Hop til indhold

Han er alt for tynd!

Lille Louie
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige været til kiropraktor med Louie og hun sagde, at han er alt alt for tynd. Jeg har godt selv kunne fornemme at han har tabt sig siden vi skiftede til Ziwipeak, men ikke troet at det var så drastisk.

Han vejer 4,2 kg. nu - standarden for hanner er 4-6 kg, så ja, han er da i den lave ende.

Jeg ved ikke rigtig, hvad vi gør nu, for Ziwipeak er det første foder, som han bare ELSKER! Han glubber det i sig. Men mængden er åbenbart ikke nok for ham og jeg tror man skal være påpasselig med bare at give mere end de råder til, fordi det jo er rent tørret kød.

Nogle forslag? Overvejer at spæde til med grøntsager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været til kiropraktor med Louie og hun sagde, at han er alt alt for tynd. Jeg har godt selv kunne fornemme at han har tabt sig siden vi skiftede til Ziwipeak, men ikke troet at det var så drastisk.

Han vejer 4,2 kg. nu - standarden for hanner er 4-6 kg, så ja, han er da i den lave ende.

Jeg ved ikke rigtig, hvad vi gør nu, for Ziwipeak er det første foder, som han bare ELSKER! Han glubber det i sig. Men mængden er åbenbart ikke nok for ham og jeg tror man skal være påpasselig med bare at give mere end de råder til, fordi det jo er rent tørret kød.

Nogle forslag? Overvejer at spæde til med grøntsager.

Ikke fordi jeg tvivler på hans kiropraktor, men hvad siger hans dyrlæge? og hvad var hans vægt før?

Hvis den er gal, og du gerne vil blive på ZP, så synes jeg du skal øge mængden en lille smule, og veje ham jævnligt for at følge udviklingen.

Ellers kan du måske supplere med noget fed fisk en gang om dagen? :hmm:

Mange har den holdning, at Mio er alt for tynd. Men så længe han er sund og rask (og ikke kaster sig over skålen), og hans dyrlæge ikke vurderer ham til at være for tynd, så er jeg tilfreds :5up:

Held og lykke med vægten til lille Louie :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville absolut ikke være ked af at give mere end anbefalet hvis hunden har brug for det. Netop fordi jeg ser det som et forslag og et gennemsnit, og ikke en endelig sandhed. I forhold til fodring ser jeg udelukkende på mængde og hundens vægt. Aldrig på vægten af foderet. Er hunden tynd får den mindre mængde end den plejer og omvendt. Alt sammen på slump.

Grøntsager vil sandsynligvis ikke gøre det store udslag på vægten, men derimod fylde i maven. Selv ville jeg ikke betænke mig ved at skrue op for mængden af foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad han vejede før, da det er længe siden han er blevet vejet. Men sidst han blev vejet vejede han 4 kg., men det er nok 3 måneder siden, og da var han kun 6 måneder og voksede endnu.

Kiropraktoren er også uddannet dyrlæge. Har ikke vendt det med min egen dyrlæge, da vi jo ikke rigtig selv havde opdaget det :oops: - troede bare det var fordi han ikke var så hvalpet mere, og han har jo sindssygt meget pels, så det er ikke til at se - og næsten heller ikke til at mærke faktisk gennem al den pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også sætte mængden op, det synes jeg ikke, at du skal bekymre dig om. Som de andre skriver, er vejledningen jo netop bare en vejledning. Jeg kigger aldrig på de fodervejledninger, men giver bare Tyson, hvad der er passende, så han ikke bliver hverken for tyk eller tynd. Jeg vejer ham hver morgen, så han ikke lige så stille taber sig eller tager på, uden at jeg opdager det.

Hvis du hellere vil supplere med noget andet mad, har du så overvejet at lave hjemmelavet mad til ham? Der er en rigtig god opskrift herinde, som Anne-Marie har lavet. Tyson får hjemmelavet i en frossen kong om morgenen, ziwipeak som træningsgodbidder og en anden slags tørfoder (p.t. Acana Grasslands) som fodersøg om aftenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gætter på du har været hos Frigast? Hende syntes jeg skam godt man plejer at kunne stole på. Så hvis hun mener han er noget tynd, er det sikkert ikke helt forkert. Det er også svært at forholde sig til vægten på hunden, da der jo kan være forskel på, hvor tætbygget den enkelte hund er.

Så jeg ville sige, at du skal undlade at forholde dig til vægt af hund og vægt af mad, og give den mængde der gør, at han mærkes rigtigt på sidebenene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gætter på du har været hos Frigast? Hende syntes jeg skam godt man plejer at kunne stole på. Så hvis hun mener han er noget tynd, er det sikkert ikke helt forkert. Det er også svært at forholde sig til vægten på hunden, da der jo kan være forskel på, hvor tætbygget den enkelte hund er.

Så jeg ville sige, at du skal undlade at forholde dig til vægt af hund og vægt af mad, og give den mængde der gør, at han mærkes rigtigt på sidebenene.

Jep, det var hende :-D Til gengæld så alt fint ud med Louie, så det var jo dejligt. Bortset fra hun sagde, omkring ti gange, ej, han er altså meget tynd! (Dårlig hundemor :damn:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, det var hende :-D Til gengæld så alt fint ud med Louie, så det var jo dejligt. Bortset fra hun sagde, omkring ti gange, ej, han er altså meget tynd! (Dårlig hundemor :damn:)

Den følelse dukker op en gang i mellem. Var ude for at få rettet min gamle for et års tid siden, da hun trak sig når vi aede hende over skuldrene. Vi havde heller ikke været så flinke til at tænke over, at der er langt ned for en hund, der hopper ud af høj bil og ned på asfalt. Så hun var efterhånden noget øm. Da hun rettede hende, gav det et godt knæk, som når man selv virkelig knækker nakke eller andet. Det var så her jeg gav mig til at tude, og var overbevist om, at jeg var verdens allerdårligste hundeejer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes måske det er i overkanten at nævne det 10 gange, når man kan mærke der er tale om en ansvarsbevidst hundeejer der ligefrem betaler for at gå til special-dyrlæge. Men det er jo bare min mening :mrgreen:

Men altså jeg har lært - hellere lidt for tynd vovse end for tyk, så jeg synes du havde været en dårligere hundemor, hvis du havde stoppet ham med "slik" osv - så længe han er frisk og glad, så er det jo ikke fordi du ligefrem har sultet ham.. :ae:

Så lidt mere foder, men jeg synes nu stadigvæk, at hans vægt er en god ting for at holde styr på processen - som du selv nævner, så kan det jo være svært at mærke gennem en tyk pels, om det nu lige er som det skal være.. Man kan jo så notere vægten når han "mærkes" som han skal, og så regne med den som "idealvægten". :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Glem alt vedr fodermængde anvisninger, de ER kun vejledende.

Min nu afdøde hanhund ville ligne et skelet, hvis han fik anbefalet mængde.

Og røget ud af udstillingsringen med en 3de præmie.De havde nok troet han også var syg.

Min ene tæve skal næsten ned på 1/2 fodermængde for ikke at kunne trille.

Mine unghunde skal ofte på mere fedtrigt foder end almindelig Adultvoksenfoder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites