Hop til indhold

hvad indebære en GD?


Gæst Camilla Sjelhøj
 Share

Recommended Posts

Gæst Camilla Sjelhøj

ja så kommer der lige lidt spørgsmål fra mig om denne smukke race, jeg og min mand er faldet for den helt pladask så vi overvejer meget om det skal være denne flotte hund vi skal eje næste gang vi skal have ny hund.

 

men der er jo lige et par spørgsmål der trænger sig på.

da vi jo har nævnt det for familie og venner og fået meget blandede reaktioner. bla, "ej det mener i ikke, de er klosset og savler" "de jo kæmpe store" osv.

 

men her kommer så vores spørgsmål:

 

hvor slemt er det med savlen?

hvor meget kræver de rent plads mæssigt indenfor?

hvordan er deres temprement generelt?

er de gode femilie hunde?

hvordan er de over for andre hunde, vi har pt. en dansk/svensk gårdhund kastreret hanhund på 3 år.?

og er der nogle sygdom man særligt skal tænke på? f.eks. HD eller noget med øjnene osv.

 

håber der er nogle af jer GD ejere der har mod på at give lidt svar på vores spørgsmål, pt. er vi ved at spare op til udbetalingen på et hus, så til næste år, planen at flytte i hus med god plads og have :-D min store drøm er nemlig en masse dejlige hunde :slem:

på forhånd tusind tak for hjælpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke noget til Racen som sådan, men jeg har en ide om at en GD er rigtig dejlig hund i den store klasse.

 

Hører altid kun positive oplevelser omkring deres temperament og væsen. De er rolige og godmodige, nærmest lidt elegante, men de er som alle andre racer også hvalpe og unghunde! :5up:

 

Hvalpe, især af de store racer, er utolig klodsede at se på, men det er også en af de ting der er så charmerende! Poter og ben der krydser rundt i et stort virvar :lun:

 

Hvad angår savlen, så tror jeg Mio han slår de fleste hunde i det, og han er altså en Golden! :roll::lol: Men det er jo intet i nærhedden af "Beethoven", og det er værst når der er lækkert mad eller lækre tæver i nærheden.. :mrgreen:

 

Det jeg prøver at sige er, at argumenter om savl og klodsethed ikke burde stå i vejen for at i kunne få en dejlig GD - hvem kan i sidste ende stå for sådan en lækker vovse?! :lun:

 

Resten af dine spørgsmål vil jeg lade HF's GD-eksperter stå for! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:jeg tror ikke at de gåer og sjavler hele dagen, det gør den jeg kender ikke, kan ske hvis der er is på bordet. den er meget kælen og legesyg og meget stille og rolig, meget venlig tror at alle vil hilse på ham. dejlig hund,:blink: det er da en man kan se, hvor den ligger :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Camilla.

ja en gd er en stor hund, men den er ikke mere plads krævende end så mange andre hunde, har selv en stor han hund i en ganske alm. lille hus med have til. det er en godmodig og venlig race. Ja den savler, men ikke mere en mange andre, det kan begrænses ved bla. andet aldrig at fodre ved bordet, ellers er det kun når den er oppe på mærkerne. og desuden hvad betyder lidt savl mellem venner:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja så kommer der lige lidt spørgsmål fra mig om denne smukke race, jeg og min mand er faldet for den helt pladask så vi overvejer meget om det skal være denne flotte hund vi skal eje næste gang vi skal have ny hund.

 

men der er jo lige et par spørgsmål der trænger sig på.

da vi jo har nævnt det for familie og venner og fået meget blandede reaktioner. bla, "ej det mener i ikke, de er klosset og savler" "de jo kæmpe store" osv.

 

men her kommer så vores spørgsmål:

 

hvor slemt er det med savlen?

hvor meget kræver de rent plads mæssigt indenfor?

hvordan er deres temprement generelt?

er de gode femilie hunde?

hvordan er de over for andre hunde, vi har pt. en dansk/svensk gårdhund kastreret hanhund på 3 år.?

og er der nogle sygdom man særligt skal tænke på? f.eks. HD eller noget med øjnene osv.

 

håber der er nogle af jer GD ejere der har mod på at give lidt svar på vores spørgsmål, pt. er vi ved at spare op til udbetalingen på et hus, så til næste år, planen at flytte i hus med god plads og have :-D min store drøm er nemlig en masse dejlige hunde :slem:

på forhånd tusind tak for hjælpen.

 

jeg har kon svaret på dine spørgsmål i nevnte rekefølge:-D.

 

di savler når der er mad og når di har drukket vand

og det kan være relativt meget.

 

tja min tulle lever på 12 kvadratmeter.

 

generalt har di et meget roligt og blit sen di er temlig følsomme

men det kommer ligeså meget an på vilken hvalp i velger fra kullet.

 

ved ikke vad jeg skal lekke i oret familihund.

 

det er meget forskeligt vis di bare bliver sjolaseret er der ingen problemer.

 

ja mavedrejning og nogle kan ha det problem at øjen vipperne gror in mod

øjet.

di er hellerikke disponeret for problemer med benne (vis di bliver behanlet efter bogen i hvalpe stadiet).

 

vis du vel vide mer så spør enlig.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set det et par steder, men derfor kan det sagtens være 'gammel overtro' - for mig var det vigtigste, at levealderen generelt er lav (jeg aner ikke, hvad de dør af, men noget må være galt)

 

det er da enlig osse en rimlig vektig info:5up:.

 

men jeg tror det er for usikkert til at man skal tage et val på det:vedikke:.

vis man er vil med en farve syns jeg man skal velge den.

 

alleren på en gd likker vist mellem 5-11år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj

tusind tak for jeres svar, det var dejligt at få så mange positive svar på min spørgsmål...

 

ja jeg tror også det skal være en GD vi skal eje næste gang :hjerte:

 

hvad ang. alder er der nogle af jer skriver at det kommer an på farven? hvilke farver "lever" i længere tid end andre?

 

endnu en gang tak for jeres svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tak for jeres svar, det var dejligt at få så mange positive svar på min spørgsmål...

 

ja jeg tror også det skal være en GD vi skal eje næste gang :hjerte:

 

hvad ang. alder er der nogle af jer skriver at det kommer an på farven? hvilke farver "lever" i længere tid end andre?

 

endnu en gang tak for jeres svar.

 

harleken skulle lekke i top men tag det med et grem salt

det kommer nog mest an på vilke linjer di hund er af.

 

ps di skal ikke være alene lengere en 8 timer dagligt di er meget sjosjale og knytter sig meget til sin ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Camilla

 

Med hensyn til savlen, ja så tror jeg det er meget forskelligt, min Freya savler kun fra det øjeblik hun ser jeg kommer med en fyldt madskål til der bliver sagt værsgo' - Så jeg synes ikke det er slemt.

 

Og med hensyn til famile-hund, så er GD'en meget tilknyttet sin familie, det er en meget godmodig hund, men ikke altid lige den modigste hund.

 

Min GD elsker andre hunde, hun vil lege med alle de hunde hun ser på sin vej, og kommer godt ud af det med alle hunde, til gengæld gider hun hilse på eller lege med andre mennesker end "sin familie".

 

Freya leger tit med min venindes dansk/svensk gårdhund, det er den lille der bestemmer, det er så sjovt at se.

 

Kan ikke andet end at anbefale at købe en GD, det er SÅDAN en dejlig hund:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den smule savl der kommer fra Holger opvejer til fulde den glæde vi har af ham, hane elsker alle andre hunde og mennesker,:hjerte: vi har selv en lille hund på 4 kg som er hans bedste legekammerat.:lol: Holger ligger sig helt ned på gulvet så Tyson kan komme til at mule ham. Han kan sagtens være alene hjemme, og med hensyn til at være modig, så kommer der ingen ind som vi ikke siger godt for.:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj

ok tusind tak endnu en gang for jeres svar... det dejligt at man kan stille et par spørgsmål og vupti så der svar :)

 

men er helt sikker på at jeg skal have en GDér en dag :) når hus og tid er til det :)

 

er der nogle avlere på sjælland (helst, fyn og jylland er også ok) som i kan anbefale? gerne nogle med hjemmeside :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vores GD kun 6 mdr, men indtil videre har det været intet andet end en fornøjelse at have grand danois :D

 

Men en af de store ting er vel om man har budget til sådan en hund, den koster alligevel en del i mad :)

 

Og så kan vores godt lide at kravle, den sidder fx. tit på vores havebord, hvilket ser lidt farligt ud :roll: men den ser ud til at have styr på at komme op og ned hehe..

