Hop til indhold

Steriliseret tæve


Gæst cotonmor
 Share

Recommended Posts

Gæst cotonmor

Min tæve blev i tirsdags steriliseret og hun er knapt 6 mdr gammel.

Jeg vil spørge om nogle om andres oplevelser i forbindelse med sådan en operation.....

Min hund vil ikke rigtig gå og går hun så piver hun, hun er krumrygget når hun endelig kommer op på benene......

hun køre nogle gange på numsen hen af gulvet istedet for at gå.

 

Når hun skal ud sætter hun sig bare ned og gør intet derude.

Hun spiser ikke rigtig noget og vand drikker hun heller ikke meget af.

 

Skal hunden rettes ud så såret ikke heler mens hun er bukket sammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæve blev steriliseret i samme alder.

Dagen efter var hun helt sig selv. Jeg synes, du skal kontakte dyrlægen.

 

Gik hun fuldkommen normalt igen dagen efter?

Min hund har sådan en ligesom sparkedragt på og jeg tænker på om det er derfor den ikke vil gå ordentligt.

Dyrlægen sagde igår det var meget normalt for nogle hunde at de ikke spiste eller drak så meget den første tid efter - og at jeg kunne hente smertestillende, men det har jeg så ikke hentet da hun er lidt mere på benene idag, men stadig med den der krumme ryg.

 

Tak for dit svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik min tæve steriliseret i en alder af ni, og selvom hun ikke var helt sig selv og frisk de første dage efter, var hun ikke så plaget som det lyder til din hund er.

 

Min var virkelig dårligt smertestillet og lå og rystede. Så jeg var en tur til dyrlægen og blev sendt hjem med kanyler og smertestillende der skulle gives i låret. Det hjalp hende noget, selvom vi måtte give hende det tiere end anbefalet (halveringstiden var meget lav, så hun var kun dækket ca. to timer per sprøjte).

 

Jeg var hjemme ved min i dagene efter, og havde derfor ikke behov for at lade hende have skærm eller andet på. Så hvis du er ved din, syntes jeg du skal prøve at fjerne dragten (hvis det kan lade sig gøre) og se om det er følelsen af den der generer, eller om hun vitterligt er i smerte. Er det sidste tilfældet, ville jeg ikke tøve et sekund med at ringe til dyrlægen.

 

God bedring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gik hun fuldkommen normalt igen dagen efter?

Min hund har sådan en ligesom sparkedragt på og jeg tænker på om det er derfor den ikke vil gå ordentligt.

Dyrlægen sagde igår det var meget normalt for nogle hunde at de ikke spiste eller drak så meget den første tid efter - og at jeg kunne hente smertestillende, men det har jeg så ikke hentet da hun er lidt mere på benene idag, men stadig med den der krumme ryg.

 

Tak for dit svar.

 

Jeg havde købt en fin oppustelig krave til hende, den pillede hun af og splittede ad på no time.

Hun ville ikke spise samme dag, men næste dag spiste hun normalt. Vi holdt hende selvfølgelig i ro de første dage. Men hun fik smertestillende medicin "metacam" i flydende form.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gik hun fuldkommen normalt igen dagen efter?

Min hund har sådan en ligesom sparkedragt på og jeg tænker på om det er derfor den ikke vil gå ordentligt.

Dyrlægen sagde igår det var meget normalt for nogle hunde at de ikke spiste eller drak så meget den første tid efter - og at jeg kunne hente smertestillende, men det har jeg så ikke hentet da hun er lidt mere på benene idag, men stadig med den der krumme ryg.

 

Tak for dit svar.

 

Den krumme ryg tyder på smerter eller irritation.

 

Jeg ville tage dragten af hende når hun var under opsyn

kan stoffet hive fat i stingene?

Link til indlæg
Del på andre sites

smertestillinde? det skal hun da have uanset hvad!

Det har jeg altid troet var standard når man blev opereret.

 

Det troede jeg også var standard som når mennesker tager hjem efter en operation - men nejnej, jeg tog hjem uden og de lød ikke som om det var noget man bare fik til sin nyopererede hund....

:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Den krumme ryg tyder på smerter eller irritation.

 

Jeg ville tage dragten af hende når hun var under opsyn

kan stoffet hive fat i stingene?

 

Det burde ikke kunne hænge fast det er en dragt jeg købte af dyrlægen, frækt at tage penge for det når hunden skal have noget på pga såret.

Men dragten tages jo af bagbenene hver gang hun er udenfor, for at besørge hvilket ikke er så tit for hun nægter simpelthen at gå udenfor - men for lidt siden spurgtede hun afsted med krum ryg og om på græsset - man kan åbenbart godt når man er trængende ;)

 

JEg tør ikke tage dragten af hende for hver gang jeg løfter den op så sætter hun sig og så skal det sår slikkes - jeg overvejer at finde på en anden løsning med noget der bindes om såret og op om ryggen så pelsen er mere fri på resten af kroppen.

 

Her er et foto af dragten hun har på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man sender da ikke en hund hjem uden smertestillende efter operation:shock::damn:

 

Acetylsalicylsyre (Kodimagnyl®)

Dosering: 15 mg/kg legemsvægt 2 - 3 x daglig

 

Hvis jeg var dig ville jeg give hende det:-D

 

P/S det skal være kodigmagnyl, hunde tåler ikke panodil, og lignende stoffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man sender da ikke en hund hjem uden smertestillende efter operation:shock::damn:

 

Acetylsalicylsyre (Kodimagnyl®)

Dosering: 15 mg/kg legemsvægt 2 - 3 x daglig

 

Hvis jeg var dig ville jeg give hende det:-D

 

P/S det skal være kodigmagnyl, hunde tåler ikke panodil, og lignende stoffer.

