BlackGSD Skrevet December 29, 2009 Rapporter Share Skrevet December 29, 2009 Jeg står jo og skal have en jagthund næste gang... Og så på Gemina´s hjemmeside, at de har dummy´er på tilbud. Og de fås i tre farver: Hvid, Rød og Grøn Man kan kun bestille én farve, selvom tilbuddet er på tre styks. Derfor: Hvilken farve ville I anbefale, er det ene bedre end det andet, eller er det fuldstændig ligegyldigt??? (Jeg kunne selvfølgelig også bare købe et sæt á tre i hver farve... kunne såmænd godt finde på det... Men det har trods alt lige været jul...) Det er jo noget helt andet at skulle træne jagttræning i forhold til BHP/IPO - men glæder mig til at komme igang :blink: Og jeg har kig på en kennel, skal blot lige have snakket med dem... :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 29, 2009 Rapporter Share Besvaret December 29, 2009 Jeg aner jo intet om jagt. Men da hunde er rød/grøn-farveblinde, ville jeg umiddelbart tro, at den hvis er bedst, da de nok bedst kan se den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Juelsgaard Besvaret December 29, 2009 Rapporter Share Besvaret December 29, 2009 Canvasdummyer (altså dummyer i stof/nylon i forskellige farver) bruger jeg kun til apportering fra vand hvor skindummyer hurtigt tager skade og hvor canvasdummyerne kan flyde. Ellers bruger jeg kun skinddummyer til apporteringstræning, enten med ræv, rådyr eller kaninskind. Det er jo så sjældent at jægerne skyder en canvasdummy på en jagt;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret December 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2009 Men hvilken farve kanvas dummy er så bedst??? Skal også have skinddummy´er Men tænkte at jeg ikke ville lade et godt tilbud gå min næse forbi :slem: :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Juelsgaard Besvaret December 29, 2009 Rapporter Share Besvaret December 29, 2009 Til det formål tror jeg farven er underordnet. Jeg har selv i rød, men det er tilfældigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 29, 2009 Rapporter Share Besvaret December 29, 2009 Jeg vill eglemme de canvasdummyer. imo er det noget fanden har skabt i vrede. Tag ud til et retrieverarrangement, og køb en stak pelsdummyer dér istedet. de plejer at koste 40 kroner stykket hvis du tager 10. en hegnspæl med et stykke pels omkring, og en snor stoppet i. ikke andet. og de flyder også. man skal så bare huske at tørre dem bagefter, elelrs går de alt for hurtigt i stykker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 29, 2009 Rapporter Share Besvaret December 29, 2009 Og farven er fuldstændig ligegyldig. En jagthund skal ikke gå på synet :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Jeg aner jo intet om jagt. Men da hunde er rød/grøn-farveblinde, ville jeg umiddelbart tro, at den hvis er bedst, da de nok bedst kan se den. er de det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 er de det? Er de ikke det...det troede jeg også ?!? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Er de ikke det...det troede jeg også ?!? De har vist bare svært ved at skelne mellem farverne, så hut jeg hvisker... Gul er vidt den farve, de er bedst til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Jeg er nu vældig glad for mine Gemina kanvasdummyer. Plejer at købe halv ødelagte skind fra Skindhuset i København og selv beklæde dem. Sætter skindet på med elastik så dummy kan bruges både med og uden. Nu har jeg aldrig sat mig så meget ind i hundens farveopfattelse, men har ladet mig fortælle at tidligere opfattelse af hunde eks. ikke kunne se rødt ikke er sandt. Mine dummyer er fortrinsvis grønne. Men har kastet mig over de røde, som er lettere for mig at finde hvis jeg har været så dum at springe et par skridt over i træningen og har kastet skidtet for langt væk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Jeg ville købe grøn, da hunden ikke skal gå på synet når den skal søge efter dummyen. Ligegyldig hvilken farve en dummy har, kan hunden sagtens se den på kortere afstand når den skal træne apportering, så derfor - grøn! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Er de ikke det...det troede jeg også ?!? Det er et spørgsmål. For mine skelner fint mellem grøn og rød.:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Det er et spørgsmål. For mine skelner fint mellem grøn og rød.:hmm: Hvordan vurderer du det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Det er et spørgsmål. For mine skelner fint mellem grøn og rød.:hmm: Hunde er rød/grøn farveblinde. Men det betyder jo ikke at de ikke kan se forskel på en grøn og en rød bold. Alle farver, selv når man skyder billeder i sort/hvidt, har forskellige nuancer, forskellig kontrast, fordi de bryder lyset forskelligt. Et grønt/rødt farveblindt menneske kan også sagtens adskille "den grønne bold fra den røde". Måske ikke just ved at vide at dét er grønt, og dét er rødt, det giver sig selv, men man KAN se at der er forskel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Hvordan vurderer du det? stemningen om jeg har grønt eller rødt tøj på. -og det hænger ikke sammen med situationen, for den hysteriske glæde er lige stor om det er jagtsuitet eller grønt tøj til almindeligt kontorjob. grønt betyder jagt. Det skal hertil siges at det primært er en af dem der reagerer på det, og om hun river de andre med eller om det er dem selv ved jeg ikke. Jeg kan ihvertfald ikke i ovenstående hunds tilfælde sætte finger på at det er situationen der afgør glæden fremfor farven, som jeg eksempelvis kan med den hund der går i selvsving når den hører våbenskabet blive åbnet. Min undren kommer også fra andre, som heller ikke kan genkende at deres hund skulle være rød/grøn farveblind. Men jeg laver da gerne eksperiment og kaster både rød og grøn dummy for hende jeg mener ikke er farveblind. det må da kunne gøres i stil med at lære hende at gå efter kanin før due hvis begge er kastet, selv om det vel i det tilfælde er lugten hun reagerer på. Men hvorfor vil du købe grøn? hvis hunden er rød/grøn farveblind kan det vel være ligegyldigt om det er den ene eller den anden farve? -jeg har selv primært grønne, men må tilstå at de røde er geniale hvis man som jeg har tendens til at glemme hvor man har smidt dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Hunde er rød/grøn farveblinde. Men det betyder jo ikke at de ikke kan se forskel på en grøn og en rød bold. Alle farver, selv når man skyder billeder i sort/hvidt, har forskellige nuancer, forskellig kontrast, fordi de bryder lyset forskelligt. Et grønt/rødt farveblindt menneske kan også sagtens adskille "den grønne bold fra den røde". Måske ikke just ved at vide at dét er grønt, og dét er rødt, det giver sig selv, men man KAN se at der er forskel. Ja, ellers ville der vel være en del problemer i trafikken Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 stemningen om jeg har grønt eller rødt tøj på. -og det hænger ikke sammen med situationen, for den hysteriske glæde er lige stor om det er jagtsuitet eller grønt tøj til almindeligt kontorjob. grønt betyder jagt. Med mindre det er nøjagtigt ens udseende tøj, minus farven, og din attitude er 100% ens om du skal på kontoret eller på jagt, tidspunktet og hele optakten den samme så holder "beviset" ikke Det skal hertil siges at det primært er en af dem der reagerer på det, og om hun river de andre med eller om det er dem selv ved jeg ikke. Jeg kan ihvertfald ikke i ovenstående hunds tilfælde sætte finger på at det er situationen der afgør glæden fremfor farven, som jeg eksempelvis kan med den hund der går i selvsving når den hører våbenskabet blive åbnet. Det er rigtig vanskeligt at "bevise" noget, ligegyldigt hvad det er omkring hundes opfattelse, medmindre der eksperimenteres i "laboratorium". Mine hunde har vist, at de vidste at i dag er det søndag = træning hos redningshundene lige fra jeg stod op. Min tidsmæssige morgenrytme var den samme, da jeg havde små børn, så det var ikke det der fortalte hundene at det var søndag. Var det så at det var fridag om lørdagen, altså dagen før? Eller at der var mere stille udenfor søndag morgen? Var min morgenmad søndag anderledes end om mandagen? Var hele stemningen en anden før træning? Osv osv osv. Min undren kommer også fra andre, som heller ikke kan genkende at deres hund skulle være rød/grøn farveblind. Jeg er heller ikke sikker på at de er Men jeg laver da gerne eksperiment og kaster både rød og grøn dummy for hende jeg mener ikke er farveblind. det må da kunne gøres i stil med at lære hende at gå efter kanin før due hvis begge er kastet, selv om det vel i det tilfælde er lugten hun reagerer på. Men hvorfor vil du købe grøn? hvis hunden er rød/grøn