Hop til indhold

Mad agression?? Gode råd?


Lisbeth Storm
 Share

Recommended Posts

Har en lille fransk bulldog på 6½ måned, der indenfor det sidste par måneder er begyndt at blive sur, når han bliver fodret.

Hver gang madskålen kommer frem og vi skal give ham maden ser han sig sur på vores ben/fødder, når vi går ud med maden til ham. Som om han lukker helt af for andet...

Prøver nu enten at give ham maden i skålen siddende med skålen i skødet og så han spiser hos mig - hvilket han accepterer ok.. eller kaste hans mad ud på gulvet og så søger han selv efter dette. Dette går faktisk ok, bortset fra han godt kan gå og mugge lidt hvis man går forbi ham.. er der nogle der har erfaringer med dette, måske kan give mig andre råd...??? På alle andre områder, er han den skønneste lille (men selvstændige) franske bulldog knægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det ikke bare være at han synes det går for langsomt? Du skriver at han ser sig sur på fødderne når i kommer med madskålen, bider han efter jeres hænder når i så sætter det ned?

Hvordan er scenen ellers når han bliver fodret? Farer han rundt og glæder sig og kaster sig ned i skålen med det samme den rammer jorden, eller hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det at han slal søge efter maden virker godt, så ville jeg fortsætte med det, istedetfor skålen. Under alle omstændigheder er det en "sundere" måde at få sin mad på, i mine øjne...

 

Og så smide noget ekstra lækkert ned hver gang man gik forbi, så han lærte at mennesker der går forbi mig når jeg spiser er en super fed ide, for de "taber" lækkerier til mig....

 

Hvis man hellere vil fodre i skål, så er princippet det samme - lær ham, at mennesker i nærheden af hans mad er en god ting - det kan give bonus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egenlig synes jeg hunde skal have lov at spise i fred. De fleste æder så hurtigt at man ikke behøver at passerer forbi dem. Ellers find et roligere sted eller nok bedst det med at lade ham selv finde det på gulvet.Og når han er næsten færdig så sid lidt på afstand og kald ham til dig med en godbid eller fire.

Synes det lyder noget tidligt med evt aggresion , måske er han bare usikker og vil have ro omkring sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen.

 

Mange tak for jeres råd. Jeg vil prøve at give ham fuldstændig ro både før, under og efter fodringen, så det forhåbentlig bliver lidt mindre stresset for os alle.

De sidste par dage, når jeg har fodret ham i skål - han får nemlig en pille hver dag som jeg blander i lidt mad - og han har bidt ud efter foden, har jeg resolut vendt om og gået igen. Dette har hjulpet efter et par gange, hvor han lignende en, der stod og tænkte "nå, får jeg ikke noget ud af det...?" og efterfølgende kunne jeg sagtens gå ind og fodre ham.

Men måske skulle jeg give ham den pille i en klat leverpostej og så helt undgå foderskålen, så han selv finder al hans mad i ro og mag på gulvet, i et tæppe eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen.

 

Mange tak for jeres råd. Jeg vil prøve at give ham fuldstændig ro både før, under og efter fodringen, så det forhåbentlig bliver lidt mindre stresset for os alle.

De sidste par dage, når jeg har fodret ham i skål - han får nemlig en pille hver dag som jeg blander i lidt mad - og han har bidt ud efter foden, har jeg resolut vendt om og gået igen. Dette har hjulpet efter et par gange, hvor han lignende en, der stod og tænkte "nå, får jeg ikke noget ud af det...?" og efterfølgende kunne jeg sagtens gå ind og fodre ham.

Men måske skulle jeg give ham den pille i en klat leverpostej og så helt undgå foderskålen, så han selv finder al hans mad i ro og mag på gulvet, i et tæppe eller lignende.

 

Det lyder da godt :-D Altså at det har virket positivt og hurtigt bare at vende om.

Skrev det med fødderne fordi her går bassen næsten i selvsving omkring madtid og han har også gået på vores fødder et par gange, men det er fordi han mener det går for langsomt. Efter et par nej har han så fundet ud af at man kan kaste sig over gulvtæppet i stedet :mrgreen:

Osse en god ide med leverpostejen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnneBauerJohansen

Vi har fået følgende råd:

 

1. Hvis hunden vogter skal han ingen opmærksomhed have. Hverken skæld ud eller noget. Gå væk fra ham. Gå gerne en bue uden om ham når man går forbi og kig gerne den anden vej. Det er venlige signaler i hundeverden og et dæmpende signal.

 

2. Når han ligger med noget godt så smid noget ned til ham som er endnu mere lækkert når man går forbi.

 

3. Skal man have noget fra hunden så kast først noget tæt på og så længere og længere væk. Byt med noget og ros ham. :-)

 

Mange hilsner Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fået følgende råd:

 

1. Hvis hunden vogter skal han ingen opmærksomhed have. Hverken skæld ud eller noget. Gå væk fra ham. Gå gerne en bue uden om ham når man går forbi og kig gerne den anden vej. Det er venlige signaler i hundeverden og et dæmpende signal.

 

 

Er helt enig med den her :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg vil lige tilføje at når jeg har overtaget voksne hunde med madaggression, har de fået ro , også fra de andre hunde til deres foder.

Nå der længe har været ro på , så har jeg sagt hundens navn, så den ved at jeg lidt tæt på, droppet et stykke kød i den næsten tomme skål og så vil den med tiden finde ud af , at jeg ikke stjæler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...