Hop til indhold

Indendørs søg


Bailey_f1
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Vi laver ofte indendørs søg, og har i den forbindelse et par spørgsmål.

 

Hvad bruger i som hunden skal søge efter ?

Og hvor godt gemmer i target ?

 

Vi har selv brugt hendes bold, men er begyndt at bruge te-breve. (så her på HF at andre brugte det)

Det plejer at gå rigtig fint, ofte stiller hun sig bare i gangen, snuser en gang, for derefter at gå meget målbevidst mod target :klap:

 

Vi bruger hele 1. salen - der er 3 værelser og toilet - og der må gemmes overalt (også skabe og skuffer), hunden må bare ikke kunne se target.

 

Én gang har hun/vi misset bolden - den var gemt bag knægtens PC, hvor hun ikke kunne komme helt ind bagved.

 

Te-posen var som om det gjorde det nemmere for hende - den lugter jo kraftigt.

MEN - de sidste par dage er det begyndt at knibe for hende at finde den. Selvom hun kører snuden stort set lige forbi :hmm:

 

Hvorfor ??

Gider hun ikke

Kan hun ikke

Mister te-posen sin lugt (JEG kan stadig lugte den !)

Eller er det os der gør noget forkert ?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Rosa og Eva

Kære Morten og Vuffer

 

Nu skriver du ikke helt minutiøst, hvordan I har bygget øvelsen op, men det lyder på mig som om I måske er gået for hurtigt frem.

 

Prøv at sænke sværhedsgraden i øvelsen...?

 

God fornøjelse, Hilsen Eva og Rosa

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har som ikke været så meget opbygning - hun er jo ret hurtig opfattende.

Hun ved udemærket hvad der skal ske når jeg tager te-posen og kan dårligt vente.

 

Vi starter med at vise hende bolden/te-posen. Lader hende blive i stuen mens en gemmer den. og så søger VI (hunden og den der IKKE har gemt - det er jo en samarbejdsøvelse)

Jeg sikrer vi kommer overalt - hunden giver tegn når den er der (jeg kan se det på hendes hale, ja hele hendes attitude)

Foregår lidt som når politi eller tolder sender hunden efter dope....

 

Den ene dag havde vi haft den liggende oven på det rene tøj i vaskekurven.

Der fandt hun ikke hvor vi havde gemt den, men blev ved at vende tilbage til vaskekurven, hvor den HAVDE ligget.

MIN fejl ! - den skulle ikke have været lagt på vaskekurven.

 

De to sidste dage har den ligget på et bord under en tegnebog.

Hun snusede til tegnebogen uden at markere.

Samme i går - lå i et skab på badeværelset. Snuden lige forbi uden response.

 

Men lugte kan hun jo - hun kunne lugte den havde ligget på vaskekurven, så.... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rosa og Eva

Du skriver at hun snuser uden at markere, hvordan har du lært hende at hun skal markere?

 

Kan det være denne del af indlæringen der ikke er tilstrækkeligt cementeret?

 

Mange Venlige Hilsner Eva og Rosa

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har som sagt ikke været så meget indlæring

Markering har jeg bare brugt den hun nu selv laver når hun har fundet den.

Logrende hale - ja hele hendes attitude.

Hun plejer at være helt oppe at køre når hun har fundet den :ivrig:

Bare ikke de to sidste dage :vedikke:

 

Hvordan belønner du hende efter fundet?

 

Kan du videofilme det og lægge det ud så vi kan se det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi "hopper og danser" af glæde :banan: og drøner derefter ned og leger med bold, gnaveben eller lignende.

Hun får selvfølgelig også et par kiks, ligesom der bliver uddelt et par dygtig, flot etc.

 

Har ikke lige mulighed for at optage det - desværre.

 

Tjah.. Det er jo totalt på det teoretiske plan når man ikke kan se hunden arbejde.

 

Hvis hun HAR kunnet i længere tid og har arbejdet ensartet og struktureret kan det næppe være forståelsen medmindre du for hurtigt har øget sværhedsgraden.

 

Uanset så er det altid sikrest at gå nogle skridt tibage i sværhedsgrad når der opstår problemer af den ene eller den anden slags.

 

Selv om hun er en næsehund kan hun også være blevet mættet af denne type aktivitet, så du kan prøve at gemme det væk en uges tid, lave andet med hende denne uge, for derefter igen at tilbyde hende et nemt søg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun engang bliver interesseret i øvelsen, kan i udbygge den... vi har udbygget den til duft-diskriminering. Hvor hun skal identificere en bestemt type te - liggende blandt en masse andet te ... den leg holder hun meget af :-D

 

God ide !

Sikkert lige noget for Bailey

Det må vi prøve - når vi putter flere kommandoer på hendes liste, men det varer lige lidt endnu - vi skal lige have de sidste 5 (af 66) stykker til at sidde helt først :engel:

Vi kæmper stadig en kamp for at få lært, ryste, knurre og slikke snude - de er godt nok svære at få hende til at forstå :drille:

De to sidste er "spil død" og "stå på bagben", men det er kun øvelse der mangler der.

 

Hvad kalder i det når hun skal identificere en bestemt te :?:

Og hvordan har i lært hende det :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg skifter te-pose når de bliver for klamme :mrgreen: Karla samler op og afleverer, så på et eller andet tidspunkt bliver te-posen simpelthen for ulækker ...

 

OK

Bailey tager den ikke i munden - hun viser hvor den er (markerer), og jeg tager den.

Det har vi fået at vide til træning.

Ligesom politiets hunde - de må ikke afsætte DNA på genstanden.

 

Jeg tænker mest på intensiteten af lugten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pling :idea:

 

Så tror jeg at jeg måske fandt MIN fejl.

 

Vi startede jo med bolden - gik fint.

Skiftede til te-posen - gik RIGTIG fint.

Hun gik op ad trappen, snuden i vejret og direkte til te-posen gentagne gange :klap:

 

Så lavede jeg fejlen, som nævnt, at lægge den på det rene vasketøj efter vi havde fundet den.

Gangen efter kunne hun så lugte det og blev ved at gå tilbage dertil i stedet for at finde den.

 

Nu har den efterhånden været gemt en del gange.

Kan hun lugte alle de steder ? og kan så ikke finde der hvor den rent faktisk er.

Hun lugter den - tænker "nå det er nok et af de steder den HAR ligget" og går videre.

Og til sidst gider hun så ikke mere.

 

 

Kan det være korrekt :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pling :idea:

 

Så tror jeg at jeg måske fandt MIN fejl.

 

Vi startede jo med bolden - gik fint.

Skiftede til te-posen - gik RIGTIG fint.

Hun gik op ad trappen, snuden i vejret og direkte til te-posen gentagne gange :klap:

 

Så lavede jeg fejlen, som nævnt, at lægge den på det rene vasketøj efter vi havde fundet den.

Gangen efter kunne hun så lugte det og blev ved at gå tilbage dertil i stedet for at finde den.

 

Nu har den efterhånden været gemt en del gange.

Kan hun lugte alle de steder ? og kan så ikke finde der hvor den rent faktisk er.

Hun lugter den - tænker "nå det er nok et af de steder den HAR ligget" og går videre.

Og til sidst gider hun så ikke mere.

 

 

Kan det være korrekt :?:

 

Hvis ikke hun er meget erfaren og grundig, kan hun godt opleve det sådan. Ved stor motivation og grundig næsebrug skulle det dog ikke spille nogen rolle for under alle omstændigheder må duften i teposen være stærkere end duften de steder den har ligget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke hun er meget erfaren og grundig, kan hun godt opleve det sådan. Ved stor motivation og grundig næsebrug skulle det dog ikke spille nogen rolle for under alle omstændigheder må duften i teposen være stærkere end duften de steder den har ligget.

 

Hun er bestemt ikke erfaren - hun har kun haft omkring 10 søg af den slags før det begyndte at gå galt, så max 15.

Er ikke så længe siden vi er startet på indendørs søg.

Vi har lavet lidt udendørs søg efter mig eller den store dreng, samt nogle spor - mest af hamburgerryg.

 

Nu giver jeg hende lige et par dage inden vi prøver igen, med en frisk te-pose - så må duftsporene også være forduftet.

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille opdatering

 

Vi har nu haft ventet nogle dage, og har prøvet igen.

5 gange siden i søndags, alle 5 var en smule nemmere end dem vi afsluttede med i sidste omgang. (kun ét værelse og en lille smule synlig)

ALLE blev fundet indenfor 30 sekunder:klap:

 

Vi passer på ikke at overdrive det i fremtiden - det synes jeg nu heller ikke vi gjorde.

Og husker ikke at opbevare te-posen "de forkerte" steder :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Jeg bruger the, kaffe, karry, menthol bolcher osv. er begyndt at gemme alle tingene på samme tid og så lade ham snuse til netop den duft han skal finde.

husk at bruge engangshandsker så hunden ikke bare går efter din duft, jeg bruger kun ting jeg ved der ikke er rørt ved før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan I ikke forklare mig, hvordan I starter med at lære hunden at søge te-posen. Lægger i te-posen ved siden af hunden og klikker eller roser den for at røre ved den og flytter den så længere og længere væk for til sidst at gemme den - eller?

 

Smilla kan finde sin bamse inde og ude, men det er jo også fordi hun gerne vil lege med den. Hun lærte det egentlig bare ved at jeg kastede den og indimellem kastede jeg så elendigt (dårlig motorik) at den røg væk.

 

Jeg ved ikke hvordan jeg skal få hende til at udvise begejstring for teen. Jeg tror der er noget jeg ikke forstår... :hmm::confused:??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gjort det på den måde du slev foreslår. Startet med bare at ligge teposen foran hende på gulvet og klik/beløn for interesse... lige så stille er den røget længere og længere væk fra hende, derefter rundt om dørkarmen dvs. satdig synligt fremme, men udenfor det rum hun sidder i.

 

Tilsidst er den blevet rigtigt gemt, fx under puder / tæpper, under tvbordet osv.

 

Karla elsker denne leg. Hun sidder simpelthen på nåle i køkkenet mens jeg går rundt og gemmer teposen inde i stuen og det sekund jeg siger værsgo', så farer hun derind og man kan høre nsæen arbejde, mens halen står ret op og ned og svirrer som en trommestik... :hjerte:

 

Jeg bruger signalet "Find te" - men hun behøver det såmænd ikke, ligesåsnart jeg tager teposen frem og sætter hende af, så ved hun hvad hun skal ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Begejstringen er jo for at få belønningen for at finde te-posen - altså godbidden, legen, eller hvad man nu bruger som belønning.

 

Vi startede også med at gemme legetøj (en bold), men skiftede til te-posen, grundet duften.

Vi har ikke rigtig brugt nogen indlæring - hun kunne stort set første gang vi prøvede.

Men ellers er det rigtig nok, start med rør, flyt længere og længere væk.

 

Da hun allerede kan finde legetøj, er det måske nok bare at sætte kommando på (søge, eller find bamsen) ?

Så kan du vise hende te-posen, gemme og så sige find te - hun vil så formentlig allerede ved "find" gå i gang, det kan endda være svært at holde dem tilbage, da de normalt synes det er rigtig sjovt at søge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gjort det på den måde du slev foreslår. Startet med bare at ligge teposen foran hende på gulvet og klik/beløn for interesse... lige så stille er den røget længere og længere væk fra hende, derefter rundt om dørkarmen dvs. satdig synligt fremme, men udenfor det rum hun sidder i.

 

Tilsidst er den blevet rigtigt gemt, fx under puder / tæpper, under tvbordet osv.

 

Karla elsker denne leg. Hun sidder simpelthen på nåle i køkkenet mens jeg går rundt og gemmer teposen inde i stuen og det sekund jeg siger værsgo', så farer hun derind og man kan høre nsæen arbejde, mens halen står ret op og ned og svirrer som en trommestik... :hjerte:

 

Jeg bruger signalet "Find te" - men hun behøver det såmænd ikke, ligesåsnart jeg tager teposen frem og sætter hende af, så ved hun hvad hun skal ;-)

 

Super, glæder mig til at prøve med hende. Har bare synes der var så meget andet hun skulle lære i forbindelse med det præ-agility. Men hvis hun er ligeså vild med at søge te som sin bamse, så tror jeg næsten det vil være et slags frikvarter for hende at finde den te (og mon ikke det trætter også). :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Begejstringen er jo for at få belønningen for at finde te-posen - altså godbidden, legen, eller hvad man nu bruger som belønning.

 

Vi startede også med at gemme legetøj (en bold), men skiftede til te-posen, grundet duften.

Vi har ikke rigtig brugt nogen indlæring - hun kunne stort set første gang vi prøvede.

Men ellers er det rigtig nok, start med rør, flyt længere og længere væk.

 

Da hun allerede kan finde legetøj, er det måske nok bare at sætte kommando på (søge, eller find bamsen) ?

Så kan du vise hende te-posen, gemme og så sige find te - hun vil så formentlig allerede ved "find" gå i gang, det kan endda være svært at holde dem tilbage, da de normalt synes det er rigtig sjovt at søge.

 

Når jeg siger 'søg' så forbinder Smilla det kun med sin højtelskede bamse. Så hvis jeg smider foder/ godbider rundt i stuen og siger ''søg'' så løber hun rundt helt oppe på tåspidserne og leder eftr bamsen. :stupid:

 

Så ved ikke om jeg 'tør' bruge det ord. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg siger 'søg' så forbinder Smilla det kun med sin højtelskede bamse. Så hvis jeg smider foder/ godbider rundt i stuen og siger ''søg'' så løber hun rundt helt oppe på tåspidserne og leder eftr bamsen. :stupid:

 

Så ved ikke om jeg 'tør' bruge det ord. :-)

 

"Søge" bliver i vores hus kun brugt om mad, "find" bliver brugt hvis det er en genstand / legetøj / tepose der skal findes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...