Hop til indhold

Jeg vil gerne have en godbid, mor...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Idag til agility-træning står vi og holder en lille pause... Jeg står halvt lænet op af et A-brædt. Karla har sat sig ned foran mig, givet mig en pote, hoppet op og forsøgt at proppe hovedet ned i godbidstasken osv. fordi hun så gerne ville have et stykke frikadelle :mrgreen:

 

Jeg havde grinet af hende og kælet lidt med hende, men frikadellen måtte altså vente til vi var på banen igen... Hunden stirrer lidt på mig, indser at hendes kunster ikke giver godbidder og bestemmer sig så åbenbart for, at der må sættes trumf på!

 

Hun springer op på a-brædtet bag mig, skubber bestemt til mine ben. Går fremad, indtil hun står (nærmest lodret) imellem mine ben med to fusser på brædtet og to fusser på jorden. Her bliver hun så stående mens hun stirrer intenst på mig :mrgreen:...

 

"Nu må jeg for fanden da få et stykke frikadelle" og det fik hun så :lol: under stor latter fra mig, træner og flere andre kursister!

 

Hun har tydeligvis forstået konceptet i felt-træningen :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, Svea gør lidt det samme med balancen. Hvis jeg ikke lige holder øje med hende tonser hun hen til balancen, og stiller sig med forbenene på jorden og bagbenene på balancen. Og naturligvis er jeg så godt opdraget at hun får en godbid for det :mrgreen:

 

Karla gør det også i stor stil på balancen, men a-brædtet er jo noget stejlere - så hun stod sgu nærmest på hænder - imellem mine ben - og stirrede intenst op på mig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla gør det også i stor stil på balancen, men a-brædtet er jo noget stejlere - så hun stod sgu nærmest på hænder - imellem mine ben - og stirrede intenst op på mig :lol:

 

:lol: Seje Karla!

 

Svea har ikke prøvet a-brættet endnu, for de har ikke modtaget det på pladsen endnu. Men forestiller mig at hun laver samme stunt når det kommer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Klog hund! :mrgreen::klap:

 

Men pas på med at belønne for at hun SELV går op på feltet - de regner den hurtigt ud og det kan hurtigt blive frygtelig irriterende med en hund som direkte bare søger efter felterne, fordi det udløser en godbid.. :vedikke:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Klog hund! :mrgreen::klap:

 

Men pas på med at belønne for at hun SELV går op på feltet - de regner den hurtigt ud og det kan hurtigt blive frygtelig irriterende med en hund som direkte bare søger efter felterne, fordi det udløser en godbid.. :vedikke:;-)

 

Felter er hendes mindst yndlingsting - for der skal man jo stå stille :lol: så der bliver belønnet i rå mængder for den slags...

 

Hunden elsker jo agility i en sådan grad, at det at løbe en bane er rigeligt belønning for hende... bevares, hun vil da gerne tage imod godbidden til sidst, men hun vil da hellere løbe en gang til :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Felter er hendes mindst yndlingsting - for der skal man jo stå stille :lol: så der bliver belønnet i rå mængder for den slags...

 

Hunden elsker jo agility i en sådan grad, at det at løbe en bane er rigeligt belønning for hende... bevares, hun vil da gerne tage imod godbidden til sidst, men hun vil da hellere løbe en gang til :mrgreen:

 

Det var også bare lige en "advarsel" - for jeg har trænet en hund som elsker at løbe agility og slet ikke kan vente til at det bliver hende tur, men i starten er hun blevet belønnet lidt for meget for at gå op på felterne selv, det kan godt være lidt irriterende når man skal løbe stævner, hvis hunden så bare smutter op på vippen (selvom det IKKE var den forhindring der var den næste :roll:) og bare står og venter på at man kommer med en godbid.. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også bare lige en "advarsel" - for jeg har trænet en hund som elsker at løbe agility og slet ikke kan vente til at det bliver hende tur, men i starten er hun blevet belønnet lidt for meget for at gå op på felterne selv, det kan godt være lidt irriterende når man skal løbe stævner, hvis hunden så bare smutter op på vippen (selvom det IKKE var den forhindring der var den næste :roll:) og bare står og venter på at man kommer med en godbid.. :vuf:

 