farveblind kan det vel være ligegyldigt om det er den ene eller den anden farve? Jo, men som nævnt er jeg ikke sikker og da vil den grønne nemmere smelte ind i baggrunden end en rød eller hvid = hunden skal bruge næsen mere -jeg har selv primært grønne, men må tilstå at de røde er geniale hvis man som jeg har tendens til at glemme hvor man har smidt dem Ja det er rigtigt. Blå er også godt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Med mindre det er nøjagtigt ens udseende tøj, minus farven, og din attitude er 100% ens om du skal på kontoret eller på jagt, tidspunktet og hele optakten den samme så holder "beviset" ikke Selvfølgelig er attituden ens, jeg er jo revisor... jeg jager fejl i regnskaberne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lillefod Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Der er ingen tvivl om at hundehvalpen min, foretrækker de gule bolde Eller måske nærmere at jeg foretrækker den øgede motivation (og tempo) hun viser ved de gule frem for feks. de blå. Nu bruger jeg naturligvis kun de gule, men indimellem finder jeg da én af de blå i gemmerne og det lader ikke til at hun er blevet "mættet" af de gule og derfor synes de blå er sjovere... Jo, men som nævnt er jeg ikke sikker og da vil den grønne nemmere smelte ind i baggrunden end en rød eller hvid = hunden skal bruge næsen mere Nu ved jeg jo ikke helt hvordan den "farveblindhed" fungerer ved hunde ifht. mennesker, men jeg har en kammerat der er farveblind og han kan se tydeligt forskel på to hvide nuancer som jeg kan ikke umiddelbart kan skelne... (og jeg har endda stats-øjn). Hvis nu det også fungerer således med hundene, burde farven på dummien vel være underordnet!? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Hvad kan min hund eller kat se ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret December 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Tak for alle svarene :5up: Jeg har valgt at købe et sæt i grøn, og så et sæt i rød (for jeg er også en af "dem" som ikke kaster med 110% nøjagtighed, og min usikkerhed på kastet skulle nødigt ødelægge det for hunden) Jeg var tilfældigvis i Skindhuset med min mor i sidste uge... Med nogen protest Hun skulle absolut kigge på et eller andet læderbånd, jeg ville bare hjem nuuu... Indtil jeg fandt kassen med aflagte skind/pelse :slem: Så fik lige købt et kaninskind, ræveskind og en minkhale... Og så fik min mor en af de der rigtig gode flødeboller bagefter, så hun glemte hvem der havde været (meget) modstridende :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Henriksen Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Efter min mening er det komplet ligegyldigt hvilken farve en dummy har – hunden skal apporterer den uanset farve, størrelse, udformning og vægt. Jo flere forskellige apporteringsemner jeg kan finde, des sjovere bliver træningen - og hunden mere alsidig i forbindelse med apporteringen. Jeg anvender selv apporteringsbukke af træ med kanin, ræv, råvildt, vinger af and, vinger af sneppe, vinger af fasan. Herudover har jeg større apporteringsemner, som består af flere gamle sodavandsplasticflasker, for at give emnet bøjelige led, overtrukket med pels. Jeg anvender malerruller, stolper overtrukket med gulvtæppe og meget meget meget mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 For hunden er det ligegyldigt hvilken farve dummyen har, den skal apportere på næsen og ikke på øjet ! Men for ens egen skyld er det vældig rart at have dummyer i forskellige farver så man hele tiden er klar over hvilken dummy (fra hvilken position) hunden har hentet. Jeg er begyndt at bruge plastdummmyer som kan fyldes med vand. De ligner godt nok en krydsning mellem en dildo og en bådfender; men de er rigtig gode at binde vinger og skind på med elstrips. venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Matilie Besvaret December 31, 2009 Rapporter Share Besvaret December 31, 2009 For hundens skyld er det fuldstændig ligemeget hvad farve den har, hunden skal jo bruge sin næse. For din skyld ville jeg vælge rød eller hvid, da du bedre kan se dem. Jeg har selv mistet en del dummyer som var grønne dengang jeg trænede stort søg med min hund. Nu kan han det, så nu mister jeg ikke flere, men det kostede dengang et par nye. (i røde) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts