Hop til indhold

Når hunden bider....


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Det bliver desværre temmelig problematisk at diskutere, når der hele tiden er en tendens til, at alt skal være enten sort eller hvidt... enten opdrages hunden med prygl fra morgen til aften, eller der er absolut ingen form for regler/grænser. Enten aflives en hund på stedet ved det mindste nap, og uden overhovedet at tage årsagen til efterretning, eller det er superfint og aldeles i orden at hunden bider og hakker til højre og venstre dagen lang. Enten sætter man hunden op på en piedestal, urørlig og hellig, eller den har bare at indordne sig 100% efter de regler man dikterer.

 

Det er lige præcis dét.

 

Det er meget frustrerende at når man skriver noget så er det straks det helt modsatte man bliver taget til indtægt for at mene.

 

Uanset der i denne lange tråd adskillige gange er blevet påpeget at flere af debattørerne ikke mener hunde skal hakke løs til højre og venstre, så er det lige præcis det modparten vil have os til at mene, når der skrives at man skal forsøge at forstå baggrunden for hundens handling.

 

Dermed bliver der ikke sagt at en hund der bider af den ene eller anden årsag ikke skal i behandling/træning eller evt aflives, afhængig af alle de tilstedeværende faktorer.

 

For mig virker det fuldstændigt vanvittigt at forvente at en hund, kat eller andet dyr, af en anden art end vor, bare skal tilpasse sig vore regler og undertrykke alle naturlige tendenser uanset hvad den påvirkes af og påvirkes til at vise af naturlig reaktion. Fordi vi har magten til at gøre hvad vi vil med dyrene.

 

Jeg synes det er arrogant at have den holdning at denne anden art skal kunne forstå sådan en regel.

 

Naturligvis skal hunde ikke bide og naturligvis påhviler det mennesket at sætte sig ind i hvordan vi undgår at drive en hund derud, hvor den føler sig nødsaget til at forsvare sig eller sit ved at bide.

 

Mennesket regnes for den mest udviklede og intelligente art på jorden og alligevel forventes det at hunde skal udvise størrre intelligens, impulskontrol og forståelse i visse situationer. Gør de ikke det er det bare af med knoppen :shock:

Næste!

 

Absurd og usympatisk efter min mening!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 335
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
jeg har stadig ingen forklaring fået på hvorfor hunden har bidt en baby som ville gå forbi ham :hmm::hmm:

 

hvad kunne være årsagen til at en hund sætter tænderne i ansigtet på en baby som bare vil passere hunde jeg ser ingen grund til denne reaktion da baby ikke genere hunden eller tager noget fra den og aldrig har gjort det:confused::confused:

 

Jeg kan ikke fortælle dig hvorfor dit barn blev bidt.

 

Jeg var der ikke og så ikke optakten, kender ikke hundens erfaring med små børn, ved ikke hvad den var i af stemning eller frustrationsgrad da det skete.

 

Hvor mange sting måtte dit barn have?

 

Huggede hunden ud en gang eller fortsatte den?

 

Sådanne informationer skal på bordet, før man bare kan gætte sig til årsagen.

 

Uden at skulle undskylde at hunden bed, så har jeg er tydeligt billede af en frustreret, muligvis situationsbestemt stresset hund, som bestemt ikke føler sig velkommen i dit hjem, muligvis med en ejer der sidder på pinde fordi hun kender din indstilling og en hund der bare venter på at kunne smutte ud i køkkenet til det den fejlagtigt anser for sine krummer på gulvet.

Alt i alt en ladet stemning.

 

Du har beskrevet hundens ejer som inkonsekvent og i køkkensituationen ikke god til at videreformidle læring omkring et forbud, en selvstændig hund uden rammer, som presses - det er bare et spørgsmål om hvornår det går galt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor: Ligesom sidst har jeg ladet dig skrive med sort og selv svaret med blåt.

--Du starter med at skrive:

 

Nu må du altså holde op Birgitta.

 

:shock:.

 

Lad mig prøve igen: Du skrev "Personligt bruger jeg den bløde linie. IKKE af hensyn til min bløde hund, selv om det var hende, der lærte mig det. Men udelukkende fordi det interesserer mig. Og fordi jeg synes det er fascinerende hvor langt man kan komme med en hund helt uden at skælde ud eller rykke i snoren.

 

Men der SKAL sættes noget andet i stedet for skældud og ryk i snoren. Ellers kan det meget nemt ende med en falliterklæring og en dødforvirret hund."

 

 

Ved dette forstår jeg at du mener, at udover "den bløde linie" skal der noget mere til for at erstatte skældud og ryk i snoren.

 

Men hvis man ikke vil rykke i linen og skælde ud, så ER man jo inde på den bløde linie og hvad er det så du mener mangler som erstatning for ryk mv. :confused:

Det forklarer jeg andetsteds, -som svar FØRSTE GANG du stiller spørgsmålet. Jeg prøver lige om jeg kan finde det i tråden så jeg kan indsætte det som citat, --------endnu en gang:

 

 

Nåe... Jeg er jo enestående, så jeg behøver ikke at sætte andet end mig selv i stedet for:mrgreen:. --Silke elsker hver en lyd jeg laver, fordi de fleste lyde har en eller anden spændende konsekvens.