Jeg tvivler på, at det bliver et problem med hende her, men jeg skal nok have det i mente :-D Hun er heldigvis en rimelig førerfikseret hund, så når vi løber så gør hun kun det hun får besked på (en skam jeg ikke altid får vist det rigtige :stupid: :lol: ) - det er kun når vi står og venter at hun synes hun skal lave ting for at få godbidder.... (nok en af "bivirkningerne" ved en klikkertrænet hund, hun er jo helt klar over at hun selv kan tilbyde adfærd og dermed fremkalde godbidder ;-) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Er bare vild med Karla, hun er så kvik! Hvis jeg ikke giver Petrine opmærksomhed (til træning eller hvor som helst) så skrider hun da bare, går sin vej ud i verden...jævnt belastende, når vi går til agility på den anden side af en farlig vej, gid hun var lige så præstationsfikseret!

 

:lol: nej, det ville næppe ske her - og da slet ikke til agility. Til agilitytræning tror jeg du kunne lave en række af kendte legekammerater, hver med en frikadelle i gabet og lade dem sidde på banen - hun ville løbe udenom... Agilityforhindringerne er belønning numero uno i Karlas verden! (det er bare så pissesvært at have et spring og en tunnel i baglommen :lol: som forstærker til daglig træning)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er bare vild med Karla, hun er så kvik! Hvis jeg ikke giver Petrine opmærksomhed (til træning eller hvor som helst) så skrider hun da bare, går sin vej ud i verden...jævnt belastende, når vi går til agility på den anden side af en farlig vej, gid hun var lige så præstationsfikseret!

 

Jeg synes næsten det er værre med Tulle ... jeg kan hoppe og danse og huje og give hende al opmærksomhed i verden ... hvis Tulle ik gider mere - så gider Tulle ik mere - og så skrider hun ... og jeg forestiller mig, at jeg ser pænt åndsvag ud, når jeg dimser rundt på en AG-bane og hunden er skredet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun opfindsom. Dygtig Karla.:klap::hjerte:

 

Uhh vi øver også felttræning, men 10 øren er vist ikke helt faldet for Smilla endnu. Eller jeg gør det ikke rigtigt. :confused: Jeg er begyndt at sige 'stå!' og bremser hende så yderligere ved at holde hånden med godbidden ind foran hende. Og så står jeg bare og fodrer hende til jeg siger værs'go og hun må træde af. Jeg gør det med et skærebræt som står langs en væg, (så går hun da ikke ned i den side). Bør det være noget med en højere kant, så hun lettere kan mærke niveau-forskellen? Æih, hvordan lærer vi det. Var den også svær for jer??

Link til indlæg
Del på andre sites

det har taget lang tid for os - ikke så meget at fange ideen, den fangede hun hurtigt - men hun synes altså det er en kedelig øvelse bare at stå stille :mrgreen:

 

Når vi træner den er hun super, flintrer afsted og standser med hvinende bremser.... Når vi løber baner er hun næsten altid hamrende ligeglad :stupid: hun får dog altid feltet med (fordelen ved en lille hund :genert: ) men stoppe gør hun sgi ikke, med mindre jeg vitterligt er lige ved siden af hende og kan bede hende om det...

 

Hun forstår helt sikkert øvelsen, men når glæden ved løbet tager over, så glemmer hun alt om at stå stille midt i det hele....

Link til indlæg
Del på andre sites

det har taget lang tid for os - ikke så meget at fange ideen, den fangede hun hurtigt - men hun synes altså det er en kedelig øvelse bare at stå stille :mrgreen:

 

Når vi træner den er hun super, flintrer afsted og standser med hvinende bremser.... Når vi løber baner er hun næsten altid hamrende ligeglad :stupid: hun får dog altid feltet med (fordelen ved en lille hund :genert: ) men stoppe gør hun sgi ikke, med mindre jeg vitterligt er lige ved siden af hende og kan bede hende om det...

 

Hun forstår helt sikkert øvelsen, men når glæden ved løbet tager over, så glemmer hun alt om at stå stille midt i det hele....

 

Hi hi, ja Smilla fjanter også - det er svært at få hende til at gå roligt over. Kan være jeg skal prøve med nogle flere/ anderledes redskaber. F.eks kantsten/ trapper som nogle af jer vist også har øvet.

Men jeg tror da også kommer, man synes altid der er lang vej, når man starter med en ny øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...