Hop til indhold

hvad er dit ansvar mht muskelhunden?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst Dogue1

Hende jeg så igår så heeelt almindelig ud, helt!!

 

Men hendes helt umulige og forkerte håndtering af hundene gjorde mig nervøs og forstemt, westie blandingen var glad (eller nærmere så havde han brug for at dæmpe meget), men amstaffen så overhovedet ikke glad ud, allermest udtryksløs og noget mere, måske nærmst resineret/bekymret, hvilket i sikkert vil kalde overfortolkning ;)

 

Hende kunne jeg ikke skue på udseendet, men mere i hendes opførsel.

Og det kan hurtigt blive for sent!

Er det ikke også en del af dit første indtryk af personen.

 

Jeg tror i misforstod mit indlæg lidt.´!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det undrer mig lidt, at flere - både her og andre steder, denne debat har været oppe - finder det forkasteligt at tænke negativt om en hund pga. dens race, men ok at bedømme ejeren på udseendet. Helt ærligt så tror jeg, at racen generelt siger mere om en hunds egenskaber, end påklædningen siger om et menneskes.

Jeg vil give dig ret i, at det er forkert at bedømme en hund efter hvordan ejeren ser ud. Jeg synes man skal kigge på det hele, hund, ejer, kontakt, adfærd.... Man kan blive "snydt" noget så grueligt ved kun at kigge på den ene part.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil give dig ret i, at det er forkert at bedømme en hund efter hvordan ejeren ser ud. Jeg synes man skal kigge på det hele, hund, ejer, kontakt, adfærd.... Man kan blive "snydt" noget så grueligt ved kun at kigge på den ene part.

 

Man kan i det hele taget blive snydt. Jeg stoler ikke nok på mine evner til at læse andre hunde, at jeg lader Thailo hilse på kamphunde eller hvad man må kalde dem (ville ønske der snart kom et passende navn til denne gruppe hunde).

 

Mine grænser er skruet meget langt ned. Jeg er yderst opmærksom når vi møder boxere og grand danoir (dem ved jeg Thailo er forbeholdende overfor) og ser racer som bullmastiff (selvom min veninde har den skønneste af slagsen) og DDB meget nøje an. Voksne hunde af racer som ambull, amstaf, staffordshire bull eller blandinger jeg ikke kan se hvad er, går jeg udenom. Dèr ser jeg bort fra om ejeren virker fornuftig og om hunden ellers virker venlig. Jeg skal ikke nyde noget og ikke andet end hvis de har mundkurv på, ville få mig til at lade Thailo hilse på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg vil give dig ret i, at det er forkert at bedømme en hund efter hvordan ejeren ser ud. Jeg synes man skal kigge på det hele, hund, ejer, kontakt, adfærd.... Man kan blive "snydt" noget så grueligt ved kun at kigge på den ene part.

 

Man kan i det hele taget blive snydt. Jeg stoler ikke nok på mine evner til at læse andre hunde, at jeg lader Thailo hilse på kamphunde eller hvad man må kalde dem (ville ønske der snart kom et passende navn til denne gruppe hunde).

 

Mine grænser er skruet meget langt ned. Jeg er yderst opmærksom når vi møder boxere og grand danoir (dem ved jeg Thailo er forbeholdende overfor) og ser racer som bullmastiff (selvom min veninde har den skønneste af slagsen) og DDB meget nøje an. Voksne hunde af racer som ambull, amstaf, staffordshire bull eller blandinger jeg ikke kan se hvad er, går jeg udenom. Dèr ser jeg bort fra om ejeren virker fornuftig og om hunden ellers virker venlig. Jeg skal ikke nyde noget og ikke andet end hvis de har mundkurv på, ville få mig til at lade Thailo hilse på dem.

Ja man kan altid blive snydt, men det kan man jo uanset race, og hvis man skal være sikker på, at ens hund ikke skal have et uhensigtsmæssigt møde, så skal de jo faktisk aldrig møde andre hunde.

Men er det så fordomme eller erfaringer, der holder dig tilbage for visse racer?

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende er det en blanding af fordomme og erfaringer.

For jeg har oplevet at stå på en togperron, for en gangs skyld uden Toffi :wink: , og udover mig ventede bl.a. en muskelhund og dens familie. Min første tanke var: Nu kan jeg da omsider hilse på en muskelhund, uden at skulle tænke på Toffis ve og vel.

