Hop til indhold

Er hun meget for tyk ...?


Gæst Mette1107
 Share

Recommended Posts

Gæst Mette1107

Coco er 9 mdr og æælssker mad som alle Labradors :lun:! Og vi gør selvfølgelig hvad vi gør for at hun ikke får for meget....

 

MEN hun er ca 53-54 cm over skulderen og da vi vejede hende i dag vejede hun 31 kg :oops:! Er godt klar over at det er for meget (hun er for rund uden tvivl) men med den højde, alder og det at hun er en tæve hvad er så "normalt"?

 

Hun får Olivers Large Breed og derudover får hun oksehuds tyggeben, en gulerod nogen gange og lidt tørret fisk eller lidt hundeguffer en gang imellem, men ikke særlig meget synes jeg. På Olivers står der at når hun vejer det hun gør skal hun have 575 gr om dagen, men hun får kun ca 450 gr. Så hvorfor er hun så for tyk :oops:?

 

Hun er ude at gå (hvor hun 80 % af tiden løber frit) i 1,5 til 2 timer om dagen sammenlagt.

 

Hvad gør vi forkert?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeps!

 

Gå efter ribben og en tydelig talje!

 

Som ung hund må den hellere veje en smuuule for lidt, en lidt for meget - efter min mening ;-)

 

EDIT:

 

Jeg gør selv det med Misja at jeg tager og måler hele den fodermængde ud hun max. må få på en dag, fordeler det over to måltider (hun får både morgen og aften) + 1. dl. der bliver taget fra til godbider over dagen.

Hun er selv blevet utrolig mad-glad på hendes voksen dage så hun er ligeglad med, at det er hendes foder hun får som guffer og for at jeg ikke "kommer til" at give hende mere end hendes vægt kan holde til, gør jeg det på denne måde.

 

Der ud over får hun KUN lidt tørfisk i løbet af dagen, kunne hun tåle andet end det (hun er multiallergiker), fik hun oksehud, griseøre el. andet men kun i en nøje beregnet mængde pr. dag - igen for at holde styr på vægten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107

Tak for jeres svar :-)!

 

Må med skam melde (har lige mærket efter) at jeg ikke kan mærke Coco´s ribben, dvs kun hvis jeg trykker til :oops: men der ligger et godt lag spæk udenpå...

 

Ved godt det er en dårlig undskyldning, men tror at det er fordi jeg går hjemme med hende hele dagen og så er det alt for let lige at give hende en guffe når hun sidder der med sine store brune smukke øjne :oops:! Fejlen er selvfølgelig 100 % min (det er kun mig der giver hende andet end foder herhjemme) Vil hende jo bare det bedste, men det ved jeg jo godt at det ikke er hvis hun bliver for tyk.

 

Senest efter jul vil jeg sætte hende på ren foder og ikke andet. Men hvor meget skal jeg så give hende? Ved godt at det på Olivers.dk er max dosis. Men der står 575 gr. Puppy Large Breed til en hund på 30 kg. Så meget skal jeg selvfølgelig ikke give hende men vil heller ikke sulte hende :confused:.... Hvor meget ville I lægge ud med? Hun får maden fordelt over 2-3 gange om dagen og kun sin aftensmad i skålen. Ellers sluger hun det på under 1 minut :shock:!

 

Gav hende et massivt oksehuds kødben for et par dage siden på ca. 20 cm, men det åd hun på 5 timer! Så er det jo svært at give hende noget at "hygge" sig med.... Politistave mm spiser hun på ingen tid. Hvad kan jeg give hende for hendes tyggebehov så :vedikke:?

 

Kh Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad siger den for 25 kg? Så kunne du jo tage midt imellem og så evt trappe ned igen om nogle uger.. så det er gradvist

 

Og så gør som Karina. Tag en dl eller bare en kop eller sårn fra til godbidder i løbet af dagen.