 

Tusind tak skal du have, så vil jeg smutte ned efter et lille glas kodimagnyl, for jeg tåler dem ikke selv, og jeg havde faktisk tænk på pinex - men de indeholder det samme som panodil, hvor er jeg glad for det råd du gav mig, tusind tusind tak......og jeg undre mig også meget over at en hund sendes hjem uden smertestillende, men nu vil jeg afprøve dette her og se om det ikke får hende til at gå bedre for smerter er jo umenneskeligt at have også for en lille hund.

 

Tusind tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ikke husker helt galt, så er der flere dyrlæger der ikke giver smertestillende efter en sterilastion.

 

Hunden er smertedækket det første døgn efter en operation og en del dyrlæger vil ikke give efterfølgende, grunden er efter hvad jeg husker, at "minde" hunden om den skal holde sig i ro og ikke hoppe rundt på grund af det smertestillende og på den måde, risiko for såret springer op

 

Min egen fik til et par dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ikke husker helt galt, så er der flere dyrlæger der ikke giver smertestillende efter en sterilastion.

 

Hunden er smertedækket det første døgn efter en operation og en del dyrlæger vil ikke give efterfølgende, grunden er efter hvad jeg husker, at "minde" hunden om den skal holde sig i ro og ikke hoppe rundt på grund af det smertestillende og på den måde, risiko for såret springer op

 

Min egen fik til et par dage.

 

Jeg fik intet med hjem, selvom jeg spurgte til smerter, m.m

Og jeg spurgte til om den måtte lege med andre hunde - da jeg var bange for at det skulle springe op, men det var ikke noget jeg skulle frygte sagde dyrlægen, de er friske meget hurtigt efter sagde han.

Og idag kom hun da også lidt på benene da min fars hund lige kiggede forbi, den som ellers altid er en vildbasse, kunne åbenbart mærke at min hund var syg - for han var så stille og rolig overfor hende, som om han kunne mærke hun have ondt.

Men hans besøg fik min hund lidt mere op på mærkerne, men bagefter lagde hun sig til at sove og er nu blevet smertelindret efter rådet herinde fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken dyrlæge bruger du? Det er meget underligt at hun ikke har fået smertestillende med hjem. Det skal de da give med!!

 

En dyrlæge i Næstved, jeg undres også selv, mennu har jeg takket være en sød bruger herinde fundet en anden metode at smertelindre hende på ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man sender da ikke en hund hjem uden smertestillende efter operation:shock::damn:

 

Acetylsalicylsyre (Kodimagnyl®)

Dosering: 15 mg/kg legemsvægt 2 - 3 x daglig

 

Hvis jeg var dig ville jeg give hende det:-D

 

P/S det skal være kodigmagnyl, hunde tåler ikke panodil, og lignende stoffer.

 

Til små hunde kan man bruge børnemagnyler, det har vi gjort til vores.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik på apoteket og det viste sig at hende på apoteket selv havde brugt det efterfølgende til sin hanhund, hun fik smertestillende med hjem til sin hanhund til det første døgn, og et sådan indgreb er jo ikke ligeså stort som hos min tæve ;)

Nå, men hun sagde at jeg skulle give min tæve en halv pille af gangen - så nu er hun smertelindret men sover endnu, så jeg ved ikke hvordan hun har det pt ;)

Men jeg er taknemmelig over at have fået dette råd med kodimagnylerne og nu børnemagnyler ;) tusind tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik intet med hjem, selvom jeg spurgte til smerter, m.m

Og jeg spurgte til om den måtte lege med andre hunde - da jeg var bange for at det skulle springe op, men det var ikke noget jeg skulle frygte sagde dyrlægen, de er friske meget hurtigt efter sagde han.

Og idag kom hun da også lidt på benene da min fars hund lige kiggede forbi, den som ellers altid er en vildbasse, kunne åbenbart mærke at min hund var syg - for han var så stille og rolig overfor hende, som om han kunne mærke hun have ondt.

Men hans besøg fik min hund lidt mere op på mærkerne, men bagefter lagde hun sig til at sove og er nu blevet smertelindret efter rådet herinde fra.

 

 

Hun skal altså holdes fra hundeleg og andre vilde aktiviteter.

 

En srækhistorie: En golden jeg kendte blev steriliseret og kom desværre til at smutte fra ejeren efter en hare på dennes store grund. Såret sprang op og nogle indvolde faldt ud gennem åbningen af det.

 

Ikke kønt og babu babu til dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skal altså holdes fra hundeleg og andre vilde aktiviteter.

 

En srækhistorie: En golden jeg kendte blev steriliseret og kom desværre til at smutte fra ejeren efter en hare på dennes store grund. Såret sprang op og nogle indvolde faldt ud gennem åbningen af det.

 

Ikke kønt og babu babu til dyrlægen.

 

Hun leger heller ikke, hun småluntede bare lidt efter min fars hund - mere var der ikke i det, for han gad hende slet ikke måske han kunne mærke at hun ikke var til vild leg idag ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik også strenge ordrer om ingen leg eller pjat før stingene var taget, ville ikke satse på, at andre hunde opdager hun er lidt 'svagelig'.

 

Jeg spurgte dyrlægen netop for at være på den sikre side og at det ikke sprang op og han sagde det kunne hun sagtens - det springer ikke op sagde han, og den smule idag har intet gjort hendes sår er stadig fint.

Men netop af samme grund har jeg valgt at være hjemme på lørdag og passe min hund istedet for den skal være sammen med min fars hund i en ½ dag - det bliver formeget ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...