Hop til indhold

bette manden drypper.

Gæst camillak
 Share

Recommended Posts

Gæst camillak

hey alle. eftersom jeg har på fornemmelsen af en del herinde har stort erfaring med hvalpe vil jeg lige bede om lidt hjælp.

Vi har en lab hvalp på 4 mån, og han drypper. Han er renlig, men drypper stadig med urin en gang imellem, det er specielt når han er træt (og den obligatoriske dryppen når han er glad).

han er blevet tjekket for blærebetændelse hos dyrlægen, og der var intet at se.

hans ene sten er ikke faldet ned endnu, kan det have noget at gøre med drypperiet?

håber han vokser fra det, men vil høre om andre har oplevet samme problem, og gerne hvad i gjorde ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 4 weeks later...

En lille opdatering...

Bettemandens drypperi har ikke aftaget sig, så vi tog en tur til dyrlægen. Vi allierede os med en urinprøve og så ellers afsted.

De beholdte ham i hele 3 timer... lang tid. Han blev ultralydskannet og fik testet urinen... Det eneste man fandt var lidt krystaller i urinen. Så nu står den på specialkost og ventetid igen...

Det er squ lidt frusterende, men rart at vide at han ikke fejler noget. Så han burde vokse fra det...

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille opdatering...

Bettemandens drypperi har ikke aftaget sig, så vi tog en tur til dyrlægen. Vi allierede os med en urinprøve og så ellers afsted.

De beholdte ham i hele 3 timer... lang tid. Han blev ultralydskannet og fik testet urinen... Det eneste man fandt var lidt krystaller i urinen. Så nu står den på specialkost og ventetid igen...

Det er squ lidt frusterende, men rart at vide at han ikke fejler noget. Så han burde vokse fra det...

Hvad er krystaller i urinen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Krystaller i urinen er udfældninger af diverse salt og mineraler fra vand og især foder.De burde ikke være der, kun hvis hunden har drukket så lidt at saltindholdet i urinen er meget stort eller urinen har forkert surhedsværdi.

Disse er hårde som storkornet groft køkkensalt, ofte med skarpe kanter og kan rive i urinrøret, så der kommer blødning, skader og smerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Krystaller i urinen er udfældninger af diverse salt og mineraler fra vand og især foder.De burde ikke være der, kun hvis hunden har drukket så lidt at saltindholdet i urinen er meget stort eller urinen har forkert surhedsværdi.

Disse er hårde som storkornet groft køkkensalt, ofte med skarpe kanter og kan rive i urinrøret, så der kommer blødning, skader og smerte.

Ok tak. Hjælper special foderet på det?

Lyder da ikke så rart. Dyrlægen sagde ikke at det kunne have noget med det at gøre? Lidt som blærebetændelse, man tisser mange små portioner?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra, at krystaller i urinen er det samme som ved hunde som ved katte. Min kat var en kronisk superdanner, da jeg fik ham. Grundene kan være mange, men særligt stress kan være en årsag til den øgede produktion.

Der fås specialkost, som modvirker og behandler det. Det er ret effektivt. Så hvis det er det, der er problemet, så skal det nok gå over :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra, at krystaller i urinen er det samme som ved hunde som ved katte. Min kat var en kronisk superdanner, da jeg fik ham. Grundene kan være mange, men særligt stress kan være en årsag til den øgede produktion.

Der fås specialkost, som modvirker og behandler det. Det er ret effektivt. Så hvis det er det, der er problemet, så skal det nok gå over :)

Så lærte jeg det :-D Ved du hvad det er i foderet der gør forskellen? ..bare lige for at presse citronen her til det yderste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lærte jeg det :-D Ved du hvad det er i foderet der gør forskellen? ..bare lige for at presse citronen her til det yderste :mrgreen:

Tak til Ulla for at svare på det med krystallerne:)

det med foder kan jeg selv svare på :) der er øget mængde natrium i foderet hvilket er med til at øge tørste, og dermed også tissetrangen hvormed blæren bliver skyllet godt igennem.

Dyrlægen lavede en urinundersøgelse hvor man ikke fandt en blærebetændelse. Derfor special kost...

Vi kan se en lille forbedring - der er dage/perioder hvor der så godt som intet dryp er (dog kan han stadig dryppe som tidligere), men drypper stadig når han sover...

Vi regner/håber også han vokser fra det - den ventil må bare godt snart virke... Bjørns mutti er nemlig snart meget træt af at vaske hundesenge så ofte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nyre og blæresten opstår jo primært af det samme, nemlig for mange salte i kroppen, der så udfælder i urin eller fra nyre. Det er en uheldig ren kemisk reaktion.

Masser at katteejere kender dette problem, og ja- kostens indhold af diverse ting betyder en del.

Dyrlæge Knud Steensborg, Århus, æd i flere måneder Nyrekost til hunde og kun det med mælk på.Fordi der på hospitalet var ventetid ved nyrestensknuseren. Han havde ingen nyresten da han endelig blev indkaldt . De var opløst selv.

Med en hund eller kat med den diagnose ville jeg straks skifte foder til et anbefalet med lille indhold af diverse salte.Det er ikke kun natrium, men kalcium , magnesium og andre kan også fælde ud.Så det er en Dr Dyr opgave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nyre og blæresten opstår jo primært af det samme, nemlig for mange salte i kroppen, der så udfælder i urin eller fra nyre. Det er en uheldig ren kemisk reaktion.

Masser at katteejere kender dette problem, og ja- kostens indhold af diverse ting betyder en del.

Dyrlæge Knud Steensborg, Århus, æd i flere måneder Nyrekost til hunde og kun det med mælk på.Fordi der på hospitalet var ventetid ved nyrestensknuseren. Han havde ingen nyresten da han endelig blev indkaldt . De var opløst selv.

Med en hund eller kat med den diagnose ville jeg straks skifte foder til et anbefalet med lille indhold af diverse salte.Det er ikke kun natrium, men kalcium , magnesium og andre kan også fælde ud.Så det er en Dr Dyr opgave.

Hov så er det vist ikke øget natrium der er i kosten - men specialkost fra dr. dyr er han på :)

Link til indlæg
Del på andre sites