Hop til indhold

Tigger om hjælp til en hund der fylder meget!


Gæst Kitty
 Share

Recommended Posts

Nej ved jeg godt :stupid:

Men jeg forstår heller ikke dyresprog.... igen, det er en proces vi er igang med :)

 

Jeg roser ham også hver gang han fandt et stykke foder, uha da.... Rose er virkelig noget jeg kan finde ud af, haha :)

 

Jeg må klappe i mine små hænder når jeg læser denne tråd!!

 

Jeg tror bestemt I er på rette vej! Hvor er det fedt du har valgt at give det her en chance!

 

Jeg tænker at Speedy måske lidt er på samme måde som min Bitten var til at starte med, angående træning.. For jeg kan nemlig huske at jeg også havde svært ved at hun ikke så ud til at fatte øvelserne!

Så prøvede vi klikkertræning og pludselig måtte jeg med skam indse at det var mig som var den langsomme!!

 

Så bare klø på - det er SÅ flot! :klap:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 161
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Super flot :banan::klap::5up: hvem havde troedet det igår HATTEN AF FOR DIG :blink:

 

Vil bare tilslutte mig det de andre skriver at du skal holde fast i få ting nu så I ikke løber sur i det, og tænk på at Speedy jo også lige skal have med inden i hovedet at I nu pludselig vil lave sjove ting :-D

 

Ang fodersøg så prøv (er svært med al sne, måske et sted hvor det er tøet væk) smid en håndfuld sådan at han næsten "falder" over dem altså tæt men mange så han fatter at han ikke bare skal finde en og så vente på en mere osv.... og når han så får ro på og ved at han skal søge på jorden så udvider du området, så de ikke ligger helt så tæt og fortsæt sådan så om noget tid (sikkert ikke ret længe) ved han at han selv skal snuse sig til dem.

 

Og husk så at din/jeres indstilling til Speedy smidter meget af på ham, føler han I kan lide ham gider ham, så kvittere han med at være sød, og føler han at I omvendt ikke gider ham vil han gøre alt hvad han kan får at komme ind i varmen, og det er næsten aldrig hensigtsmæssig de metoder han finder på :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ang. det med foder søg i haven.... så forsøgte jeg at kaste 2-3 stykker.. men han finder kun 1 stykke... igen... han er for overgearet... og forstår ikke helt hvad der foregår.... (der ligger meget mad i haven til de vilde katte idag haha)

 

Derfor jeg starter ud med 1 stykke... ad gangen indtil han forstår pointen....

 

Og jeg har printet de der aktiveringsråd ud... så jeg har dem ved hånden.. men tager lige en ting af gangen... for jeg antænder lidt indeni, når han ikke fatter hvad jeg siger... så tager det når jeg har tålmodigheden til det - hvis i forstår

 

Fodersøg: Når han giver op er det dels fordi han ikke forstår pointen dels fordi han ikke er vant til at skulle søge sit foder.

 

Præv den smuldrede bøf blandet med foderet og/eller kast nogle stykker og led ham med hånden hen til næste kugle og næste og næste til han forstår meningen.

 

En bøf eller andet lækkert vil animere ham til at søge og han vil derfor lære det hurtigere hvis du bruger bøfmetoden :-D

 

Det er fint du starter roligt op. Fodersøg et par gange om dagen minus bolden så er I rigtig godt på vej mod en roligere hund.

 

Lige et hint: Speedy kan komme til at mangle at bruge fysikken, som når han rendte efter bold, så efter nogle dage uden bold, kan hans krop kræve noget action.

Derfor kan han igen blive "utidig" hvis behovet ikke dækkes.

 

Bliver han det, skal han ud at løbe, men ikke nødvendigvis som før efter bold. Leg med andre hunde vil også kunne gøre det i kombination med de nye mentale udfordringer han får.

Og han skal naturligvis ikke ud at lege/løbe som direkte svar på vildskab, det skal helst være forebyggende.

 

Husk at ros med kærlig stemme for ro, så han oplever at ro er godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey Kitty

Jeg syns ikk at det på nogen måde lyder som om at du tager afstand fra hunden, jeg syns at den måde du har sagt fra overfor speedy på lyder som den rigtige måde at sætte sine grænser på og speedy har på den måde også forstået hvor han har dig. Dn kæreste har fået ham på et tidspunkt hvor han selv har været ensom og måske har haft svært ved at sætte grænser, for det er vel egentlig det det handler om med speedy og som jeg kan høre giver din kæreste også udtryk for at det er blevet for meget. Det er jo ikke fordi at man kke elsker sin hund bare fordi man lige syns at det er for meget piveri og hoppen op eller afhængighed af din kæreste. Ved godt at han ikke ligefrem er hvalp længere, men måske i sku lave en plan dig og din kæreste for hvilke grænser i syns der er rimelige overfor speedy og så simpelthen prøve at starte forfra (din kærestes mor skal også overholde dem). Vær bestemt og sig Nej når han gør noget han ikk må og ha nogle rigtige lækre godbidder og skamros ham når han gør noget rigtigt. Måske det lykkedes for jer, hvem ved :-D Og desuden kan jeg udemærket godt forstå din bekymring omkring barn og speedy osv... men mon ikk det nok kommer til at fungere ellers finder i sgu nok en løsning :-D good luck og nu er det jo længe siden de her indlæg er skrevet, så ku da godt tænke mig en opdatering

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. det med foder søg i haven.... så forsøgte jeg at kaste 2-3 stykker.. men han finder kun 1 stykke... igen... han er for overgearet... og forstår ikke helt hvad der foregår.... (der ligger meget mad i haven til de vilde katte idag haha)

 

Derfor jeg starter ud med 1 stykke... ad gangen indtil han forstår pointen....

 

 

Vil ligesom alle de andre sige at jeg virkeligt har stor respekt for det du gør med Speedy - Han er jo ligeglad med om du gør det for din, din kæreste eller for hans skyld. Bare dét at du/I vil begynde at bruge tid på ham som du allerede har beskrevet, vil simpelthen ende med at han vil FORGUDE Jer - på en sund måde ! Tænk på at i hans lille verden er der ved at ske en stor stor forandring, han bliver aktiveret og tænk engang - det er med dig at alt det sjove sker ! Selvfølgelig skal din kæreste også indover det her, men det er fandme stort af dig at se udover din egen næse - og endnu mere forbavsende at du faktisk har planer om at bruge dine 4 barselsmåneder på at lege/træne og aktivere Speedy. Nu vil jeg ikke dømme :rolleyes: - men for mig lyder det som om du næsten helt glæder dig til at komme rigtigt i gang med det hele :5up:

Jeg har læst denne debat fra side 1, og må sige at der virkelig har været en kæmpe forandring i din måde at se problemerne på !

Stor stor ros !!!!!!!!!!!!!! :yeah:

 

Nå, men tilbage til Quoten:

Du kan med fordel lære ham at søge på kommando ..

Hver gang du gemmer/kaster (hvad du nu gør med den godbid han skal finde), så forbind det med et ord, f.eks. "Søg".

 

De mange første gange vil han sikkert slet ikke ligne en hund der hører hvad du siger (i sin iver efter at finde godbidden :slem:), men efterhånden vil han lære, at endnu et "Søg" betyder at der stadig ligger godbidder og gemmer sig et sted.

 

Det så ret kært ud når vores hvalp TROEDE at hun havde været hele lejligheden igennem .. Så kom hun luskende hen og kiggede forventningsfuldt op på en - og vidste jeg f.eks. at hun ikke havde fundet godbiddener ude på badeværelset sagde jeg bare "Søg" igen, og så smuttede hun glad på jagt endnu engang:ivrig:- for så vidste hun at der lå mere et sted !

