Hop til indhold

hævelse ved skulderen


Gæst hans ole
 Share

Recommended Posts

Gæst hans ole

Hej

 

Jeg har en border collie på snart 3 år. Den har fået en hævelse ved skulderen. Selve hævelsen fylder cirka det samme som en håndfuld. Den er to-delt og imellem de to dele er der en hård del. Min hund kan godt gå og løbe rundt. Jeg kan ikke mærke noget på den, men hævelsen gør øjensyligt ondt på hunden da den trækker skulderen væk ved berørierng. Jeg har ikke kunne finde sår eller ligende på hunden. Jeg har ikke kunne finde noget med dette på nettet. Er der nogen der har en ide om hvad det kunne være. Jeg har snakket med en anden hunde ejer om det og han mener at jeg skal se tiden an. Hvad syntes I jeg skal gøre..

 

på forhånd tak

mvh michael

Link til indlæg
Del på andre sites

At se tiden an kommer meget an på om den vokser, om hunden begynder at halte. osv osv.. jeg ville nøjes med at se tiden an til mandag morgen (hvis det vel og mærke ikke bliver være) og så ville jeg ringe til dyrlægen og få en snak med ham.

Tjek om hunden har feber.. feber kan tyde på en infektion (normal temp skal ligge på mellem 38 og 39)

 

Hunde har en evne til at kunne udholde store smerter og mange begår den fejl at vudere smerten udfra deres egen tærskel.. dette er meget misforstået !

 

Håber ikke det bliver være men helst at du skriver at hævelsen har fortaget sig... måske vi kan håbe på et insektbid trods årstiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hunden viser tydelige smertetegn ville jeg under alle omstændigheder kontakte en dyrlæge, om du så kan vente til imorgen, er et valg du selv må træffe.

 

Der skal som regel en del til, før hunden viser smertetegn.

 

Er det en pludselig opstået hævelse, eller er det efter leg ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hans ole

Tak for alle svarene og velkomshilsnen. ;-)

 

Desvære var jeg i hamborg hele denne uge. Men jeg opdage "bulen" da jeg kom hjem. Min kærreste har desvære ikke lagt mærke til noget. Hverken "uheld" eller selve bulen. Så måske er det opstået fredag. Jeg har dog en bange annelse for ca 14 dage / 3 uger siden løb trille ind i et skildt. Hvor hun fik "baberet" noget pels af. I en stribe startende ca midt på haldsen og ned til det sted hvor bulen er nu. Men hun viste ikke tegn på smerte og hun var ikke halt. Det er hun heller ikke nu. Måske er det betændelse?

 

 

Bare lige en update: jeg har snakket med dyrlægen og hun mente jeg skulle komme forbi i morgen med trille. ;-)

Redigeret af hans ole
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Tak for alle svarene og velkomshilsnen. ;-)

 

Desvære var jeg i hamborg hele denne uge. Men jeg opdage "bulen" da jeg kom hjem. Min kærreste har desvære ikke lagt mærke til noget. Hverken "uheld" eller selve bulen. Så måske er det opstået fredag. Jeg har dog en bange annelse for ca 14 dage / 3 uger siden løb trille ind i et skildt. Hvor hun fik "baberet" noget pels af. I en stribe startende ca midt på haldsen og ned til det sted hvor bulen er nu. Men hun viste ikke tegn på smerte og hun var ikke halt. Det er hun heller ikke nu. Måske er det betændelse?

 

En kæmpe byld over et sår der er helet med betændelse under? På størrelse med en håndfuld?? :shock:

 

Jeg ville tage hundens temperatur og så køre øjeblikkeligt, hvis hunden havde feber - der kan jo gå blodforgiftning i det! Ej - faktisk ville jeg køre med det sammen ligegyldigt om hunden havde feber eller ej.. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hans ole

Hej

Trille har ikke feber.

 

Men mht en byld hvordan mærkes den.

 

Den hævelse trille har er ikke hård, men mærkes mere som om der er en "pude" af væske under pælsen. altså et afgrænset område med væske. Er det så en byld eller er den en hævelse.

 

Dyrlægen snakkede om betændelse og rifter fra andre dyr. Vi har også en gammel hankat måske har trille her haft ørene i maskinen.

 

Dyrlægen mente det godt kunne vente til i morgen pga trille ikke har feder, gerne vil lege, vil godt gå tur osv. Men er det for risikabelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej

Trille har ikke feber.

 

Men mht en byld hvordan mærkes den.

 

Den hævelse trille har er ikke hård, men mærkes mere som om der er en "pude" af væske under pælsen. altså et afgrænset område med væske. Er det så en byld eller er den en hævelse.

 

Dyrlægen snakkede om betændelse og rifter fra andre dyr. Vi har også en gammel hankat måske har trille her haft ørene i maskinen.

 

Dyrlægen mente det godt kunne vente til i morgen pga trille ikke har feder, gerne vil lege, vil godt gå tur osv. Men er det for risikabelt.

 

Det er jo ikke til at vide, men forhåbentlig kan det vente.