 

Men af en eller anden grund kunne jeg ikke få mig selv til det. Og det ligner slet ikke mig, jeg synes jo at hunde er noget nær det dejligste på denne jord.

 

Og det var før min erfaring med den løse hund der kom løbende imod os. Så det har helt klart været debatten og avisoverskrifter hid og did, og dermed min fordom som kom til udtryk der.

 

Mht. folks udseende og væremåde, så lader jeg nu heller ikke Toffi hilse på store hunde ført af folk der er 80 og svækkede (sådan et par går tur på vores veje, vi har skam haft hilst, jo tak :wink: )

Ej heller når en pige på 10 kommer gående med en glad labrador-unghund.

Så selvfølgelig er det en god idé at vurdere helheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man kan altid blive snydt, men det kan man jo uanset race, og hvis man skal være sikker på, at ens hund ikke skal have et uhensigtsmæssigt møde, så skal de jo faktisk aldrig møde andre hunde.

Men er det så fordomme eller erfaringer, der holder dig tilbage for visse racer?

 

Nej, men de skal jo have et liv. Jeg lader jo også min hund løbe løs selvom der er visse risici forbundet med dette. Dog er det ikke kun fordomme, idet jeg jo hellere vil lade min hund løbe løs på en villavej end på en motorvej, hvis jeg skal vælge.

 

Jeg har især èn dårlig erfaring med kamphunde (kald det hvad du vil) som selvfølgelig præger mit syn på disse hunde men min hund lider ikke noget afsavn af, ikke at omgåes kamphunde og jeg har det bedre ved ikke at løbe risikoen. Tro mig, når man først har set ens 23 kilos hund ligge under en ca. 60 kg tung ambull og skrige af rædsel og mærke hvor meget der egentlig skal til for at flytte sådan en størrelse, så bliver man lidt forsigtig.

 

Engang imellem takker jeg de højere magter for at det ikke var Ascha der gik forest, for så ved jeg sgù ikke hvad jeg havde kunnet finde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Held og lykke med det.

Det er ikke længere siden end i sidste uge, at jeg talte med nogle absolut pæne mennesker og ansvarlige hundeejere, som jeg indimellem møder i vores "lufte hund anlæg". De havde lige måttet aflive deres amstaff blanding, da den havde overfaldet små hunde og børn. n065.gif Og de har hverken tatoveringer, kæder om halsen eller solbriller på.

Tak ;)

 

Nu behøver det jo ikke at være en Amstaff for at den "brister" For ca et halvt år siden møde jeg en af dem som vi de sidste 4år har gået rigtig mange hundeture sammen med. Men denne dag kom hun uden sin goldie, jeg sprugte hende naturligvis hvor hundene var henne for jeg kunne jo ikke se Aslan.

Han var blevet aflivet pga. han først var sprunget på manden, og hende bagefter, de fik hunden skubbet ind på badeværlset og ringet efter dyrlægen. Det var heldigvis skader som kunne lappes sammen på skadestuen.

 

Igår kun hun så for at "prale" med deres nye hvalp! Livet går vidre ;)

 

Der er ingen, der siger, at det ikke også går galt for andre hunderacer. Der er bare noget, der kraftigt tyder på, at det oftere sker for de såkaldte kamphunderacer, og at konsekvenserne er alvorligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
For mit vedkommende er det en blanding af fordomme og erfaringer.

For jeg har oplevet at stå på en togperron, for en gangs skyld uden Toffi :wink: , og udover mig ventede bl.a. en muskelhund og dens familie. Min første tanke var: Nu kan jeg da omsider hilse på en muskelhund, uden at skulle tænke på Toffis ve og vel.

 

Men af en eller anden grund kunne jeg ikke få mig selv til det. Og det ligner slet ikke mig, jeg synes jo at hunde er noget nær det dejligste på denne jord.

 

Og det var før min erfaring med den løse hund der kom løbende imod os. Så det har helt klart været debatten og avisoverskrifter hid og did, og dermed min fordom som kom til udtryk der.

 

Mht. folks udseende og væremåde, så lader jeg nu heller ikke Toffi hilse på store hunde ført af folk der er 80 og svækkede (sådan et par går tur på vores veje, vi har skam haft hilst, jo tak :wink: )

Ej heller når en pige på 10 kommer gående med en glad labrador-unghund.

Så selvfølgelig er det en god idé at vurdere helheden.

 

Jeg synes ikke, du kan kalde dig selv fordomsfuld, fordi noget af din mistænksomhed bygger på avisoverskrifter. Der har jo været en del af dem efterhånden, så det kan ikke bare negligeres som mediernes trang til sensationer. Fordi det efterhånden er sket så ofte, er det faktisk slet ikke nogen sensation mere. Selvom sproget i disse artikler kan være meget "farverigt", så er det jo stadig reelle hændelser, der ligger bag. Desværre. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Ja man kan altid blive snydt, men det kan man jo uanset race, og hvis man skal være sikker på, at ens hund ikke skal have et uhensigtsmæssigt møde, så skal de jo faktisk aldrig møde andre hunde.

Men er det så fordomme eller erfaringer, der holder dig tilbage for visse racer?

 

Nej, men de skal jo have et liv. Jeg lader jo også min hund løbe løs selvom der er visse risici forbundet med dette. Dog er det ikke kun fordomme, idet jeg jo hellere vil lade min hund løbe løs på en villavej end på en motorvej, hvis jeg skal vælge.

 

Jeg har især èn dårlig erfaring med kamphunde (kald det hvad du vil) som selvfølgelig præger mit syn på disse hunde men min hund lider ikke noget afsavn af, ikke at omgåes kamphunde og jeg har det bedre ved ikke at løbe risikoen. Tro mig, når man først har set ens 23 kilos hund ligge under en ca. 60 kg tung ambull og skrige af rædsel og mærke hvor meget der egentlig skal til for at flytte sådan en størrelse, så bliver man lidt forsigtig.

 

Engang imellem takker jeg de højere magter for at det ikke var Ascha der gik forest, for så ved jeg sgù ikke hvad jeg havde kunnet finde på.

Puha grim oplevelse :(

 

Jeg har 7-9-13 aldrig selv haft dårlige oplevelser, men vi kan kun blive enige om, at sådan noget sætter sine spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt at mange møder en muskelhund, med mistro og frygt. Der bliver jo skrevet mangt og meget og selvfølgelig kommer det ikke ud af den blå luft det journalisterne skriver om.

 

Men måske skal man også huske at jo voldsommere det beskrives jo flere aviser sælges der, der er nok ikke det store avis salg i at skrive om en hygge fis der leger fint og normalt med andre hunde osv.

 

Som jeg har nævnt mange gange så lukker jeg ikke øjnene for de problemer der er med denne bestemte gruppe af hunde, men samtidig vil jeg også slå fast at der findes mange dejlige og pålidelige hunde i denne gruppe.

 

Jeg vil opfordre specielt jer fra sjælland til at melde jer til dette foredrag http://www.hunde-forum.dk/foredrag-om-muskel-og-kamphunde-vt1102.html

 

Jeg ved at foredragsholder giver deres bud på hvilket ansvar man har når man ejer en hund af muskelhunde gruppen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

For det første er der slet ikke noget der hedder muskel hunde eller kamp hunde det hedder molos-hunde og ja jeg har selv ejet en blandning mellem en broholmer og en lapador altså en molos-hund. men jeg har ved den gode gud aldrig oplevet den angribe nogen, den blev selv angrebet af en skide konge puddel men det fremmede ikke aggrationer mod andre hunde set fra dens synspunkt, kun set fra mit.

Det er ejerne af disse dejlige hunde der er noget galt med ikke hunden og nej jeg jeg ser ikke disse hunde som en trudsel mod andre, kun deres idiotiske mennesker. Når man kan anskaffe sig sådan en hund uden videreer det fordi rigtig mange hunde avler er helt lige glad med hvem de sælger deres hvalpe til bare de tjener på det.

En hunde avler med respekt for sig selv og sine hunde vil forlange man tilmelder sin hund til hunde træning så de sikre sig man ikke får problemer med hunden i fremtiden. Det ville faktisk være et krav man skriver under på for at få lov at købe sin hvalp.

jeg havde sammen med denne hund 3 små børn, en bedre kammerart kunne de ikke finde andre steder. han elskede at lege med alle hunde og så var det rigtig rart med besøg.

Jeg grimmes når jeg tænker på hvilket ry disse hunde har fået på grund af idiotiske ejer, der helt har misforståt hvad det vil sige at have en hund.

Tænk lidt over det næste gang i ser f.eks en rottweiler eller en berner senne hund den ene vil mange frygte den anden ville få folk til at sige, nøj hvor er den sød, men de er faktisk meget tæt i familie med hinanden begge er de molos-hunde. jeg må sige at de farligste og mest arrige hunde jeg nogen sinde har mødt er små kræ som f.eks. pudler, personligt er jeg selv blevet bidt af 2 og min hund angrebet af en.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...

"Derefter gik hjem og ringede til politiet." - Fy for den lede, smålig er man da. Jeg har min dejlige pitbull/amstaff på 2½ år som aldrig har knurret uretmæssigt, gør aldrig af fremmede hunde, elsker at møde nye mennesker og hunde. Jeg mærker en ekstrem hetz fra ignorante mennesker og hundejeren der står på den anden side af hegnet indtil hundeparken og holder for lågen så jeg ikke kan komme ind imens hendes store labrador gør løs med fråde om munden. Min hund er blevet angrebet flere gange af rottweilere og en enkelt gang af en langhåret labrador. Både mig og min hund elsker at møde mennesker der med åbne arme hilser på min hund og lader ham slå sig løs og lege. For det værste du kan gøre mod en muskelhund er det der foregår, de bliver isoleret, holdt nede og tvunget til at holdes i kort snor konstant. Det sådan en skam min dejlige hund skal hæmmes og ses ned på pga fjolser som jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Derefter gik hjem og ringede til politiet." - Fy for den lede, smålig er man da. Jeg har min dejlige pitbull/amstaff på 2½ år som aldrig har knurret uretmæssigt, gør aldrig af fremmede hunde, elsker at møde nye mennesker og hunde. Jeg mærker en ekstrem hetz fra ignorante mennesker og hundejeren der står på den anden side af hegnet indtil hundeparken og holder for lågen så jeg ikke kan komme ind imens hendes store labrador gør løs med fråde om munden. Min hund er blevet angrebet flere gange af rottweilere og en enkelt gang af en langhåret labrador. Både mig og min hund elsker at møde mennesker der med åbne arme hilser på min hund og lader ham slå sig løs og lege. For det værste du kan gøre mod en muskelhund er det der foregår, de bliver isoleret, holdt nede og tvunget til at holdes i kort snor konstant. Det sådan en skam min dejlige hund skal hæmmes og ses ned på pga fjolser som jer.

 

Du starter dit første indlæg på forum med at skælde ud og kalde folk for fjolser - smart...

 

Du svarer på en næsten 3 år gammel tråd - smaaaart :5up:

 

Og så kunne jeg da i øvrigt godt lide at vide hvorfor du gerne vil ind i en hundepark hvor en aggressiv hund står og gøer med fråde om munden? Måske prøvede ejeren at beskytte din hund, fordi du ikke selv var kvik nok til at gøre det... :hmm:

 

Men velkommen til H-F :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg forstår ikke de foreninger som simpelthen nægter at have muskelhunde i klubben, det er da at have fordomme,

Lige for at få en enkelt ting sat på plads....det kan sagtens være, at mange klubber har fordomme over for kamphunde, men det er altså ikke årsagen til, at de nægter at have disse i klubbeene.

 

Det er, fordi klubberne foretrækker at følge lovgivningen, som siger, at sådanne hunde skal være iført mundkurv og holdes i en max 2 m line.

 

Disse foranstaltninger gør, at sådanne hunde ikke kan lave stort andet end lineføring, og der er dermed ingen idé i, at de optager en plads på holdet.

 

Hvorvidt der også er tale om fordomme, skal jeg så ikke kunne udtale mig om.

 

Redigering: Uuuuups, jeg så da heller ikke, at tråden var så gammel. Jeg trækker mig tilbage i god ro og orden og pudser brillerne en ekstra gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige for at få en enkelt ting sat på plads....det kan sagtens være, at mange klubber har fordomme over for kamphunde, men det er altså ikke årsagen til, at de nægter at have disse i klubbeene.

 

Det er, fordi klubberne foretrækker at følge lovgivningen, som siger, at sådanne hunde skal være iført mundkurv og holdes i en max 2 m line.

 

Disse foranstaltninger gør, at sådanne hunde ikke kan lave stort andet end lineføring, og der er dermed ingen idé i, at de optager en plads på holdet.

 

Hvorvidt der også er tale om fordomme, skal jeg så ikke kunne udtale mig om.

 

 

 

pssst... det indlæg er jo fra før den nye hundelov :genert::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...