Hop til indhold

Langhårede godkendt til avl


Trei
 Share

Recommended Posts

SV ændrer racestandarden pr. 1 jan. 2010, således at langstockhårede schæferhunde (med underuld) godkendes til avl og udstilling.

 

Der er en afstemning på Schæferhunden.dk og der ser det ud til at meningerne er rimelig lige delt mellem folk, der synes det er på tide og dem, der mener det er helt skørt. - Hvad mener I på hundeforum?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej,

 

Jeg har altid været vild med langhårede schæfere og har da også kendt et par virkelig søde eksemplarer;-).

 

Jeg kan ikke forstå, at de ikke skal anderkendes. Hvis jeg følte at jeg havde tiden til en schæfer(tror den kræver lidt mere end en Berner:engel:), så ville jeg gerne have en langhåret:hjerte:.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst milder batmusen

jeg har da selv en af hver og synes begge er dejlige men jeg er helt enig i at den langhårede med underuld burde godkendes til avl jeg synes de er utrolig smukke og skønne men har jo også selv en :mrgreen:

 

 

man burde istedet bruge meget af sin energi i schæfer regi og koncentrere sig om og få de schæferhunde til og ligne rigtige hunde fremfor frøer som mangler egenskaber og ser således ud at de knapt kan gå ordenligt fremfor dette udstillingspjat som kun har ødelagt racen og ikke kun denne race

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har da selv en af hver og synes begge er dejlige men jeg er helt enig i at den langhårede med underuld burde godkendes til avl jeg synes de er utrolig smukke og skønne men har jo også selv en :mrgreen:

 

 

man burde istedet bruge meget af sin energi i schæfer regi og koncentrere sig om og få de schæferhunde til og ligne rigtige hunde fremfor frøer som mangler egenskaber og ser således ud at de knapt kan gå ordenligt fremfor dette udstillingspjat som kun har ødelagt racen og ikke kun denne race

 

OG få lidt mere fokus på sundheden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
OG få lidt mere fokus på sundheden!

 

 

joo det er noget man kan gøre hvis man laver noget mere outcross i parringerne det vil hjælpe utrolig meget istedet for alt den linjeavl/indavl som er for udbredt i racen som man skal huske på både er gavnligt og ikke gavnligt og da racen har nogle sundhedsmæssige problemer så burde fokus og ligge der feks i sverige og norge er der stor succes med dette da de ikke bruger linjeavl så meget men blander meget div linjer har de mere sunde og robuste hund som er mere kvadratiske :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

De langstockhårede har tidl. været godkendt til avl, hvis de havde underuld.

 

Men personligt kan jeg bedst lide den korthårede. Den langstockhårede er upraktisk og kræver pelspleje.

 

Jeg har selv haft en for nogen år siden.

 

Men kan man ikke stadig vælge om man vil have med eller uden langt hår?

Jeg synes pelspleje er umådeligt hyggeligt - jeg kan ikke strikke, men jeg kan bruge en kam :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kan man ikke stadig vælge om man vil have med eller uden langt hår?

Jeg synes pelspleje er umådeligt hyggeligt - jeg kan ikke strikke, men jeg kan bruge en kam :mrgreen:

 

Jeg tror ikke, den langhårede bliver populær blandt brugshundefolk. Det er ikke særligt praktisk, at hunden kommer hjem med burrer o.s.v. i pelsen efter en rundering i skoven.

Jeg har heller ikke noget mod pelspleje, jeg har jo to collier:-). Men det er upraktisk at alt hænger i pelsen.

 

Men nu må man så igen bruge den langsstockhårede i avlen. Det er måske godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er upraktisk at alt hænger i pelsen.

 

Lang pels kan være en udfordring, men lad mig straks slå et slag for silikonebaserede pelsplejeprodukter. En sjat i pelsen inden jagt eller en gåtur i snevejr, og man kommer hjem med en hund enten uden burrer - eller blot med noget der hurtigt kan redes ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lang pels kan være en udfordring, men lad mig straks slå et slag for silikonebaserede pelsplejeprodukter. En sjat i pelsen inden jagt eller en gåtur i snevejr, og man kommer hjem med en hund enten uden burrer - eller blot med noget der hurtigt kan redes ud.

 

Hvor længe holder det i pelsen?

Men mon det hjælper på en colliepels? Vi har da en gang måtte befri en af collierne, som under et feltsøg sad fast i et brombærkrat. Det ville aldrig være sket for en kortstockhåret schæferhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

ville bare lige sige smukke hunde du har :)

 

jeg har da selv en af hver og synes begge er dejlige men jeg er helt enig i at den langhårede med underuld burde godkendes til avl jeg synes de er utrolig smukke og skønne men har jo også selv en :mrgreen:

 

 

man burde istedet bruge meget af sin energi i schæfer regi og koncentrere sig om og få de schæferhunde til og ligne rigtige hunde fremfor frøer som mangler egenskaber og ser således ud at de knapt kan gå ordenligt fremfor dette udstillingspjat som kun har ødelagt racen og ikke kun denne race

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du anbefale noget bestemt og hvor man køber det :)

 

Lang pels kan være en udfordring, men lad mig straks slå et slag for silikonebaserede pelsplejeprodukter. En sjat i pelsen inden jagt eller en gåtur i snevejr, og man kommer hjem med en hund enten uden burrer - eller blot med noget der hurtigt kan redes ud.
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
joo det er noget man kan gøre hvis man laver noget mere outcross i parringerne det vil hjælpe utrolig meget istedet for alt den linjeavl/indavl som er for udbredt i racen som man skal huske på både er gavnligt og ikke gavnligt og da racen har nogle sundhedsmæssige problemer så burde fokus og ligge der feks i sverige og norge er der stor succes med dette da de ikke bruger linjeavl så meget men blander meget div linjer har de mere sunde og robuste hund som er mere kvadratiske :blink:

 

Har man nogen links til svenske hjemmesider med schæfer - syntes også man skulle avle bagparten mere op igen, mon ikke også det kunne hjælpe lidt på HD'en??

 

Jeg er selv vilde med de langhåret og kender to rigtig dejlige eksemplare :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Har man nogen links til svenske hjemmesider med schæfer - syntes også man skulle avle bagparten mere op igen, mon ikke også det kunne hjælpe lidt på HD'en??

 

Jeg er selv vilde med de langhåret og kender to rigtig dejlige eksemplare :hjerte:

 

HD og faldene bagpart har ikke med hinanden og gøre men ryggen bliver mere belastet af det hældene kryds:roll:

 

Välkommen till Svensk Bruks SCHÄFER

 

et link til deres hjemmeside hvor man kan kigge opdrættere også og læse hvad deres profiler er for opdræt

Link til indlæg
Del på andre sites

HD og faldene bagpart har ikke med hinanden og gøre men ryggen bliver mere belastet af det hældene kryds:roll:

 

(her skulle være et link)

 

et link til deres hjemmeside hvor man kan kigge opdrættere også og læse hvad deres profiler er for opdræt

 

 

Mange tak for det - tænker bare på at det ikke kan være specielt godt for hofterne med den stilling og det har været med til at udbredde HD'en inden for schæferen??

Vi kan nok under alle omstændigheder blive enige om at ud over en belatning i ryggen, må det også give en belastning i hofterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for det - tænker bare på at det ikke kan være specielt godt for hofterne med den stilling og det har været med til at udbredde HD'en inden for schæferen??

Vi kan nok under alle omstændigheder blive enige om at ud over en belatning i ryggen, må det også give en belastning i hofterne.

Der er jo også rigtig meget HD i racer som har fine lige rygge (labrador, berner sennen, golden retriever, border collie osv) så nej, det har ikke noget med hinanden at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Mange tak for det - tænker bare på at det ikke kan være specielt godt for hofterne med den stilling og det har været med til at udbredde HD'en inden for schæferen??

Vi kan nok under alle omstændigheder blive enige om at ud over en belatning i ryggen, må det også give en belastning i hofterne.

 

nej det belaster ikke hofterne at ryggen er hældene men det ligger mere i deres ryg.

 

forestil dig en bro du skal køre over hvis den hælder meget til den ene side,så vil det lægge et betydeligt større pres i den lige ende da den anden side hælder,samt så hvis den med tiden blive mere og mere svag og broen vil kolapse på et tidspunkt .

 

en hund med et hældende kryds kompensere meget mere med sin forpart dvs den bliver ofte stærk i forparten og svag i muskulaturen i bagparten

schæferfolk fatter det bare ikke:stupid::stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...