Ligesom med den "hårde" træning tror jeg det er langt det nemmeste at starte meget tidligt. Silke har lige fra starten lært, at JEG er kilden til al sjov i verden. Det glemmer hun aldrig. Heller ikke hvis jeg ind imellem har en dårlig dag.

 

---som jeg skrev d. 17-1-2010 kl. 18.43 og citerede d. 17-1-2010 kl. 21.29

Jeg følger IKKE regler og teorier eller andre af de ting, som du er så glad for. Jeg kikker på min hund og finder ud af, hvad hun og jeg har det bedst med. --Som jeg har nævnt før, så anser jeg hunde for at være lige så forskellige som mennesker.

Jeg STØTTER mig til de ting jeg har lært gennem erfaring og læsning. Men i sidste ende handler jeg efter den aktuelle situation og den aktuelle hund.

 

Du svarede ikke på hvad du anser for at være den bløde linie udover at være spændende at være sammen med.

Spændende aktiviteter alene lærer ikke hunden de grænser den og vi har brug for den accepterer.

 

JO. Når det er MIG, der er kilde til de spændende aktiviteter, så har Silke en blind tillid til at hvad jeg siger også er det rigtige.

Jeg ved ikke, hvad det er for grænser, du taler om?

At en hund ikke må bide? DET har altså ikke været en grænse, som Silke bare har været i NÆRHEDEN af.

 

 

Jo min pc kan også gengive smileyes, jeg ser fint din sarkastiske smiley i dette indlæg. Sarkasme kommer du ikke langt med i en dialog med mig.

 

Det er da noget vrøvl? Jeg bruger da ikke "sarkasme" overfor DIG?????

Når jeg sætter en smiley efter min sætning om at "...jeg er jo enestående...", så går smileyen da på SÆTNINGEN, --ikke på dig. Og sætningen omhandler jo overhovedet ikke DIG?

--Det er DIT valg og DIN fordrejning at tage mine ord 100% alvorligt trods smileyen -og spekulere i, at jeg skulle have "behov for" at Silke forguder mig:roll:.

Det fortæller vist mere om dig selv end det gør om mig. :shock:

---At jeg efterfølgende spørger til din computers evne til at vise smileys, er jo NETOP et forsøg på at forstå hvorfor det på mig virker som om du gør dig umage for at misforstå mig. Manglende smileys KUNNE jo være forklaringen.

---Men så må der jo være en anden grund. Det ved du nok bedst selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

er helt enig:blink:

 

 

 

[/b]hvilke hunde vi snakker om er den pågældende hund,som jeg hele tiden har omtalt som jeg mener er upålidelig og ikke til og stole på og han nøjes nemlig ikke med og knurre og gø ad fremmede,nej han napper gerne dem som han kender hvis der er noget den ikke bryder sig om.

Ja, hvis det er det han har erfaret virker, er det vel helt naturligt at det er det han gør. Eller hvad?

 

det har vi jo lige set to gange først mig derefter bider han en baby

 

han er en hund med intet overskud og dårlig psyke og som åbenbart meget nemt finder sine grænser overskredet en hund som jeg mener er til fare for sine omgivelser

Ja det har jeg forstået :-)

 

denne hund bider og knurre ikke pga hans træning er for dårlig eller opdragelse,som mange er inde på men det ligger til hans natur og være en hund med et stærkt forsvarsinstinkt,dårlig mentalt og ingen overskud til og kapere ting som ikke lige stemmer overens med hunden.

Okay. Hvorfor er du så sikker på det?

 

når jeg mener vi andres hunde mener jeg mine egne de ville nok aldrig bide de mennesker de kender godt heller ikke selvom deres grænser er overskredet så ville de hellere gå eller sige undskyld præcis som en hund burde gøre,især i et menneske samfund

 

Det burde den da ikke. Bid kan være eneste mulighed for at få fred, hvis alt andet er forsøgt. Og eftersom den ikke selv har valgt at blive født ind i et menneskesamfund, som den ingen chance har for at forstå, er det vores opgave at lære hundes sprog og adfærd at kende, samt guide den til at forholde sig til livet på en fornuftig måde, så vi allesammen trives.

For selvfølgelig skal hunden ikke sætte dagsordenen for hele ens hverdag, det skulle gerne foregå, så alle kan leve sammen. Men det kræver jo, at man sætter sig ind i hvad det vil sige at have hund og tager hensyn til dens natur - man kommer efter min mening også rigtig langt med at tage udgangspunkt i den enkelte hund og indrette træning og opdragelse efter dette.

Det kan ikke hjælpe noget at forlange, at hunden skal kunne forholde sig til vores regler og normer på forhånd. Det er jo derfor vi opdrager dem. Hvis de allerede fra de blev født havde en fornemmelse hvad det indebar at bo i vores samfund, behøvede vi jo ikke at sætte grænser for dem på samme måde som vi gør i dag. Det ville slet ikke være nødvendigt.

Men det kan de altså ikke sætte sig ind i og jeg finder det urimeligt at forlange dette af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Ninjamor: Ligesom sidst har jeg ladet dig skrive med sort og selv svaret med blåt.

