Hop til indhold

Når hunden bider....


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Tja. Jeg har en hund, der ikke kunne DRØMME om at hugge min mad hvis jeg lod den stå på sofabordet i snudehøjde og derefter forlod lejligheden i et par timer.....

Og jeg har aldrig gjort særlig meget for at lære hende det.

Hun har bare ikke haft mulighed/chance for at stjæle fra bordet i de første år af hendes liv. Hvis jeg selv skal have med, så er der en mad til hende også. Som hun først får når jeg giver hende den.

 

Jeg tror at de der fuldstændig idiotsikre hunde, der aldrig går i køkkenet, de er bare blevet gelejdet ud af køkkenet fra start af. Stille og roligt. Og så har de fået deres goder på den anden side af dørtrinnet.

 

Når hvalpen så bliver ældre, så ER det det rigtige og den store lykke at fortsætte den vane.

Og så prøver de ikke at snige sig til at gøre noget som de jo ikke har nogen interesse i.

 

det må jeg indrømme at mine gør

 

de stjæler så det batter

 

de er madfikserede og er villige til og tage chancen for en mundfuld mad med en skideballe så jeg har opgivet og skælde ud for mange år siden og prøver nu og huske og stille tingene i skab så de ik har mulighed for og få fat

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 335
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor

ikke gø i haven

 

hunden nu skal vi lige have slået fast at jeg bestemt ikke mener på nogen måde indlæring af hunde/hvalpe skal foregå hårdt eller lign

 

jeg skælder stort set aldrig ud under træning af voksen eller unghunde, og bruger kun blød træning af unghunde og hvalpe og også voksne hunde,

 

Det har du heller ikke givet direkte udtryk for

 

der hvor det hele er slået fejl i denne debat. jeg mener bestemt ikke at indlæring af øvelser eller regler skal foregår hårdt men der hvor jeg mener det ikke går,er der hvor hundene har lært øvelserne eller regler og så alligevel gør nogle ting som den ved den ikke må, men fristelsen gjorde at hunden måtte prøve.

 

Okay.

 

Definitionen på "lært" er i min bog at hunden gør det jeg beder den om uanset situationen, tidspunktet, miljøet osv osv. Gør min hund ikke det ønskede i en af disse situationer, er det fordi jeg enten ikke har øvet den aktuelle situation eller ikke har formået at motivere min hund til at udføre det ønskede = hunden har ikke forstået værdien af samarbejdet endnu.

 

Det vil sige, at indtil jeg har opnået den generalisering er øvelsen/adfærden i den aktuelle situation stadig under opbygning. Hunden er ikke fuldt "uddannet" i denne øvelse/adfærd i omtalte situation endnu = jeg skal ikke forvente at hunden automatisk gør det ønskede uden hjælp.

 

Beder jeg hunden udføre handlingen/øvelsen og forventer den er fejlfri, svarer det til at jeg beder en person, som lige har lært alfabetet, om at læse for mig.

Det kan personen ikke og jeg har derfor sat situationen op til fiasko for os begge.

Det er min opgave som træner for min hund at sætte situationerne op så der er størst mulighed for succes. Derved lærer hunden af det.

 

At blive ved, som jeg forstår din veninde gør, at sige "nej" uden at hunden lystrer er at træne på en fejl. Virkelig at cementere en fejlindlæring i hundens hjerne.

 

Mange idag ikke formår ikke og lære deres hunde almen konsekvens, hvilket kan være og stoppe en adfærd som ikke ønskes med et nej eller lign feks som jeg skrev tidligere gøen i haven.

 

Jeg vil give dig ret i at mange hundeejere ikke udviser konskvens, altså gør det samme hver gang deres hunde gør noget ønsket/uønsket.

 

eks 1 hunden må løber i haven og gøer hunden ignoreres hunden begynder og gø endnu mere da den jo ikke får at vide den skal holde mund

 

Det afhænger af hvorfor hunden gør samt timingen. Hunden kan føle sig belønnet for at gø fordi den opnår kontakt, godbidder eller hvad det nu er den afledes med.