15560_102894973062492_100000259698310_75909_7321643_n.jpg

 

Mvh. Dennis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores Luna er den 3 grand danois jeg har først 2 hanner og så 1 tæve her sidste gang. Jeg vil sige at lige så meget som de savler - lige så mange glæder er der.

 

Her i huset har vi 4 børn hvoraf 1 har ADHD og det kan være en stressende opgave at være hvalp her. Det har hun taget med ophøjet knusende ro og hun elsker alle børnene. Det er verdens bedste vagthund og du får kæmpe opmærksomhed når du går på gaden med dem.

De er lige så rolige som de er store - når først de er udvokset, dog med den hage at de gerne vil brænde krudt af på lige vilkår med alle andre racer. Det går bare stærkere med at de stopper igen, hun nyder brændeovnen - men hun nyder også at snoren bliver fundet frem bare det ikke regner så skal der lidt mere overtalelse til.

 

Mit råd ifht. at vælge kennel er kør ud og besøg mange forskellige og se deres hunde mens der IKKE er hvalpe så bliver man ikke fristet over evne. Det er jo heller ikke sikkert at fordi jeg synes de er kanon mennesker at du som person synes det samme. Kig på forældredyrene - de siger meget om hvordan de kommende hvalpe bliver. Spørg løs når I er der om alder osv. De vil alle gerne vise hunde frem og svare på spørgsmål

 

Held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vores GD kun 6 mdr, men indtil videre har det været intet andet end en fornøjelse at have grand danois :D

 

Men en af de store ting er vel om man har budget til sådan en hund, den koster alligevel en del i mad :)

 

Og så kan vores godt lide at kravle, den sidder fx. tit på vores havebord, hvilket ser lidt farligt ud :roll: men den ser ud til at have styr på at komme op og ned hehe..

15560_102894973062492_100000259698310_75909_7321643_n.jpg

 

Mvh. Dennis.

 

Gud hvor er han bare sød:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
ja så kommer der lige lidt spørgsmål fra mig om denne smukke race, jeg og min mand er faldet for den helt pladask så vi overvejer meget om det skal være denne flotte hund vi skal eje næste gang vi skal have ny hund.

 

men der er jo lige et par spørgsmål der trænger sig på.

da vi jo har nævnt det for familie og venner og fået meget blandede reaktioner. bla, "ej det mener i ikke, de er klosset og savler" "de jo kæmpe store" osv.

 

men her kommer så vores spørgsmål:

 

hvor slemt er det med savlen?

hvor meget kræver de rent plads mæssigt indenfor?

hvordan er deres temprement generelt?

er de gode femilie hunde?

hvordan er de over for andre hunde, vi har pt. en dansk/svensk gårdhund kastreret hanhund på 3 år.?

og er der nogle sygdom man særligt skal tænke på? f.eks. HD eller noget med øjnene osv.

 

håber der er nogle af jer GD ejere der har mod på at give lidt svar på vores spørgsmål, pt. er vi ved at spare op til udbetalingen på et hus, så til næste år, planen at flytte i hus med god plads og have :-D min store drøm er nemlig en masse dejlige hunde :slem:

på forhånd tusind tak for hjælpen.

 

 

Hej Camilla :vinken:

 

Jeg kan godt forstå i har kastet jeres kærlighed på Grand Danoisén! :lun:

 

Jeg vil tro den reaktion i har fået er ganske almindelig når det kommer til den her race. Førend man dog har ejet een, ved man ikke hvad en GD indeholder.

 

Rent helbreds - og sindmæssigt er der flere ting man skal være opmærksom på. Hofte og ledproblemer kan forekomme og man skal derfor være påpasselig med over-aktivitet af disse, igennem hele hundens opvækst.

 

Aldersmæssigt lever GDén ikke så længe som andre mindre racer - generelt - her handler det ligeledes også om at finde en god opdrætter, hvor indavls- koefficienten er lav og hvor mor og far er tjekket for HD mv mv.

 

Især skal man være opmærksom på mavedrejning, som er en farlig akut sygdom som i høj grad rammer store hunde med dyb brystkasse. Mavedrejning kan du altid læse mere om, såfremt i vælger en GD, men forbyggelsen sker ved at foderet ikke "sluges" og ikke indtages før og efter motion.

 

Sindsmæssigt kan GDén være meget følsom. Nogle reagerer meget på høje lyde, store ting mv. Der gør man sig selv en tjeneste at finde en god opdrætter, hvor begge forældres temperament er afbalanceret.

 

Racen savler. Det kan man ikke komme udenom. Det er ofte sådan at hannerne savler en del mere, fordi deres "flapper" er længere. Vores savler ikke sådan kontinuerligt, men du skal ikke være sippet, hvis du har en GD i huset. Der kommer let savl på sofaerne, på tøjet osv. :klap:

 

Pladsmæssigt, råber jeg med i kor - de kræver ikke meget plads indendørs.

 

De "fylder" faktisk mindre end mange små hunde, der nogle gange er ret energiske indendørs. At hygge med sine bofæller er lige i øjet, hvis du spørger en GD :blink:.

 

Dog skal det siges at unghunde kræver en del "udstrækningsarbejde". Dvs små korte gåture er fine, såfremt hunden får frihed til en gang eller to om dagen og brænde krudt af. Så det er altså ikke en doven race generelt - men en race der har brug for aktivering som alle andre racer.

- Det er ikke en race man cykler/ jogger lange ture med (nogle gør måske når de er over 2 år). De har ikke godt af for kontinuerlig motion - det belaster deres led enormt. Den må heller ikke gå på mange trapper og lignende de første par år.

 

Ellers er GDén en stor hyggetrold - mere kælen hund skal man lede længe efter. Vores vil gerne kæle og nusse med andre, men gør det først når han har fået lov. De fleste er rigtig gode til børn og har en naturlig blidhed/forsigtighed over sig når der er små børn tilstede. De trives fint med andre dyr, men kan igennem opvæksten godt være lidt voldsomme i bevægelserne, fordi de ikke har styr på dem. Så ja, her er de ret klodset :lun:, men det er en kæmpe misforståelse at GDén er en kluntet hund. Den anses faktisk som en yderst elegant "bevæger", hvilket man også tydeligt ser når en fuldvoksen GD strækker benene i galop :-D

 

GDér passer fint sammen med små hunde og katte. De er selv en lille hund i en stor krop.

 

Som nævnt før er de følsomme og skal opdrages derefter. De tåler ikke fysisk håndetering og for mange dårlige oplevelser (hvilket ingen hunde bør få i øvrigt :-D). De er skal dog opdrages med MEGET klare linier især fordi de er meget store!

 

Jeg har hørt om GDér der stjæler mad fra køkkenbordet og i skabene.

 

GDér der fejer alt ned fra bordene med en logrende hale samt banker den til blods op af væggene.

 

GDér der hopper op og vælter folk

 

GDér der slæber ejeren hen ad fortorvet

 

GDér der splitter alt ad i hjemmet også ting der er gemt væk oppe eller inde på værelser osv osv

 

Vores opdrætter siger, at tæverne klart er nemmere end hannerne, specielt i "lømmelalderen" dvs unghunde-tiden plus de også ofte er en del mindre og derfor lidt nemmere at håndtere.

 

GDén skal have lydighedstræning allerede fra start (især vil jeg anbefale en masse linetræning, så hunden lærer at gå pænt) men ikke i overvældende mængder, så er der risiko for at de bliver "ignoranter". De fleste elsker bamser, som derfor er et godt belønningsmiddel i træningen. Det tager lidt længere tid, men man kan sagtens få en lydig og træningsvillig GD :5up:

 

Rent økonomisk så er der jo alt det du i forvejen kender til, med forsikringer, dyrlæge osv. Vores spiser for omkring 1000kr pr. måned.

 

Bare lige så man har det med :blink: Kender desværre et par der måtte af med deres GD, fordi den var for dyr i drift (fandt de ud af) og det er jo rigtig ærgeligt.

 

Held og lykke med valget. Hvis man er godt forberedt vil man sjældent fortryde sit valg af race. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Hej hej

 

Synes noget der er meget væsentligt ved en så stor hund, og der kun er en der har nævnt, er nemlig udgiften til foder. Jeg fodrer selv med Vetpro (som er billigere end de andre "dyre" mærker) fra dyrlægen og jeg bruger lige omkring 1100 kroner om måneden. Det er meget vigtigt, ved store hunde, at de får det "rigtige" og afmålt foder, ihvert fald mens de vokser. ( oveni kommer så stadig de almindelige udgifter til dyrlæge, træning, forsikring m.m.) Alle puder, halsbånd, bideting og aktivitetsting er også meget dyre til de store hunderacer. Det er ikke for at være negativ over for racen, men det er jo vigtigt at tage med i overvejelserne. Også mht kørsel, det er jo ikke en race man lige tager med i håndtasken. Selvfølgelig kan man have den på bagsædet, men på mit bagsæde er der fyldt med børn, så er det jo nødvendigt med en bil, hvor der er god plads. Og det er heller ikke en race man tager med på besøg ( kun udvalgte steder).