--Du starter med at skrive:

 

Nu må du altså holde op Birgitta.

 

:shock:.

 

Så lad vær'

 

Det forklarer jeg andetsteds, -som svar FØRSTE GANG du stiller spørgsmålet. Jeg prøver lige om jeg kan finde det i tråden så jeg kan indsætte det som citat, --------endnu en gang:

 

 

 

 

 

---som jeg skrev d. 17-1-2010 kl. 18.43 og citerede d. 17-1-2010 kl. 21.29

Jeg følger IKKE regler og teorier eller andre af de ting, som du er så glad for. Jeg kikker på min hund og finder ud af, hvad hun og jeg har det bedst med. --Som jeg har nævnt før, så anser jeg hunde for at være lige så forskellige som mennesker.

Jeg STØTTER mig til de ting jeg har lært gennem erfaring og læsning. Men i sidste ende handler jeg efter den aktuelle situation og den aktuelle hund.

 

"Regler og teorier eller andre af de ting jeg er så glad for"?? Hvad i alverden mener du nu med det :confused:

 

Hvilke ting er det du mener jeg er så glad for?

 

Regler følger du, blandt andet reglen om at din hund prompte skal aflives hvis hun nogensinde bed nogen.

Det er også en regel, at du sørger for at være den spændende og at beskytte hende. Hvis ikke det er regler i jeres liv, hvad er det så?

 

Uden at skulle forsvare mig som hundeejer overfor dig, hvad gør du dig så af tanker om min måde at have hund på når du skriver sådan:

"Jeg STØTTER mig til de ting jeg har lært gennem erfaring og læsning. Men i sidste ende handler jeg efter den aktuelle situation og den aktuelle hund."?

 

At jeg (og andre) har regler for alle de mindste ting og at alt skal gå efter en lineal? Og at jeg ikke ser på min hund i en situation og vurderer hvad der skal/ikke skal gøres? Eller hvad?

 

 

Du svarede ikke på hvad du anser for at være den bløde linie udover at være spændende at være sammen med.

Spændende aktiviteter alene lærer ikke hunden de grænser den og vi har brug for den accepterer.

 

JO. Når det er MIG, der er kilde til de spændende aktiviteter, så har Silke en blind tillid til at hvad jeg siger også er det rigtige.

 

Du misforstår vist: Når du skriver at hun har blind tillid til at det du siger ligger der vel i det, at du sætter grænser?

At der er noget hun har måtte lære ikke at gøre?

 

Jeg ved ikke, hvad det er for grænser, du taler om?

At en hund ikke må bide? DET har altså ikke været en grænse, som Silke bare har været i NÆRHEDEN af.

 

Grænser kan være at hvalpen skal lære ikke at hoppe op af alle den møder, ikke tage kattens eller fuglenes mad, ikke tage din mad fra bordet, ikke jagte fugle/joggere, ikke gå i vandet uden tilladelse, ikke gå i sofaen eller gnave bordben og potteplanter osv. osv.

Alle de almindeligste ting hundeejere har besluttet begrænser hvalpens/hundens frie udfoldelse.

At hvalpen lærer impulskontrol og lægger en hæmmer på nogle af de ting den har lyst til.

 

 

Det er da noget vrøvl? Jeg bruger da ikke "sarkasme" overfor DIG?????

 

Så lurer du da godt nok mig

 

Når jeg sætter en smiley efter min sætning om at "...jeg er jo enestående...", så går smileyen da på SÆTNINGEN, --ikke på dig. Og sætningen omhandler jo overhovedet ikke DIG?

 

--Det er DIT valg og DIN fordrejning at tage mine ord 100% alvorligt trods smileyen -og spekulere i, at jeg skulle have "behov for" at Silke forguder mig:roll:.

Det fortæller vist mere om dig selv end det gør om mig. :shock:

---At jeg efterfølgende spørger til din computers evne til at vise smileys, er jo NETOP et forsøg på at forstå hvorfor det på mig virker som om du gør dig umage for at misforstå mig. Manglende smileys KUNNE jo være forklaringen.

---Men så må der jo være en anden grund. Det ved du nok bedst selv

.

 

 

Hvilke pc kan ikke vise smileyes? Alle mine har kunnet, selv min telefon kan..

 

Jeg søger sandelig ikke at misforstå dig, jeg forsøger derimod at forstå hvad du mener - og vedvarende at forklare mig overfor dine tolkninger af hvad jeg mener. Det var blandt andet derfor jeg bad om vi ikke kunne holde os til emnet for vi kommer så langt ud at selve emnet glemmes

 

Du siger, og har sagt det tidligere, at JEG stort set altid fordrejer dine ord.

 

Det er ikke min hensigt at fordreje noget hverken du eller andre skriver, men derimod at forklare hvordan jeg opfatter det du skriver, og så spørger jeg som regel ind til, hvad du mener.

 

Du har derimod den evne stort set altid at konkludere eller insinuere hvad jeg mener og oftest er det forkert!

 

Ofte er den konklusion du kommer frem til noget jeg hverken har skrevet eller bare tænkt og i den modsatte skala af det jeg faktisk skrev.

