Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Interessant, hvad er det så der gør, at de er specielt glade for setterne?

 

Kan godt lide deres sind, har været nemme at arbejde med, og er samtidig gode familiehunde. Nu ved jeg så ikke hvor de går på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst FrøkenWhipsy
Er det ok jeg lige citere mig selv? For jeg leder jo rent faktsik efter en hund, det er ikke bare et tænkt eksempel, så måske der var der mere end en enkelt der gad prøve at give et bud :)

Føler mig overset!!! :blink:

Vil også meget gerne høre hvis det er fordi jeg ikke har skrevet godt nok, eller mine krav passer måske ikke på nogen racer (helt ok hvis det er det, det har ejg selv tænkt et par gange), men så skriv det, så må jeg opgive tanken om hund :hmm:

 

Jeg tænker umiddelbart at det vigtigste må være at den ikke har tendens til at gø meget. Det ville være ufattelig ærgeligt at skulle af med hunden pga. klager.

Så hvis man nu sætter det som 1. prioritering plus at den skal kunne "trives" i en lejlighed...Så ville jeg faktisk mene at en whippet passer godt til de krav. Der er heller ikke pels-pleje og de er generelt ret sunde.

Men men men...jeg vil ikke anbefale at de går løs, medmindre det er på en strand eller lidt afsidigt område, da de har stort jagtinstinkt.

Udover det med at gå løs synes jeg faktisk en whippet er et godt bud - der er dog mange der ikke bryder sig om "mynde-looket" (det gjorde jeg heller ikke til at starte med - men jeg er blevet klogere!!).

 

Måske du skulle lave en prioriterings-liste ? Hvad er vigtigst for dig på listen, og hvad er mindst vigtigt (men bare "rart").

 

Og umiddelbart ville jeg ikke anbefale en spids(skulle da lige være en basenji,men den vil jeg heller ikke anbefale af andre grunde) eller hyrde i en lejlighed pga. deres gøen. Ja - men kan træne meget væk, men ikke fjerne det helt. Og det er altså synd at satse på at det kan trænes væk...for hvad nu hvis hunden bare elsker at gø i tide og utide?

Redigeret af FrøkenWhipsy
Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ok jeg lige citere mig selv? For jeg leder jo rent faktsik efter en hund, det er ikke bare et tænkt eksempel, så måske der var der mere end en enkelt der gad prøve at give et bud :)

Føler mig overset!!! :blink:

Vil også meget gerne høre hvis det er fordi jeg ikke har skrevet godt nok, eller mine krav passer måske ikke på nogen racer (helt ok hvis det er det, det har ejg selv tænkt et par gange), men så skriv det, så må jeg opgive tanken om hund :hmm:

 

Finsk hyrdehund er jo perfekt... eller kelpie

 

Alternativt Corgi, hvis du godt kan lide looket på Västgötaspidsen - Corgier kan dog gø en del!

 

Entlebucker Sennen?

Link til indlæg
Del på andre sites

:lun: er det en race eller en pudsig blanding?? eeelsker altså de små korte ben :lun:

Jeg synes også den er skøn :klap:Jeg havde lige en weekend, hvor jeg var opsat på, at det var vores kommende hunde. Findes flere opdrættere i Sverige. Og den var god til andre dyr - den ene kennel havde i hvert fald hundene gående sammen med marsvin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha - en papillon (findes i flere størrelser - så bare tag en større) eller en amstaff :-D

 

Efter Petrine bliver jeg mindre og mindre størrelsesfikseret :lol:

 

Men ønsker mig minimal pels, selvstændighed, reserveret overfor fremmede, masser af energi (så jeg ikke skal slås med manden om, hvem der har hunden hvornår), ikke underdanig eller alt for tjenesteivrig. Har ikke brug for at gå løs, kan overskue mundkurv, må godt være anti-børn :cool: og så er der lige det med øjnene, de må ikke være blå :oops: - skal bare kunne være alene i 4 timer 2-3 dage om ugen, ren luksus.

 

Du skal da have en Shiba :engel: Lækker lækker hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Finsk hyrdehund er jo perfekt... eller kelpie

 

Alternativt Corgi, hvis du godt kan lide looket på Västgötaspidsen - Corgier kan dog gø en del!

 

Finsk hyrdehund har jeg også kigget seriøst på :5up:

Vil dog helt sikkert til Finland efter den, der er ikke rigtig nogen som arbejder seriøst med dem her hjemme, men i Finland er de med helt oppe i toppen.

 

Corgi ... :lun: ... andet er der ikke at sige.