 

jeg er selv den glade ejer af en snart 2-årig GD. Han er rolig indendøre og elsker vores tre børn på hhv. 1 1/2 år, 3 år & 6 år. Der er ikke noget ondt skabt i ham, ingen mad-agression eller agression overfor andre hunde. Selvom han er lidt nervøs overfor fremmede, bliver han ikke skræmt af lyde eller, til tider, voldsomme børnelege og råb.

 

Synes selv, at det har været meget vigtigt for os, at opdrage ham kærligt, men meget konsekvent. Han er meget vedholden og det sætter ens tålmodighed på prøve en gang imellem:-D Det er jo også meget vigtigt, at man fra starten får "taget føringen", så man ikke lige pludselig står med 65 kg hund man ikke kan styre eller der hopper op eller lignende.

 

Det med den korte levetid, havde vi slet ikke med i vores overvejelser da vi valgte racen. Jeg tror, at uanset om en hund har levet i 15 eller 9 år, så vil man altid synes at det er for tidligt at skulle sige farvel til den.

 

Mobs savler stort set ikke indenfor. Det er kun når han er ude og lege med andre hunde, hvor han er glad og ophidset (positivt), men der savler han så til gengæld også rigtig meget.

 

Men selvom det nogengange ville være nemmere at have en lille eller mindre hund (især når der skal samles efterladenskaber på græsplænen), så vil vi ikke bytte vores dejlige Mobs ud med nogen anden race. Når vi engang skal have en ny (eller en til) bliver det helt sikkert også en GD'er.

 

Held og lykke med "familieforøgelsen"

Link til indlæg
Del på andre sites

n811995402_3281046_2240.jpg

 

Nala til højre med hendes legekammerat Gimli :lun:

 

 

n811995402_5800356_9494.jpg

 

Mit yndlings billede af Nala

 

 

 

n811995402_5800359_561.jpg

 

Vi venter på rester :madtid:

 

n811995402_5800361_1255.jpg

 

Kysser fra moar er dejligt :hjerte:

 

 

 

Havde skrevet en KÆMPE tekst om GD'en med den kom jeg til at slette :damn::damn::damn::damn:

 

Men nævnte i korte træk "bare" hvilken fantastisk race det er, hvis man søger en blid kæmpe, der elsker børn, der elsker sol og varme, sin familie, kram, kys og kæl...:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil også lige komme med et lille indput:slem:

Vi har en pige på syv mdr. hun er dog halvt sankt bernard, så det er jo ikke helt gældende, hun ligner dog en grand danois bare lidt kraftigere. Dejligere hund findes ikke:genert:

 

Hun fungerer fint med vores chihuahua, og der er absolut ingen problemer med små hunde, hun kan sågar lege med dem. Til hundetræning er hun en drøm, og selvom hun er i teenage alderen, har jeg oplevet mange værere teenagere.

Hun elsker at lege, men falder hurtigt ned, og er god til reglerne i hjemmet, hun har aldrig bidt i noget nævneværdigt ud over hendes legetøj.

 

Hun var så hurtig om at blive renlig, og super til at være alene, hun har kun tisset på gulvet 1 gang mens hun var alene hjemme.

 

Hun er altid glad og giver os ofte et smil på læben, hun kan aktivere sig selv i timevis hvis vi laver mad eller andet.

 

Selvfølgelig er der udfordringer med sådan en stor hund, og hun er jo ikke så gammel, men hun passer pefekt ind i vores hverdag, og vi elsker hende.

 

Hun savler mest vidst hun bliver for ophidset, eller hvis der er mad i farevandet.

 

Vi er vidst begge enige om at vi aldrig har haft dejligere hund i hjemmet.

 

Når det er sagt er der visse problemer, som f.eks. er der vidst nogle race disponerede øjensygdomme hos racen, vi har i hvert fald haft en bukket blinkhinde, hvilket skulle være disponeret med mange racer, men der er fejl ved alle racer, og der er ingen garanti for mad støder på dem. Gudskelov for det.:rolleyes:

 

Men mange gange held og lykke med ønsket om en GD herfra mig og min ikke rigtig GD:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...