Hop til indhold

Her er kuren mod nytårsangts !


Gæst Rosa og Eva
 Share

Recommended Posts

Gæst Rosa og Eva

Kære alle

 

Kuren mod nytårsangst er meget enkel, og I kan alle lære jeres hunde ikke at være bange mere. Og lige nu kan I stadig nå det uden stress:

 

1: Tag en portion af det bedste hundeslik I har og en stor tyk bog.

 

2: Begynd først roligt at klappe en tyk bog sammen (det giver en bang-lignende lyd) beløn med kiks ca. 1-2 sek. efter.

 

3: I skal arbejde ligesom med klikker træning. Klap bogen sammen og giv hunden en kiks, derpå skal I klappe bogen lidt hårdere sammen og giv hunden en kiks.

 

4: Når hunden mestrer dette begynder I at smide bogen på gulvet (et højere brag) og beløn derefter på samme måde.

 

5: Derefter optrapper I skræmmelyden, men aldrig mere end at hunden har lyst til at blive hos jer for at få den gode kiks.

 

6: Derpå skaffer I en knald pistol (legetøjsbutik), og får en figurant til at fyrer den af på så lang afstand at hunden så godt som næsten ikke kan høre det, derpå lidt tættere og så videre.

 

Denne teknik udført korrekt giver sikker gevinst, hvis det ikke virker for jer, skal I bruge en mindre skræmmende lyd.

 

Held og lykke Hilsen Eva og Rosa

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Uhh... Rigtig god idé!

 

Har gået og tænkt og tænkt på hvordan mon den bedste måde at komme igennem nytårsaften er!

Og nu servere du jo den allermest logiske løsning, jeg aldrig selv var kommet i tanke om :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den virker bare ikke her..

 

Luna har intet mod skud.. Vi har gået langs med skoven, hvor der var jagt og dermed masser af skud.. Ingen reaktion fra Luna.

 

Men nytårsaften bliver der fyret fyrværkeri af på begge sider af min lejlighed og den ene side er ud til et sti og en blok på den anden side, og dermed runger det ekstra meget..

 

Og her bruger de de kæmpe kanonbomber, der lyder som om hele blokken er ved at blive sprængt i luften..

 

Men fedt, hvis det virker for andre:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rosa og Eva

Jeg forstår din anke.

 

Udfordringen for jer bliver at finde nogle lyde der langsomt kan optrappes, hvorfra fyrværkeri-lyden til sidst er en naturligforlængelse af disse lyde.

 

Tricket vil virke for dig og din hund, hvis du udsætter den for en tålelig "farlig lyd" og belønner så den bliver tryg igen. Derpå skal du optrappe til nye lyde som er lidt mere farlige, for til sidst at "nå til fyrværkeribrag" som hunden nu nemmere kan tolerere da den ved at efter farlig lyd kommer kiks.

 

Det er brandt hårdtarbejde, for du skal virklig være opfindsom, for ikke at gå for hurtigt frem.

 

Men du kan jo fyre en legetøjsknaldpistol af i en viadukt, det må minde lidt om en rørbombe mellem to blokke....

 

Prøv, det kan jo være I lykkes med det ;o)

 

Hilsen Eva

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rosa og Eva
Jeg er helt enig i at vende dem langsomt til de høje lyde

Jeg bruger så bare demoerne fra Aalborg Fyrværkerifabrik i stedet for bogen.

Det lyder lidt mere af fyrværkeri :blink:

 

Forside - Aalborg Fyrværkerifabrik

 

Jeg forstår hvad du mener. Pointen med bogen er faktisk, at den ikke er for farlig. Den må ikke lyde for meget at fyrværkeri, det kan gøre meget angste hunde svære at arbejde med, men senere trapper man op til andre mere farlige lyde, f.eks. cd'er med fyrværeri.

Man kan sige, at en tålelig farlig lyd, som blot forskrækker og ikke skræmmer hunden, lærer nemlig hunden, at der ikke er noget farligt i at blive bange.

 

Min egen hund er faktisk lidt af en spjætter :cool:. Hun bliver lidt nemt opvakt/forskrækket, men hun har lært ikke at blive bange for forskrækkelsen.... :o)

 

Held og lykke til jer alle fra Rosa og Eva

Link til indlæg
Del på andre sites

lyder som en rigtig god "nytårskur" :mrgreen: og vil helt sikkert bruge den :5up:

 

Jeg har i forvejen trænet lidt med at lade den her video spille i baggrunden når vi leger/træner, eller bare ser tv og fodre hende en masse godbidder :blink:

 

[media]

[/media]

 

Jeg skruer langsomt op for volumen, for jeg synes at min hund skal vendes til lyden fra starten da lyden af en bog der falder til jorden ikke det helt det samme som lyden af fyrværkeri da det har en meget speciel lyd.

 

Men vil selvfølgelig også træne med bogen :mrgreen: hellere for meget nytårstræning end for lidt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger bare den gammeldags metode, med at vise hunden at jeg er leder af flokken. Hvis jeg ikke viser grund til at reagere, så gør den det heller ikke.

Det har nu virket igennem 42 år, med 8 forskellige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rosa og Eva

Det lyder sørme fint, og godt for dig og hundene at I hygger jer nytårs aften.

 

Og du er inde på noget meget vigtigt, nemlig at vi somme tiden kommer til at lære hundene at være bange, og når dette er sket, kan det somme tider være nødvendigt at arbejde sig ud af situationen igen.

 

Det komme ikke altid af sig selv at være leder. Flerer spørger til træning: "Hvad betyder, det dér med lederskab". Og så skal det vises gennem øvelser før folk forstår, hvad der ligger i begrebet.

 

At arbejde aktivt med hunden er at hjælpe sig selv til at tage leder-hatten på, og dermed bliver mere tydelig for hunden. Også dette er medvirkende til at hjælpe hunden.

 

En anden væsentlig ting der kan skræmme en hund Nytårsaften er en meget beruset fører der ikke længere opfører sig som leder...

 

Mange Hilsner Eva og Rosa

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger bare den gammeldags metode, med at vise hunden at jeg er leder af flokken. Hvis jeg ikke viser grund til at reagere, så gør den det heller ikke.

Det har nu virket igennem 42 år, med 8 forskellige hunde.

 

Så har du søreme været heldig med dine hunde!

 

Man kan føle sig lige så meget som leder man vil, hvis hunden ikke ser på ejeren for at afvente dennes reaktion før den selv reagerer ved forskrækkelser så er den følte lederstatus uendelig ligegyldig.

 

Det vil være dybt unaturligt og direkte imod hundens overlevelsesinstinkt først at kikke på ejeren ved oplevelser der giver forskrækkelser.

 

Forskrækkelsen skal få hunden til at komme væk og derved sikre sin overlevelse.

Er det derimod bare en ny oplevelse uden forskrækkende element i, vil mange hunde heldigvis se på ejeren for at vurdere dennes reaktion.

Og det er jo fint, hvis ellers ejeren reagerer hensigtsmæssigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...