Jeg tænker nu lige så meget på de smerter der må være forbundet med sådan en hævelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at skulle lyde som en dyrlæge så kan der være tale om et indkapslet fremmedelegme.. evt en splint el.l. derfor kan der så godt være betændelse (byld).

Da hun ikke har feber, ikke har mistet sin apetit, stadig vil løbe og lege og at hævelsen IKKE er blevet større eller virker varm... så tror jeg godt du kan vente til imorgen... men heller ikke længere.

Hvis der sidder noget som er årsag til hævelsen så SKAL det ud og hun skal behandles med atibiotika.

 

men dejligt at høre at den ikke er vokset og at hun ikke har feber.

 

HOLD øje med hendes temp.. tag den igen senere idag så du er sikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hans ole

En lille update.

 

Jeg ringede jo til dyrelægen og vi snakkede om at når du hævelsen var begyndt at forsvinde ja så kunne vi nok vente og se hvordan hævelsen udviklede sig.

 

Nå jamen det gjorde jeg så i cirka 2 timer. men besluttede mig for at tage trille til dyrelæge aligevel. Jeg fik tid her i eftermiddages.

Jeg vil lige indskyde at trille har haft masser af indebrændt energi i dag. Dejligt.

Nå men dyrelægen undersøgte trille og tappede ikke mindere en 30 ml af en rødlig substans. Så det var nok godt nok vi kom afsted. Jeg skal holde øje med hende, altså kommer hævelse igen, bliver den rød eller varm så skal vi en tur til dyrelægen igen.

 

Men jeg kom til at tænke på noget burde trille have haft antibotika. Det slog mig først da jeg kom hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

For en sikkerheds skyld så ring imorgen og forhør dig om det, men Jeg kan forestille mig at dyrlægen ikke har givet hende antibiotika fordi hævelsen var undervejs til at fortage sig, derfor skal du netop også holde øje med hende. Det tyder ikke på betændelse men mere på en væskeansamling evt efter et slag og uden feber så burde det ikke være nødvendigt med penecilin.

 

Dejligt at høre at du trods alt tog afsted :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige for at I kan få et indtryk af hvor hævet trilles skulder har væres så poster jeg et billede fra lørdag aften. :cry:

 

2737645640090064629S500x500Q85.jpg

 

Godt det er back to normal. :-D

 

Hvor er hun altså dejlig... godt at dyrlægen fik kikket på det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Godt hun kom til dyrlæge og fik det ordnet... Det har sikkert gjort ondt...

 

Hun ser sød ud - er det det man kan se på højre skulder? Er lidt svært at se om det er fordi hun drejer sig lidt, når man ikke kender hunden.

 

Nåh ja.. Og velkommen til :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Yeps det er den hævelse som kan ses ved hendes højre skulder. Det er ærgeligt at jeg ikke fik taget et billede hvor man kan se skulderen oven fra. Der var et en kæmpe pølse i området.

 

Jeg tror desvære også hun har haft pænt ondt. Men det er det satans ved det her. Min kærreste og jeg er begge nybegynderer så det kan være svært at tyde tegene. Her bag efter er det let at se at trille havde ondt. :damn:

 

Men vi har lært noget. Kan du tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Yeps det er den hævelse som kan ses ved hendes højre skulder. Det er ærgeligt at jeg ikke fik taget et billede hvor man kan se skulderen oven fra. Der var et en kæmpe pølse i området.

 

Jeg tror desvære også hun har haft pænt ondt. Men det er det satans ved det her. Min kærreste og jeg er begge nybegynderer så det kan være svært at tyde tegene. Her bag efter er det let at se at trille havde ondt. :damn:

 

Men vi har lært noget. Kan du tro.

Og det er det vigtigste :ae:
Link til indlæg
Del på andre sites

Yeps det er den hævelse som kan ses ved hendes højre skulder. Det er ærgeligt at jeg ikke fik taget et billede hvor man kan se skulderen oven fra. Der var et en kæmpe pølse i området.

 

Jeg tror desvære også hun har haft pænt ondt. Men det er det satans ved det her. Min kærreste og jeg er begge nybegynderer så det kan være svært at tyde tegene. Her bag efter er det let at se at trille havde ondt. :damn:

 

Men vi har lært noget. Kan du tro.

 

Vi begår alle fejl... men du har trods alt været åben og søgt hjælp, du har bagefter lært en meget stor ting.. "at Trille kan have store smerter selvom hun ikke viser det tydeligt" :5up:

Så selv om du skriver at I er nybegyndere så er Trille en heldig hund.. at have jer som ejere !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen herind og tak for en dejlig update! :vinken:

 

Hvor godt der er bedring på vej - Hun ser rigtig sød ud Trille-pigen! :lun:

 

Mht. antibiotika, så har jeg indtryk af, at det er bedre hvis hunden selv kan "ordne" det.. Man skal selvf rense og hjælpe så godt man kan, men nogle læger er lidt hurtigte til at give medicin, og hvis din har valgt ikke at gøre det, er det nok helt fint.

Men selvf er det vigtigt at holde godt øje med hende - men det skal man jo også selvom de får medicin! :5up:

 

Nok snak herfra en kun 1½års nybegynder! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...