Hop til indhold

Samson har fået konstateret fem former for allergi


Buju
 Share

Recommended Posts

Så fik vi svar på blodprøven, den viste store udsving på 5 områder, bl.a. lagermider, husstøvmider og flåter/lopper så vidt jeg husker. Det var ikke vores dyrlæge jeg snakkede med, så jeg fik ikke helt klar besked om behandling osv. Jeg skal ringe til ham i morgen.

 

Men hvad kan jeg selv gøre ift. behandling.

 

Mad uden lagermider - vi har netop købt wolfsblut som praler af at være 100% fri for lagermider. Kan man stole på det. Og hvad med ziwipeak, er det kun foder med korn der kan være problemer med?

 

Vaske tæpper/sengetøj jævnligt og vel bare mere rengøring?

 

Hvad går dyrlægens behandling ud på og hvad er evt. bivirkninger?

 

Han har indtil nu aldrig virket påvirket af det, undtagen at han lidt før vi fik taget prøverne begyndte at klø sig mere end sædvanligt. Desuden fik han noget hudbetændelse som han nu er behandlet for.

 

Og hvad med hende Gudrun, hvad er det hun kan?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øv altså, stakkels Samson! :megaked: :ae:

 

Har ikke forstand på det... Men hvad med råt? Du kan få det temlig billigt (synes jeg) gennem Valby Hunde og Katte Center. Mellem 15kr for det ikke specielle (okse, indmad, kallun vist nok) og til 40/45kr. for rensdyr. Det er 500g pakker. Hvis du køber 20kg, mener jeg du får 15% eller 20% rabbat og ved 30kg. 30% rabbet.

 

Er ikke sikker, men bare et forslag - det er da i hvert fald billigere end Ziwipeak :genert:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Øv altså, stakkels Samson! :megaked: :ae:

 

Har ikke forstand på det... Men hvad med råt? Du kan få det temlig billigt (synes jeg) gennem Valby Hunde og Katte Center. Mellem 15kr for det ikke specielle (okse, indmad, kallun vist nok) og til 40/45kr. for rensdyr. Det er 500g pakker. Hvis du køber 20kg, mener jeg du får 15% eller 20% rabbat og ved 30kg. 30% rabbet.

 

Er ikke sikker, men bare et forslag - det er da i hvert fald billigere end Ziwipeak :genert:

 

Hehe, ja vi kommer heller ikke til at fodre med Ziwipeak, ville bare vide om vi stadig kan bruge det som godbider.

 

Råt er helt sikkert med i overvejelserne, men jeg tror desværre ikke helt det er nok ift. de andre ting han jo også er allergisk overfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lagermiderne kan trives fint i tørfoder -også i allergifoder.

Selv om foderet er fri for mider når du køber det, så kan det meget hurtigt blive forurenet hvis du ikke passer på.

1)Køb foderet i SMÅ sække, selv om det er billigere i større sække.

2) opbevar foderet i en spand med et lufttæt låg, OG luk låget godt til når du ikke bruger det.

3) Rengør spand og låg grundigt og tør det godt inden du hælder en ny pose foder i.

---Husk lige, at alle slags brød og hundekiks er forbudt.

 

Hvis du har overskud til det, så er det endnu bedre med hjemmelavet mad (Kød, æg, fisk, kartofler og grøntsager). Men Samson er jo ikke så gammel, så du skal have hjælp til at sammensætte en menu med alt hvad han har brug for, for at vokse rigtigt.

BARF er også en allergimæssig god mulighed, -selv om jeg personligt er utryg ved at fodre en hund, der stadig vokser, med BARF. --Men der er mange, der har gjort det.

 

Man kan købe sengetøj, der er specielt velegnede til allergikere. Det forhindrer ikke miderne i at trives, men det kan dæmpe problemet lidt.

 

Bedst er det altså...:megaked:... at holde Samson ude af soveværelset... For der ER flest støvmider der, hvor man sover.

 

Eventuelle gulvtæpper skal helst væk. Gardiner skal helst kunne vaskes, og helst ved 60 grader (bomuld).

