Hop til indhold

Min hvalp hoster


Gæst billebie
 Share

Recommended Posts

Gæst billebie

Hej.

 

Jeg har i julen fået en labrador hvalp, som nu er 11 uger. Han blev vaccineret da han var 9½ uger.

Han begyndte for 3 dage siden at hoste med jævne mellemrum, mest om natten eller når han sover. Han vågner og hoster og laver tegn på at han skal brække sig, dog uden at der kommer noget op. Jeg har haft en finger nede i halsen for at tjekke om noget sidder i vejen, men han vil ikke op med noget.

Hvad kan det være? Jeg tænker på kennelhoste, men han er jo vaccineret mod det, men hvor lang tid går der inden vaccinen virker?

 

Iøvrigt kan det oplyses at han spiser og er glad og er ikke videre påvirket af det, - det lyder bare ikke rart når det sker!

Ser frem til noget hjælp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være kennelhoste. Der er mange forskellige vira, der udvikler sig konstant og det er ikke altid at vaccinerne kan følge med.

 

Jeg ville se tiden an i dag (og holde ham fra andre hunde) og så tage til dyrlæge med ham i morgen. Måske du kan få ham til at drikke noget lunken kamille te/mælk med honning

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom han er vaccineret mod kennelhoste kan han godt få det alligevel :(

 

Jeg ville også skyde på kennelhoste, du kan købe håndkøbsmedicin for at lindre det (Noskapin DAK-snak med din dyrlæge om doseringen) eller tag hen til din dyrlæge og hør hvad han vil anbefale.

 

Nogen gange kommer de sig selv over det efter 1-2 ugers tid :vedikke: og Noskapin kan lindre i den periode så de ikke hoster og hakker hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst billebie

Hej igen.

 

Jeg er fra Skanderborg og Baloo har fået ormekur, og vi har holdt øje med afføringen, det tyder ikke på at der er kommet noget ud den vej.

 

Tror lige vi smutter forbi dyrlægen et smut i morgen, for en sikkerheds skyld.

 

Tak for rådene

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Jeg har i julen fået en labrador hvalp, som nu er 11 uger. Han blev vaccineret da han var 9½ uger.

Han begyndte for 3 dage siden at hoste med jævne mellemrum, mest om natten eller når han sover. Han vågner og hoster og laver tegn på at han skal brække sig, dog uden at der kommer noget op. Jeg har haft en finger nede i halsen for at tjekke om noget sidder i vejen, men han vil ikke op med noget.

Hvad kan det være? Jeg tænker på kennelhoste, men han er jo vaccineret mod det, men hvor lang tid går der inden vaccinen virker?

 

Iøvrigt kan det oplyses at han spiser og er glad og er ikke videre påvirket af det, - det lyder bare ikke rart når det sker!

Ser frem til noget hjælp!

 

Nårh, det lille pys:lun:...

Ja, det er en af "glæderne" ved at have hund: Man bekymrer sig.

 

Hvordan blev han vaccineret mod kennelhoste? Var det med indsprøjtning eller med næsespray?

 

Sagen er, at indsprøjtningen godtnok virker hurtigt, men den er ikke særlig effektiv fordi der er flere forskellige virusser, der kan fremkalde kennelhoste.

Og næsespray-vaccinationen er meget mere effektiv..... Men der går 3 uger inden den virker......... Og tiden fra smitte til sygdom er 4-10 dage.

 

Så den lille fyr er såmænd nok blevet smittet for 5-10 dage siden... Lige inden vaccinationen begyndte at virke.

 

----Hjerte/lungeorm tror jeg ikke det er. For det er han simpelthen nok ikke gammel nok til. Ormene er en vis tid om at udvikle sig. Der kan gå flere måneder eller halve år før der kommer symptomer. Det er med til at gøre den sygdom så forfærdelig lumsk. Ormene kan have formeret sig rigtig meget mår hunden begynder at hoste... :shock:

 

Kennelhoste er ikke så slemt. Hold ham så meget som muligt i ro. Så bliver han snart rask igen.

 

Men det er absolut en god ide at tage ham til dyrlæge. Kennelhoste er ikke særlig farlig. Men han ER altså en temmelig lille hvalp endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

 

Jeg er fra Skanderborg og Baloo har fået ormekur, og vi har holdt øje med afføringen, det tyder ikke på at der er kommet noget ud den vej.

 

Tror lige vi smutter forbi dyrlægen et smut i morgen, for en sikkerheds skyld.

 

Tak for rådene

 

Trods ormekure får de små nemt orm. Vores Groa fik orm 2 gange efter vi havde fået hende hjem. Hun hostede en del og ind i mellem kastede hun også op.

Husk at skrive hvad dyrlægen siger i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst billebie

Han blev vaccineret d. 06.01.2010, vejer 6,2 kg og det var med næsespray.

Jeg har hentet noget Noskapin, så nu håber jeg det kan hjælpe på hans hoste.

Hvor meget skal han have af det? Han har fået ½ tablet. Den siger 2 tabletter 3 gange daglig til mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han blev vaccineret d. 06.01.2010, vejer 6,2 kg og det var med næsespray.

Jeg har hentet noget Noskapin, så nu håber jeg det kan hjælpe på hans hoste.

Hvor meget skal han have af det? Han har fået ½ tablet. Den siger 2 tabletter 3 gange daglig til mennesker.

Noskapin?

 

Har du talt med dyrlægen om det? Så burde du have fået beskrevet dosis...

 

Det ER en temmelig ung hvalp du har. Jeg ville aldrig give min voksne hund medicin som jeg ikke har talt med dyrlægen om.

 

Og SLET ikke en så lille hvalp! :shock:

Det er ikke kun et spørgsmål om vægt. Det er også et spørgsmål om modenhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, Buddha var næsten 5 måneder, han vejede i hvert fald 10 kg, og ifølge vores dyrlæge skulle han have 1/4 noskapin dagligt :hmm:

Synes lige du skal ringe og spørge. Det koster i hvert fald ikke noget.

 

Vi blødte hans tørkost op i varmt vand for at det var mildere mod halsen, og så gav vi ham lidt honning 1-2 gange om dagen.

 

 

Ved kennelhoste altså. Han lød også som en søløve, og mener han sådan hostede 5-8 gange ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han blev vaccineret d. 06.01.2010, vejer 6,2 kg og det var med næsespray.

Jeg har hentet noget Noskapin, så nu håber jeg det kan hjælpe på hans hoste.

Hvor meget skal han have af det? Han har fået ½ tablet. Den siger 2 tabletter 3 gange daglig til mennesker.

 

Har du droppet det med dyrlæge? hvis det er orm hjælper det jo ikke du giver noget mod kennelhoste :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Jeg har kun et råd til dig; lad vær at eksperimentere med din lille hundehvalp

brug pæren og gå til dyrlægen, det har din hundehvalp fortjænt

medicin er ikke legetøj

 

nå ja bare min mening om alle de gode råd

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ringede til dyrlægen da Buddha fik kennelhoste, og forklarede hvordan han lød og opførte sig. Hun sagde hvad vi skulle holde øje med, og at der ikke var nogen grund til at komme ind med ham - medmindre vi selv følte at vi havde brug for at få tjekket temperatur eller lignende. Altså på ham :mrgreen:

 

Er sikker på at dyrlægen siger til, hvis i skal komme ind med hvalpen. Håber også at du ringer, bare for en sikkerheds skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst billebie

Hej igen.

 

JEg har talt med dyrlægen og han mente heller ikke at der var noge grund til at komme derop med ham, da han hørte symptomerne. ½ tablet 2 gange daglig var passende og ellers kamillete og honning blandet i maden.

Jeg synes det har hjulpet, da han ikke hoster nær så meget idag som igår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst billebie

Hej igen.

 

Lige en lille opdatering på sagen til dem der endnu følger med.

Efter at det blev værre med hosten til idag, besluttede vi os for alligevel til at tage til dyrlægen, og heldigvis for det.

Det viste sig at han havde noget på lungerne og de mente at det var bronkitis, som kan komme i forbindelse med kennelhoste.

Så han har fået medicin til de næste par dage iform af en indsprøjtning og suplerende piller.

Så nu håber vi det går den rigtige vej igen!

 

Mvh billebie & Baloo:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Hej igen.

 

Lige en lille opdatering på sagen til dem der endnu følger med.

Efter at det blev værre med hosten til idag, besluttede vi os for alligevel til at tage til dyrlægen, og heldigvis for det.

Det viste sig at han havde noget på lungerne og de mente at det var bronkitis, som kan komme i forbindelse med kennelhoste.

Så han har fået medicin til de næste par dage iform af en indsprøjtning og suplerende piller.

Så nu håber vi det går den rigtige vej igen!

 

Mvh billebie & Baloo:-D

godt du fik ham til dyrlægen, håber han snart er ovre sin sygdom

og nu kan du også være mere rolig med ham det lille pus :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

GYS:skraek:.. Noskapin virker jo ved at hæmme hostereflexen. Og DET kan jo være ret så livsfarligt, hvis man har noget i lungerne, der skal hostes op....

 

Det var vel nok godt, at I alligevel tog til dyrlæge.. :oops:

 

 

--Jeg kikkede lige på din side. Han har da en ekstrem høj nuttefaktor, den bette Baloo-baby:hjerte:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...