Måske er det derfor du synes jeg fordrejer dig?

 

Du får lige nogle smileys så kan du sætte dem hvor du synes de hører til :vedikke::-D :hmm: ;-):vinken::-D jeg orker det ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Synd, at du har så lidt overskud.

 

Det må være svært for dig, at der, efterhånden som HF er vokset, er kommet et mere varieret syn på hundeopdragelse....

 

 

Der FINDES faktisk computere, der f.eks. ved en fejl frasorterer smileys.

-Og vi har en mulighed for at "deaktivere smileys i tekst" her på siden. Jeg ved ikke hvordan den virker, men det kunne jo være, at det var DET, du havde gjort.

Selv om du åbenbart tror at alle ser det samme på skærmen, så er virkeligheden en anden. Der er rigtig mange muligheder for at indstille sin computer individuelt.

Ligesom verden i al almindelighed ser forskellig ud, efter hvem man er.

 

Det, med at du er glad for visse teorier og regler, det tager jeg i mig igen. Du virker ikke glad for ret meget.

 

--Alle de "ikke-ting" som du nævner at man jo skal lære en hvalp, de kan da klares med afledning. Altså ved at "være spændende".

Som jeg har sagt flere gange i andre sammenhænge, så har jeg ikke været meget for at bruge ordet "nej" til at stoppe Silke i at gøre noget hun har haft lyst til at gøre, men som hun ikke måtte. Fordi jeg brugte ordet til andre ting, nemlig til egentlige valg. Hvis jeg bruger "nej" til at fortælle Silke at der er noget, hun ikke må, så får ordet en negativ klang. Og det ønsker jeg ikke.

 

Ligesom jeg ville gøre med et lille barn, så foreslår jeg noget andet i stedet. Hvis det er spændende nok, så vælger både barn og hvalp det, jeg foreslår.

 

Nu skal du nok få det sidste ord.

Jeg stopper her, så hvis du ikke vil have dine spørgsmål til at hænge til evig tid, så skal du nok skrive dine eventuelle kommentarer uden spørgsmål.

--Jeg læser hvad du skriver, men jeg kommenterer det ikke mere...

Altså lige i DENNE sammenhæng... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synd, at du har så lidt overskud.

 

Det må være svært for dig, at der, efterhånden som HF er vokset, er kommet et mere varieret syn på hundeopdragelse....

 

 

Der FINDES faktisk computere, der f.eks. ved en fejl frasorterer smileys.

-Og vi har en mulighed for at "deaktivere smileys i tekst" her på siden. Jeg ved ikke hvordan den virker, men det kunne jo være, at det var DET, du havde gjort.

Selv om du åbenbart tror at alle ser det samme på skærmen, så er virkeligheden en anden. Der er rigtig mange muligheder for at indstille sin computer individuelt.

Ligesom verden i al almindelighed ser forskellig ud, efter hvem man er.

 

Det, med at du er glad for visse teorier og regler, det tager jeg i mig igen. Du virker ikke glad for ret meget.

 

--Alle de "ikke-ting" som du nævner at man jo skal lære en hvalp, de kan da klares med afledning. Altså ved at "være spændende".

Som jeg har sagt flere gange i andre sammenhænge, så har jeg ikke været meget for at bruge ordet "nej" til at stoppe Silke i at gøre noget hun har haft lyst til at gøre, men som hun ikke måtte. Fordi jeg brugte ordet til andre ting, nemlig til egentlige valg. Hvis jeg bruger "nej" til at fortælle Silke at der er noget, hun ikke må, så får ordet en negativ klang. Og det ønsker jeg ikke.

 

Ligesom jeg ville gøre med et lille barn, så foreslår jeg noget andet i stedet. Hvis det er spændende nok, så vælger både barn og hvalp det, jeg foreslår.

 

Nu skal du nok få det sidste ord.

Jeg stopper her, så hvis du ikke vil have dine spørgsmål til at hænge til evig tid, så skal du nok skrive dine eventuelle kommentarer uden spørgsmål.

--Jeg læser hvad du skriver, men jeg kommenterer det ikke mere...

Altså lige i DENNE sammenhæng... ;-)

 

 

Det tror jeg da egentlig at vi er flere der vil være glade for, for du er da godt nok noget ubehøvlet efterhånden :shock:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Synd, at du har så lidt overskud.

 

Det må være svært for dig, at der, efterhånden som HF er vokset, er kommet et mere varieret syn på hundeopdragelse....

 

Jeg kan ikke lade være med at sidde og smågrine ad din frækhed eller hvad vi nu skal kalde det :-D

 

Birgitta hvor har du været henne? Der er ikke et mere varieret syn på hundeopdragelse på Hf end der var i starten.

 

Hvis vi for diskussionen skyld skulle sige at du her ret, hvorfor mener du så det skulle være svært for mig?

 

Hvad ER det for nogle tanker du gør dig :confused:

 

Der FINDES faktisk computere, der f.eks. ved en fejl frasorterer smileys.

-Og vi har en mulighed for at "deaktivere smileys i tekst" her på siden. Jeg ved ikke hvordan den virker, men det kunne jo være, at det var DET, du havde gjort.

 

 

OK, det har du ret i, nu ved du jeg ka se smileyes

 

Ligesom verden i al almindelighed ser forskellig ud, efter hvem man er.

 

Det, med at du er glad for visse teorier og regler, det tager jeg i mig igen.

 

Så du tog fejl, dejligt du indrømmer det, tak skal du have

 

--Alle de "ikke-ting" som du nævner at man jo skal lære en hvalp, de kan da klares med afledning. Altså ved at "være spændende".

 

Humlen er bare at afledning som sådan ikke lærer en hund at vælge fra på længere sigt medmindre den er fuldt bevidst om, at den vælger i situationen.

Netop derfor er afledning alene ikke velegnet som læringsstrategi.

 

Som jeg har sagt flere gange i andre sammenhænge, så har jeg ikke været meget for at bruge ordet "nej" til at stoppe Silke i at gøre noget hun har haft lyst til at gøre, men som hun ikke måtte. Fordi jeg brugte ordet til andre ting, nemlig til egentlige valg. Hvis jeg bruger "nej" til at fortælle Silke at der er noget, hun ikke må, så får ordet en negativ klang. Og det ønsker jeg ikke.

 

Jeg vil ikke også ind og skulle forklare forbud nu, men et nej behøver ikke være negativt for hunden, det kommer an på hvordan det indlæres og hvad der sættes i stedet for det hunden var motiveret for.

Men det korte af det lange er at du sætter grænser for din hunds udfoldelse = grænsesætning

 

 

Nu skal du nok få det sidste ord.

 

Det er op til dig, men gør ikke min dag hverken bedre eller dårligere.

 

 

Jeg stopper her, så hvis du ikke vil have dine spørgsmål til at hænge til evig tid, så skal du nok skrive dine eventuelle kommentarer uden spørgsmål.

--Jeg læser hvad du skriver, men jeg kommenterer det ikke mere...

Altså lige i DENNE sammenhæng... ;-)

 

Okay, dit valg. Jeg har kommenteret indlægget samtidig med at jeg læste det, så der er faktisk et spørgsmål længere oppe, men glem det bare.

 

Hav en god aften

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det tror jeg da egentlig at vi er flere der vil være glade for, for du er da godt nok noget ubehøvlet efterhånden :shock:

 

jeg vil mene det er langt mere ubehøvlet og kalde folk for Hitler pga de har et andet syn på hund end en selv:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg kan ikke fortælle dig hvorfor dit barn blev bidt.

 

Jeg var der ikke og så ikke optakten, kender ikke hundens erfaring med små børn, ved ikke hvad den var i af stemning eller frustrationsgrad da det skete.

 

Hvor mange sting måtte dit barn have?

 

Huggede hunden ud en gang eller fortsatte den?

 

Sådanne informationer skal på bordet, før man bare kan gætte sig til årsagen.

 

Uden at skulle undskylde at hunden bed, så har jeg er tydeligt billede af en frustreret, muligvis situationsbestemt stresset hund, som bestemt ikke føler sig velkommen i dit hjem, muligvis med en ejer der sidder på pinde fordi hun kender din indstilling og en hund der bare venter på at kunne smutte ud i køkkenet til det den fejlagtigt anser for sine krummer på gulvet.

Alt i alt en ladet stemning.

 

Du har beskrevet hundens ejer som inkonsekvent og i køkkensituationen ikke god til at videreformidle læring omkring et forbud, en selvstændig hund uden rammer, som presses - det er bare et spørgsmål om hvornår det går galt!

 

ingen sting gudskelov

 

huggede 1 gang

 

hun er blevet langt mere konsekvent men ikke nok

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opgiver at diskutere mere med dig i denne omgang.

 

Det lader til at lysten til at forstå hundes adfærd ikke er til stede hos dig (du vil tilsyneladende ikke acceptere naturlige reaktioner hos hunde) så vi kommer vist ikke videre.

Vi kører hele tiden rundt i det samme: Du siger at omtalte hund er skør fordi den opfører sig uhensigtsmæssigt samtidig med at du fortæller, den ikke er opdraget.

 

Dermed vælger du at mene at gener betyder alt og miljøets påvirkning intet.

 

Det var der også engang en lille østrisk mand der mente om mennnesker.

Han tog fejl og det gør du også efter min mening.

 

jeg vil mene det er langt mere ubehøvlet og kalde folk for Hitler pga de har et andet syn på hund end en selv:hmm:

 

Ja selvfølgelig gør du det :roll: Nu er det bare sådan at Ninjamor ikke har kaldt nogen for Hitler som du måske kan se ud af det citerede... Eller, nej, det kan du nok ikke... :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
4]Ja' date=' hvis det er det han har erfaret virker, er det vel helt naturligt at det er det han gør. Eller hvad?[/b'] Ja det har jeg forstået :-) Okay. Hvorfor er du så sikker på det? Det burde den da ikke. Bid kan være eneste mulighed for at få fred, hvis alt andet er forsøgt. Og eftersom den ikke selv har valgt at blive født ind i et menneskesamfund, som den ingen chance har for at forstå, er det vores opgave at lære hundes sprog og adfærd at kende, samt guide den til at forholde sig til livet på en fornuftig måde, så vi allesammen trives.

For selvfølgelig skal hunden ikke sætte dagsordenen for hele ens hverdag, det skulle gerne foregå, så alle kan leve sammen. Men det kræver jo, at man sætter sig ind i hvad det vil sige at have hund og tager hensyn til dens natur - man kommer efter min mening også rigtig langt med at tage udgangspunkt i den enkelte hund og indrette træning og opdragelse efter dette.

Det kan ikke hjælpe noget at forlange, at hunden skal kunne forholde sig til vores regler og normer på forhånd. Det er jo derfor vi opdrager dem. Hvis de allerede fra de blev født havde en fornemmelse hvad det indebar at bo i vores samfund, behøvede vi jo ikke at sætte grænser for dem på samme måde som vi gør i dag. Det ville slet ikke være nødvendigt.

Men det kan de altså ikke sætte sig ind i og jeg finder det urimeligt at forlange dette af dem.

 

jeg ved ikke helt hvad du mener med at have erfaret at knurren og bid skulle virke tværtimod så virker det:hmm:

 

nej en hund kommer aldrig til og sætte dagsorden hos mig

 

de følger mine regler og ikke deres det ændres der aldrig ved.

 

joo jeg kan sagtens forlange hunden indordner sig under mine regler det er ikke så svært for den endda hvis den har hovedet skruet ordenlig sammen.

ja ellers kan det være svært ja

 

 

hvad jeg bygger det på

 

ja jeg bygger hundens adfærdsmæssige problem til arven som første instans dernæst opdragelse

 

igen nogen hunde har lettere tendenser til aggressioner end andre,samt andre karaktertræk som dominans,nervøsitet osv osv og hendes ligger i den katagori

 

eksempel jeg har set masser vis af feks bare schæferhunde som er blevet behandlet dårligt og mange af dem trænes meget hårdt endda for hårdt med vold og mange af disse hunde har jeg set bare leve deres liv i hundegårde,uden kontakt til omverden andet end træningspladsen nogen slet ingenting, men ingen af dem udviser adfærdsmæssige problemer bla pga en kanon stærk avl med et super godt sind som gør de ikke har behov for og bide deres nærmeste heller ej selvom deres grænser er overskredet så skal der væsenligt mere til før de ville reagere.

 

disse hunde er væsenlig mere sunde i hovedet end pågældene hund

 

så arvelighed siger mere end man tror det gør race også

 

selvfølgelig kan man godt ødelægge en god hund hvis man ikke behandler disse hunde ordenligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er vel ikke nu jeg skal nævne, at er der ikke tale om sting så er det en markering og ikke et bid? :engel:

 

 

det er da ligegyldigt hvad man kalder det

 

en hund skal på ingen måde sætte sine tænder i en forsvarsløs baby uden at den ikke burde fortjene livet

 

og slet ikke når det ikke er et fremmed barn men en som kræet er opvokset med som ikke gør hunden fortræd

 

magen til problemhund skal man lede længe efter i min verden:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja selvfølgelig gør du det :roll: Nu er det bare sådan at Ninjamor ikke har kaldt nogen for Hitler som du måske kan se ud af det citerede... Eller, nej, det kan du nok ikke... :rolleyes:
'

 

 

hvis det ikke er en sammenligning med hitler så ved jeg sku ikke hvad det er

fordi man ikke retter ind efter en skaldet hund :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er da ligegyldigt hvad man kalder det

 

en hund skal på ingen måde sætte sine tænder i en forsvarsløs baby uden at den ikke burde fortjene livet

 

og slet ikke når det ikke er et fremmed barn men en som kræet er opvokset med som ikke gør hunden fortræd

 

magen til problemhund skal man lede længe efter i min verden:roll:

 

Klart at den ikke skal sætte tænderne i nogen som helst, men havde den været fuldstændig blæst i bøtten, så havde det nok set værre ud. (Godt at det ikke gjorde det dog :genert:)

 

Hvis jeg var dig ville jeg formene hunden adgang til mit hjem. Hvis ejeren ikke vil komme når hunden ikke må komme med, tja, så er det såmænd nok ikke meget værre for dig end hvis du melder hendes hund så den bliver tvangsfjernet/aflivet. Mit bedste bud er at det vil få minimum samme slutresultat...

Link til indlæg
Del på andre sites

'

 

 

hvis det ikke er en sammenligning med hitler så ved jeg sku ikke hvad det er

fordi man ikke retter ind efter en skaldet hund :stupid:

 

Det var holdningen til arv/miljø som blev sammenlignet, det er da ikke det samme som at kalde nogen for Hitler? :confused: (selv om det kunne være fristende, man kan da godt få et grimt indre billede af x antal mange hunde i et kæmpe gaskammer fordi de ikke bare retter ind efter regler de ikke har en kinamands chance for at forstå hvis ikke de får dem "forklaret" ordentligt :engel: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Klart at den ikke skal sætte tænderne i nogen som helst, men havde den været fuldstændig blæst i bøtten, så havde det nok set værre ud. (Godt at det ikke gjorde det dog :genert:)

 

Hvis jeg var dig ville jeg formene hunden adgang til mit hjem. Hvis ejeren ikke vil komme når hunden ikke må komme med, tja, så er det såmænd nok ikke meget værre for dig end hvis du melder hendes hund så den bliver tvangsfjernet/aflivet. Mit bedste bud er at det vil få minimum samme slutresultat...

