Hop til indhold

Selverkendelse...


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

:shock: hold-da-op :shock:

 

Jeg syntes det er uartigt.

Som de sagde i udsendelsen igår:

Er alle "Emil fra Lønneberg" drenge egentligt nogle der skulle medicineres? Nej vel.

Men det bliver de. Desværre

 

 

Tror du alligevel det? Jeg er ikke overbevist! De får i forvejen rigelig opmærksomhed i deres status som autoritet - hvad de jo er i forhold til de fleste!

 

Ja jeg er af den klare overbevisning at mennesker vil gøre meget for at få opmærksomhed. Det styrker deres selvværd og det er en selv forstærkende situation. Mere vil have mere.

Det være sig folk der mener de fejler først det ene og snart det andet. Det kan være den der ved lidt om meget og gerne fortæller om det, og desvæære til tide fortæller om noget de ikke ved ret meget om.

 

Så selvom en hundetræner eller en læge eller en veterinær ved meget om noget så er det niche viden og de deler gerne ud af denne viden . Får de så et spørgsmål om noget de kun ved lidt om, så sætter den med opmærksomheden ind. De kan ikke får sig selv til at indrømme at det ligger udenfor deres kompetance område.

Self er der nogen der kan og nogen der har selvindsigt nok, til at sige:

-Det ved jeg ikke.- -Men jeg kan finde ud af det til dig-

 

Jeg tænker mere om det er en selvværdsting? Eller om de er overbeviste om, at de kan ALT fordi de kan fjerne en livmoder?

 

Begge dele kan være rigtige, Men jeg ved det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg prøver og holde mig til emnet som handler om at man udtaler sig om nogen man ikke ved så meget om men i bund og grund gør alle egentlig ikke det jeg ser ikke mange som er uddannet hundepsykolog eller lign men de fleste har da en nholdning om nogen som de ikke ved ret meget om men gætter sig til udfra bøger

 

Jamen nu var emnet jo om autoriteter der udtalte sig om noget de ikke vidste noget om, ikke om alle os andre der bare kan lide at spille kloge :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo ingen af os der udråber os som eksperter eller autoriteter på området, og det gør immervæk en forskel. Dyrlægen er jo en autoritet, og det gør at folk køber hans udsagn uden at stille spørgsmålstegn ved dem, det er der nok ikke mange der gør ved mine eller andre debatøres udsagn...

Jeg er helt enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men der er jo ingen af os der udråber os som eksperter eller autoriteter på området, og det gør immervæk en forskel. Dyrlægen er jo en autoritet, og det gør at folk køber hans udsagn uden at stille spørgsmålstegn ved dem, det er der nok ikke mange der gør ved mine eller andre debatøres udsagn...

 

 

 

der er ingen forskel i om dyrlægen ytrer sig om nogen han tror han ved noget om når folk spørger om råd herinde går de også ud fra at folk ved hvad de snakker om men i realiteteen er det bare deres egen personlige holdning ligesom dyrlægen udtaler sin personlige holdning så er det vel op til hundeejeren og bruge det de mener de kan bruge og smide resten ud

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

nu fordi ulve gør en ting er det jo ikke nødvendigvis fordi at vores hunde kan sammenlignes med ulve så meget da ulve lever i den fri natur vores hunde er avlet væk fra ulven og væk fra meget af det naturlige vi så gerne vil fortælle at vores hunde er og handler ligesom ulven hvilket hverken forskere eller vi egentlig ved en dyt om andet end og gætte

Det er jo ikke gætværk :confused: Der ER da nogen, der har studeret ulve - det er jo ikke bare fri fantasi. Og eftersom lighedspunkterne er der, må det jo betyde, at de er beslægtede og ikke er avlet så langt væk fra ulven, som du påstår.

 

vi er kommet ind på et pædagoisk opdragelses metoder hvilket gør at bare man siger bøøh til sin hund er det synd men vi ved jo alle at ulve er meget svært tilnærmelige dyr som forskere har mget svært ved og studere pga de er så sky som er og fordi det er meget altive dyr som vandrer mange km hver dag i jagten på føde samt så er deres leversteder meget utilnærmelige i vintersæsonen hvor de fleste forskere må tage deres grej og vende tilbage til sommer sæsonen igen hvor det er nemmere og følge dem da det er meget barske vilkår de lever under i vintersæsonen og man skal lige huske på at vintersæson og sommersæson er to vidt forskellige levevilkår sommeren er der ofte rigt på føde og deres unger bliver født omkring i foråret mens vintersæsonen indebærer mere at de stærkeste overlever og de svage bukker under samt flere slagsmål pga mindre mad samme som i parringssæsonen så derfor ved vi ikke ret meget om ulve gennem hele året derfor kan man langtfra sammenligne alt hvad ulve gør med hunde da vores hunde igen ikke lever sammen som en vild flok ja de har mange ligheder men det har mennesket og aber også genmæssigt derfor har de ikke samme adfærdsmønster

Jeg forstår ikke hvad du mener her. Sproget og adfærden ændrer sig jo ikke, selvom der er mere kamp om resourcerne.
Link til indlæg
Del på andre sites

der er ingen forskel i om dyrlægen ytrer sig om nogen han tror han ved noget om når folk spørger om råd herinde går de også ud fra at folk ved hvad de snakker om men i realiteteen er det bare deres egen personlige holdning ligesom dyrlægen udtaler sin personlige holdning så er det vel op til hundeejeren og bruge det de mener de kan bruge og smide resten ud

 

så du mener ikke at en dyrlæge har større autoritet end mig, og dermed bliver taget mere alvorligt når han udtaler sig om dyr?