 

næste trick afledning

 

hunden afledes hver gang den render i haven og gør hun stopper adfærden her og nu men gør det igen næste gang den ser eller hører noget,hvilket jo ikke er meningen,den skal helt ophøre med det gøeri

 

Og her er fejlen ikke afledningen men måden den bruges på. Det er her der kommer indlæringspsykologi ind i billedet.

 

Hvis en afledning skal lære hunden noget, skal hunden være bevidst om hvad den afledes fra og timingen skal være korrekt.

 

Korrekt timing vil sige, at hunden netop opdager det den vil gø ad og distraheres før den begynder at gø.

 

Dermed kanaliseres hundens motivation (at gø) over i noget andet (f.eks. at søge godbidder) som er uforeneligt med den adfærd hunden startede med at ville vise. Hunden kan ikke både gø og søge godbidder samtidig.

 

Anvendt på denne måde virker afledning, så hunden lærer noget af det - at lade være med at gø i haven.

 

Som du beskriver det, kan hunden opfatte selve afledningen som det den får ud af at gø.

 

Det meste af hundetræning/opdragelse handler om korrekt timing.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det har du heller ikke givet direkte udtryk for

 

 

 

Okay.

 

Definitionen på "lært" er i min bog at hunden gør det jeg beder den om uanset situtionen, tidspunktet, miljøet osv osv. Gør min hund ikke det ønskede i en af disse situationer, er det fordi jeg enten ikke har øvet den aktuelle situation eller ikke har formået at motivere min hund til at udføre det ønskede = hunden har ikke forstået værdien af samarbejdet endnu.

 

Det vil sige, at indtil jeg har opnået den generalisering er øvelsen/adfærden i den aktuelle situation stadig under opbygning. Hunden er ikke fuldt "uddannet" i denne øvelse/adfærd i omtalte situation endnu = jeg skal ikke forvente at hunden automatisk gør det ønskede uden hjælp.

 

Beder jeg hunden udføre handlingen/øvelsen og forventer den er fejlfri, svarer det til at jeg beder en person, som lige har lært alfabetet, om at læse for mig.

Det kan personen ikke og jeg har derfor sat situationen op til fiasko for os begge.

Det er min opgave som træner for min hund at sætte situationerne op så der er størst mulighed for succes. Derved lærer hunden af det.

 

At blive ved, som jeg forstår din veninde gør, at sige "nej" uden at hunden lystrer er at træne på en fejl. Virkelig at cementere en fejlindlæring i hundens hjerne.

 

 

 

Jeg vil give dig ret i at mange hundeejere ikke udviser konskvens, altså gør det samme hver gang deres hunde gør noget ønsket/uønsket.

 

 

 

Det afhænger af hvorfor hunden gør samt timingen. Hunden kan føle sig belønnet for at gø fordi den opnår kontakt, godbidder eller hvad det nu er den afledes med.

 

 

 

Og her er fejlen ikke afledningen men måden den bruges på. Det er her der kommer indlæringspsykologi ind i billedet.

 

Hvis en afledning skal lære hunden noget, skal hunden være bevidst om hvad den afledes fra og timingen skal være korrekt.

 

Korrekt timing vil sige, at hunden netop opdager det den vil gø ad og distraheres før den begynder at gø.

 

Dermed kanaliseres hundens motivation (at gø) over i noget andet (f.eks. at søge godbidder) som er uforeneligt med den adfærd hunden startede med at ville vise. Hunden kan ikke både gø og søge godbidder samtidig.

 

Anvendt på denne måde virker afledning, så hunden lærer noget af det - at lade være med at gø i haven.

 

Som du beskriver det, kan hunden opfatte selve afledningen som det den får ud af at gø.

 

Det meste af hundetræning/opdragelse handler om korrekt timing.

 

muligvis du kan have ret:genert:

 

meen jeg er nu lidt tilbøjelig til og tænke med denne her hund at den er lidt ligeglad med hende og gør som han behager 20% af tiden

 

men jeg synes nu denne hundmisforstår meget som andre hunde ville forstå bla mine egne eller hendes gamle

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b]

 

 

jamen jeg ser gerne en med et råd som virker på denne hund

 

hvad skulle man ellers gøre :confused::confused:

Jeg har foreslået, at hun kunne finde noget, der var mere interessant end at gå ud i køkkenet, så den blev i stuen. Hvad dette "noget" kunne være, ved jeg jo af gode grunde ikke.

 

Eller lade hunden blive hjemme - hvilket jeg nok ville vælge i stedet for jævnligt at skabe en konfliktsituation over noget (for hunden) ganske naturligt.

 

 

 

joo lige præcis alt hvad det kræ gør taler til egen fordel og den tager gerne en risiko for at få sin vilje mage til opportunistisk kræ skal man lede længe efter

 

ordet taler for sig selv en hund som kun tænker på sig selv har aldrig set så ekstreme træk i min egen race som hendes hund:stupid:

Her er jeg bare overhovedet ikke enig med dig. Jeg har aldrig oplevet eller hørt om en hund, der ikke gjorde noget, der talte til dens egen fordel. Den gør ikke noget udelukkende for at være flink eller for at gøre nogen en tjeneste.

 

Det kan godt være, at dine hunde ikke opfører sig som hendes, men jeg vil æde min gamle hat på, at de ikke foretager sig noget, hvis der ikke er en eller anden fordel ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

uha det skal jeg da ikke kunne udtale mig om:confused:

 

men jeg ved hun har haft og har sine problemer med ham som irritere mig også.

 

hunden stresser rundt hvis hun snakker til andre mennesker eller dyr,så rejser han sig straks og enten tror han at han er guds gave til mennesket ellers vil han ikke have hun eller os andre snakker med andre end ham eller stresser han rundt,og gør et eller andet for at man skal lægge mærke til ham.

 

han vil meget gerne styre hvem hun snakker med og ikke med

 

han kan endda gå stresset rundt hvis hun snakker i tlf hvis det er noget som ikke lige drejer sig om ham

 

han lægger meget mærke til om hun virker til og have styr på situationen eller går han ind og overtager

 

han respektere ikke et nej hvis han er opkørt

 

han er yderst glad og og træne lydighed han gør det ikke for belønningen men fordi han synes det er sjovt og lave en masse øvelser så der virker de gode sammen

 

han er en kontrolfreak hvilket er yderst belastende for alle os andre som skal kigge på det

 

han er meget vogtende

 

og madaggresiv overfor både børn og hvis man tager fat i ham så knurrer han og bider også gerne ud efter hende

 

han er ikke meget for og blive sat på plads uden han bliver sur

 

og jeg kunne blive ved

 

jeg mener det er en cocktail som kan blive farlig hvis man ikke holder øje jeg synes den virker skør den hund besat af og styre ting

 

Jeg synes han lyder som en hund der ikke har forstået det givende i samarbejde udover øvelser, der jo netop kun er - øvelser.

 

Som du beskrver ham vil jeg foreså din veninde at få fat i en adfærdsbehandler - hvis hun da selv oplever hundens opførsel som et problem.

 

Du har et par gange spurgt til råd om hvordan der skal trænes "ud af køkkenet" med ham, det er svært at svare på andet end helt generelt uden at se hunden, men når din veninde har kunnet bygge tricks op kan hun bruge samme mønster til at lære ham ikke at gå i køkkenet: Bygge op skridt for skridt og belønne ham for at blive ude. Gradvist forlænge med sekunder af gangen og være på ham konstant.

 

Det er min opfattelse at aussierne ikke svarer pænt på hårde ord, de er ofte så tilpas mentalt stærke at de så bare melder sig ud af fællesskabet og klarer sig selv. Derfra er der ikke langt til ikke at ville finde sig i noget og knurre/snappe.

 

Der er også den lille krølle på, at nogle hundeejere bruger al mulig psykologi og blød ideologi i træning af øvelser, men desværre ikke holder samme standard når det kommer til opdragelse. Måske hænger den der fordin veninde, jeg ved det ikke.

 

Det kan være akkurat lige så sjovt at "træne" opdragelse som tricks, men mange overser dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg har foreslået, at hun kunne finde noget, der var mere interessant end at gå ud i køkkenet, så den blev i stuen. Hvad dette "noget" kunne være, ved jeg jo af gode grunde ikke.

 

det er jo svært hvis man sidder flere timer i køkkenet :confused:

 

Eller lade hunden blive hjemme - hvilket jeg nok ville vælge i stedet for jævnligt at skabe en konfliktsituation over noget (for hunden) ganske naturligt.

Her er jeg bare overhovedet ikke enig med dig. Jeg har aldrig oplevet eller hørt om en hund, der ikke gjorde noget, der talte til dens egen fordel. Den gør ikke noget udelukkende for at være flink eller for at gøre nogen en tjeneste.

 

Det kan godt være, at dine hunde ikke opfører sig som hendes, men jeg vil æde min gamle hat på, at de ikke foretager sig noget, hvis der ikke er en eller anden fordel ved det.

 

hun vil ikke lade dyret blive hjemme så det er ik en mulighed forbyder nogen hendes hund skal med kommer hun heller ikke

 

selvfølgelig gør mine egne også ting men de er evig loyale alligevel og tænker ikke kun som hendes

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg synes han lyder som en hund der ikke har forstået det givende i samarbejde udover øvelser, der jo netop kun er - øvelser.

 

Som du beskrver ham vil jeg foreså din veninde at få fat i en adfærdsbehandler - hvis hun da selv oplever hundens opførsel som et problem.

 

Du har et par gange spurgt til råd om hvordan der skal trænes "ud af køkkenet" med ham, det er svært aat svare på ndet end helt generelt uden at se hunden, men når din veninde har kunnet bygge tricks op kan hun bruge samme mønster til at lære ham ikke at gå i køkkenet: Bygge op skridt for skidt og belønne ham for at blive ude. Gradvist forlænge med sekunder af gangen og være på ham konstant.

 

Det er min opfattelse at aussierne ikke svarer pænt på hårde ord, de er ofte så tilpas mentalt stærke at de så bare melder sig ud af fællesskabet og klarer sig selv. Derfra er der ikke langt til ikke at ville finde sig i noget og knurre/snappe.

 

Der er også den lille krølle på, at nogle hundeejere bruger al mulig psykologi og blød ideologi i træning af øvelser, men desværre ikke holder samme standard når det kommer til opdragelse. Måske hænger den der fordin veninde, jeg ved det ikke.

 

Det kan være akkurat lige så sjovt at "træne" opdragelse som tricks, men mange overser dette.

 

jeg vil prøve og foreslå det for hende

 

hun har jo spurgt flere som kender til racen og de kender godt problemet med dem og den måde de kan være på

 

ja han er en meget selvstændig hund må man sige synes det er en meget speciel hund ihvertfaldet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg vil prøve og foreslå det for hende

 

hun har jo spurgt flere som kender til racen og de kender godt problemet med dem og den måde de kan være på

 

ja han er en meget selvstændig hund må man sige synes det er en meget speciel hund ihvertfaldet

 

Det må man sige, en ordentlig mundfuld for mange :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men hvordan mener du da at hendes tænker :confused:

 

hvordan skal jeg forklare det:rolleyes:

 

det virker som om han virkelig studere hende for og læse hendes kropssprog mere end man normalt ser hos hunde og så virker han til og bevidst ser sit snit til og snøre hende hvis der er noget hun har sagt han ikke må,så når muligheden byder sig hun er uopmærksom så gør det pågældende som han lige har fået af vide han ikke må

 

feks en afdækning hun dækker han af

 

så snart muligheden byder sig for han kan smutte efter ,hvis der er noget spændene så gør det når hun mindst venter han virker til og virkelig snøre hende ,hun skal være på hele tiden .

 

mine egne gør selvfølgelig også ting til deres fordel men det er ofte noget vi kan gøre sammen de plager om,hvis man kan sige det sådan

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det må man sige, en ordentlig mundfuld for mange :-D

 

ja det må man sige når man tænker på han er en mindre hund ,selvfølgelig er alt ikke negativt han er da for det meste 80% lydig og rimelig nem hund,meeen han virker til og have de der træk hvor han hele tiden søger og kigger for af se hvad der kan falde til hans fordel en utrolig opportunistisk hund

Link til indlæg
Del på andre sites

hvordan skal jeg forklare det:rolleyes:

 

det virker som om han virkelig studere hende for og læse hendes kropssprog mere end man normalt ser hos hunde og så virker han til og bevidst ser sit snit til og snøre hende hvis der er noget hun har sagt han ikke må,så når muligheden byder sig hun er uopmærksom så gør det pågældende som han lige har fået af vide han ikke må

 

feks en afdækning hun dækker han af

 

så snart muligheden byder sig for han kan smutte efter ,hvis der er noget spændene så gør det når hun mindst venter han virker til og virkelig snøre hende ,hun skal være på hele tiden .

 

mine egne gør selvfølgelig også ting til deres fordel men det er ofte noget vi kan gøre sammen de plager om,hvis man kan sige det sådan

Jeg tror altså du tillægger ham lidt for mange menneskelige følelser og reaktioner. Jeg tror ikke, at han lægger og tænker "nå nu vil jeg lige lave lidt ballade, lad mig komme afsted." Jeg tror ganske enkelt bare, at han synes noget andet er mere spændende og derfor smutter. Ikke fordi han vil være uartig eller snyde hende.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg tror altså du tillægger ham lidt for mande ge menneskelige følelser og reaktioner. Jeg tror ikke, at han lægger og tænker "nå nu vil jeg lige lave lidt ballade, lad mig komme afsted." Jeg tror ganske enkelt bare, at han synes noget andet er mere spændende og derfor smutter. Ikke fordi han vil være uartig eller snyde hende.

 

nej det ved jeg tror du misforstår hvad jeg mener:slem:

 

det jeg mener er at : eks hund vil gerne hen og lege med de andre,hund får nej og evt en dæk øvelse ,hunden dækker på kommando ,men kigger stadig hen hvor de andre hunde leger og man kan se han virkelig gerne vil derhen,

 

hund løber derhen når den ser sit snit til og smutte når ejer er uopmærksom som er en meget naturlig reaktion hos mange hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det mest som et dårligt match af ejer og hund. Det lyder som om hun egentlig hellere vil have en schæfer, og nu giver hundens temperament (for mig lyder han som en dejlig hund med humor!) skylden for hans "uartighed", istedet for at pr¢ve at tænke lidt anderledes og få et ægte makkerskab med sin hund, hvor hun er roden til alt det sjove, og hvor han ikke beh¢ver at "narre" hende for at g¢re de ting han gerne vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
For mig lyder det mest som et dårligt match af ejer og hund. Det lyder som om hun egentlig hellere vil have en schæfer, og nu giver hundens temperament (for mig lyder han som en dejlig hund med humor!) skylden for hans "uartighed", istedet for at pr¢ve at tænke lidt anderledes og få et ægte makkerskab med sin hund, hvor hun er roden til alt det sjove, og hvor han ikke beh¢ver at "narre" hende for at g¢re de ting han gerne vil.

 

 

dejlig hund er jo smag og behag :???:

 

der er nogle som er til den type hund og andre ikke,men jeg er helt enig med dig, at for hendes type hund er det langt mere en schæfer.belgier lign hund som passer til hende, som jeg mener er langt mere loyal og førerbar og passer til det hun egentlig vil træne,som er brugstræning og der passer en aussie ikke ind.

 

du har da sikkert ret i mange ting og er helt sikker på at et rigtigt aussie menneske vil finde ham som en dejlig hund jeg bryder mig ærlig ikke om den hunds temp,da jeg finder hunden uloyal han vil hellere lege med de andre hund feks mine end hende. samt at han skal prøve og narre ejeren for at opnå noget det gør mine egne sjældent.

 

jeg tror sådan noget som lydighedstræning med ham i dkk ,samt noget hyrdning er lige noget for ham,han ser ud til og nyde det meget,han kan lide og lave tricks og lydighed det kan man tydeligt se,og hyrdning det er virkelig noget han brænder for,ikke det der spor og lign ,han er en hyrderace en en sporhund eller brugshund

 

det skal lige siges at det er nok mig som finder problemet i hunden mere end hun selv gør:hmm:hun kan meget bedre leve med hans temp end jeg kan

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det ved jeg tror du misforstår hvad jeg mener:slem:

 

det jeg mener er at : eks hund vil gerne hen og lege med de andre,hund får nej og evt en dæk øvelse ,hunden dækker på kommando ,men kigger stadig hen hvor de andre hunde leger og man kan se han virkelig gerne vil derhen,

 

hund løber derhen når den ser sit snit til og smutte når ejer er uopmærksom som er en meget naturlig reaktion hos mange hunde

Jamen hvordan snyder han hende så :confused:
Link til indlæg
Del på andre sites

dejlig hund er jo smag og behag :???:

 

der er nogle som er til den type hund og andre ikke,men jeg er helt enig med dig, at for hendes type hund er det langt mere en schæfer.belgier lign hund som passer til hende, som jeg mener er langt mere loyal og førerbar og passer til det hun egentlig vil træne,som er brugstræning og der passer en aussie ikke ind.

 

du har da sikkert ret i mange ting og er helt sikker på at et rigtigt aussie menneske vil finde ham som en dejlig hund jeg bryder mig ærlig ikke om den hunds temp,da jeg finder hunden uloyal han vil hellere lege med de andre hund feks mine end hende. samt at han skal prøve og narre ejeren for at opnå noget det gør mine egne sjældent.

 

jeg tror sådan noget som lydighedstræning med ham i dkk ,samt noget hyrdning er lige noget for ham,han ser ud til og nyde det meget,han kan lide og lave tricks og lydighed det kan man tydeligt se,og hyrdning det er virkelig noget han brænder for,ikke det der spor og lign ,han er en hyrderace en en sporhund eller brugshund

 

det skal lige siges at det er nok mig som finder problemet i hunden mere end hun selv gør:hmm:hun kan meget bedre leve med hans temp end jeg kan

 

nøj hvor er jeg da meget uenig med dig

En hund prøver ikke på at "nare" nogen!

En hund gør det den har erfaret er sjovest!

Dvs vil hunden hellere lege med andre hunde så er det føreren som har fejlet ikke hunden! hunden er ikke uloyal! den gør det der for den er det sjoveste!

Føreren kan være uloyal, hvis nogen af dem er, ved simpelthen ikke at give hunden det den gerne vil, nemlig spændende leg og udfordrerne træning, på hundens præmisser!

Det er meget muligt at de ikke passer sammen, men det er ved gud ikke hundens skyld og det gør den ikke uloyal!:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
nøj hvor er jeg da meget uenig med dig

En hund prøver ikke på at "nare" nogen!

En hund gør det den har erfaret er sjovest!

Dvs vil hunden hellere lege med andre hunde så er det føreren som har fejlet ikke hunden! hunden er ikke uloyal! den gør det der for den er det sjoveste!

Føreren kan være uloyal, hvis nogen af dem er, ved simpelthen ikke at give hunden det den gerne vil, nemlig spændende leg og udfordrerne træning, på hundens præmisser!

Det er meget muligt at de ikke passer sammen, men det er ved gud ikke hundens skyld og det gør den ikke uloyal!:???:

 

hunden er da det mest uloyale jeg har mødt længe :???:

mine egne hunde ville da aldrig på noget tidapunkt hellere vælge hinanden eller hundeleg fremfor mig de ville vælge mig til hver en tid og forsvare mig ligesom jeg ville dem.

Selv Xaro til til hver en tid vælge mig over en løbsk tæve

 

er jeg ovre i vores kolonihave og jeg går i huset og lukker døren til haven,så stopper stort set al leg og pjat og de ligger sig foran døren og gider næsten ingenting uden mig.hendes leger bare videre kigger lige om mor er der,nå nej så leger han videre ligeglad,vælger hellere og lege med Jubi end og se efter sin mor eller lege med sin mor.

 

endnu engang så mener jeg der er forskel på hunderacer nogle er mere selvstændige end andre og har forskellige behov

 

 

give hunden hvad den vil:confused::confused:

 

hvis vi er ude og gå så er den hund besat og og lege med mine især Jubi hvilket han ikke skal:evil:

 

så hvis vi står på en græsplæne og leger og jeg vil lege kasteleg med Jubi vil han løbe efter hende og kører op hun prøver og lave noget andet med ham,og han gør det såda nogenlunde ,meen han kigger hele tiden efter Jubi meget ufokuseret.

 

hvad der er sjovest!!!

 

hvis en af mine synes det er sjovest og lege med andre hunde,så skal den da ikke smutte alligevel selvom jeg beder den om noget så skal jeg da nok fortælle den anderledes.

 

endnu en grund til mine næste hunde ikke skal være sammen med fremmede hunde, debliver ski så besatte af hundeleg

Link til indlæg
Del på andre sites

hunden er da det mest uloyale jeg har mødt længe :???:

mine egne hunde ville da aldrig på noget tidapunkt hellere vælge hinanden eller hundeleg fremfor mig de ville vælge mig til hver en tid og forsvare mig ligesom jeg ville dem.

Selv Xaro til til hver en tid vælge mig over en løbsk tæve

 

er jeg ovre i vores kolonihave og jeg går i huset og lukker døren til haven,så stopper stort set al leg og pjat og de ligger sig foran døren og gider næsten ingenting uden mig.hendes leger bare videre kigger lige om mor er der,nå nej så leger han videre ligeglad,vælger hellere og lege med Jubi end og se efter sin mor eller lege med sin mor.

 

endnu engang så mener jeg der er forskel på hunderacer nogle er mere selvstændige end andre og har forskellige behov

 

 

give hunden hvad den vil:confused::confused:

 

hvis vi er ude og gå så er den hund besat og og lege med mine især Jubi hvilket han ikke skal:evil:

 

så hvis vi står på en græsplæne og leger og jeg vil lege kasteleg med Jubi vil han løbe efter hende og kører op hun prøver og lave noget andet med ham,og han gør det såda nogenlunde ,meen han kigger hele tiden efter Jubi meget ufokuseret.

 

hvad der er sjovest!!!

 

hvis en af mine synes det er sjovest og lege med andre hunde,så skal den da ikke smutte alligevel selvom jeg beder den om noget så skal jeg da nok fortælle den anderledes.

 

endnu en grund til mine næste hunde ikke skal være sammen med fremmede hunde, debliver ski så besatte af hundeleg

 

ærlig talt jeg er rigtig meget uenig med dig!

Det er ALDRIG hunden som har fejlet, men ejeren, hvis du vil have hunden skal foretrække dig frem for andre hunde eller andet, så må du tilbyde hunden noget DEN finder bedre end andre hunde eller andet!

Gør du ikke det så vil hunden naturligvis foretrække det DEN finder sjovest!

Det gør dine hunde også uanset hvad du siger, du har bare valgt en race som syntes at bold leg og træning med mennesker er noget af det sjoveste i verden!!

Husk det handler IKKE om hvad føreren finder sjovt men hvad hunden finder sjovt, det nytter ikke at kaste med bold fx hvis det ikke lige er det hunden finder sjovt, belønning skal være sjovt eller smage godt for hunden!

Så vil du træne et bestemt program med din hund, så må du finde en træningsform og en belønning som lige nettop den hund finder sjov!

Hvad din træningskammerat bruger kan være helt og aldeles lige meget, hvis ikke det passer til din hund så må du finde på noget andet!

Derfor er det Føreren som skal omstille sig til den hund han/hund har, ikke hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
ærlig talt jeg er rigtig meget uenig med dig!

Det er ALDRIG hunden som har fejlet, men ejeren, hvis du vil have hunden skal foretrække dig frem for andre hunde eller andet, så må du tilbyde hunden noget DEN finder bedre end andre hunde eller andet!

Gør du ikke det så vil hunden naturligvis foretrække det DEN finder sjovest!

Det gør dine hunde også uanset hvad du siger, du har bare valgt en race som syntes at bold leg og træning med mennesker er noget af det sjoveste i verden!!

Husk det handler IKKE om hvad føreren finder sjovt men hvad hunden finder sjovt, det nytter ikke at kaste med bold fx hvis det ikke lige er det hunden finder sjovt, belønning skal være sjovt eller smage godt for hunden!

Så vil du træne et bestemt program med din hund, så må du finde en træningsform og en belønning som lige nettop den hund finder sjov!

Hvad din træningskammerat bruger kan være helt og aldeles lige meget, hvis ikke det passer til din hund så må du finde på noget andet!

Derfor er det Føreren som skal omstille sig til den hund han/hund har, ikke hunden.

 

er udmærket klar det handler om hvad hunden finder sjovt men der er nu hunde som synes feks hundeleg er sjovere end samtlig hvad deres hundeejer tilbyder om det er guf eller leg

 

vi behøver ikke være enige

 

jeg ved til hver en tid mine hunde er mere loyale i alle situationer end denne hund den er skør i hovedet og ikke særlig stabil :evil:

 

jeg har selv haft en foxterrier og han synes andre hunde var meget mere spændene end hvad man overhovedet kunne tilbyde ham han ville meget hellere lege med andre hunde end at være sammen med os hvis det var en spændene hund

 

nu er der altså hundetyper racer som er så selvstændige at de knapt gider mennesker hendes var ligeglad med mennesker allerede inden han blev udvalgt som helt lille gik han mere for sig selv og undersøgte end at søge menneskekontakt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja. Og der er det jo så ejerens opgave at få hunden til at vælge hende frem for andre ting. Jeg kan ikke se hvad det har med snyderi at gøre.

 

Men uddyb gerne, hvis jeg har misforstået det.

 

det er da og tage røven på sin ejer det den hund gør :stupid:

 

den er jo skør i hovedet den hund :damn:hunden tror den er guds gave til mennesket og tror han skal styre hele verden træls hund :roll:

 

når hunden snyder ejeren eller hvad man vil kalde det er da ikke noget unormalt i det .

 

min hanhund gør nogenlunde det samme hvis der står mad på bordet, sidder han også og følger med om vi nu holder øje med ham og maden og når vi ikke gør,skrider han frem og tager maden i det øjeblik man er uopmærksom akurat noget lign

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja. Og der er det jo så ejerens opgave at få hunden til at vælge hende frem for andre ting. Jeg kan ikke se hvad det har med snyderi at gøre.

 

Men uddyb gerne, hvis jeg har misforstået det.

 

ja det er ejerens opgave og lære det kræ og gøre som den bliver bedt om

 

om det er noget den gider eller ej skal den bare følge en ordre

Link til indlæg
Del på andre sites

er udmærket klar det handler om hvad hunden finder sjovt men der er nu hunde som synes feks hundeleg er sjovere end samtlig hvad deres hundeejer tilbyder om det er guf eller leg

 

vi behøver ikke være enige

 

jeg ved til hver en tid mine hunde er mere loyale i alle situationer end denne hund den er skør i hovedet og ikke særlig stabil :evil:

Hvorfor er den nu skør i hovedet?

 

jeg har selv haft en foxterrier og han synes andre hunde var meget mere spændene end hvad man overhovedet kunne tilbyde ham han ville meget hellere lege med andre hunde end at være sammen med os hvis det var en spændene hund

Så han er også skør i hovedet.. Eller?

 

nu er der altså hundetyper racer som er så selvstændige at de knapt gider mennesker hendes var ligeglad med mennesker allerede inden han blev udvalgt som helt lille gik han mere for sig selv og undersøgte end at søge menneskekontakt

Men det gør vel ikke hunden skør og ustabil - bare anderledes temperamentsmæssigt end dine hunde, for eksempel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...