 

 

nej det er jeg ikke sikker på, er dog sikker på at hun vil blive meget ked af det :???:

 

jeg har før sagt jeg ikke ser hunden i mit hjem ,men det er ski svært når man har kendt hinanden i 20 år snart og vi altid har hinandens hunde med når vi besøger hinanden

 

hun virker som om det kræ er hendes baby ikke hund

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b]nej det er jeg ikke sikker på, er dog sikker på at hun vil blive meget ked af det :???:

 

jeg har før sagt jeg ikke ser hunden i mit hjem ,men det er ski svært når man har kendt hinanden i 20 år snart og vi altid har hinandens hunde med når vi besøger hinanden

 

hun virker som om det kræ er hendes baby ikke hund

 

Så er I jo nogenlunde lige inkonsekvente når den kommer endnu :mrgreen: Ej undskyld, jeg kunne ikke nære mig :oops:

 

Det er da hammer svært når det er en man gerne vil omgås. Omvendt må hun jo også kunne forstå at du ikke kan have en hund omkring dit barn som markerer på ham. Så du kan jo stille hende et ultimatum: Enten respekterer hun at hunden ikke kommer i dit hjem eller også bliver den anmeldt (og så håbe at hun vælger det første :x:) Jeg ville blive edder rasende hvis nogen af mine veninder meldte min hund hvis den havde markeret på deres barn, jeg vil mene at jeg selv har tilpas meget kendskab til mig selv og min hund til at vurdere om jeg kunne garantere at det ikke ville ske igen. TILGENGÆLD ville jeg heller ikke drømme om at tage hunden med hen til hende igen!! Kan I ikke tale om tingene? Det må da være til at finde et acceptabelt kompromis?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]Så er I jo nogenlunde lige inkonsekvente når den kommer endnu :mrgreen: Ej undskyld' date=' jeg kunne ikke nære mig :oops:[/b']

 

Det er da hammer svært når det er en man gerne vil omgås. Omvendt må hun jo også kunne forstå at du ikke kan have en hund omkring dit barn som markerer på ham. Så du kan jo stille hende et ultimatum: Enten respekterer hun at hunden ikke kommer i dit hjem eller også bliver den anmeldt (og så håbe at hun vælger det første :x:) Jeg ville blive edder rasende hvis nogen af mine veninder meldte min hund hvis den havde markeret på deres barn, jeg vil mene at jeg selv har tilpas meget kendskab til mig selv og min hund til at vurdere om jeg kunne garantere at det ikke ville ske igen. TILGENGÆLD ville jeg heller ikke drømme om at tage hunden med hen til hende igen!! Kan I ikke tale om tingene? Det må da være til at finde et acceptabelt kompromis?

 

ja ja det går nok:mrgreen:

 

hun ville blive meget ked af det da jeg nævnte det,den følgende dag hvis hun ikke ville aflive hunden som hun sagde at hun ikke ville.

 

men jeg ved at det er et spørgsmål om tid hvornår den bider/markere igen og hun ved godt der er et problem med hunden har et stort forsvarsinstinkt og beskytter som er langt over normalen men hun vil helst ikke af med hunde medmindre det bliver værre.

 

fatter hende ikke :roll:

 

aftalen indtil videre er at hunden skal enten være lukket inde i et rum når hun er her eller bære mundkurv ser stadig helst at hunden bliver aflivet så hun kan få en mere stabil hund med et sundt væsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
ja ja det går nok:mrgreen:

 

hun ville blive meget ked af det da jeg nævnte det,den følgende dag hvis hun ikke ville aflive hunden som hun sagde at hun ikke ville.

 

men jeg ved at det er et spørgsmål om tid hvornår den bider/markere igen og hun ved godt der er et problem med hunden har et stort forsvarsinstinkt og beskytter som er langt over normalen men hun vil helst ikke af med hunde medmindre det bliver værre.

 

fatter hende ikke :roll:

 

aftalen indtil videre er at hunden skal enten være lukket inde i et rum når hun er her eller bære mundkurv ser stadig helst at hunden bliver aflivet så hun kan få en mere stabil hund med et sundt væsen

 

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor en nær veninde du har kendt i 20 år ikke begriber (og tager til efterretning), hvor stort ubehag og utryghed du føler overfor hendes hund. Hunden har snappet både dit barn og dig, og så burde man da, som det mindste kunne forvente af hende, at hun tilbyder at lade hunden blive hjemme for fremtiden - og det uanset, hvor meget den så måtte betyde for hende. Alt andet er (i mine øjne) super-egoistisk.

 

Uanset hvor uenig jeg så måtte være med dig i mange af trådens øvrige punkter, så må jeg medgive dig, at den hund burde ikke komme i dit hjem... og det burde slet ikke være nødvendigt for dig at bringe emnet op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover
ja ja det går nok:mrgreen:

 

hun ville blive meget ked af det da jeg nævnte det,den følgende dag hvis hun ikke ville aflive hunden som hun sagde at hun ikke ville.