 

Har han svært ved at finde godbidderne kan du evt. stille dig tæt på den/dem og igen forsøge dig med et "søg" - mislykkedes dette har jeg læst (mener at have læst det herinde fra et klogt hundehoved:engel:) at du evt. kan bøje dig henover godbiden og stirre ned på den uden at sige en lyd. Når han får øje på dig vil det for ham se ud som om du gør "stand", og altså har fundet noget interessant - så skal han nok komme hen og kigge :slem: Læste at denne øvelse som en bonus også markerer dig som "flokkens leder", i og med at du er i stand til at "finde" føde til ham. Det er da smart ! :klap2:

 

Når han bliver bedre til at finde og forstå hvad det hele går ud på, kan du også prøve at gemme godbidderne lidt i højderne - f.eks. på en kasse. Selvfølgelig skal han kunne nå derop, men du kan næsten se hvordan hunden kredser rundt om kassen, indtil den finder på at hoppe op med forpoterne - Uha, jeg siger dig - når de finder sådan en "svært" gemt godbid er der ikke mindre en julelys i øjnene på dem :lun:

 

Som en lille afslutning kan jeg fortælle at det virkelig gør en stor forskel for hunden, om den blot får serveret maden i skålen, eller om den rent faktisk skal arbejde lidt for føden.

Vi oplevede flere gange at Nike (vores hvalp) rent faktisk fravalgte maden i skålen over lidt fodersøg, således:

Vi hældte altid lidt af hendes ration i skålen, fordi vi også gerne ville lære hende at vente med at spise til skålen var sat helt ned - så vi ikke blev overfaldet af en sulten hund.

Men resten af rationen blev så gemt i skygger og afkroge i resten af lejligheden. Kom man til at "kaste" lidt fodder hen af gulvet så hun hørte det, forlod hun strakt maden i skålen for at finde resten af maden.

Vi lærte dog at gøre det lydløst, da vi jo nødigt skulle stresse hende :roll:

 

 

Men held og lykke med det hele - Jeg er sikker på at jeg på alles vegne kan sige at vi virkelig gerne vil høre hvordan det skrider frem med lille Speedy :lun:

 

Og må vi så snart se nogle billeder af den lille ballademager !!!!?

Redigeret af Hewlett
Link til indlæg
Del på andre sites

Ih dog, jeg har læst til side 5, men jeg kan ikke lige tage mig sammen til at læse resten. Her kommer mit bud.

 

Her er hvad der bl.a. har virket herhjemme, da vores hund har været meget stresset og svær at komme i kontakt med.

Vi har ikke givet ham for lidt opmærksomhed, vi har bare givet ham det forkerte.

 

Vi har leget meget kamplege med vores hund og meget 'kaste med pind/bold'.

Det synes jeg i skulle lade være med, og så bruge 150 kr på en vidunderlig bog der hedder Leg med din hund af Christina Sondermann.

Det har været en stor hjælp herhjemme til at få gang i noget mental stimulering, og andre sjove lege - f.eks. hjemmeagility.

 

Derudover vil jeg gerne varmt anbefale at I læser noget af Anders Hallgren. Han er hundepsykolog, og simpelthen blevet en gud for mig. Han har løst alle vores problemer med vores hund. Det vil også give dig en bedre forståelse af din hund, hvorfor den reagerer som den gør. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 years later...

Hej alle sammen..

Jeg er nyt medlem herinde - med et lignende problem..

 

Jeg søgte på google - og denne tråd kom frem..

 

Forskellen er bare : "vores" hund er en 11 år gammel labber og kvart schæfer der absolut aldrig er blevet opdraget på. Alt hvad man kan gøre forkert er blevet gjort.. rent ud sagt.

Det skal siges at jeg er 100 procent hundemenneske og har alle dage været det. Men forskellen på min kæreste og mig er bare - at vi i min familie opdrager hundene.. jeg kom ind i dette hjem for 3 år siden nu.. og min kæreste og hans hund Emma har haft et lignende forhold som TS' kæreste og Speedy inden vi kom ind - mine 2 drenge og jeg.