 

Gulerødder kan hun godt tygge på, hvis hun vil (Luna splitter dem bare ad, så kan jeg samle dem op:stupid:)

 

Du kan også give hende noget af hendes mad opblødt i vand og stoppet i en kong eller et hult marvben, fryse det ned og tage det op, som en ekstra guffer. Stadig er det en del af hendes dagdosis hun får:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Hvad siger den for 25 kg? Så kunne du jo tage midt imellem og så evt trappe ned igen om nogle uger.. så det er gradvist

 

Og så gør som Karina. Tag en dl eller bare en kop eller sårn fra til godbidder i løbet af dagen.

 

Gulerødder kan hun godt tygge på, hvis hun vil (Luna splitter dem bare ad, så kan jeg samle dem op:stupid:)

 

Du kan også give hende noget af hendes mad opblødt i vand og stoppet i en kong eller et hult marvben, fryse det ned og tage det op, som en ekstra guffer. Stadig er det en del af hendes dagdosis hun får:-D

 

 

Det var en god idé med tyggetingene :-). Hun får tit gulerødder men spiser igen rub og stub :lun:... Men det kan vel ikke fede så meget.

 

Hvor køber man sådan et marvben?

 

På Olivers.dk står der 450 gr. til 20 kg og 575 til 30 kg (står ikke til 25 kg) Så mon ikke jeg skulle give hende ca. 500 gr alt incl pr. døgn?

 

Foderet indeholder 15 % fedt. Er der for meget nærring i hvalpefoder? Men er det ikke for tidligt at skifte over til voksenfoder når hun kun er 9,5 mdr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var en god idé med tyggetingene :-). Hun får tit gulerødder men spiser igen rub og stub :lun:... Men det kan vel ikke fede så meget.

 

Hvor køber man sådan et marvben?

 

På Olivers.dk står der 450 gr. til 20 kg og 575 til 30 kg (står ikke til 25 kg) Så mon ikke jeg skulle give hende ca. 500 gr alt incl pr. døgn?

 

Foderet indeholder 15 % fedt. Er der for meget nærring i hvalpefoder? Men er det ikke for tidligt at skifte over til voksenfoder når hun kun er 9,5 mdr?

 

Jo prøv at starte ud med 500 gram. Hmm jeg skiftede Luna over på voksenfoder, da hun var 7-8 måneder gammel og vi går på trapper hver dag. Så det kunne godt være du skulle skifte over.

 

Men jeg kan se, at der i Olivers adultfoder er 16% fedt, så det er jo ikke mindre end det hun får nu (jeg kunne ikke helt tolke om det er Olivers hun får nu?) Prøv at starte med at sætte mængden ned. Og nej et par gulerødder i løbet af dagen burde ikke have den vilde indflydelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lab er nu 8 mdr, og jeg har egentlig aldrig målt hvad han får at spise, jeg synes det er nemmere at kigge på ham, og så justere op/ned alt efter hvordan han ser ud, men han har altid været pænt slank. Han får også Olivers.

 

Jeg tror du skal passe på med at ligge alt for meget vægt på hvor mange gram hun skal have dagligt, og istedet kigge på hende, det er ihvertfald nemmere for mig :blink: Held og lykke med projektet, hun ser nu skøn ud, ekstra flæsk eller ej

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Jo prøv at starte ud med 500 gram. Hmm jeg skiftede Luna over på voksenfoder, da hun var 7-8 måneder gammel og vi går på trapper hver dag. Så det kunne godt være du skulle skifte over.

 

Men jeg kan se, at der i Olivers adultfoder er 16% fedt, så det er jo ikke mindre end det hun får nu (jeg kunne ikke helt tolke om det er Olivers hun får nu?) Prøv at starte med at sætte mængden ned. Og nej et par gulerødder i løbet af dagen burde ikke have den vilde indflydelse

 

Det er Olivers hun får nu jo - Puppy Large breed og hvis jeg skulle skifte til voksenfoder ville jeg nok vælge Selected Fish (15% fedt) eller Weight loss (12% fedt) Vi har en spand fuld hvalpefoder endnu men så tror jeg da at jeg vil købe noget Olivers voksenfoder at blande i.... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Min lab er nu 8 mdr, og jeg har egentlig aldrig målt hvad han får at spise, jeg synes det er nemmere at kigge på ham, og så justere op/ned alt efter hvordan han ser ud, men han har altid været pænt slank. Han får også Olivers.

 

Jeg tror du skal passe på med at ligge alt for meget vægt på hvor mange gram hun skal have dagligt, og istedet kigge på hende, det er ihvertfald nemmere for mig :blink: Held og lykke med projektet, hun ser nu skøn ud, ekstra flæsk eller ej

 

Tak :lun:! Ja hun får også ros for at være en flot hund...Men ingen "proffesionelle" øjne har set på hende længe da hun ikke går til træning pt. Det er (desværre) gamle billeder jeg har i albummet men skal nok snart ligge nogle nye ind af min lille buttede smuksak :genert:

 

Får han Olivers puppy ellers Adult?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
He he er sikker på hun stadig er lækker :lun: - men glæder mig til at se billeder:banan:

 

 

Cooper får stadig puppy large breed, regner med vi skifter når han er ca. 1 år

 

Det er hun :hjerte:! Selv om der er lidt for meget af hende synes jeg jo bare hun er det mest lækre :genert:! Skal nok få taget nogle nye billeder snart...

 

Har lige set Coopers billeder på din anden tråd - han er bare skøn :lun:!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kigger heller ikke på hvad der står på fodersækkene, gjorde jeg det havde jeg en meget overvægtig hund! :shock:

 

Det er bestemt kun vejledene det som står på poserne, hvilket du sikkert også ved ;-)

 

Misja får fx. ca. 300g. foder pr dag + lakseolie (feder jo også) og så lidt tørfisk og hun er hvad man roligt kan kalde en meget aktiv hund (halv lab og halv slædehund).

Hun vejer pt. ca. 26½ kg. tror jeg og ser ok ud, men hun må i mine godt veje 1 kg. mindre - selvom mine dyrelæger og jeg ikke er enige er, de vil ikke have hende længere ned :vedikke:

 

Så juster hendes foder ned - og skriv ned hvad hun skal have i løbet af en dag, for nemheds skyld (jeg bruger del. mål for det er så nemt at måle og tage op i) - og se så hvordan hun ser ud om 2-3 måneder og juster evt. længere ned hvis hun stadig har lidt rundbue-stil :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Jeg kigger heller ikke på hvad der står på fodersækkene, gjorde jeg det havde jeg en meget overvægtig hund! :shock:

 

Det er bestemt kun vejledene det som står på poserne, hvilket du sikkert også ved ;-)

 

Misja får fx. ca. 300g. foder pr dag + lakseolie (feder jo også) og så lidt tørfisk og hun er hvad man roligt kan kalde en meget aktiv hund (halv lab og halv slædehund).

Hun vejer pt. ca. 26½ kg. tror jeg og ser ok ud, men hun må i mine godt veje 1 kg. mindre - selvom mine dyrelæger og jeg ikke er enige er, de vil ikke have hende længere ned :vedikke:

 

Jep ved jeg godt - har bare ikke været striks nok :oops:!

 

300 gr er godt nok ikke meget - men hun er jo flot og velproportioneret... :lun:

 

Hvad giver du hende at tygge i til at stille tygge behovet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep ved jeg godt - har bare ikke været striks nok :oops:!

 

300 gr er godt nok ikke meget - men hun er jo flot og velproportioneret... :lun:

 

Hvad giver du hende at tygge i til at stille tygge behovet?

 

Taak skal du have for ros :vinken:

 

Hun får en gang imellem en kødfuld okseknogle, men hun kan pga hendes allergi ikke tåle det for ofte - og så er hun nok lidt speciel, for hun jager-fanger OG spiser mus og mosegrise 5-6 gange om ugen - og hun jager fra hun bliver sluppet til hun igen kommer i snor og hun kan på ca. 1 time konsumere 3 mus eller 1 mosegris og 2 mus - på den måde får hun trangen til at tygge (+ så meget andet) tilfredsstillet :lol:

 

EDIT: Det "mest grovædene" jeg en gang var ude for var, da hun efter ca. 1 time kastede op og ude kom der 1 stor fed mosegris, 4 fede mus og hendes morgenmad! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Taak skal du have for ros :vinken:

 

Hun får en gang imellem en kødfuld okseknogle, men hun kan pga hendes allergi ikke tåle det for ofte - og så er hun nok lidt speciel, for hun jager-fanger OG spiser mus og mosegrise 5-6 gange om ugen - og hun jager fra hun bliver sluppet til hun igen kommer i snor og hun kan på ca. 1 time konsumere 3 mus eller 1 mosegris og 2 mus - på den måde får hun trangen til at tygge (+ så meget andet) tilfredsstillet :lol:

 

VILDT :shock::shock:! Hvad siger hendes mave til det.....??!!

Link til indlæg
Del på andre sites

VILDT :shock::shock:! Hvad siger hendes mave til det.....??!!

Den har det fint (prøv at læs mit forrige edit :mrgreen:) :-D

 

Hun er 7 år nu og "nedlagde" hendes første muserede da hun var omkring 6 måneder. Det første år havde hun så konstant orm, men som min dyrelæge forudsagde, ville hendes mavesyre efterhånden lære at klare det selv - og det holdt stik!

Jeg har kun set orm 1 gang på næsten 5½ år nu og det var da hun hapsede en hundelort :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Den har det fint (prøv at læs mit forrige edit :mrgreen:) :-D

 

Hun er 7 år nu og "nedlagde" hendes første muserede da hun var omkring 6 måneder. Det første år havde hun så konstant orm, men som min dyrelæge forudsagde, ville hendes mavesyre efterhånden lære at klare det selv - og det holdt stik!

Jeg har kun set orm 1 gang på næsten 5½ år nu og det var da hun hapsede en hundelort :badr:

 

Imponerende :klap: - det kan være at det ligefrem er sundt :mrgreen:! Og så får I da ikke mus indenfor :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

hvis det er labben på dit avatar så synes jeg bestemt den er for tyk

 

har ikke læst alle indlæg

 

synes tendenserne til hunde er vamsede idag er steget markant de seneste 10 år hvad mange mener er ideal vægt ligner i mine øjne ofte en buttet hund med lidt for meget på side benene

Link til indlæg
Del på andre sites

Imponerende :klap: - det kan være at det ligefrem er sundt :mrgreen:! Og så får I da ikke mus indenfor :mrgreen:

Kalorie-mæssigt svare 1 mus = 1 stegt kyllingelår, i følge min dylle - så da hun var yngre vejede hun konstant for meget, indtil jeg lærte at tage højde for hendes jagt-susse :roll:

 

...og nu bor jeg i lejlighed så ingen mus her, men har da overvejet om hun skulle lejes ud til folk med musse problemer i hus og have - hun ville sikkert elske det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske var det en idé at gå på voksenfoder allerede nu?

 

Liva får Olivers, hun vejer p.t. 32 kg og får 300 gr. olivers. Jeg gør det, at jeg vejer hendes dagsration op hver morgen og så får hun af den i løbet af dagen. Der kan ryge en politistav ekstra ned i løbet af dagen, men ellers bruger jeg hendes tørfoder som guffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg synes at det lyder af meget foder... ihvertfald i forhold til hendes højde som du angiver.

 

Freya er 52cm (målt til skulderbladet) og vejer 19kg.

 

Hun får 65g morgen og 65g aften... Derudover så får hun også lidt guffer.. men alt i alt med guf og mad så får hun ca. 150-170g på en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...