 

Og så tror jeg da heller ikke at folk herinde lægger skjul på at det er deres egen personlige holdning, hvorimod at man jo tror at en dyrlæge VED hvad han taler om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jamen nu var emnet jo om autoriteter der udtalte sig om noget de ikke vidste noget om, ikke om alle os andre der bare kan lide at spille kloge :blink:

 

jeg mener stadig ikke der er forskel på om en dyrlæge gør det eller den menige hundeejer begge råd kan være lige gode eller dårlige

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

 

Jeg tænker mere om det er en selvværdsting? Eller om de er overbeviste om, at de kan ALT fordi de kan fjerne en livmoder? :hmm:

 

Jeg tror det handler om udvikling, oplysning..... og tabuer:oops:

 

I rigtig mange år, var dyrlægen jo den eneste der kunne spørges om råd angående de problemer man havde med sin hund, så kom adfærdsbehandlerne til, men det kan for nogen være grænseoverskridende og direkte tabu belagt, at erkende at man faktisk ikke har mestret opgaven godt nok som hunde ejer :-D

 

Og ja jeg tror du har ret i at det også handler om de forskellige autoriteters selvværd, det kan for nogen være en stor kamel at sluge, at sige : det der ved jeg ikke noget om, men spørg den og den:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
så du mener ikke at en dyrlæge har større autoritet end mig, og dermed bliver taget mere alvorligt når han udtaler sig om dyr?

 

det kommer vel an på hvem man spørger

 

spørger du mig selv så nej egentlig ikke så tager jeg han ikke mere seriøst pga han er dyrlæge tværtimod

Link til indlæg
Del på andre sites

der er ingen forskel i om dyrlægen ytrer sig om nogen han tror han ved noget om når folk spørger om råd herinde går de også ud fra at folk ved hvad de snakker om men i realiteteen er det bare deres egen personlige holdning ligesom dyrlægen udtaler sin personlige holdning så er det vel op til hundeejeren og bruge det de mener de kan bruge og smide resten ud

Hvis du virkelig gerne vil fortsætte off topic, så er folks råd i de "svære" vurderings sager netop at kontakte en professional.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er jo ikke gætværk :confused: Der ER da nogen, der har studeret ulve - det er jo ikke bare fri fantasi. Og eftersom lighedspunkterne er der, må det jo betyde, at de er beslægtede og ikke er avlet så langt væk fra ulven, som du påstår. Jeg forstår ikke hvad du mener her. Sproget og adfærden ændrer sig jo ikke, selvom der er mere kamp om resourcerne.

 

 

nej men man har meget travlt med at fortælle at ulve ikke har magtkampe det har de skam de har også kampe om hvem som skal være alfa derfor

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgeligt er der forskel - stor stor forskel!

 

Folk - rettelse, nogle mennesker - smider fornuften ud når de står overfor en autoritet.

 

Klassikeren er historien om kursisten der møder op til første træningsgang med mariekiks i lommen, fordi instruktøren til teoriaftenen har sagt at man skal give hunden kiks!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg prøver og holde mig til emnet som handler om at man udtaler sig om nogen man ikke ved så meget om men i bund og grund gør alle egentlig ikke det jeg ser ikke mange som er uddannet hundepsykolog eller lign men de fleste har da en nholdning om nogen som de ikke ved ret meget om men gætter sig til udfra bøger

 

Nu er de fleste af os genske almindelige mennesker med holdninger. Enkelte er uddannet i hunde adfærd og træning og andre har "bare" trænet hunde i mange år og haft succes med det. vi her alle vore meninger og mener hver isæe at det vi gør er det rigtige. Derfor skriver mange at " Du skal gøre dit og du skal gøre dat"

Så vi kommer hver især med vore guldkorn og da det er en åben debat så står det i bund og gund til den enkelte at sortere.

 

Jeg udtaler mig sjældent om adfærd, men kun om hvad jeg gør og om det virker for mig i den givne sitiation. Dette er der så desvæære nogen gange nogen der finder nedladende. Men det er så deres problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men det gør flertallet af de danske hundeejere, de ved jo ikke bedre, hvordan skulle de kunne det?

 

 

så ligger problemet jo ligeså meget ude hos dem som hopper på alt hvad de hører :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

så ligger problemet jo ligeså meget ude hos dem som hopper på alt hvad de hører :stupid:

 

Men det er jo ganske normalt at folk tror på autoriteter, og mange gange blindt, og det syntes jeg at man som en autoritet skal være klar over, og derefter enten undlade at give råd om nogen man reelt ikke ved noget om, eller sørge for at understrege at man reelt ikke ved noget om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Nu er de fleste af os genske almindelige mennesker med holdninger. Enkelte er uddannet i hunde adfærd og træning og andre har "bare" trænet hunde i mange år og haft succes med det. vi her alle vore meninger og mener hver isæe at det vi gør er det rigtige. Derfor skriver mange at " Du skal gøre dit og du skal gøre dat"

Så vi kommer hver især med vore guldkorn og da det er en åben debat så står det i bund og gund til den enkelte at sortere.

 

Jeg udtaler mig sjældent om adfærd, men kun om hvad jeg gør og om det virker for mig i den givne sitiation. Dette er der så desvæære nogen gange nogen der finder nedladende. Men det er så deres problem.

 

præcis det jeg ville frem til at de fleste af os er almindelige mennesker som ytrer vores holding ligeom dyrlægen om det er mere forbudt at dyrlægen gør fordi han har en kittel på ja åbenbart

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b]

 

 

nej men man har meget travlt med at fortælle at ulve ikke har magtkampe det har de skam de har også kampe om hvem som skal være alfa derfor

Hmm ja.. Jeg vil da ikke nægte, at en yngre ulv ville kunne finde på at udfordre en ældre, der var ved at gammel og slidt og måske ikke egnet til at lede flokken mere. Det ved jeg ikke nok om til at kunne udtale mig.

 

Men jeg tør godt påstå, at reele slåskampe ikke finder sted ret ofte. Det vil svække flokken utrolig meget, hvis en kom til skade, fordi de allesammen har en plads at udfylde.

Link til indlæg
Del på andre sites

præcis det jeg ville frem til at de fleste af os er almindelige mennesker som ytrer vores holding ligeom dyrlægen om det er mere forbudt at dyrlægen gør fordi han har en kittel på ja åbenbart

 

Ja, det er forkert, så længe han ikke understreger at emnet ikke hører ind under hans uddannelse, og at han udtaler sig for egen regning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men det er jo ganske normalt at folk tror på autoriteter, og mange gange blindt, og det syntes jeg at man som en autoritet skal være klar over, og derefter enten undlade at give råd om nogen man reelt ikke ved noget om, eller sørge for at understrege at man reelt ikke ved noget om det.

 

måske almindeligt men har dog meget sjældent selv gjort det medmindre jeg har undersøgt om der er belæg for det der bliver udtalt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hmm ja.. Jeg vil da ikke nægte, at en yngre ulv ville kunne finde på at udfordre en ældre, der var ved at gammel og slidt og måske ikke egnet til at lede flokken mere. Det ved jeg ikke nok om til at kunne udtale mig.

 

Men jeg tør godt påstå, at reele slåskampe ikke finder sted ret ofte. Det vil svække flokken utrolig meget, hvis en kom til skade, fordi de allesammen har en plads at udfylde.[/QUOTE]

'

 

ja det er jeg helt klar over men en tilrettevisning behøver jo ikke skade det enkelte individ så ville flokken jo ikke overleve hvis de skadede hinanden hele tiden

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm ja.. Jeg vil da ikke nægte, at en yngre ulv ville kunne finde på at udfordre en ældre, der var ved at gammel og slidt og måske ikke egnet til at lede flokken mere. Det ved jeg ikke nok om til at kunne udtale mig.

 

Men jeg tør godt påstå, at reele slåskampe ikke finder sted ret ofte. Det vil svække flokken utrolig meget, hvis en kom til skade, fordi de allesammen har en plads at udfylde.[/QUOTE]

'

 

ja det er jeg helt klar over men en tilrettevisning behøver jo ikke skade det enkelte individ så ville flokken jo ikke overleve hvis de skadede hinanden hele tiden

Nej. Præcis. Hvad mener du så? At der er nogen, der påstår at tilrettevisninger ikke finder sted i en flok?

 

Er vist lidt tungnem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

præcis det jeg ville frem til at de fleste af os er almindelige mennesker som ytrer vores holding ligeom dyrlægen om det er mere forbudt at dyrlægen gør fordi han har en kittel på ja åbenbart

 

Da dyrlægen stadig er den ,som Mulline også skriver, som folk først går til med deres hunde, så er det af største vigtighed at hen ikke udtaler sig om emner har ikke ved nok om.

 

Et eks Nogen jeg kender, et ægteper midt i 60 erne. De har deres 4-5 eller 6 hund . Det er en Labrador og den er tydeligt stærkt overvægtig. Den er snot forvirret og stærkt understimuleret.

Deres dyrlæge siger Jfr ægteparret at den ser fin ud , ja den er lige som den skal være, selv om maven er bredere ene hofterne og hovedet ser ud til at være krympet i vask.

Deres dyrlæge giver dem ad denne vej "lov " til at have en stærkt overvægtig hund. For havde han haft "nosser" til at fortælle dem sandheden så ville de have gjort noget ved det. Måske :stupid:

 

Så dyrlægers udsagn er vigtige. For rigtigt mange tror blindt på de råd de får, fra en "læge"

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...