 

lang historie kort - Emma gør forfærdelig meget af alt og intet - specielt når der kommer gæster, postbud, pizzamand osv.

og det er øredøvende.. hun rejser børster og vil intet høre.

vi har prøvet at lægge hende af mens vi åbner døren - og det fungerer - dog ikke uden gøen - hvis man ikke er alene med hende.. jeg har sågar lavet et skilt til hoveddøren hvor der står at man må ha tålmodighed og kun banke 3 gange fordi vi skal lægge hende af inden vi kan åbne.. men det er bare ikke blevet bedre.. vi har nu skaffet en ekstra dør så hun ikke render med ud og skræmmer pizzabudet.. hvilket hun før har gjort.. han løb meget hurtigt ud til sin bil fordi jeg ikke havde hænder fri til at tage fat i hende.. det skal siges at hun ikke er arrig - det er hendes måde at "byde folk velkommen eller give sig til kende overfor gæster".. men hun er også meget nervøst anlagt og gør og knurrer af lyde og ting vi andre ikke kan høre.. også om natten! 😡

 

Vi lægger hende væk når der laves mad og spises.. før i tiden var hun med i køkkenet og med ved spisebordet.. det fik jeg trumfet igennem at hun ikke skulle mere..

 

 

men jeg stresses af hende - og af at der er mangel på seriøsitet ift. Opdragelsen af hende. Hun fylder faktisk på samme måde som speedy - og Emma er en meget stor hund ift. Lille speedy..

 

hvordan kan vi opdrage på hende så hun kan lystre vores kommandoer når hun er så gammel?

For hun er ligeglad med hvad vi siger indtil vi hæver stemmen..

 

og igen - jeg er hunde-elsker - men Emma driver mig til vanvid!

 

Og til den lille familie med Speedy - håber I fandt ud af det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen..

Jeg er nyt medlem herinde - med et lignende problem..

 

Jeg søgte på google - og denne tråd kom frem..

 

Forskellen er bare : "vores" hund er en 11 år gammel labber og kvart schæfer der absolut aldrig er blevet opdraget på. Alt hvad man kan gøre forkert er blevet gjort.. rent ud sagt.

Det skal siges at jeg er 100 procent hundemenneske og har alle dage været det. Men forskellen på min kæreste og mig er bare - at vi i min familie opdrager hundene.. jeg kom ind i dette hjem for 3 år siden nu.. og min kæreste og hans hund Emma har haft et lignende forhold som TS' kæreste og Speedy inden vi kom ind - mine 2 drenge og jeg.

 

lang historie kort - Emma gør forfærdelig meget af alt og intet - specielt når der kommer gæster, postbud, pizzamand osv.

og det er øredøvende.. hun rejser børster og vil intet høre.

vi har prøvet at lægge hende af mens vi åbner døren - og det fungerer - dog ikke uden gøen - hvis man ikke er alene med hende.. jeg har sågar lavet et skilt til hoveddøren hvor der står at man må ha tålmodighed og kun banke 3 gange fordi vi skal lægge hende af inden vi kan åbne.. men det er bare ikke blevet bedre.. vi har nu skaffet en ekstra dør så hun ikke render med ud og skræmmer pizzabudet.. hvilket hun før har gjort.. han løb meget hurtigt ud til sin bil fordi jeg ikke havde hænder fri til at tage fat i hende.. det skal siges at hun ikke er arrig - det er hendes måde at "byde folk velkommen eller give sig til kende overfor gæster".. men hun er også meget nervøst anlagt og gør og knurrer af lyde og ting vi andre ikke kan høre.. også om natten! 

 

Vi lægger hende væk når der laves mad og spises.. før i tiden var hun med i køkkenet og med ved spisebordet.. det fik jeg trumfet igennem at hun ikke skulle mere..

 

 

men jeg stresses af hende - og af at der er mangel på seriøsitet ift. Opdragelsen af hende. Hun fylder faktisk på samme måde som speedy - og Emma er en meget stor hund ift. Lille speedy..

 

hvordan kan vi opdrage på hende så hun kan lystre vores kommandoer når hun er så gammel?

For hun er ligeglad med hvad vi siger indtil vi hæver stemmen..

 

og igen - jeg er hunde-elsker - men Emma driver mig til vanvid!

 

Og til den lille familie med Speedy - håber I fandt ud af det :)

 

Hej og velkommen til :)

Jeg tror, at du skal oprette en helt ny tråd, der kun omhandler jeres hund. :-)...så er det meget nemmere, at finde ud af, både for dig selv, men også for andre ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...