Hop til indhold

Spørgsmål om indkald og sele vs. halsbånd

Gæst RSB
 Share

Recommended Posts

Hej I erfarne hundeejere :vinken:

Jeg har to spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe mig med.

Det ene drejer sig om indkald. Hvornår kan man forvente at en trænet hvalp kommer HVER gang man kalder, altså også hvis der er noget vildt spændende, som den er igang med eller på vej hen til. :hundifart: Er det aldersbetinget, eller burde en veltrænet hund kunne det mere eller mindre fra starten?

Det andet spørgsmål drejer sig om sele vs. halsbånd. Hvad anbefaler I og hvorfor? :hundentraekker:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til

Det ene drejer sig om indkald. Hvornår kan man forvente at en trænet hvalp kommer HVER gang man kalder, altså også hvis der er noget vildt spændende, som den er igang med eller på vej hen til. :hundifart: Er det aldersbetinget, eller burde en veltrænet hund kunne det mere eller mindre fra starten?

Der er ikke noget der hedder: "en veltrænet hund fra starten"

Ganske som emd alt andet i hundeopdragelse/træning, så er det noget der kommer med tiden.... Og vel at mærke kun hvis i bruger jeres tid, masser af kræfter, konsekvens og kærlighed på opgaven.

Nu ligger der lidt i jeres skrevne, at i nok ikke har den heelt store erfaring.

AL hundetræning, drejer sig om at sætte hunden op til succes.

Dvs at fjerne muligheden for at det kan gå galt, sørge for at hunden ikke KAN fejle.

Det betyder for indkaldstræning, at man kun kalder, når man er sikker på at kræet kommer helt hjem. Det kunne være ved madtid, med en raslende skål hundefoder i hånden. SÅ kalder man.

Er man ude at gå tur, og hunden er midt i en meeeeget interressant leg, så kalder man IKKE. For hunden vil alligevel ikke reagere korrekt, og har dermed ikke haft succes. Eller rettere: i har fejlet.

Det andet spørgsmål drejer sig om sele vs. halsbånd. Hvad anbefaler I og hvorfor? :hundentraekker:

Hvad i bruger er ligegyldigt. Iøvrigt er det et spørgsmål om religion, snarere end reel brugsværdi.

Jeg bruger halsbånd. Faktisk ikke engang dét, men derimod en retrieverline, hvis jeg endelig skal have noget på hunden.

Men naturligvis, hvis man ikke har været konsekvent nok, eller slet og ret ikke har tænkt sig om mens man gik sine lufteture med hvalpen, så vil man stå med en voksen hund der trækker. Og i så fald er en sele nok at foretrække, fordi trækkeriet i et halsbånd kan gå ud over halshvirvler og muskulatur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg har to spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe mig med.

Jeg tror aldrig man kan være 110% sikker på at en hund kommer når man kalder - hvis hunden opdager noget spændende af en slags. Det er også derfor man altid skal have snor på sin hund, hvis der fx er biler i nærheden. Men øvelse, øvelse, øvelse kombineret med en masse tålmodighed gør at Nura kommer 97% af de gange jeg kalder. De resterende 3% hvor der er en fugl, en spændende duft eller lignende har jeg sørget for at der ikke er noget farligt i nærheden. :genert:

Jeg ville til hver en tid anbefale en god sele. Den ER altså det mest skånsomme for ryg og nakke - og en hund trækker ikke mere bare fordi den er i en sele. Det drejer sig bare om opdragelse.

Nura har aldrig bidt i snoren som alle andre hvalpe jeg har kendt har gjort - og jeg er tilbøjelig til at give selen skylden. At den simpelthen ikke er nær så ubehagelig som et halsbånd. Jeg har haft snoren i hendes halsbånd (hun bruger det kun til hendes hundetegn) to gange i hele hendes liv fordi jeg har haft glemt hendes sele - og begge gange har hun hostet og hakket fordi det har været ubehageligt.:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til

Der er ikke noget der hedder: "en veltrænet hund fra starten"

Ganske som emd alt andet i hundeopdragelse/træning, så er det noget der kommer med tiden.... Og vel at mærke kun hvis i bruger jeres tid, masser af kræfter, konsekvens og kærlighed på opgaven.

Nu ligger der lidt i jeres skrevne, at i nok ikke har den heelt store erfaring.

AL hundetræning, drejer sig om at sætte hunden op til succes.

Dvs at fjerne muligheden for at det kan gå galt, sørge for at hunden ikke KAN fejle.

Det betyder for indkaldstræning, at man kun kalder, når man er sikker på at kræet kommer helt hjem. Det kunne være ved madtid, med en raslende skål hundefoder i hånden. SÅ kalder man.

Er man ude at gå tur, og hunden er midt i en meeeeget interressant leg, så kalder man IKKE. For hunden vil alligevel ikke reagere korrekt, og har dermed ikke haft succes. Eller rettere: i har fejlet.

Hvad i bruger er ligegyldigt. Iøvrigt er det et spørgsmål om religion, snarere end reel brugsværdi.

Jeg bruger halsbånd. Faktisk ikke engang dét, men derimod en retrieverline, hvis jeg endelig skal have noget på hunden.

Men naturligvis, hvis man ikke har været konsekvent nok, eller slet og ret ikke har tænkt sig om mens man gik sine lufteture med hvalpen, så vil man stå med en voksen hund der trækker. Og i så fald er en sele nok at foretrække, fordi trækkeriet i et halsbånd kan gå ud over halshvirvler og muskulatur.

Tak for dit velbegrundede svar. :5up:

Det er også lidt sådan vi har forsøgt at gøre, men har alligevel testet OM han ville komme, selv om han var midt i noget spændende, hvilket han godt vil de fleste gange, men jo ikke altid.

Jeg er godt klar over, at sætningen med "en veltrænet hund fra starten" var lidt uheldig, men det var for at formulere, at jeg var i tvivl, om det burde være sådan, at han kommer hver eneste gang man kalder, hvis man har trænet ham ordentligt, hvis du ved hvad jeg mener. Vi leger en masse indkaldslege, hvor vi kalder fra hver sin ende af stien/haven med lækre godbidder eller gemmer os osv. og han er så dygtig. Og bliver i øvrigt inden for et par meters rækkevidde hele tiden og holder øje med, hvor vi er. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville til hver en tid anbefale en god sele. Den ER altså det mest skånsomme for ryg og nakke - og en hund trækker ikke mere bare fordi den er i en sele. Det drejer sig bare om opdragelse.

Nura har aldrig bidt i snoren som alle andre hvalpe jeg har kendt har gjort - og jeg er tilbøjelig til at give selen skylden. At den simpelthen ikke er nær så ubehagelig som et halsbånd. Jeg har haft snoren i hendes halsbånd (hun bruger det kun til hendes hundetegn) to gange i hele hendes liv fordi jeg har haft glemt hendes sele - og begge gange har hun hostet og hakket fordi det har været ubehageligt.:cry:

Ja, det har nemlig også været min erfaring med halsbåndet, som vi har brugt indtil nu, og det synes jeg jo er synd :cry: Men jeg var i tvivl om det med at trække i snoren osv. Nogle mener jo, at det er helt umuligt at træne "gå pænt" i sele :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det har nemlig også været min erfaring med halsbåndet, som vi har brugt indtil nu, og det synes jeg jo er synd :cry: Men jeg var i tvivl om det med at trække i snoren osv. Nogle mener jo, at det er helt umuligt at træne "gå pænt" i sele :hmm:

hvorfor i alverden skulle det være det? øvelsen er da nøjagtig den samme... :-D Du kan sagtens træne gå pænt i en sele - og når hunden først har lært at gå pænt kan du jo gå med ham i lige hvad du har lyst til... men indtil han har lært ikke at trække, så er en sele absolut at foretrække, da den ikke risikerer at give ham nakkeskader

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så besluttet mig for at købe en sele og har brugt de sidste 3 timer på at kigge på nettet, men det er jo en jungle :confused: Nogen, der kan anbefale en type sele? Det er til en 4 måneder gammel Golden Retrieverhan, som gerne skulle kunne vokse i den. Jeg overvejer en Vario sele fra Hunter :hmm: Tror det er en H-sele?? Men er det bedre med en Y-sele eller K eller hvad de nu hedder allesammen?? er meget forvirret :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Nu har jeg så besluttet mig for at købe en sele og har brugt de sidste 3 timer på at kigge på nettet, men det er jo en jungle :confused: Nogen, der kan anbefale en type sele? Det er til en 4 måneder gammel Golden Retrieverhan, som gerne skulle kunne vokse i den. Jeg overvejer en Vario sele fra Hunter :hmm: Tror det er en H-sele?? Men er det bedre med en Y-sele eller K eller hvad de nu hedder allesammen?? er meget forvirret :vedikke:

Første gang ville jeg køre ud i en forretning der sælger dyreudstyr og finde en kompetent sælger.. Der kan du tage hunden med ind og prøve selerne.. Jeg er ikke ekspert, men ved ihvertfald at hvis du trækker selen tilbage skal trykket ligge på bryst og skuldre og ikke på hals.. Og hvis du løfter i den skal den bagerste del af selen stadig løfte i ribbene og ikke i mellemgulvet :genert:

Ellers er der sikkert nogle selekyndige der tager over nu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites