Hop til indhold

En eller flere hunde. Fordele - ulemper?.


Jane
 Share

Recommended Posts

Jeg siger helt klar 2 hunde. Vi har aldrig fortrudt at vi for knap 3 år siden fik Oskar. Den glæde vores gamle hund Andersen og Oskar havde af hinanden var vidunderlig at se.

Andersen var en god opdrager af Oskar, havde en engels tålmodighed, når den lille hvalp kravlede rundt på ham. Selvfølgelig skete det at Oskar blev irettesat.

Efterhånden som Oskar voksede op, voksede der et varmt venskab mellem de to.

De legede sammen, de sov sammen, var med på ture sammen i skoven. Det var kun når jeg trænede med dem, at de var hver for sig. Det var tydelig at se, at Oskar så op til Andersen, som en lillebror ser op til sin storebror.

Aldrig var der på noget tidspunkt optræk til ballade mellem dem.

 

Desvære blev Andersen syg og døde i den 5. november sidste år.

 

Vi skal helt klar have hund nr. 2 igen.

 

De eneste ulemper jeg lige kan komme på er 8 beskidte poter istedet for 4, dyrere med foder og dyrelæge.

 

Nu kunne det være sjovt at høre hvilke erfaringer i andre har og hvorfor i kun har 1 eller flere hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter nogle år uden hund, var det tid igen.

 

Jeg startede med Flaffy og et par måneder efter kom Zozo. Efter at prøve at have 2 eller flere hunde, skal jeg ikke mere kun have en hund. :wink:

 

De har såå meget glæde af hinanden, leger og taler sammen, på deres måde. Det er dejligt at se.

 

Luna kom her for ca. 3 måneder siden, så nu er de 3 :lol:

 

Jeg synes der er mange glæder ved flere hunde, men der er meget rengøring. Mine er jo med i stalden hos hestene, og nogle gange synes jeg her er mere halm herinde i stuen, end ude i stalden :roll:

 

Men sådan er det vel med 3 uldtotter.

 

hilsen susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid haft 1 hund, og mente egentlig heller ikke jeg havde plads til en mere i lejligheden..

 

Men det var indtil jeg blev ved med at løbe ind i den samme lille hvalp på alle hunde sider, til sidst fandt jeg ud af at Vivi herinde faktisk have mødt denne lille skønhed..

Og til sidst var der ikke andet for end at besøge ham, og tage ham med hjem..

 

På trods af en hel uges adskillelse af mig og min kæreste med hver sin hund i hver sit rum, endte det tilsidst med at Bitten accepterede selskabet.

Og siden den dag har hun elsket at have en makker og partner in crime - og nu, efter at have set dem med forældrenes hund, kan jeg sagtens se fordelen i 3 :D

 

Elsker at studere hundesproget og se hvordan de bare kan få timer til at gå uden min deltagelse..

Aldrig mere 1 ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 3 hunde, fordi jeg elsker det 8)

 

Der er mange som spørger om det ikke er alt for meget arbejde med 3 hunde. Nogle gange så er det en rigtig stor mundfuld, men mest fordi den yngste jo stadig er hvalp og kræver noget mere tid/træning til alt.

 

Jeg synes forskellen fra 2 til 3 hunde har været meget større end jeg regnede med. Man mangler pludselig en ekstra hånd til rigtig mange ting, fx. er lufteture i snor temmelig besværligt og træning er heller ikke helt nemt i samlet flok :lol: Men samtidigt så er det også en sjov udfordring og det giver en større glæde når man ser dem lege sammen. Det betyder ikke det store for mig, at vi lige en dag ikke møder andre hunde i skoven/parken, for tøserne kan sagtens køre hinanden trætte med leg.

 

Men generelt er der meget at tænke på, især når man skal anskaffe flere hunde. Det er vigtigt de harmonere godt sammen. Det er så sørgeligt at se en gammel hund blive drevet til vanvid af en hvalp, eller bare en overaktiv hund sammen med en der helst vil være i fred.

 

Økonomien er et kapitel for sig, forsikringer, dyrlægeregninger, loppe/ormekure, godbidder, tørfoder, udstyr og legetøj er pludselig noget større udgifter som man skal kunne klare :)

 

Fordelen ved 3 hunde fremfor fx. 2 er at hundene aldrig er alene, selv om jeg fx. skal til træning/dyrlægen med en af dem. Man får en bedre indsigt i flokadfærd og der er som regel altid én som gider at lege selv om den sidste ligger og sover :D

 

Jeg vil aldrig nøjes med en enkelt hund igen, hvis jeg selv skal bestemme det :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver faktisk at overtale min kæreste til at faa en hund mere. Jeg har allerede en american bulldog, som godt kan virke lidt kedelig derhjemme. Han vil gerne lege og saadan, men syntes det kunne vaere sjovt der var en anden han kunne lege med. Det ville blive nødt til at blive en tæve, siden han ikke er saa god med hanner.

 

Havde faktisk taenkt paa en sort labrado, siden det nok er det nemmeste at saelge til kæresten =P

 

Dog bor vi en en 2 vaerelses lige nu, og der er plads nok til laban. Han maa baade vaere i sengen og sofaen. Han gider som regel ikke sove med os fordi vi rumsterer for meget, saa laegger han sig i sin kurv.

 

Men kæresten siger at en 2 vaerelses ville blive for lille til 2 hunde. Men jeg er i tvivl selv. Nogen der kan give noget råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver faktisk at overtale min kæreste til at faa en hund mere. Jeg har allerede en american bulldog, som godt kan virke lidt kedelig derhjemme. Han vil gerne lege og saadan, men syntes det kunne vaere sjovt der var en anden han kunne lege med. Det ville blive nødt til at blive en tæve, siden han ikke er saa god med hanner.

 

Havde faktisk taenkt paa en sort labrado, siden det nok er det nemmeste at saelge til kæresten =P

 

Dog bor vi en en 2 vaerelses lige nu, og der er plads nok til laban. Han maa baade vaere i sengen og sofaen. Han gider som regel ikke sove med os fordi vi rumsterer for meget, saa laegger han sig i sin kurv.

 

Men kæresten siger at en 2 vaerelses ville blive for lille til 2 hunde. Men jeg er i tvivl selv. Nogen der kan give noget råd?

Jeg har haft to store hunde på 10 kvadratmeter :lol: Det handler ikke så meget om pladsen, som om den tid du kan/vil bruge på at aktivere dine hunde. En velstimuleret/-aktiveret hund ligger jo som regel og slapper af, fremfor at vælte hele hytten :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som barn havde vi een hund ... min mands familie har også altid kun haft en hund ... men lige så snart jeg fik Tulle vidste jeg bare, at jeg skulle have en til ... jeg tror det handler om, at jeg kan se, at det hundene kan give hinanden er noget helt andet end det, vi som mennesker kan give det - ikke bedre - bare anderledes ... og jeg har rigeligt hus- og hjerterum til endnu en lille vaps ... og jeg ved bare, at jeg også altid resten af mit liv skal have flere hunde :) Og det endda før jeg har prøvet det ... Spørg mig igen om en måned eller to, når jeg er rigtig hvalpe-søvnig af spolleret nattesøvn og sårn ... så kan det godt være jeg siger noget andet ... men det tror jeg nu næppe :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nikitaskydiver

Jeg er helt enig! Flere hunde er lykken. Er der nogle af jer som har erfaringer med at det er bedst at det er samme køn eller forskelligt? Vi overvejer at købe to hvalpe og regner med at begge skal neutralliseres men vi er i tvivl om, om kønnet har nogen betydning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig! Flere hunde er lykken. Er der nogle af jer som har erfaringer med at det er bedst at det er samme køn eller forskelligt? Vi overvejer at købe to hvalpe og regner med at begge skal neutralliseres men vi er i tvivl om, om kønnet har nogen betydning...

Det afhænger meget af hundens personlighed og race. Men generelt er det bedst med en tæve og hanhund (evt. neutraliseret så man slipper for en masse bøvl og evt. uønskede hvalpe). Jeg har prøvet alle kombier, lige pt. har jeg som sagt 3 tæver og det går fint nok, men de har da deres stridigheder :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gerne have mindst én hund mere, men hvis man er afhængig af at have hunden med sig, så kan det være problematisk.

 

Det går fint at have én hund med på arbejde, men det ville nok blive i overkanten med flere. Man kan heller ikke have mere end én hund med i tog, bus og fly.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg er helt enig! Flere hunde er lykken. Er der nogle af jer som har erfaringer med at det er bedst at det er samme køn eller forskelligt? Vi overvejer at købe to hvalpe og regner med at begge skal neutralliseres men vi er i tvivl om, om kønnet har nogen betydning...

 

Jeg vil fraråde 2 hvalpe på en gang, det er bedre at få mindst ca 1½ års aldersforskel på dem :)

 

Kan anbefale dig at læse Irene Jarnveds bog fra hvalp til hund, den handler bla om det at have flere hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig! Flere hunde er lykken. Er der nogle af jer som har erfaringer med at det er bedst at det er samme køn eller forskelligt? Vi overvejer at købe to hvalpe og regner med at begge skal neutralliseres men vi er i tvivl om, om kønnet har nogen betydning...

 

Jeg vil fraråde 2 hvalpe på en gang, det er bedre at få mindst ca 1½ års aldersforskel på dem :)

 

Kan anbefale dig at læse Irene Jarnveds bog fra hvalp til hund, den handler bla om det at have flere hunde :)

 

Giver dig ret, vil råde til min. 2 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg er helt enig! Flere hunde er lykken. Er der nogle af jer som har erfaringer med at det er bedst at det er samme køn eller forskelligt? Vi overvejer at købe to hvalpe og regner med at begge skal neutralliseres men vi er i tvivl om, om kønnet har nogen betydning...

 

Jeg vil fraråde 2 hvalpe på en gang, det er bedre at få mindst ca 1½ års aldersforskel på dem :)

 

Kan anbefale dig at læse Irene Jarnveds bog fra hvalp til hund, den handler bla om det at have flere hunde :)

 

Giver dig ret, vil råde til min. 2 år.

 

Velkommen :D

 

Ja, jeg mener også at to år er bedre end 1½ år :)

 

Jeg har haft hunde i mange år, fik min første egen hund i 1981, og jeg synes det bedste er at have flere hunde, idag har jeg Susi på 8 år og Mika på 4 år, de er mor og datter :D

 

Hvis jeg skal noget så er det at få en mere, så der er 3 :D

 

De har meget glæde af hinanden og jeg mener det er meget vigtigt for hunde at have nære relationer til andre hunde, og det er klart den bedste måde at give hunden dette på, at have flere hunde :D

 

Jeg bor på landet og i vores første år her synes jeg at det var svært at dække Susis sociale behov, jo hun havde sin cairn veninde og der var andre vi kunne være heldige at møde :)

Det er ikke et problem mere, pigerne har hinanden og som Luxdog skriver behøver vi ikke længere nødvendigvis at mødes med andre, selvom det altid er sjovt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Comepaio
Jeg prøver faktisk at overtale min kæreste til at faa en hund mere. Jeg har allerede en american bulldog, som godt kan virke lidt kedelig derhjemme. Han vil gerne lege og saadan, men syntes det kunne vaere sjovt der var en anden han kunne lege med. Det ville blive nødt til at blive en tæve, siden han ikke er saa god med hanner.

 

Havde faktisk taenkt paa en sort labrado, siden det nok er det nemmeste at saelge til kæresten =P

 

Dog bor vi en en 2 vaerelses lige nu, og der er plads nok til laban. Han maa baade vaere i sengen og sofaen. Han gider som regel ikke sove med os fordi vi rumsterer for meget, saa laegger han sig i sin kurv.

 

Men kæresten siger at en 2 vaerelses ville blive for lille til 2 hunde. Men jeg er i tvivl selv. Nogen der kan give noget råd?

 

Jeg har selv har 2 hunde, og haft det nærmest altid! En dobermann og en dalmatiner. Men vi boede også på 280 kvm, så det var intet problem. Nu er jeg så flyttet i lejlighed, og tog kun min dalmatiner med, for en lejlighed er simpeltmen for lille til 2 krudt ugler. Det er altså synd hvis de ikke kan tumle ordeligt, og komme ud og ræse af, med hinanden! Tror du bliver ked af at få en hund nr. 2 i en leglighed!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det behøver ikke at være et problem at få 2 hvalpe på 1 gang.

Hogan og Hero - kuldbrødre på 2½ år, har så meget glæde af hinanden. De leger rigtig godt sammen, og er alligevel ikke afhængige af hinanden.

 

Og du havde hjælp fra 2 voksne velopdragne hunde og har masser af erfaring :D

 

 

Selvfølgelig kan det gå, men det gør det meget ofte ikke, at der er undtagelser gør ikke at det er anbefalingsværdigt :)

 

Jeg vil meget anbefale at læse den anbefalede bog og gerne også forfatterne i min signatur :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...