En skøn lille drømmehund, som nok aldrig vil trives med de korpulente Aussier (dens ryg tænker jeg på).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Mener du ovenstående helt seriøst?

 

Ja det gør jeg bestemt. Måske jeg har formuleret det forkert - det jeg mener er, at det måske ikke er så smart at vælge en hund der er meget gøende af natur, hvis det nu kan resultere i at man må af med hunden pga klager.

 

Kan ikke se hvorfor det ikke skal opfattes som en seriøst mening :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Finsk hyrdehund har jeg også kigget seriøst på :5up:

Vil dog helt sikkert til Finland efter den, der er ikke rigtig nogen som arbejder seriøst med dem her hjemme, men i Finland er de med helt oppe i toppen.

 

Corgi ... :lun: ... andet er der ikke at sige.

En skøn lille drømmehund, som nok aldrig vil trives med de korpulente Aussier (dens ryg tænker jeg på).

 

Det var altså ikke til dig, men til Sammar, jeg anbefalede :mrgreen: Du skal da ikke have andet end Aussier.... de er jo perfekte til dig :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja det gør jeg bestemt. Måske jeg har formuleret det forkert - det jeg mener er, at det måske ikke er så smart at vælge en hund der er meget gøende af natur, hvis det nu kan resultere i at man må af med hunden pga klager.

 

Kan ikke se hvorfor det ikke skal opfattes som en seriøst mening :shock:

 

Det var formuleringen om en hund bare kunne elske at gø jeg studsede over :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Finsk hyrdehund har jeg også kigget seriøst på :5up:

Vil dog helt sikkert til Finland efter den, der er ikke rigtig nogen som arbejder seriøst med dem her hjemme, men i Finland er de med helt oppe i toppen.

 

Corgi ... :lun: ... andet er der ikke at sige.

En skøn lille drømmehund, som nok aldrig vil trives med de korpulente Aussier (dens ryg tænker jeg på).

I Sverige er der skam også virkelig seriøse kenneler, hvor alle hundene bliver brugt som arbejdshunde, og det er et krav, at man også uddanner hunden til servicehund i det mindste. Da vi overvejede den, men til sidst blev enige om, at den er for krævende, så var det kun svenske kenneler, vi kiggede på. I DK ville jeg dog ikke købe den, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke en lapphund, men en hyrdehund :blink:

Og den er faktsik ikke særlig stor (billedet er tyvstjålet fra siden www.lapinlempi.dk/ det var det eneste jeg lige kunne finde der vister størrelses forhold..):

Fuglebjerg_2008-2.JPG

 

De finske hyrdehunde, jeg har mødt, har haft et skønt sind - virkelig dejlige hunde! De er jo spidshunde, så ja, de har nok et gø-gen. :blink: Meeen, hvis du er opmærksom på at begrænse det lige fra den er hvalp, burde det vel nok kunne gå. Det er da lykkedes mig at minimere Tysons gøen i lejligheden, selvom han ville elske at gø af alle lyde, hvis han fik lov til det. :mrgreen:

 

Kelpien er også et godt bud.

 

 

 

Miss Minelli: Jeg tænkte faktisk også på kelpien til dig i går, efter at jeg havde slukket for computeren.

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Det var formuleringen om en hund bare kunne elske at gø jeg studsede over :-D

 

Aaah, ja ok..Mente nok mere bare at det ligger lidt mere naturligt til nogle racer end andre. Og hvis et af kriterierne er at den skal bo i lejlighed og ikke være støjende, ja så er det hul i hovedet i min verden at vælge en race som er gøende - selvom man kan træne meget væk :genert:. Det er måske ikke lige alle naboer i opgangen der har forståelse for at sådan noget træning kan tage tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

De finske hyrdehunde, jeg har mødt, har haft et skønt sind - virkelig dejlige hunde! De er jo spidshunde, så ja, de har nok et gø-gen. :blink: Meeen, hvis du er opmærksom på at begrænse det lige fra den er hvalp, burde det vel nok kunne gå. Det er da lykkedes mig at minimere Tysons (pomeranianblanding) gøen i lejligheden, selvom han ville elske at gø af alle lyde, hvis han fik lov til det. :mrgreen:

 

 

Ja de kan sagtens lære det, Samson gør faktisk aldrig indenfor, hverken af lyde i opgangen, når posten ringer på eller når han er alene. Til gengæld vil han da så gerne lige vise sin stemmepragt når vi er ved stranden:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Aaah, ja ok..Mente nok mere bare at det ligger lidt mere naturligt til nogle racer end andre.

 

Okay

 

Og hvis et af kriterierne er at den skal bo i lejlighed og ikke være støjende, ja så er det hul i hovedet i min verden at vælge en race som er gøende - selvom man kan træne meget væk :genert:. Det er måske ikke lige alle naboer i opgangen der har forståelse for at sådan noget træning kan tage tid.

 

Næh, der er ingen grund til at gøre livet mere besværligt end det behøver være :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså en finsk hyrdehund er jo en hund, der hyrder via gøen. Så ja, den gøer. Men den bør ikke gø uden grund og når den ikke hyrder. Så er den bare ikke opdraget korrekt. Det er også det, der står om den under racebeskrivelserne hos spidshundeklubberne. Det er jo ikke en vagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de kan sagtens lære det, Samson gør faktisk aldrig indenfor, hverken af lyde i opgangen, når posten ringer på eller når han er alene. Til gengæld vil han da så gerne lige vise sin stemmepragt når vi er ved stranden:mrgreen:

 

Eller når han vil have dig til at smide flere pinde ud i søen til ham. :mrgreen:

 

Men ja, han er jo super indendørs. Så god er Tyson alligevel ikke. :genert: Han gør, når det ringer på døren, og tidligere gøede han også af posten, men nu er der jo heldigvis kommet postkasser op nede i opgangen, så posten kommer ikke længere og smider noget ind ad brevsprækken. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller når han vil have dig til at smide flere pinde ud i søen til ham. :mrgreen:

 

Men ja, han er jo super indendørs. Så god er Tyson alligevel ikke. :genert: Han gør, når det ringer på døren, og tidligere gøede han også af posten, men nu er der jo heldigvis kommet postkasser op nede i opgangen, så posten kommer ikke længere og smider noget ind ad brevsprækken. :5up:

 

Ja når der er vand i nærheden, så kan der næsten ikke blive kastet pinde nok (selvom vi jo på et tidspunkt løber tør, da køteren ikke er den bedste til at komme tilbage med dem:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

det handler jo ikke kun og nervefast men også om drifter og jeg har selv hørt fra dig og andre at aussien ikke er hunde som gider igen og igen og løbe efter ting feks som borderen

 

For det første så ER der jo også forskel på at løbe efter en "kedelig" apport 17 gange i træk og så på at løbe efter en figurant, hvor hunden er helt oppe i et andet gear.

 

For det andet, så er der jo også individ forskelle, mine aussies er så "dumme" at de GERNE løber efter den samme apport 17 gange i træk, eller laver 8 fremadsendelser i streg, man skal bare være opmærksom på at det ikke er alle aussies der har det sådan.

 

Og ad den vej kommer vi så til den pointe jeg har fremhævet et par gange; Det er bestemt ikke alle aussies der vil kunne egne sig til bidearbejde, langt fra, men jeg ser det ikke som en umulig opgave at finde en der kan, hvis man selv både har erfaring med racen og forskellige linjer og erfaring med træning af bidearbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så prøv mig. Jeg har dog inderst inde bestemt mig for en race, men lad os se om I rammer rigtigt :slem:

 

  • Kunne lide at gå lange ture og løbe (lø: maks ca 5-10 km)
  • Det må meget gerne være en cykelhund, men ikke et krav, da vi ellers bare køber en cykeltrailer
  • Skal kunne slappe af hjemme
  • Skal have en selvstændig natur - må gerne have egne meninger og skal ikke have et behov for at gå i røven på mig hele tiden
  • Skal være nogenlunde lærenem
  • Må gerne være noget reserveret overfor fremmede
  • Må gerne være legesyg
  • Ikke en stor hund, da omgivelserne ikke er så glade for hunde

Der vil blive lagt vægt på en masse mental aktivering, og jeg vil kunne give den 2 timers motion om dagen. I weekenderne mere. Min kæreste kunne godt tænke sig at gå til agility til hunden, men det vil kun være for hundens skyld, så det er ikke et krav. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at gå til spor med hunden eller uddanne den til servicehund af en art. Jeg vil også gå til lydighed og se hvor langt vi kan komme. Den skal kunne leve sammen med vores øvrige dyr.

Jeg citerer også lige mig selv som Sammar :mrgreen: Kommer I med et bud? Bare fordi det kunne være interessant at få nogle bud på en race, man ikke selv har overvejet.

Link til indlæg
Del på andre sites

det var ikke for og lede efter en ny da hun formentlig ikke skal have racen igen:???:

 

men hun tænkte på træne det med hende hvilket jeg mener er dumt:confused:

 

Det kan jeg jo ikke sige uden at kende hunden. Men hvis det skulle have været gjort, skulle der efter min mening have været trænet efter det fra hunden var hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...