 

men jeg ved at det er et spørgsmål om tid hvornår den bider/markere igen og hun ved godt der er et problem med hunden har et stort forsvarsinstinkt og beskytter som er langt over normalen men hun vil helst ikke af med hunde medmindre det bliver værre.

 

fatter hende ikke :roll:

 

aftalen indtil videre er at hunden skal enten være lukket inde i et rum når hun er her eller bære mundkurv ser stadig helst at hunden bliver aflivet så hun kan få en mere stabil hund med et sundt væsen

 

Hvis jeg var dig ville jeg da helt forbyde hende at ha hunden med hjem til dig. Så er usikkerheden om den vil bide/markere dit barn helt væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja ja det går nok:mrgreen:

 

hun ville blive meget ked af det da jeg nævnte det,den følgende dag hvis hun ikke ville aflive hunden som hun sagde at hun ikke ville.

 

men jeg ved at det er et spørgsmål om tid hvornår den bider/markere igen og hun ved godt der er et problem med hunden har et stort forsvarsinstinkt og beskytter som er langt over normalen men hun vil helst ikke af med hunde medmindre det bliver værre.

 

fatter hende ikke :roll:

 

aftalen indtil videre er at hunden skal enten være lukket inde i et rum når hun er her eller bære mundkurv ser stadig helst at hunden bliver aflivet så hun kan få en mere stabil hund med et sundt væsen

 

Jeg kan sagtens forstå at du ikke er tryg ved at have den hund sammen med dit barn, det ville jeg bestemt heller ikke være!! Jeg tror bare at den hund er top frustreret og at det er derfor den reagerer som den gør. I bund og grund burde I lave en aftale om at der skulle en med objektive øjne til at kigge på hunden og hendes samvær med/håndtering af den. Hvis vedkommende mener at den har kuk i kysen, ja så bør den nok afsted til Doktor Dyr, men mit bedste bud er, at det er hendes håndtering af den som gør at den er ude af kurs :cry: Problemet er så selvfølgelig hvis hun ikke evner at lave om på det, men så holder dit ultimatum alligevel om at den enten er i et andet rum (og så kunne hun jo lige så godt lade den blive hjemme, det villle den nok have bedre af) eller har mundkurv på. Jeg kan såmænd også godt være bekymret for om det hele bare eskalerer hvis hun fortsætter samme stil med den som hidtil for frustrationerne bliver jo bare bygget op så, men det ville da være fantastisk hvis hun kunne få nogle tips/redskaber til at håndtere hunden så hun kan beholde den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor en nær veninde du har kendt i 20 år ikke begriber (og tager til efterretning), hvor stort ubehag og utryghed du føler overfor hendes hund. Hunden har snappet både dit barn og dig, og så burde man da, som det mindste kunne forvente af hende, at hun tilbyder at lade hunden blive hjemme for fremtiden - og det uanset, hvor meget den så måtte betyde for hende. Alt andet er (i mine øjne) super-egoistisk.

 

Uanset hvor uenig jeg så måtte være med dig i mange af trådens øvrige punkter, så må jeg medgive dig, at den hund burde ikke komme i dit hjem... og det burde slet ikke være nødvendigt for dig at bringe emnet op.

 

jo jeg forstår helt sikkert godt hvad i mener ;-)

 

men hun vil have hunden med det er ikke til debat mener hun:confused:

 

Hvis jeg var dig ville jeg da helt forbyde hende at ha hunden med hjem til dig. Så er usikkerheden om den vil bide/markere dit barn helt væk.

 

hun vil have vovsen med :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg kan sagtens forstå at du ikke er tryg ved at have den hund sammen med dit barn, det ville jeg bestemt heller ikke være!! Jeg tror bare at den hund er top frustreret og at det er derfor den reagerer som den gør. I bund og grund burde I lave en aftale om at der skulle en med objektive øjne til at kigge på hunden og hendes samvær med/håndtering af den. Hvis vedkommende mener at den har kuk i kysen, ja så bør den nok afsted til Doktor Dyr, men mit bedste bud er, at det er hendes håndtering af den som gør at den er ude af kurs :cry: Problemet er så selvfølgelig hvis hun ikke evner at lave om på det, men så holder dit ultimatum alligevel om at den enten er i et andet rum (og så kunne hun jo lige så godt lade den blive hjemme, det villle den nok have bedre af) eller har mundkurv på. Jeg kan såmænd også godt være bekymret for om det hele bare eskalerer hvis hun fortsætter samme stil med den som hidtil for frustrationerne bliver jo bare bygget op så, men det ville da være fantastisk hvis hun kunne få nogle tips/redskaber til at håndtere hunden så hun kan beholde den.

 

hun vil heller ej have at den er lukket inde i et rum da hun mener det er synd så det er heller ikke en mulighed:oops:

 

hun har snakket med hendes hyrdetræner om nogle tips og fået nogle tips

andre tips har ikke virket

 

jeg synes hun skulle snakke med nogle som har en stor kendskab til racen en kennel feks som har opdrættet denne race i mange år og kender dem men tror ikke rigtig hun tør ringe rundt og erkende at de har et problem

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...