Hvis du har møbler med løse hynder, så kan du give hynderne et plastic-betræk, og udenpå lægge et betræk af bomuld, der er nemt at tage af og vaske. Hvis man har en stor pengepung, så er lædermøbler også en god ide.

 

Så der ER en del ting, som du kan gøre uden at der er tale om medicinsk behandling.

 

Men tit er det ikke nok. Eller der er grænser for, hvor meget man orker.

 

Den traditionelle behandling er enten medicin eller desensibilisering. Altså indsprøjtninger hver uge med de ting, som han ikke kan tåle. Først i meget fortyndet opløsning og efterhånden stærkere og stærkere.

Medicinen (binyrebarkhormon, Prednisolon, Medrol ol.) virker godt og hurtigt. Men der ER bivirkninger ved langtidsbrug. Så det er bestemt ikke nogen vidundermedicin.

 

Der er masser om hunde og allergi på nettet.

http://www.netdyrlæge.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=181&Itemid=162

 

Allergi hos hund og kat (fra Roslev Dyreklinik)

 

Alternativ behandling:

Gudrun måske kan sikkert også hjælpe. Jeg kender ikke personligt til hendes evner. Men jeg bor også i en anden del af landet.

Der er sikkert andre, der vil fortælle dig om hende.

 

wolfsblut er et BARF-lignende foder. Men det indeholder altså også tørrede grøntsager, så I skal behandle det som al anden tørfoder.

Lagermider trives i tørrede vegetabilske ingredienser.

 

ziwipeak har så endnu mindre indhold af vegetabilske produkter. Så hvis du er tryg ved at bruge BARF foder med et meget højt proteinindhold til din hund, så er det også en mulighed. Hvis du kan finde en dyrlæge, der ikke har kommercielle interesser i de produkter, men som efter at have undersøgt din hund kan råde dig, så vil DET nok være klogest....

 

--Nåh, jeg ser lige, at du kun skal bruge det til godbidder. Husk alligevel på at opbevare godbidderne i en lufttæt bøtte indtil du skal bruge dem.

 

--Det er synd for jer.....:ae: Allergi er noget rigtig møg..:cry:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976

Hejsa!

 

Jeg har en labrador, som også har allergi overfor husstøvmider og lagermider (og katte). Han har været hele møllen igennem med allergitest og hyposensibiliseringsvaccinationer. Desværre har det ikke virket optimalt på ham.

 

Han har under hele forløbet fået Royal Canin Hypoallergenic. Og INTET andet.

 

Nu er jeg begyndt at give ham Gourmix, Divet og Vivet fra Vetcur. Og det ser ud til at han godt kan tåle det.

 

Jeg vasker selvfølgelig hans tæpper ofte. Og støvsuger hver anden dag.

 

 

Mvh. Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Lagermiderne kan trives fint i tørfoder -også i allergifoder.

Selv om foderet er fri for mider når du køber det, så kan det meget hurtigt blive forurenet hvis du ikke passer på.

1)Køb foderet i SMÅ sække, selv om det er billigere i større sække.

2) opbevar foderet i en spand med et lufttæt låg, OG luk låget godt til når du ikke bruger det.

3) Rengør spand og låg grundigt og tør det godt inden du hælder en ny pose foder i.

---Husk lige, at alle slags brød og hundekiks er forbudt.

 

Hvis du har overskud til det, så er det endnu bedre med hjemmelavet mad (Kød, æg, fisk, kartofler og grøntsager). Men Samson er jo ikke så gammel, så du skal have hjælp til at sammensætte en menu med alt hvad han har brug for, for at vokse rigtigt.

BARF er også en allergimæssig god mulighed, -selv om jeg personligt er utryg ved at fodre en hund, der stadig vokser, med BARF. --Men der er mange, der har gjort det.

 

Man kan købe sengetøj, der er specielt velegnede til allergikere. Det forhindrer ikke miderne i at trives, men det kan dæmpe problemet lidt.

 

Bedst er det altså...:megaked:... at holde Samson ude af soveværelset... For der ER flest støvmider der, hvor man sover.

 

Eventuelle gulvtæpper skal helst væk. Gardiner skal helst kunne vaskes, og helst ved 60 grader (bomuld).

Hvis du har møbler med løse hynder, så kan du give hynderne et plastic-betræk, og udenpå lægge et betræk af bomuld, der er nemt at tage af og vaske. Hvis man har en stor pengepung, så er lædermøbler også en god ide.

 

Så der ER en del ting, som du kan gøre uden at der er tale om medicinsk behandling.

 

Men tit er det ikke nok. Eller der er grænser for, hvor meget man orker.

 

Den traditionelle behandling er enten medicin eller desensibilisering. Altså indsprøjtninger hver uge med de ting, som han ikke kan tåle. Først i meget fortyndet opløsning og efterhånden stærkere og stærkere.

Medicinen (binyrebarkhormon, Prednisolon, Medrol ol.) virker godt og hurtigt. Men der ER bivirkninger ved langtidsbrug. Så det er bestemt ikke nogen vidundermedicin.

 

Der er masser om hunde og allergi på nettet.

http://www.netdyrlæge.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=181&Itemid=162

 

Allergi hos hund og kat (fra Roslev Dyreklinik)

 

Alternativ behandling:

Gudrun måske kan sikkert også hjælpe. Jeg kender ikke personligt til hendes evner. Men jeg bor også i en anden del af landet.

Der er sikkert andre, der vil fortælle dig om hende.

 

wolfsblut er et BARF-lignende foder. Men det indeholder altså også tørrede grøntsager, så I skal behandle det som al anden tørfoder.

Lagermider trives i tørrede vegetabilske ingredienser.

 

ziwipeak har så endnu mindre indhold af vegetabilske produkter. Så hvis du er tryg ved at bruge BARF foder med et meget højt proteinindhold til din hund, så er det også en mulighed. Hvis du kan finde en dyrlæge, der ikke har kommercielle interesser i de produkter, men som efter at have undersøgt din hund kan råde dig, så vil DET nok være klogest....

 

--Nåh, jeg ser lige, at du kun skal bruge det til godbidder. Husk alligevel på at opbevare godbidderne i en lufttæt bøtte indtil du skal bruge dem.

 

--Det er synd for jer.....:ae: Allergi er noget rigtig møg..:cry:

 

Tusind tak for alle rådene, jeg er gået i gang med at vaske sengetøj;-)

 

Gulvtæpper har vi heldigvis ikke og jeg tror sgu ikke jeg kan nænne at smide Samson ud af soveværelset. Men vi må vaske noget oftere, støvsuge, købe noget allergisengetøj og lufte mere ud.

 

Samson er efterhånden 2 1/2 år, så jeg er såmænd ikke nervøs for at gå over på barf mht. proteinerne. Dog kan han ikke tåle alt for meget ben, han får ret hård mave af det. Og så s..... han også en del når han får ben.

 

Jeg er ikke så pjattet med binyrebarkhormon og lign. hvis det kan undgås. Hvad kan bivirkningerne være?

 

Jeg må lige høre hvad dyrlægen siger i morgen. Og hvis hende Gudrun kan noget, så skal jeg til jylland her i starten af februar, så kunne jeg evt. slå et smut forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har også en knægt som er allergisk over for lagermidder, husstøvmidder, lopper, græspollen og bunkepollen.

 

Han bliver primært barfet, men fungere fint på foder med højt kød indhold og uden kornprodukter (lagermider lever af kulhydratholdige fodermidler, så de findes ikke i kød).

Der findes efterhånden mange af disse produkter, men Ziwipeak og Wolfblut er gode kandidater.

 

Vigtigst med husstøvmider luftfygtigheden; de kan ikke leve under 40 %.

 

Da jeg selv lider af denne form for allergi, har jeg en affugter som kører når den bliver for høj.

Du kan dog hjælpe med jævnlig udluftning, lade være med at rede seng, undgå at tørre tøj indendørs mv... også følge de fleste øvrige råd i tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en knægt som er allergisk over for lagermidder, husstøvmidder, lopper, græspollen og bunkepollen.

