal det helst ikke nå..

Og så kan man være ekstra opmærksom 2-3 måneder efter løbetid. Det er tit der, betændelsen dukker op.

 

Men vi må altså heller ikke glemme, at livmoderbetændelse SOM REGEL først rammer tæven efter det 7. år..... Og på det tidspunkt er hun tit færdig med at få hvalpe...

 

Min venindes hund var 10 da hun fik livmoderbetændelse. Min sidste tæve var 8.

Med Silke har jeg bare ikke haft nerver til at "se tiden an".

Og nu er jeg glad for at det er overstået.

 

Hvis det kommer så langt er hun også gået fra foderet, hvis man er almindelig optaget af sin hunds trivlsel skulle man gerne opdage det :)

 

Jeg selv blev stresset på et tidspunkt pga alle de skriverier om at en tæve ikke kunne blive ret gammel med livmoder, men min dyrlæge har beroligeret mig, hun siger at med den opmærksomhed jeg giver mine hunde så opdager jeg det i god tid til at kunne reagere hvis det skulle ske ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske et lidt off-topic spørgsmål, men jer der har tæver kan måske svare lidt :)

 

Kan man som hundeejer gøre noget for at minimere risikoen for livmoderbetændelse, hvis man nu ikke vil sterilisere tæven da man gerne vil have hvalpe på hende?

 

Man kan næsten ikke gøre andet end at være opmærksom på hende. Hvis bare man opdager det tidligt, så kan hun reddes. Der er endda tilfælde, der er blevet "kureret" med antibiotika fordi ejeren ville have hvalpe på tæven.. Kureret er kommet i gåseøjne, fordi livmoderbetændelsen sandsynligvis dukker op igen på et tidspunkt.

 

Hvis din tæve er meget plaget af falsk graviditet, så er hun også i lidt større risiko for at få livmoderbetændelse..

 

Hvis din tæve begynder at drikke og tisse mere end normalt, så kan det være tegn på livmoderbetændelse. Og selvfølgelig er der nogle gange udflod. Og maven KAN blive udspilet af betændelse... Men så er det altså også rigtig galt... Så langt skal det helst ikke nå..

Og så kan man være ekstra opmærksom 2-3 måneder efter løbetid. Det er tit der, betændelsen dukker op.

 

Men vi må altså heller ikke glemme, at livmoderbetændelse SOM REGEL først rammer tæven efter det 7. år..... Og på det tidspunkt er hun tit færdig med at få hvalpe...

 

Min venindes hund var 10 da hun fik livmoderbetændelse. Min sidste tæve var 8.

Med Silke har jeg bare ikke haft nerver til at "se tiden an".

Og nu er jeg glad for at det er overstået.

 

Ok :) Mange tak.

 

Mente nemlig også det primært var tæver over 7 år, men oplevede så at en jack russel terrier på knap 2 år fik det... Så skulle lige høre :)

 

Forhåbentlig blev det opdaget i tide med den unge jack russel pige?

 

Det er jo nok nemmere at opdage, hvis en ung og sædvanligvis livlig hund bliver utilpas.

En ældre rolig hund kan jo have en dårlig dag en gang imellem. Det kan være lidt overanstrengelse eller det kan være hun har spist for meget eller forkert dagen før......

Og hvis man osse selv har lidt travlt, -med jul eller ferier, job eller syge børn, så ser man måske lige tiden an et par dage...............

En lukket livmoderbetændelse kan udvikle sig fra synligt ubehag til død i løbet af 6 timer. Det er lidt ligesom en akut blindtarmsbetændelse.

---Min venindes hund var i chock og nær ved at dø, da hun blev opereret..

Og hun virkede forinden lidt stille, men ellers frisk nok.

 

Angående det at svømme, så har jeg spurgt min dyrlæge. Og hun siger, at der ikke er tale om en udefra kommende betændelse, men en hormonel forstyrrelse. Så det kan ikke fremkalde livmoderbetændelse at bade i en sø under løbetid.

Fornuftsmæssigt må jeg også sige, at der under løbetiden netop er udflod, der vil sørge for, at bakterier ikke kommer ind i underlivet.....

 

Men jeg må da indrømme, at Silke ikke har fået lov til at svømme i hendes sidste løbetider... Hellere "safe than sorry".. :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...