Hop til indhold

Aktivering


Gæst HBach
 Share

Recommended Posts

Vejen til en glad og -ikke mindst- træt hund.

 

Igen må jeg understrege at jeg er førstegangs hundeejer, og jeg håber lidt på at jeg kan drage nytte, af alle de erfaringer i har gjort jer gennem tiden.

 

Det jeg leder efter er konkrete forslag til aktivering af hunden, både indendørs og udendørs.

 

Vi forsøger os med sporleg, men jeg har hørt at afveksling er godt, så jeg håber på at nogen har nogle andre forslag?

 

Det må gerne være sjovt både for ejer og hund.

 

Mvh Kashmir og HBach

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Ja det bliver jo lidt sværere at holde aktiveringen nu vi går vinteren i møde :evil:

Indendørs laver vi en del søg - efter te-poser.

Ellers står den mest på tricks - Rulle, danse, twist, garage (mellem benene), tænd lyset (er ALTID hendes opgave) etc.

 

Hun får også ofte lov at vise hvad hun kan "hvad kan du vise far" DET kan hun godt lide :5up:

Det har vi f.eks. fået et "smækdæk" ud af. Og er også ved at lære hende at hviske på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kast hans foder ud på græsplænen og lad ham søge det.

 

Hvis du har en have, så kan du lære ham, at søge efter leverpostej på træstammer og andet.

 

På gåturen, hvis der er nogle kraftige stammer eller andet, kan du træne balance o.a. kropsting, ved at lære ham, at gå på dem. Desværre er det ikke lykkedes for mig og Møffe, da vi ikke har noget egnet her hvor vi bor :cry:

 

Lære ham, at søge ting med din færd. Start fx. med nogle nøgler. Først belønner du for interesse, når du har dem i hånden, så for at dutte, så for at dutte, hvor de ligger på gulvet og så bliver de gemt længere og længere væk. Til sidst skulle hunden gerne søge med næsen i stedet for øjnene :5up: Praktisk øvelse! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lære ham, at søge ting med din færd. Start fx. med nogle nøgler. Først belønner du for interesse, når du har dem i hånden, så for at dutte, så for at dutte, hvor de ligger på gulvet og så bliver de gemt længere og længere væk. Til sidst skulle hunden gerne søge med næsen i stedet for øjnene :5up: Praktisk øvelse! :mrgreen:

 

Helt enig. Med min tidligere hund (Schæfer) lavede vi meget tit spor og søg efter nogle af mine ting.

Specielt nøgler og tegnebog.

MEGET nyttigt hvis man en dag skulle få tabt det på gåturen :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godbid/legetøj i et håndklæde/tæppe der gradvist rulles sammen

 

Godbidder under kop/urtepotte eller lignende, gerne flere og til sidst kun godbid unde den ene. De kan også gemmes rundt omkring.

 

Finde og apportere navngivne ting.

 

8 mellem dine ben

 

"Legekasse" er en kasse proppet med alt muligt uskadeligt der er drysset godbidder mellem

 

 

MÅL! Hunden skal skubbe bold med snuden i et mål

 

Indlære forskellige positioner omkring dig f.eks. de 10 grundstillinger i dog dancing

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i det kolde våde mørke vejr, bruger vi aftenerne på mange forskellige ting, som fx:

 

* Søge efter te-poser gemt i huset

 

* duftdiskriminering: finde en bestemt slags te - mellem mange forskellige slags te

 

* genstandsdiskriminering: ligger x antal stykker legetøj op og hun skal finde den rigtige.

 

* Rydde sine egne ting op i kassen ;-)

 

* initiativ / kreativitets-træning: en balje eller kasse sættes på gulvet - hun skal selv finde på tricks der involverer objektet. Her belønner jeg ALT - så længe det ikke er det samme

 

* spille ringspil

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en masse gode forslag!

 

Jeg ved ikk om han li er så meget til at søge efter te. Men leverpostej skulle nok kunne holde hans opmærksomhed.

 

Jeg vil da li forsøge mig nogle af tingene.. Så får i li en tilbagemelding, med hvad vores Berner vil være med til :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også prøve denne her:

 

1.Skyl en 11/2 l. sodavandsflaske og lad den tørre.

2.Bind en stærk snor rundt om "maven" af flasken.

3.Hæng den op i en døråbning, så hunde ikke kan nå den.

4.Bind en stærk snor om halsen - så lang at hunden kan nå den (bind evt.nogle knuder for enden)

5.Fyld flasken med godbidder, der ikke klister sammen.

6.Lær hunden at trække i snoren, så flasken vipper og der kommer godbidder ud.

 

Efterhånden som hunden bliver bedre til det, kan man binde "mavesnoren" tættere på flaskehalsen, så skal hunden trække lidt mere før godbidderne udløses.

 

Det er rigtig god aktivering og et mega hit hos os her i den mørke tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Du kan også prøve denne her:

 

1.Skyl en 11/2 l. sodavandsflaske og lad den tørre.

2.Bind en stærk snor rundt om "maven" af flasken.

3.Hæng den op i en døråbning, så hunde ikke kan nå den.

4.Bind en stærk snor om halsen - så lang at hunden kan nå den (bind evt.nogle knuder for enden)

5.Fyld flasken med godbidder, der ikke klister sammen.

6.Lær hunden at trække i snoren, så flasken vipper og der kommer godbidder ud.

 

Efterhånden som hunden bliver bedre til det, kan man binde "mavesnoren" tættere på flaskehalsen, så skal hunden trække lidt mere før godbidderne udløses.

 

Det er rigtig god aktivering og et mega hit hos os her i den mørke tid.

 

Den prøvede jeg for et års tid siden... Synes ikke helt det virker da Freya efter et ryk havde alle gufferne ude:lol:... Men Freya synes vist at det var en fest:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...