 

Han bliver primært barfet, men fungere fint på foder med højt kød indhold og uden kornprodukter (lagermider lever af kulhydratholdige fodermidler, så de findes ikke i kød).

Der findes efterhånden mange af disse produkter, men Ziwipeak og Wolfblut er gode kandidater.

 

Vigtigst med husstøvmider luftfygtigheden; de kan ikke leve under 40 %.

 

Da jeg selv lider af denne form for allergi, har jeg en affugter som kører når den bliver for høj.

Du kan dog hjælpe med jævnlig udluftning, lade være med at rede seng, undgå at tørre tøj indendørs mv... også følge de fleste øvrige råd i tråden.

 

Tak for input, Samson vil glæde sig til de åbne vinduer, især her om vinteren:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej, stakkels Samson. :ae:

 

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil undgå binyrebarkhormon, det er skrappe sager. :???:

 

Prøv evt. at skrive en PB til Linda-Hviid, hvis hun ikke af sig selv ser tråden. Tacco fik jo konstateret voldsom allergi, og deres almindelige dyrelæge ville give ham indsprøjtninger en gang om ugen resten af livet. Så tog de til Gudrun, og nu lever han symptomfrit uden medicin.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har han af symptomer på sin allergi?

 

Du kunne jo overveje hjemmelavet mad, det ville Gudrun med stor sandsynlighed sætte dig til alligevel:blink:

Og det får min allergihund.

 

Rent teoretisk, så kan lagermider vel trives i alle tørvarer? En ting er at de ikke angriber fersk kød, men tørret, hvorfor skulle de ikke det?

 

Men bortset fra det, så hørte jeg lige fra en med en allergi hund at hun frøs tørfoderet ned i portioner, det skulle tilsyneladende dræbe miderne..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor ærgeligt - jeg er ked af det på jeres vegne.

 

Må jeg spørge hvordan i opdagede at han var allergisk - måske du har skrevet om det tidligere her inde og har et link.

 

Han har længe været rød mellem forpoterne, men det var først efter han begyndte at få røde hårløse pletter at vi fik taget en blodprøve. Pletterne kom vi til livs med medicin, men vi ville alligevel gerne have taget en blodprøve, da vi jo havde lidt mistanke om allergi. Dog nok ingen anelse om at det var over for så mange ting:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har han af symptomer på sin allergi?

 

Du kunne jo overveje hjemmelavet mad, det ville Gudrun med stor sandsynlighed sætte dig til alligevel:blink:

Og det får min allergihund.

 

Rent teoretisk, så kan lagermider vel trives i alle tørvarer? En ting er at de ikke angriber fersk kød, men tørret, hvorfor skulle de ikke det?

 

Men bortset fra det, så hørte jeg lige fra en med en allergi hund at hun frøs tørfoderet ned i portioner, det skulle tilsyneladende dræbe miderne..

 

De eneste symptomer han har er, at pelsen mellem hans trædepuder (forpoter) er rød. Desuden er han inden for de sidste måneder begyndt virkelig gerne at ville kløes på brystet. Han klør sig dog ikke så meget selv.

 

Hm, det med at fryse tørfoder var måske en ide - om ikke andet så indtil vi har brugt det op vi har (lidt fish4dogs og en pose wolfsblut).

 

Og jeg overvejer helt sikkert også både hjemmelavet og barf, må lige have fundet tråden med opskrift.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har længe været rød mellem forpoterne, men det var først efter han begyndte at få røde hårløse pletter at vi fik taget en blodprøve. Pletterne kom vi til livs med medicin, men vi ville alligevel gerne have taget en blodprøve, da vi jo havde lidt mistanke om allergi. Dog nok ingen anelse om at det var over for så mange ting:cry:

 

Tak så svarede du jo også på mit spørgsmål.

 

Mht binyrebark hormon, så finder jeg det er noget skidt.

Sheila blev bims i låget få timer efter hun havde fået en sprøjte, så hun kan i hvertfald slet ikke kapere det.

 

Hun er blevet bedre af at gå ved Gudrun, lige pt har hun feks slet ikke røde poter og hun klør sig mindre end de andre gange hvor hun har fældet (det er der det er værst)

 

Gudrun behandler sheila med bla. foder, urter, akupunktur. Og hendes behandling er egentlig færdig, hun skal bare til tjek en gang imellem og så skal hendes moar lærer ikke at forbarme sig og give hende forbudte ting:roll::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Hende Gudrun der jævnligt bliver skrevet godt om - har hun en hjemmeside?

Jeg tænker f.eks. på, hvem er hun, hvad kan hun og hvor bor hun?

 

Du kan Google Gudrun Frantsen, men der står ikke så meget på hendes hjemmeside.

 

Hun er almindelig dyrlæge og derudover kan hun noget mere, bla akupunktur, osteopati (eller hvad det hedder) mm. Og så ved hun en masse om mad og dens virkning på hunde:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak så svarede du jo også på mit spørgsmål.

 

Mht binyrebark hormon, så finder jeg det er noget skidt.

Sheila blev bims i låget få timer efter hun havde fået en sprøjte, så hun kan i hvertfald slet ikke kapere det.

 

Hun er blevet bedre af at gå ved Gudrun, lige pt har hun feks slet ikke røde poter og hun klør sig mindre end de andre gange hvor hun har fældet (det er der det er værst)

 

Gudrun behandler sheila med bla. foder, urter, akupunktur. Og hendes behandling er egentlig færdig, hun skal bare til tjek en gang imellem og så skal hendes moar lærer ikke at forbarme sig og give hende forbudte ting:roll::blink:

 

Gør du ekstra for at holde rent i hjemmet?

 

Var det de samme symptomer Sheila havde da du startede hos Gudrun - og hvad havde du prøvet før?

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej, stakkels Samson. :ae:

 

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil undgå binyrebarkhormon, det er skrappe sager. :???:

 

Prøv evt. at skrive en PB til Linda-Hviid, hvis hun ikke af sig selv ser tråden. Tacco fik jo konstateret voldsom allergi, og deres almindelige dyrelæge ville give ham indsprøjtninger en gang om ugen resten af livet. Så tog de til Gudrun, og nu lever han symptomfrit uden medicin.

 

 

Åh hvor bliver jeg glad når nogen sådan kan huske mig og alt det bøvl vi havde med tacco :cry: Heldigvis går alt jo som det skal nu :5up:

 

Tacco har en tråd om det. den hedder vist: Svar fra dyrlægen og ligger under sygdomme så vidt jeg husker, måske en smart hjerne kan linke til den, her et mit forsøg, jeg aner ikke om det virker :lol:

http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/4405-svar-fra-dyrlaegen.html

 

Men Tacco fik kostateret allergi mod lagermider, husstøv og nogle forskellige græsarter og han var meget plaget af det, kløede sig voldsomt og havde nogen rigtig grimme store røde knopper, der gik hul på :cry:

 

Vi blev anbefalet at køre ned til Gudrun og vi har endnu ikke fortrudt her ca 13 måneder senere. Tacco lever et godt symptomfrit liv, en enkelt gang i mellem får han en lille plet men den forsvinder meget hurtigt og som regel kender vi årsagen, en rød pølse, eller måske nogle købe godbidder osv.

 

Helt præcist hvad Gudrun gør kan jeg ikke forklare for min logiske hjerne vil ikke forstå det. Hun bruger meget akupunktur, kinesologi ( Som jeg ikke helt har styr på, men som er noget med energier ) og kinesiske urter i sin behandlinger.

 

De største forandringer vi har lavet for Tacco er at han ikke får nogen som helst købe godbidder mere ( Og det passer så ikke helt for royal canin har nogle allergi venlige dentasticks som han får en gang i mellem ) og så laver vi hjemmelavet mad til ham som aftensmåltid og han får royal canin hypoallergenic om morgenen.

Han ligger stadig i sengen som han vil og vi gør ikke mere rent end vi plejer ( Men tror måske også nogen syntes vi lever ret rent :oops: )

 

Så jeg kan nu kun anbefale det alternative mod allergi selv om jeg var helt vildt skeptisk til at starte med og stadig kalder det lidt hokus pokus ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så erfaring med hom¢opatisk behandling af en hund (Akita) som viste udslag på lager- og husst¢vmider og også lopper. Hun blev behandlet med meget stor succes, og min hom¢opatiske dyrlæge mente IKKE vi skulle fjerne tæpper, holde hende ude af soveværelset etc, og det blev heller ikke n¢dvendigt.

Jeg ville til enhver tid gå ned ad den hom¢opatiske/holistiske vej f¢rst, og kun derefter hvis det ikke virker, pr¢ve indspr¢jtninger eller noget skrappere.

Held og lykke med det.

 

p.s. Hun blev fodret med t¢rfodder resten af sit liv, også uden problemer.

Redigeret af PinPoynter
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Åh hvor bliver jeg glad når nogen sådan kan huske mig og alt det bøvl vi havde med tacco :cry: Heldigvis går alt jo som det skal nu :5up:

 

Tacco har en tråd om det. den hedder vist: Svar fra dyrlægen og ligger under sygdomme så vidt jeg husker, måske en smart hjerne kan linke til den, her et mit forsøg, jeg aner ikke om det virker :lol:

http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/4405-svar-fra-dyrlaegen.html

 

Men Tacco fik kostateret allergi mod lagermider, husstøv og nogle forskellige græsarter og han var meget plaget af det, kløede sig voldsomt og havde nogen rigtig grimme store røde knopper, der gik hul på :cry:

 

Vi blev anbefalet at køre ned til Gudrun og vi har endnu ikke fortrudt her ca 13 måneder senere. Tacco lever et godt symptomfrit liv, en enkelt gang i mellem får han en lille plet men den forsvinder meget hurtigt og som regel kender vi årsagen, en rød pølse, eller måske nogle købe godbidder osv.

 

Helt præcist hvad Gudrun gør kan jeg ikke forklare for min logiske hjerne vil ikke forstå det. Hun bruger meget akupunktur, kinesologi ( Som jeg ikke helt har styr på, men som er noget med energier ) og kinesiske urter i sin behandlinger.

 

De største forandringer vi har lavet for Tacco er at han ikke får nogen som helst købe godbidder mere ( Og det passer så ikke helt for royal canin har nogle allergi venlige dentasticks som han får en gang i mellem ) og så laver vi hjemmelavet mad til ham som aftensmåltid og han får royal canin hypoallergenic om morgenen.

Han ligger stadig i sengen som han vil og vi gør ikke mere rent end vi plejer ( Men tror måske også nogen syntes vi lever ret rent :oops: )

 

Så jeg kan nu kun anbefale det alternative mod allergi selv om jeg var helt vildt skeptisk til at starte med og stadig kalder det lidt hokus pokus ;-)

 

Fantastisk solstrålehistorie, jeg kan egentlig godt huske den tråd nu i nævner det.

 

Tror jeg må få ringet til hende Gudrun, det kan jo ikke skade selvom det godt nok er lidt langt væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør du ekstra for at holde rent i hjemmet?

 

Var det de samme symptomer Sheila havde da du startede hos Gudrun - og hvad havde du prøvet før?

 

jeg har selv allergi overfor husstøvmider, ved dog ikke om sheila har det samme, men noget tyder på det.

 

Men faktisk burde jeg ikke mindst af hensyn til mig selv gøre meget mere rent end jeg gør:oops:

Så jeg må næsten sige nej...

 

Sheila gnaver poter, kløer ører og har haft nogle omgange med hot spot rundt omkring på kroppen, specielt i fældetid.

 

Tidligere har jeg prøvet lidt allergifoder fra dyrlæge og så er hun ellers bare blevet symptom behandlet når hun har haft feks ørebetændelse.

 

Jeg ved ikke om sheila kan slippe helt for symptomer, da meget af det kommer i forbindelse med løbetider ovs, så det er specielt i perioder at hun kan have problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...